Урок -подорож по творчості Г.Квітки - Основ'яненка

Про матеріал
Розробка містить цікавий матеріал для нестандартного проведення уроку. Тип уроку : подорож. Кожний етап - окрема станція (життя і творчість автора).
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Подорож творчим шляхом

Г.Ф. Квітки – Основ’яненка

(Урок – подорож)

 9 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА : Подорож творчим шляхом Григорія Федоровича Квітки – Основ’яненка.

МЕТА : поглибити знання учнів по творчості Г.Ф. Квітки – Основ’яненка, здійснюючи подорож життєвим і творчим шляхом письменника, захопити учнів творчістю Квітки - Основ’яненка, побачити в його творах найважливіший образ - Україну, пройнятися любов'ю до її обрядів, звичаїв, до її мелодійної, співучої мови.

ОБЛАДНАННЯ : газета з відтворенням життєвого і творчого шляху Г.Ф. Квітки - Основ'яненка, виставка творів письменника,  допоміжний матеріал з теорії літератури, ілюстрації.

 

ТИП УРОКУ : Урок - подорож.

ХІД УРОКУ

І. Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми здійсним подорож творчим шляхом Г.Ф. Квітки -

Основ'яненка …

ІІ. Мотивація.

- Яке значення мала творчість Г.Ф .Квітки - Основ'яненка в розвитку  української літератури ?

III. ЗУПИНКИ       ЗА ПЛАНОМ

  1. Історичні постаті. 

 

  1. Мистецька.

 

  1. Сатирична.

 

4. Аматорська.

5.Пісенна.

 

6.Творчих знань.

 

Багато письменників умирали й відходили в забуття разом з тими проблемами, які становили зміст їхньої творчості. Але той, хто збагатив літературу новими естетичними ідеями й художніми засобами, хто своєю роботою сприяв розвиткові всього літературного процесу, хто піднімав нові теми, той залишився в історії надовго. До таких належить Квітка- Основ’яненко - перший український прозаік.

Т.Г. Шевченко писав у своєму вірші - посланні "До Основ'яненка" і називав його батьком - це слово в устах Кобзаря було виявом чи не найбільшої поваги і любові.

Утни, батьку, щоб нехотя

На ввесь світ почули,

Що діялось в Україні,

За що погибала,

За що слава козацькая

На всім світі стала !

Утни, батько, орле сизий !

Нехай я заплачу.

Нехай свою Україну,

Я ще раз побачу....

ЗУПИНКА “ІСТОРИЧНІ ПОСТАТІ“

ЕКСКУРСОВОД:

Письменник - демократ всупереч реакціонерам, які сміялись із зусиль невеликого гурту письменників, що мріяв підняти українську літературу до світового  рівня ,Г. Квітка - Основ'яненко мріяв про краще майбутнє рідного народу і писав, що українська мова і література "рухається" і буде "жити", а письменникам радив : “Як говоримо , так і писати треба.” У передмові до "Марусі" заявив :"Нехай же знають наших". Бо є такі люди, що з нас кепкують і говорять та й пишуть, буцім ніхто не втне, щоб було і звичне, і ніжне, і розумне»

ЗУПИНКА "МИСТЕЦЬКА".

ЕКСКУРСОВОД:

Незвичайним, ніжним, розумним стала повість "Маруся".

Героїв для повісті шукав Квітка – Основ’яненко не в палацах магнатів, не в середовищі дворянства. Марусю і Василя він знайшов на селі серед зневажених пихатими аристократами "мужиків"- простих, щирих, неговірких, але працьовитих, високих у помислах і поступках. Письменник сам свідчить, що герої його "писані" з натури, без будь- якої прикраси і відтушовування.

- Про що ж розповідається в повісті "Маруся" ?

(Вірність люблячих сердець)

- На образах Марусі та Василя позначився вплив сентименталізму.

(Схарактерезувати образ Марусі)

- Що таке сентименталізм.

(Сентименталізм - (з франц.-чутливість) літературний напрям, що характеризувався особливою увагою до духовного світу людини і відзначався, ідеалізацією дійсності та перебільшенням почуттів.)

     ЗАВДАННЯ СЕНТИМЕНТАЛІЗМУ :

-         розчулити читача:

-         викликати співчуття до нещасної долі героїв;

-         вплив на форму (пейзажі, ліричні відступи, зв’язок з фольклором, розповідь від першої особи).

Прийшов у літературу, як заперечення класицизму

-         Зачитується приклад сентименталізму з повісті "Маруся".

-         В кого з попередників можна визначити риси сентименталізму?  Визначити елементи народності в повісті "Маруся".

-         В чому проявляється багатство мови в повісті.

(Часто вживаються слова, що відтінюють душевне зворушення "Став наш Василь і сам не свій", чогось їй стало млосно і нудно", гірко плаче і просить".

Епітети і порівняння спрямовані на те, щоб викликати у читача співчуття до героїв (сердешна Маруся, бідний Василь; оченята, як зірочки, сама, як ясочка.) Нерідко трапляються пестливі слова (ріднесенька, почечка, голубочко, лебедику), широко вживаються способи усноЇ пісенної мови (гарні брови, карі очі; струнка ,як тополя).

ЕКСКУРСОВОД:

Докладніше слід сказати про Квітчину літературну працю, про вивчення ним побуту, звичаїв народу, його часто бачили на базарі, де він вслухався в народну мову, заносив у записничок прислів'я, приказки, примовки. Вони розсипані по сторінках усіх творів прозаіка. За допомогою їх виразніше окреслюють образ персонажа, відтінюється авторська настанова, досягається гумористична тональність розповіді "Часом з квасом, порою з водою", "Рада мати за пана, так пан не бере", "Бачили чортові очі, що купували, їжте ж... "Звучать і стійкі сполучення "дуба дати","надогад буряків", "ні кари з уст".

- А які прислів’я знаєте?

("поки сонце зійде, роса очі виїсть", "Казав пан, кожух дам, та слово його тепле", "Вдарити лихом об землю", "Швець знай своє шевство, а в кравецтво не мішайся".)

- На яких творах, прочитаних самостійно, позначився вплив сентименталізму?

("Сердешна Оксана" - розповідається зміст, зачитується уривок з повісті "Сердешна Оксана".)

- Які почуття викликав уривок ?

(Не тільки викликає співчуття до Оксани, а заставляє замислитись над здійсненням необдуманих вчинків.)

- Чи варто остерігатися необдуманих кроків 7 ( роздум)

- Оксана багатьма рисами своєї вдачі схожа на інших героїнь письменника, вона така гарна, чуйна, працьовита, трохи більш жартівлива, проте пориви увійти в панський світ, за що автор її осуджує, стають однією з причин трагедії Оксани. Не випадково любов до офіцера переростає у ненависть до спокусника.

ЗУПИНКА “САТИРИЧНА“.

ЕКСКУРСОВОД:

Г.Ф. Квітка – Основ’яненко є зачинателям ще й гумористично сатиричного напрямку в українській літературі. Найкращий із сатиричних творів Квітки - повість "Конотопська відьма", в якій автор викриває і засуджує моральне виродження, частини козацької старшини-нащадків в колись хоробрих, розумних і талановитих запорожців. Читаючи твір, ніби замислюєшся над питанням:

Хіба мають право такі духовно отупілі люди як Пістряк, Забрьоха керувати іншими ?

До чого докотиться суспільство, якщо терпітиме їх? Розуміємо, що мета автора: показати “від чого в нас зло”.

Визначити елементи реалізму, гумору, сатири у творах письменника.

(РЕАЛІЗМ - правдивість зображения подій, характерів, обставин, деталей).

ГУМОР - співчутливе, незлобне висміювання в художньому творі окремих недоліків суспільного і побутового життя або вад людського характеру.

САТИРА - різке висміювання, гостре викриття і засудження корінних пороків викриття суспільного чи побутового життя.

ЕКСКУРСОВОД:

Крім повісті "Конотопська відьма", до гумористично - сатиричних творів належать "Підбрехач", "Пархімове снідання", "Салдацький патрет".

- Про що розповідається в оповіданні "Салдацький патрет"?

- Яке значення цього оповідання ?

"Салдацький патрет" - спрямований, за свідченням самого автора, проти тих, хто виступав проти української мови, нічого в ній не розуміючи.

ЗУПИНКА "АМАТОРСЬКА"

ЕКСКУРСОВОД:

В. Белінський та І. Франко високо оцінили майстерність Квітки - Основ'яненка у зображені побуту і звичаїв українського народу, вказуючи на те, що ,крім героїв творів ,є і герой перший - це Малоросія з її поетичними звичаями, поетичною природою. Саме цей герой і становить свою привабливість, усю поетичну красу його творів.

ВЧИТЕЛЬ :

Це особливо проявилось у соціально-побутовій п’єсі “Сватання на Гончарівці”.

Інсценування уривка п’єси "Сватання на Гончарівці".

 

(ФОТО)

 

ЗУПИНКА "Пісенна"

ЕКСКУРСОВОД:

Григорій Федорович виростав у атмосфері глибокої шани до рідної мови, історії, фольклору, мистецтва, що панувало в сім’ї Квіток.

Він чудово грав на фортепіано й флейті, а краса народної пісні, захоплення майстерною грою кобзарів кликали його до творення власних музичних творів.

Він є автором жартівливої пісні "Грицю, Грицю до роботи".

(Виконується пісня)

(ФОТО)

 

ЗУПИНКА "ТВОРЧИХ ЗНАНЬ"

- Так яке значення мала творчість Г.Ф. Квітки - Основ'яненка у розвитку української літератури?

(Надмірна чутливість, ідеалізація "патріархального" - не затавровує кріпацтво, вірить "в доброго пана - добре кріпакам".

- Зачитується план до цієї проблеми.

- Які вади ви помітили у творчості письменника ?

ВИСНОВОК робить вчитель, закінчуючи словами :

Ізмаїл Срезневський сказав : "Пам'ятай, Україно, цю могилу: тут похований той, хто, оживлений любов’ю до тебе, захищав твій звичай та мову".

 

docx
Додано
16 січня
Переглядів
146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку