Тема уроку: Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків
Мета уроку:
продовжити опрацювання змісту твору, дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту;
розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити висновки;
виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого рідного краю.
Тип уроку: закріплення знань, умінь, навичок.
Очікувані результати: учні знатимуть зміст твору; риси вдачі запорожців; їх моральні принципи; засоби змалювання героїв; авторське ставлення до персонажів; визначення поняття «кульмінація»; учні вмітимуть визначати основні засоби змалювання героїв; аргументувати своє ставлення до персонажів, їх поведінки; пояснити актуальність твору в наш час.
Методи, форми і прийоми роботи: бесіда, «Незакінчене речення», діалог «учитель-учень-текст» – робота із змістом, складання таблиці, «Мікрофон», «Мозковий штурм».
Вправа «Стереотипі образи»
Мета
Навички з інфомедійної грамотності
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня всім! Я рада вас вітати на нашому уроці.
Тож давайте привітаємо один одного добрим словом, побажаємо собі успіху, а нашим гостям приємного і корисного перебування у нас.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
З давніх – давен людям відомо: «дерево життя» - це гілочка, на якій ростуть три листочки. Перший листочок – символ минулого часу, другий – сучасного, а третій – майбутнього. Зображення «дерева життя» зустрічається на каменях далеких часів і свідчить, що люди ще в сиву давнину знали про нерозривний взаємозв’язок минулого, сучасного і майбутнього.
Як це розуміти? А так, що навколишнє – це наслідки минулих подій. А в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє. Отже, щоб вірно орієнтуватися в житті, щоб бути освіченою людиною, треба вивчати минуле свого народу, його історію.
З цією метою в шкільній програмі вміщено твори на історичні теми.
Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати творчість А.Чайковського, працюючи над змістом його повісті «За сестрою».
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Гра «Впізнай героя»
Завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза, відповідь записати у зошит.
Учні зачитують відповіді.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Ви всі чули й багато знаєте про козаків, тому створімо образ типового козака з того, що ви знаєте або чули про нього. Запишіть на клейових аркушах (картках) ваші асоціації або те, що ви знаєте про козаків, — який вони мали вигляд, як жили, що робили й тощо. Одна картка — одна думка / слово. Пишіть чіткими літерами.
Зовнішній вигляд |
Характер |
Спосіб життя |
Побут |
|
|
|
|
Після того, як учні озвучили свої відповіді, ЗАПИТАЙТЕ, звідки вони знають те, що писали на стікерах (вчили на уроці історії, бачили фільми, чули пісні, оповідання, читали твори, чули від когось, бачили в рекламі).
ЗАПИТАЙТЕ, чи всі джерела інформації правдиві. Чи могло бути так, що наша думка про якийсь із елементів життя / зовнішнього вигляду козаків сформувалася тільки тому, що ми десь про них чули?
Дійсно інформаційними джерелами життя, побуту, військових походів козаків для нас з вами є народні пісні, перекази, пізніше оповідання, повісті та романи. Звісно ж історичні довідки.
Запорозькі козаки, які не тільки обороняли міста й села України від жорстокого ворога, а й нерідко ходили визволяти своїх побратимів з неволі.
Отже, дехто вже досить гарно, вдумливо читав твір, бо зумів зробити деякі висновки.
Наскільки уважно читали решта учнів, зараз ми перевіримо.
Робота за змістом твору
Чому козаки так себе поводили?
Герой |
Риси вдачі |
Андрій Судак (дідусь, сімдесятирічний пасічник) |
привчав онуків до лицарського ремесла, оповідав про Запорожжя. |
Степан Судак (батько) |
допоміг звільнитись козакам, «так мусить бути, коли не годен інакше». |
Петро Судак (брат) |
«був відважний козак і не жалів себе». «його язик не любив дармувати». |
дід Панас (січовий бандурист) |
«він не давався старості і волочився з козаками, граючи на бандурі та розвеселяючи їх грою і співами, у грізний час допомагаючи розумними порадами й умілим лікуванням». |
Семен Непорадний (митець арканом орудувати) |
«згинав залізні штаби, а коня підіймав поперед себе, мов барана». |
Недоля (людяний сотник) |
«робив справедливий суд над безбожниками». Вмілий керівник козаків, визволитель бранців. |
Остап Тріска (хоробрий ватажок) |
як лев бореться з ординцями. |
Вірно служити народу
Обороняти його від будь-якого ворога
Допомагати один одному
КОЗАК Бути чесним, благородним, відповідальним, мужнім
Стійко витримувати військові труднощі
Дотримуватися клятви
ПРИМІТКА. Якщо ніхто з учнів не озвучить відповідь: «Таке узагальнення може бути стереотипним», тоді ЗАПИТАЙТЕ. Як називають певні думки, твердження, висновки щодо групи людей чи подій, які досить узагальнені, спрощені й виникають шляхом порівняння з іншими?
СКАЖІТЬ. Стереотипи — узагальнені переконання щодо тієї чи іншої групи людей . Іншими словами, стереотипи — це відносно стійкий і спрощений образ соціальної групи, людини, події або явища. Стереотип як готова схема сприйняття дозволяє людині скоротити час реагування на мінливі умови навколишнього світу. Але водночас стереотип може перешкоджати виникненню нових думок і уявлень. У кожного народу, кожної нації є власні стереотипні уявлення про навколишній світ, про людей, про представників іншої культури. Як утворюються стереотипи? Наше мислення має тенденцію складати з абстрактної дійсності конкретні образи. Ця тенденція призводить до закріплення у свідомості деякої соціальної групи подібних конкретних образів.
ПОПРОСІТЬ учнів навести приклади стереотипів, які вони знають.
ЗАПИТАЙТЕ. Який стереотип стосовно козаків формує Андрій Чайковський у повісті «За сестрою»? (Козаки приходять на допомогу в тяжку годину, коли вже ніхто не може зарадити. Вони дружні, хитрі та відважні, можуть битися будь-якою зброєю або голими руками. У мирний час вони працьовиті та хазяйновиті господарі.)
ПІДСУМУЙТЕ. Справді, на сьогодні утворився певний стереотипний образ козака — безстрашного та веселого вояки з чуприною на голові, у вишиванці та шароварах, який уміє грати на музичних інструментах, цінує товариство, любить свого коня. Але насправді козаки були різні, виглядали по-різному (хоча й мали примітні спільні ознаки), і характер у них був різний, і сила тощо. На прикладі повісті ми бачимо, що художні твори можуть формувати стереотипи або ж використовують уже наявні, але тим самим закріплюють у свідомості ті чи інші уявлення, впливають на сприйняття, в цьому разі, козаків.
ЗАПРОПОНУЙТЕ учням переглянути репродукції відомих картин про козаків у презентації «Картини про козаків» і порівняти образотворчі образи козаків зі словесними: Дмитро Катинін «Козаки в Олешках», Антін Манастирський «Запорожець», народна картина «Козак Мамай», Ілля Репін «Козаки пишуть листа турецькому султану», Микола Самокиш «Похід запорожців у Крим», Орест Скоп «Козак Мамай» та відео
ЗАПИТАЙТЕ. 1. Що допомагало художникам, кінорежисерам у створенні образу козака? (Історичні матеріали, козацькі літописи, твори усної народної творчості тощо.) 2. Чи вплинули стереотипи на подання образу козаків у картинах? Чому ви так вважаєте? (Сформовані стереотипи стосовно образу козаків вплинули на подання цього образу в картинах. Унаслідок цього ми бачимо майже на всіх картинах дуже схожий зовнішній вигляд козаків (чуприна, шаровари, вуса, люлька в руці), стереотипне змалювання характеру (веселий, жвавий і товариський, за потреби дуже войовничий), у моменти відпочинку полюбляє грати на кобзі чи бандурі та співати. Під час бою козак сміливий та безстрашний, б’ється до смерті, цінує свою зброю та коня.) 3. Чи впливає стереотипний образ козака на сучасні національні цінності нашого народу? Якщо так, то в чому це виявляється? (Так. Це особливо яскраво виявляється в періоди, коли країні загрожують зовнішні вороги. На побутовому рівні знову стають модними козачі зачіски та одяг, молодь починає цікавитися бойовими мистецтвами козаків. З’являються нові пісні про козаків, а сучасних героїв-захисників порівнюють із їхніми історичними прототипами.)
VІ. Підсумок уроку
– Чи, на вашу думку, повість є актуальною в наш час?
– А що взяли ви для себе, прочитавши повість?
VІІ. Оцінювання навчальної діяльності
VІІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання
По-різному складається кожного доля, незалежно у який час ти живеш. Та честь, відданість, мужність, благородство цінувались завжди. І як хочеться, щоб ми були гідними наших пращурів, а не перекотиполем чи полин-травою у нашім краї, у нашому домі, у наших сім’ях.
Відео