Урок №111
Тема: Середнє арифметичне.
Мета:
навчальна: ввести поняття середнього арифметичного; сформувати вміння учнів застосовувати його при розв'язуванні вправ і задач у практичній діяльності;
розвиваюча: розвивати логічне мислення, інтерес до математики, бажання вчитися;
виховна: виховувати культуру математичного запису, повагу до товаришів, толерантність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: картки для усного рахунку, самостійної роботи, роботи в парах,
Хід уроку
І. Організація учнів до початку уроку
Видатний математик Ф. Прокопович зазначав: «Арифметика — вхідна брама до всіх інших наук, без її пізнання ніхто не може зробити жодного кроку вперед до храму науки». А тому на уроці ми поповнюватимемо скарбничку ваших знань. Бажаю вам гарного настрою, плідної праці.
ІІ. Аналіз контрольної роботи
1.Повідомлення статистичних даних.
2.Аналіз типових помилок.
3.Робота над помилками
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення останньої розділу шкільного курсу математики 5 класу, який є досить цікавим.
У розділі дізнаєтесь:
- як знаходити середнє арифметичне чисел та середнє значення величин;
- що таке відсоток та як його позначають;
- як подати відсоток десятковим та звичайним дробом;
- як знаходити відсоток від числа;
- як знаходити число за його відсотком;
- як застосувати вивчений матеріал на практиці.
Постановка проблеми
Завдання
1. Учню 5 класу Тимофію в класному журналі з фізичної культури поставили оцінки 6 і 8. Яку ж оцінку потрібно поставити учневі за тему? (Очікувана відповідь. 7.)
2. Учениця 5 класу Яна мала оцінки з історії 7, 7 і 10. Яку ж оцінку поставити Яні? (Очікувана відповідь. 8.)
Щойно ми з вами визначили середнє значення оцінок, тобто середній бал. Математична операція, яку ми використали для цього, називається знаходженням середнього арифметичного.
IV. Оголошення теми та завдань уроку. Очікувані результати
Отже, тема нашого уроку «Середнє арифметичне».
Наше завдання з вами на уроці дізнатися:
-що таке «середнє арифметичне»,
-навчитися його обчислювати,
-визначити де і для чого застосовується середнє арифметичне.
Що ви очікуєте від даного уроку?
V. Актуалізація опорних знань
Нові знання нам буде дуже важко освоювати без уміння швидко і правильно рахувати, тому, як завжди почнемо урок з математичної розминки.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
8,7-2,1 |
6-0,05 |
8,07+0,93 |
3,44+0,06 |
55,5:5 |
7,5∙4 |
Перевірка математичної розминки.
Е |
К |
Р |
Л |
Е |
П |
5,95 |
6,6 |
30 |
3,5 |
11,1 |
9 |
Це прізвище видатного астронома, фізика і математика Йоганна Кеплера. Поняття середнього арифметичного вперше з'явилося в його наукових працях, тобто вважається, що він ввів поняття середнього арифметичного.
VІ. Вивчення нового матеріалу
Бесіда з елементами розповіді
Вам доводилось напевно, чути у повсякденному житті вислови, у яких мовилося про середній зріст, середній вік, середню урожайність з 1 га сільськогосподарської культури на деякій ділянці, середню кількість опадів у деякому місяці, середню температуру повітря, середню зарплату робітників деякого підприємства, середню швидкість автомобіля.
В математиці теж є свої поняття зі словом «середній» і сьогодні ми познайомимося з одним з цих понять «середнє арифметичне» і як воно обчислюється.
Задача. Нехай температура повітря опівдні у п'ятницю була 34,1°С, у суботу вона дорівнювала 35,5°С, а в неділю становила 35,7°С. Потрібно знайти середню температуру опівдні протягом трьох днів.
Розв'язання. Щоб знати середню температуру повітря, потрібно додати три подані значення температури й одержану суму поділити на 3.
(34,1+35,5+35,7):3=105,3:3=35,1
Щоб знайти середнє арифметичне кількох чисел, потрібно суму цих чисел поділити на їх кількість.
Ми щойно з вами обчислили середнє значення температури, а допомогло нам в цьому середнє арифметичне. Для звичайних чисел ми знаходимо середнє арифметичне, а коли визначаємо середню температуру, швидкість, бал тощо — ми знаходимо середнє значення величин.
Робота з підручником с. 291
VІ. Формування практичних навичок учнів
Колективна робота на дошці: № 1308, № 1040, № 1041
Робота в парах:
Заповнити таблицю
а |
13 |
5 |
144 |
33 |
7 |
b |
17 |
11 |
56 |
57 |
3 |
Середнє арифметичне |
|
|
|
|
|
Самостійна робота:
Знайти середнє арифметичне
1. 5 і 9 (7)
2. 97 і 303 (200)
3. 37 і 13 (20)
4. 16, 12 і 14 (14)
5. 11, 13 і 12 (12)
V. Домашнє завдання
Опрацювати п.36 (Математика. Підручник для 5 класу, 2005 р. А.Г.Мерзляк, В.Б.Полонський, М.С.Якір).
№ 1039, № 1045
Додаткове завдання. З різних джерел літератури дізнатися що за наука — статистика.
VІ. Підсумок уроку
Ми розглянули середнє арифметичне в різних сферах діяльності людини. І це далеко не все. Середнє арифметичне часто використовують у сільському господарстві, коли говорять про врожайність, про надої молока. Середнє арифметичне знаходять при розв'язанні задач на рух. Про це ми з вами поговоримо на наступних уроках. А зараз давайте підведемо підсумок нашого уроку.
Що нового ви дізналися на уроці?
Що було цікаво?
Що викликало труднощі?
Чи справдились ваші очікування?
Картки для математичної розминки.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
8,7-2,1 |
6-0,05 |
8,07+0,93 |
3,44+0,06 |
55,5:5 |
7,5∙4 |
Перевірка математичної розминки.
Е |
К |
Р |
Л |
Е |
П |
5,95 |
6,6 |
30 |
3,5 |
11,1 |
9 |
Картки для роботи в парах
Заповнити таблицю
а |
13 |
5 |
144 |
33 |
7 |
b |
17 |
11 |
56 |
57 |
3 |
Середнє арифметичне |
|
|
|
|
|
Самостійна робота
Знайти середнє арифметичне
1. 5 і 9 (7)
2. 97 і 303 (200)
3. 37 і 13 (20)
4. 16, 12 і 14 (14)
5. 11, 13 і 12 (12)