Урок «А. Чайковський «За сестрою». Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті. ТЛ Композиція."

Про матеріал
Мета: Продовжити дослідження героїко-романтичної повісті Андрія Чайковського «За сестрою» для кращого розуміння сюжету та композиції твору. Розкрити поняття «композиція твору» та виявити її складові елементи через аналіз конкретних фрагментів. Розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, навички аналізу та вміння чітко висловлювати власні думки на основі тексту. Формувати широкий кругозір та світогляд через вивчення творчості Андрія Чайковського, розуміння значення рідного краю та його історії. Виховувати пізнавальний інтерес до літературної спадщини, патріотизму та гордості за власну культуру. Тип уроку: урок засвоєння знань, вироблення умінь та навичок Обладнання: ноутбук, медіапроєктор, презентація, ілюстрації, що створені на сайті Canva.
Перегляд файлу

 

Тема: «А. Чайковський «За сестрою». Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті. ТЛ Композиція.

 

 

Мета:  Продовжити дослідження героїко-романтичної повісті Андрія Чайковського «За сестрою» для кращого розуміння сюжету та композиції твору. Розкрити поняття «композиція твору» та виявити її складові елементи через аналіз конкретних фрагментів.

Розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, навички аналізу та вміння чітко висловлювати власні думки на основі тексту.

Формувати широкий кругозір та світогляд через вивчення творчості Андрія Чайковського, розуміння значення рідного краю та його історії. Виховувати пізнавальний інтерес до літературної спадщини, патріотизму та гордості за власну культуру.

Тип уроку: урок засвоєння  знань, вироблення умінь та  навичок                                                  

Обладнання: ноутбук, медіапроєктор, презентація, ілюстрації, що створені на сайті Canva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Організаційний етап

 

 

  1. Перевірка домашнього завдання

 

 

 

  1. Повідомлення теми та мети уроку

Дорогі учні!

У важкі часи української історії, коли татарські напади знищили наше село, а мешканці прийшли в полон, козацтво стало опорою. Запрошуємо вас відкрити для себе світ творчості Андрія Чайковського, доторкнутися до сторінок козацької слави та знову відчути дух козацтва. Можливо, хтось із вас мріяв би бути козаком, як його пращур. Кожен українець відчуває спадщину козаків, але не кожен може стати справжнім козаком.  Бажаємо вам не позорити своє походження та бути гідними спадкоємцями козацької слави. Запам'ятайте корисні поради, що завершили вам у цьому складному світі стати справжніми особами-козаками:  Навіть якщо вас обмануть, залишайтеся чесними та відвертими. Навіть якщо те, що ви будуєте, руйнується, продовжуйте будувати. Навіть якщо вас критикують за надану допомогу, все одно допомагайте. Навіть якщо ви заздрісте за ваше щастя, залишайтеся щасливими. Також якщо добро, яке ви робіть, будуть забувати, не припіняйте творити добро. Нехай ці поради вам стати справжніми героями в цьому світі.

 

 

Сьогодні на уроці ми знову поринемо в захопливий світ повісті «За сестрою» від Андрія Чайковського.

 Ми ​​розкриємо  таємниці композиції твору – магічного складу, який формує цілесну картину подій та емоцій.  Давайте дивимося на цю повість як на пазл. Сьогодні ми бачимо, які саме елементи цього пазлу формують гармонійну картину, щоб ми могли краще розуміти та насолоджуватися цим твором. 

Не лише розкриємо, що таке композиція, але й розглянемо , як різні фрагментиглянь та епізоди взаємодіють між собою, створюючи неповторний образ.

  1. Актуалізація опорних знань
  • Який жанр у  літературі називають повістю?

Чим характеризується героїко-романтична повість? 

Хто такий романтичний герой? 

Чи вважаєте ви, що у повісті Андрія Чайковського «За сестрою» з’являється романтичний герой? Чому? 

 Який період охоплює події у цій повісті? 

В яких таких умовах опинився Павлусь у кінці першого розділу? 

Які ваші враження про нього, виходячи з прочитаного?

 

 

  1. Опрацювання навчального матеріалу. Робота над змістом та композицією  твору «За сестрою»

 

 

Композиція твору «За сестрою» 

Експозиція: Початок розповіді про родину Судаків. 

Намалюйте родинне  дерево родини Судаків у зошиті , поєднавши стрілочками Петро Павло Ганна Степан Палажка Дід Андрій (глава роду)

 

 

 

 

Зав'язка: Напад татар на село, загибель діда Андрія та матері Параски. Ганнуся з батьком водяться у полон. 

 

“Усі посхоплювалися відразу. Дід вибіг на двір. Тут вже гамір і крики. Він розглянувся. Пожежа розгорілася на всіх чотирьох сторонах села...  Дід зміркував відразу, що це не випадок, а підпал... Це напевно татари.  Він скочив у хату і вхопив довгий спис у руку.  — Степане! Зброю бери! В селі татари!  Діти стали плакати, а дід вибіг прожогом з хати...  На дворі стало ясно від пожежі. Ціле село прокинулось. Люди з криком, галасом та зойком стали рятувати свою мізерію. Виганяли товар із стайні та виносили з хат своє майно.  Про рятунок горючих хат не було що й думати. Не було чим гасити, а солом'яні дахи, висушені сонцем, займалися один по однім.  У селі стало, мов у пеклі.  Товар ревів, вівці мекали та вертались до горючих повіток, коні бігали, мов скажені, по майдані та перевертали людей, налякані птиці кружляли в округ полум'я. Діти плакали, жінки голосили, козаки накликували, та ніхто нікого не слухав. Кожен робив, як знав, а дехто таки не знав, що йому робити, і стояв без діла.”( проаналізувати уривок тексту)

Історична довідка:

Спосіб нападів татар майже не змінювався. Татарське військо було погано озброєне, не мало вогнепальної зброї, не вміло вести облогу міст і фортець, і не витримувало відкритого бою. Тому основними перевагами татар були раптовість нападів і швидкість дій. На початку набігів татари намагались непомітно і несподівано заглибитись на українську територію. Якщо їм це вдавалося, вони розкладали табір (кіш), від якого у всі боки розходились загони для захоплення ясиру і здобичі. Як правило, полювання на людей тривало кілька днів. Захопивши беззбройне населення, татари намагались так само швидко повернутись до степу. Однак тепер темп їхнього руху сповільнювався, оскільки полон йшов пішки. У випадку опору час набігу скорочувався або татари просто відступали.

 

 

Уривок тексту,  описує сцену нападу татар на село, викликаючи загальний хаос і паніку серед мешканців. Дід Андрій розуміє, що це атакує татар та намагається організувати оборону, закликаючи інших брати зброю. Але ситуація є безладною: пожежі, голос, суміш різних звуків і криків. Люди намагаються рятувати своє майно та виживати, але бракує координації та спільних дій. Також козаки та інші обізнані у бойовій справі особи не можуть забезпечити належну організацію чи захист.  Цей уривок дає розуміння  про хаос та страх, який виникав під час таких нападів татар. Через раптовість та несподіваність нападу люди не мали часу адекватно реагувати, що призвело до загальної паніки та безладу. 

Завдання для учнів :  Аналіз уривку тексту : Які емоції та настрої ви відчуваєте, читаючи цей уривок?

Якими словами автор передає хаос та паніку? 

Порівняльний аналіз : Які фактори ускладнювали оборону мешканців села під час нападу татар за історичну інформацію? 

Роль героя : Яка роль діда Андрія в уривку тексту? Які дії він вживає, намагаючись захистити село? 

Історичний контекст : Які особливості нападів татарів указані в історичній довідці? Як вони співпадають з тим, що описано в уривку тексту? 

Це завдання дозволить учням краще зрозуміти контекст та відчути атмосферу, що виникла під час нападів татар на українські землі

Розвиток дії: Павлусь тікає й зустрічається з козаками та своїм братом Петром. Козаки визволяють частину полонених, Семен Непорадний захоплює Мустафу-агу, сина Девлет-Гірея, ватажка татар. Батько Судаків об'єднатися з синами. Павлусь рушає на пошуки сестри, але відвідує полон харциза Карого (Карима), який продає його татарам. Мустафа не терпить Павлуся за його непокірливість і наказує його покарати. Але з'явлення мурзі рятують хлопця, і він вигадує план порятунку сестри. 

 

https://learningapps.org/6621867

 

Кульмінація: Радісна зустріч Павлуся та Ганни.  Розв'язка: Мустафа-ага повертається до батька. Девлет-Гірей вірішує визволити Павлуся, Ганнусю та Остапа Швидкого, українця, що також був у полоні разом з хлопцем. 

Завдання для учнів:  Поділіть текст на етапи композиції (експозиція, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка).

Обґрунтуйте свої висновки, використовуючи події, що відбуваються в кожному етапі. 

Виберіть один із персонажів та розкажіть, як його дії та рішення вплинули на розвиток подій у творі. 

Порівняйте події кульмінації та розв'язки. Які емоції вони викликали у вас під час читання? Чому вони є ключовими для розвитку сюжету?  Як ви гадаєте, які можуть бути подальші події в житті персонажів після розв'язки? Спробуйте припустити, як вони можуть змінити  героїв.

Робота з героями твору. Запишіть, будь ласка, у зошит  ім’я персонажів  повісті, прослухавши коротку характеристику кожного з них.

Герої

Характеристика козаків

Андрій Судак 

Дідусь, сімдесятирічний пасічник. «Вважав своїм обов’язком привчати Павлуся до лицарського ремесла».

Петро Судак

«…був відважний козак і не жалів себе». «…йому честь козацька не дозволяє остатись позаду та пильнувати брата».

Дід Панас

Січовий бандурист. «…у грізний час допомагав розумними порадами й умілим лікуванням». «Дід .. знав татарську мову».

Семен Непорадний

«..був кремезний козак літ тридцяти». «Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена та на грудях широко розхристана». «… на Січі мав славу неабиякого силача», «митець був арканом орудувати».

Андрій Недоля

Умілий керівник козаків, визволитель бранців. «… так і заходився «привітати» татар».

Остап Тріска

«.. мотав усе на вус, бо вже мав у голові готовий план…» «Він поліг перший. Він стримав на собі цілу татарську навалу».

Павлусь Судак

« ... їздив на коні, стріляв з лука та з рушниці. Був веселий, і за це його всі полюбили. Девлет-гірей наказав видати йому гарну одежу, і тепер годі було в ньому впізнати того обідраного невільника, кінського пастуха».

"Пошук елементів композиції"  Композиційний Мозаїчний Квест:

 Створіть лист із фрагментами тексту, розріжте їх на окремих частинах та пронумеруйте. Роздайте учням ці частини тексту (кожній по одній або декільком), викликайте їх з вибору «мозаїки» композиції твору.

Завдання: знайти партнерів, які мають інші частини тексту, об’єднати їх і скласти в правильному порядку, щоб сформувати повну картину сюжету.

Кожна команда/учень, який зібрав свою "мозаїку", пояснює свою частину тексту та своє місце в сюжеті. Круглий Стіл "Розбираємо композицію":  Сформуйте групи учнів (по 5-6 осіб у кожній). Кожна група отримує відповідний елемент композиції (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка) та аналізує його в контексті твору.

У цій групі обмін є своїми висновками та аргументами щодо кожного елемента у створеному загальному сюжеті.

Ігрова Загадка "Пізнай Композицію":  Підготуйте серію запитань або загадок, які вказують на певні елементи композиції (наприклад, "Ця частина, де відбувається розвиток дії та конфлікт наростає. Яке це?"). Учні мають відгадати, який елемент композиції описується в запитаннях.

 

 

Рефлексія:  Які ключові аспекти героїко-романтичної повісті "За сестрою" Андрія Чайковського вдалося вам побачити під час дослідження сюжету та композиції твору? 

Які елементи композиції ви розрізнили під час аналізу конкретних фрагментів?

Як вони взаємодіяли та допомагали створити загальну структуру твору? 

Чи побачили вам важливі зв'язки між елементами сюжету та композиції твору, що допомогли краще зрозуміти повність?

Як це вплинуло на ваше розуміння його загальної сутності? 

Які аспекти творчості Андрія Чайковського ви відкрили під час вивчення повісті? Як вони допомагають розкрити значення рідного краю та його історії через цей твір? 

Які зміни та навички аналізу тексту ви розвинули під час роботи з героїко-романтичною повістю?

Як ці навички допомагають вам у розумінні та оцінці літературних творів?

 Як ваше вивчення "За сестрою" вплинуло на ваш пізнавальний інтерес до літературної спадщини та культурних цінностей вашого народу?

Які нові перспективи воно відкрило для вас у цьому відношенні?

 

docx
Додано
27 листопада 2023
Переглядів
237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку