Т. С. Агапій,
учитель фізики Зеленецької СЗОШ І -ІІІ ст.
Кельменецького району
Тема уроку: Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда
Мета уроку; з’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили в рідинах та газах; пояснити причину її походження; розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань; виховувати культуру оформлення задач.
Тип уроку: комбінований.
Технічні засоби: комп`ютер, телевізор, презентація, відеофрагменти.
Обладнання: м’яч, прозора посудина з водою, динамометри, склянки з простою і солоною водою, пластилін, металеві циліндри, “відерце Архімеда”, мензурка з водою, скляна трубка, відливна посудина.
Скажи мені – і я забуду, покажи мені – і я запам'ятаю, дай
мені зробити самому – і я навчуся.
Давньокитайська мудрість
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Подивіться на ці малюнки, що ви бачите спільного в них? Символи (символ мудрості – сова, символ розуму – книга, символ миру- голуб, символ інформаціїі - нтернет. Як отримати зання з інформації?. Прочитати, запам’ятати, вміти використовувати в поксякденному житті).
ІІ. Актуалізація опорних знань. Розгадування кросворду.
1. Ім’я якого вченого носить закон, який говорить «Тиск рідин передається у всі боки однаково?»(Паскаль) 2.Прилад для вимірювання сили.(Динамометр) 3. Явище зміни з плином часу положення тіла в просторі відносно інших тіл.(Рух) 4. Тверде тіло, яке може обертатися навколо нерухомої осі.(Важіль) 5. Математична величина, яка характеризується добутком довжини, ширини і висоти.(Об’єм) 6. Прилад для вимірювання атмосферного тиску.(Барометр) 7. Агрегатний стан, в якому перебуває вода.(Рідина).Слово, яке можна прочитати по вертикалі кросворду вказує на давногрецького вченого, закон якого ми вивчимо.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності
3.1 Створення проблемної ситуації
1.Чому м'яч, який занурили у воду й відпустили, вискакує над поверхнею води?
2. Чому собака-водолаз легко перетягує потопаючого у воді, однак на березі не може зрушити його з місця? ( відповіді учнів)
3. «Іхтіандр простягає руки нагору й хапає альбатроса за ноги. Переляканий птах розкриває свої потужні крила й піднімається, витягаючи з води Іхтіандра. Але в повітрі Іхтіандр і альбатрос падають на хвилю...» (А.Р.Бєляєв. Людина-Амфібія). Чому альбатрос упав у воду?
Учні. Пропонують різні варіанти відповідей. Учитель. Чи знайшли ви відповіді на поставлені запитання?Де виникали труднощі? Як бачимо, тих знань, що ви засвоїли на попередніх уроках, замало для того, щоб повно й коректно відповісти на поставлені запитання. Таким чином, ми зустрічаємося з необхідністю поповнення багажу наших знань про деяку силу (що виштовхує) і закони, що її описують. Учитель. Ви пам’ятаєте нашу мету, а яка ваша мета. (запишіть її у зошиті на полях)
IV. Вивчення нового матеріалу.
Фронтальний експеримент: 4.1. Завдання №1: дослідження дії рідини на занурене в неї тіло. Дослід (демонструє вчитель). Якщо занурити у воду
м` яч і випустити там його з рук, він спливає. Чому? Зануримо тепер у цю ж рідину циліндр. Тіло потонуло. Чи діє сила в цьому разі? Підвісимо тепер цей же циліндр до пружини, спостерігаємо її розтяг. Потім зануримо його у воду, виявляємо скорочення пружини.(Забираємо воду і показуємо, що таке саме скорочення пружини можна дістати діючи на це тіло знизу вгору.) Чому? Подіяла сила, яка виштовхнула м` яч з рідини. В фізиці її так і називають виштовхувальною силою Fв. У чому ми повинні переконатися? (у воді тіло легше, чим у повітрі).Як це зробити? (Можуть бути різні відповіді, усі гіпотези записуються на дошці). Складаємо алгоритм дій:
Визначимо вагу даного тіла в повітрі – . Визначимо вагу цього тіла у воді – . Зрівняєте результати й зробіть висновок: Вага тіла у воді менша від ваги тіла в повітрі. Чому вага тіла у воді менша ваги в повітрі? (на тіло у воді діє сила) .Як називається ця сила? Куди спрямована ця сила?.Хто вперше досліджував дію сили на тіло, занурене в рідину? Існує – архімедова сила, на честь давньогрецького вченого Архімеда, який вперше вказав на її існування й розрахував її значення. Учні виконують малюнок, записують результати експерименту. FА = P1 – P2, ВИСНОВОК(записати в зошит): на тіло, занурене в рідину, діє сила, що виштовхує це тіло з рідини.
Перегляд мультиплікаційного фільму про Архімеда.
4.2. Завдання №2: встановимо, від чого залежить сила, що виштовхує, і від чого не залежить. Робота в групах.
Група 1. Мета: на досліді виявити виштовхувальну силу,що діє на занурений в рідину циліндр, визначити цю силу та з’ясувати, як вона залежить від маси тіла. Обладнання: посудина з водою, динамометр, алюмінієвий і мідний циліндри однакового об'єму, але різної маси з набору тіл для калориметра, нитка. Зробіть висновок про залежність архімедової сили від маси тіла.
Група 2. Мета: на досліді виявити виштовхувальну силу, що діє на занурене в рідину тіло, визначити цю силу та з’ясувати, як вона залежить від об’єму зануреного тіла (тіла різного розміру). Обладнання: посудина з водою, тіла різного об'єму, але однакової маси, динамометр, нитка. Зробіть висновок про залежність архімедової сили від об'єму тіла.
Група 3. Мета: на досліді виявити виштовхувальну силу, що діє на занурений в рідину циліндр, визначити цю силу та з’ясувати, як вона залежить від густини рідини. Обладнання: динамометр, нитка, посудини із прісною водою, солоною водою й олією, алюмінієвий циліндр. Порівняйте значення виштовхувальних сил від роду рідини та зробіть висновок.
Група 4. Мета: на досліді виявити виштовхувальну силу, що діє на занурений в рідину циліндр, визначити цю силу та з’ясувати, як вона залежить від глибини занурення тіла. Обладнання: мензурка з водою, алюмінієвий циліндр, нитка, динамометр.Зробіть висновок про залежність архімедової сили від глибини занурення тіла.
Група 5. Мета: на досліді виявити виштовхувальну силу, що діє на занурений в рідину циліндр, визначити цю силу та з’ясувати, як вона залежить від форми тіла. Обладнання: шматочок пластиліну, посудина з водою, нитка, динамометр. Зробіть висновок про залежність архімедової сили від форми тіла.(Виконавши завдання, групи звітують про результати своєї роботи й повідомляють свої висновки. Результати записуються у вигляді таблиці. Учні самі роблять висновок. ВИСНОВОК: архімедова сила залежить від густини рідини й об'єму тіла, не залежить від маси й форми тіла, глибини занурення тіла.
4.3. Причини виникнення виштовхувальної сили.
На всі тіла, занурені в рідину діє Fв, і на ті що плавають і на ті, що тонуть. З’ясуємо причину виникнення цієї сили. Обчислимо значення Fв для кубика, зануреного в рідину. Сили, з якими вода діє на бічні грані бруска, будуть рівні й зрівноважують одна одну. Під дією цих сил тіло тільки стискається. А сили, що діють на верхню і на нижню грані, неоднакові. На верхню грань тисне зверху із силою F1 стовп рідини висотою h1.На рівні нижньої грані тіла тиск створює стовп рідини висотою h2. Але h2 > h1,слідує F2 > F1. Тому тіло виштовхується з рідини із силою: Fв= F2-F1= Р2S2 –Р1S1 = pgh2s2 –pg h1s1=pgs (h2 - h1);h=h2 - h 1;s=s1=s2;s×h=v,де p×v-маса рідини в об’ємі кубика. Тому, виштовхувальна сила виникає внаслідок того, що тиск рідини на різні ділянки поверхні неоднаковий. Fa=p рідини gv зануреного тіла
Закон Архімеда: на тіло, занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила ,що напрямлена вертикально вгору і дорівнює вазі рідини або газу в об’ємі зануреної частини тіла. У невагомості ваговий тиск рідини відсутній, тиск рідини в усіх точках однаковий. Тому в умовах невагомості ця сила не діє.
Дослід (демонструє вчитель). Взяти спеціальний прилад-відерце Архімеда. До пружини підвішують відерце, а до нього - циліндр. Стрілку-покажчик на пружині встановлюють проти самого покажчика на штативі. Увагу учнів фіксують на таких моментах: ємкість відерця дорівнює об’єму циліндра;
при зануренні тіла в рідину пружина скорочується, стрілка-покажчик на пружині піднімається вгору;з анурене тіло витісняє у відливну посудину деякий об’єм рідини. Цей об’єм води дорівнює об’єму тіла. Потім витіснену тілом воду виливають з відливної посудини у відерце. Відерце заповнюється водою, при цьому пружина розтягується до початкової довжини; стрілки-покажчики на пружині і штативі знову збігаються.
V. Узагальнення та закріплення знань. 5.1. Рубрика «Крок до ЗНО»
І варіант 1. Сила Архімеда визначається за формулою: а) p = ρgh ; б) F = ρgV; в) F = ρgh;S г) . |
ІІ варіант 1.Сила,яка діє на тіло занурене в рідину або газ напрямлена: а) вниз; б) вгору; в) вправо; г)вліво. |
2. Архімедову силу можна визначити через: а) масу тіла; б) об’єм рідини, витісненої тілом; в) густину рідини; г) густину тіла. |
2. Одиницею вимірювання в СІ сили Архімеда є: (1 бал) а) м2 ; б) кг/м3 ; в) Н ; г) Па.
|
3. Чому дорівнює архімедова сила, що діє на літак під час польоту? а) нулю; б) вазі літака з вантажем; в) вазі літака без вантажу; г) менша за вагу літака з вантажем; д) більша за вагу літака з вантажем. |
3. Чи однакові величини виштовхувальних сил, що діють на кусок пластмаси і кусок чавуну однакового об’єму при зануренні в одну і ту ж рідину? а) на кусок пластмаси діє більша сила ;б) однакові; в)на кусок чавуну діє більша сила. |
4. Картоплину опустили у воду. Архімедова сила дорівнює: а) вазі частини картоплини, що занурена у воду; б) вазі частини картоплини, що знаходиться у воді; в) зменшенню ваги картоплини; г) вазі води, що витісняється картоплиною. |
4.Буряк кинули варитися у кип’яток. Архімедова сила дорівнює… а) вазі кип’ятку, що витіснив буряк; б) зменшенню ваги буряка; в) вазі частини буряка, що не занурена в кип’яток; г) вазі частини буряка, що занурена в кип’яток. |
5.2. Розв’язування задач.
1. Об’єм шматка заліза дорівнює 0,2 дм3. Визначте виштовхувальну силу, що діє на нього при повному зануренні у воду; у гас.
Дано:
|
Розв’язання
1) Тіло занурене у воду
2) Тіло занурене у гас. Учням пропонується самостійно виконати обчислення, а потім перевіряється відповідь: Fарх = 1,6 Н. Відповідь: для води Fарх = 2 Н; для гасу Fарх = 1,6 Н .
|
|
Учитель. Тепер ви зможете мені пояснити, чому альбатрос з Іхтіандром впав у воду, чому собака-водолаз легко може тягти людину по воді, але тільки до берега. Учні. Вага людини на березі збільшується.Учитель. А маса?
Учні Залишилася сталою. Учитель. У якій воді легше навчитися плавати – у річковий або морський? Учні. У морський, у ній виштовхувальна сила більша.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Я прийшов на урок …..
- Які завдання вам сподобалися найбільше.
- Чи досягнули поставленої мети?
Учитель: Сьогодні на уроці ви одержали додатковий життєвий досвід. Сподіваюся, що знання й уміння, отримані на уроці, допоможуть вам краще орієнтуватися в навколишньому світі, а фізичні явища стануть для вас більш зрозумілими й привабливими. Оголошення оцінок.
VII.Домашнє завдання
1. Вивчити § 27, Вправа № 27 (3,4). 2. Підготувати повідомлення «Умови плавання тіл».