Урок 62 Прості механізми. Коефіцієнт корисної дії (ККД) простих механізмів.(Урок)

Про матеріал
Розробка уроку з фізики в 7 класі дає можливість ознайомити учнів з простими механізмами. Навчить визначати різницю між машинами та механізмами. Експериментальним шляхом сформулювати «золоте правило» механіки й показати його практичне застосування, а також сформувати уявлення про ККД, причини неможливості досягнення його 100 % реальними машинами і механізмами.
Перегляд файлу

7 клас

Урок 62

Прості механізми.

Коефіцієнт корисної дії (ККД) простих механізмів.

Мета уроку:

навчальна:

  • ознайомити учнів з особливостями простих механізмів;
  • ознайомити учнів із похилою площиною;
  • сформулювати «золоте правило» механіки й показати його практичне застосування;
  • навести приклади використання машин і механізмів, з’ясувати, що жоден з простих механізмів не дає виграшу в роботі («Золоте правило» механіки);
  • ввести поняття коефіцієнта корисної дії (ККД) простого механізму, пояснити його фізичний зміст;
  • навчити розв’язувати задачі на використання формули ККД;
  • пояснити неможливість створення «вічного двигуна», що є наслідком закону збереження енергії;

розвивальна:

  • розвивати практичні навички дослідницької діяльності, уміння аналізувати та робити висновки;
  • розвивати інтерес до вивчення фізики;
  • показати учням практичну значущість набутих знань;

виховна:

  • виховувати вміння співпрацювати, поважати іншу точку зору, доводячи свою;
  • виховувати культуру оформлення задач.

 

Тип уроку: комбінований..

 

Обладнання: похила площина, рухомий і нерухомий блоки, важіль, клин, гвинт, плакати з зображенням механізмів та машин, навчальна презентація, комп’ютер,штатив лабораторний, лінійка або вимірювальна стрічка , динамометр лабораторний, дерев’яні лінійки, дерев’яний брусок з одного боку з наждачним папером, набір тягарців.

 

 

Похилою площиною до низу не котись, а розумом

  і силою здіймайся весь у вись.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Привітання

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  • Як виникає механічна робота?
  •  Запишіть її формулу.
  • Сформулюйте поняття механічної енергії та визначте зміни, що відбуваються з енергією тіла, коли воно здійснює роботу.
  •  Наведіть приклади виконання роботи.

 

Людина протягом всієї історії її існування намагається полегшити собі виконання роботи.

  • За допомогою чого вона це робить? (За допомогою машин та механізмів.)

 

III. Мотивація навчальної діяльності

На лівому узбережжі Ніла, на краю пустелі Сахара, височать знамениті єгипетські піраміди, кам’яні глиби фараонів. Нас вражають їхні розміри, велич та загадковість. Так, наприклад, висота піраміди Хеопса 137 м, а щоб обійти її, необхідно пройти не один кілометр. За словами історика Геродота, піраміду Хеопса будували близько 20 років, а дорогу до неї — 10 років. Побудована ця дорога з 2 мільйонів 300 тисяч кам’яних блоків, маса кожного — 2,5 тонн.

  • Яким чином людина, яка не має великої сили, спромоглася звести ці споруди? (Для зведення пірамід люди використовували прості механізми: похилу площину, блоки та важелі.)

 

Давайте перевіримо, чи так все було, як ви кажете. Повернімося на багато років назад, в епоху, коли піраміди будувалися.

   Демонстрація фрагмента фільму «Астерікс та Обелікс. Місія Клеопатра», де йдеться про зведення єгипетських пірамід за допомогою простих механізмів, та обговорення побаченого.

https://my-hit.org/storage/355132_1920x1080x500.jpg

Сьогодні на уроці ми з вами пригадаємо, що таке прості механізми, ознайомимося з поняттям «машина», з’ясуємо, що є між ними спільного і у чому різниця. Попрацювавши у творчій експериментальній лабораторії, сформулюємо «золоте правило» механіки і з’ясуємо, за якими параметрами можна судити про якість механізмів.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Тисячоліття тому назад люди виконували всі види роботи за допомогою сили своїх м’язів. З часом вони винайшли різні механізми, щоб полегшити свою працю.

Першою людиною, який застосував прості механізми, був наш далекий доісторичний предок, палицею зрушувати з місця важкі камені в пошуках їстівних коренів або ховалися під корінням дрібних тварин. Є багато свідчень, що в стародавніх країнах - Вавилоні, Єгипті, Греції - будівельники широко використовували прості механізми при підйомі і перевезення статуй, колон і величезних каменів, в умілих руках важкий вантаж перетворювався в легкий.

 

Подивіться на Моаї – кам’яні статуї на узбережжі острова Пасхи в Тихому океані у вигляді людської голови заввишки до 20 метрів і вагою 40-90 тонн. Яким чином вони доставлялися до узбережжя, невідомо - це одна з головних загадок острова, що не дає спокою вже декільком поколінням мандрівників і дослідників. За легендою вони «йшли» самі. Норвезький мандрівник Тур Хейєрдал дає опис одного з цих способів переміщення статуй, який був перевірений в дії місцевими жителями. Так, один з моаї, перекинутих з постаменту, був поставлений назад шляхом використання колод, підсунених під статую, що за конструкцією нагадувало важіль.

 

Прості механізми - пристрої, призначені для зміни сили.

До простих механізмів належать:

  • важіль ( різновид важеля  - коловорот)

 

  C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\image162.jpgC:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\35oB5XLK.jpg

 

Важіль це тверде тіло, яке може обертатися навколо нерухомої опори.

 

Коловорот — це різновид важеля. Він призначений для одержання виграшу в силі. Коловорот можна побачити в будь-якому селі біля криниці . За допомогою коловорота навіть дитина може витягти з криниці відро води.

       C:\Users\Home\Pictures\2.png

 

  • Блоки (рухомий і нерухомий )

Блоки допомагають піднімати та опускати вантажі.

Блок — це колесо з жолобом,  закріплене в обоймі .

Через жолоб блока пропускають мотузку, трос або ланцюг. Рухомий і нерухомий блоки  завжди можна побачити в будь-якому підйомному крані

C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\35oB5XLK.jpg    C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\avtokrana-kamaz.gif     C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\ePcUBq.jpg     

C:\Users\Home\Desktop\444\8\62\1.png         

 У багатьох випадках замість того, щоб піднімати вантаж на деяку висо­ту, його вкочують або пересувають та ту саму висоту за допомогою похилої площини.

 

 

        C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\Archimedes_screw.JPG

 

 

Піднімаючи вантаж уздовж похилої площини, дістаємо виграш у силі в стільки разів, у скільки разів довжина схилу площини більша за її висоту.

Похила площина  полегшує підйом вантажів. Хоча йти по ній доводиться довше, але зусиль треба затрачати набагато менше, ніж підніма­ти вантаж вертикально вгору.

Властивості похилої площини реалізуються у використанні, наприклад,

ескалаторів, звичайних сходів і конвеєрів.

 

 

   

 

Вона застосовується і зараз для підйому на незначну висоту. Наприклад, для підйому вантажів використовуються пандуси. Завдяки нахилу пандуса сила, необхідна для збільшення висоти менша, хоча шлях, який потрібно подолати, збільшується.

Гвинтова драбина  є також похилою площиною, що обвиває вісь, подібно до різьби гвинта. По гвинтовій драбині підніматися легше, ніж по вертикальній, але доводиться долати більшу відстань.

 

Одними із різновидів похилої площини є клин та гвинт. Щоб полегшити рубання дров, у тріщину колоди вставляють клин і б’ють по ньому обухом сокири. Принцип дії гвинта використовують у багатьох механізмах і пристроях — механічних домкратах і підйомниках, м’ясорубці, лещатах, струбцинах, свердлах, шурупах, різьбових кріпленнях тощо.

Гвинт, як і гвинтова драбина, — також похила площина. Гвинти використовуються для скріплення деталей.

Клин — різновид похилої площини.

Клин становить основну частину колючих, різальних, стругальних інструментів: голки, ножа, ножиць, сокири, стамески, рубанка, лемеша плуга.

 

Без простих механізмів ми не можемо обійтися жодного дня.

 

C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\1CsrYDew.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Класифікація простих механізмів

 

                                   

Механізм — це пристрій, що передає рух або перетворює один вид руху на інший.

Машина — це механізм або сукупність механізмів для перетворення енергії з одного виду в  інший.

 

В кожній машині є три основні частини:

  • робочий орган;
  • передавальний механізм;
  • двигун.

 

Двигун – це пристрій, в якому той чи інший вид енергії перетворюється в механічний рух.

 

Механічний рух від двигуна до робочого органу машини передається різними механізмами (шестернями, ланцюгами...), які називають

передавальними механізмами.

Сьогодні прості механізми працюють на канатних дорогах, на бурових установках, виконують будівельно-монтажні та вантажні роботи. На будь-який будівельному майданчику працюють баштові підйомні крани - це поєднання важелів, блоків, коміром. Залежно від «спеціальності» крани мають різні конструкції і характеристики.

 

   

 

Коефіцієнт корисної дії

До цього часу ми розглядали ідеальні умови використання простих механізмів.

Припустимо, що треба підняти вантаж на певну висоту.

Нерухомий блок можна уявити як рівноплечий важіль:

F = P

Однак на практиці застосовуючи нерухомий блок, доводиться додатково прикладати силу, щоб тягнути мотузку й подолати силу тертя в осі блока:

F > P

При підніманні вантажу на висоту h виконується корисна робота:

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Александрук Володимир
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
4487
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку