Матеріал цього уроку допоможе здобувачам освіти краще зрозумити, що таке загадка, і які їх види бувають. Учні зможуть продемонструвати свої здібності не тільки відгадувати загадки, а й створювати їх. Також вчитимуться розгадувати ребуси.
Тема. Види загадок
Мета: продовжити роботу над загадками як над фольклорним жанром, подати відомості про види загадок (про людей, природу, явища природи, про тварин і рослини); формувати вміння пояснювати логіку відгадування загадок, розглядати та пояснювати особливості будови загадок, роль метафори в них, розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементі розумової діяльності людини; виховувати інтерес до фольклору, загадок.
Обладнання: виставка літератури, смужечки для гри «Читання-пила».
Тип уроку: урок - КВК
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Учні зачитують самостійно складені загадки та демонструють до них відгадки у формі малюнків.
III. Оголошення теми і мети уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Коментар учителя.
Ми продовжуємо працювати над темою «Загадки як вид усної народної творчості». На попередньому уроці ми дізналися, що існує три типи загадок ( зовнішність предмета, властивості та протиставлення ).
Сьогодні ми погоримо про види загадок:
- про людей та частини тіла ( тридцять два молотять, один повертає – язик і зуби);
- про природу та природні явища ( реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків – грім );
- про рослини і тварин ( стоїть півень на току у червонім ковпаку – мак, посеред двора стоїть гора: спереду вила, а ззаду мітла – корова ).
Розгадування кросворду
По горизонталі. 1. Сивий бугай все поле зайняв (Туман). 2. Кругле озерце маленьке, а ніколи не замерзає (Око). 3. Є шапка, а нема голови. Є нога, але без черевика (Гриб), 4. Не звір, не птиця, Ніс — мов спиця; Сам тонкий, Голос дзвінкий; Хто його уб'є — свою кров проллє (Комар). 5. Стоїть погрібець, а в ньому два ряди яєць (Зуби). 6. Не їсть, не п'є, а ходить і б'є (Годинник). 7. Стоїть гора посеред двора, спереду — вила, ззаду — мітла (Корова). 8. Сама холодна, а інших припікає (Кропива). По вертикалі. 1. Те, про що діти мріють улітку (Морозиво). ;
Робота в маленьких групах
Із заздалегідь розрізаних учителем слів складіть загадку. Розгадайте її, визначте форму та вид.
1. Можна, що, із, очима, заплющеними, побачити. 2. На, на, на, по, по, кожній, кожній, чотири, гілки, гілці, ще, три, гілці, березі, вісім, яблук. Яблук, ' разом, скільки, висить. 3. Не, хоч, він, кравцем, має, голок, доволі, ніколи. '
Ключ-відповідь: Що можна побачити із заплющеними очима? (Сон). " 2. На березі чотири гілки, на кожній гілці ще по три гілки, на кожній гілці по вісім яблук. Скільки яблук висить разом? (Ніскільки, бо на березі яблука не ростуть). 3. Хоч кравцем не був ніколи — голок має він доволі (їжак). ,
Розгадайте жартівливі загадки, ребуси
З чого починається день? (З «Д»). 2. Яке слово об'єднує 33 літери? (Азбука, алфавіт). 3. Чого багато має болото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має річка? («О»). 4. З «д» я весело співаю, 3 «в» я рибки наловлю (Дудка — , вудка»). 5. Яка рослина, знана нами досить, однакових сто букв любити просить? (Любисток). 6. Слово це вживаємо, як води стихія є без меж, що з початку, що з кінця читаємо — одне і теж (Потоп). 7. Як доставиш літеру до ноти — І із водою матимеш роботу (Дощ).
IV. Підсумок уроку
Гра «Створи власну загадку»
Методичний коментар. На аркушах паперу написані назви різноманітних предметів. Учні по черзі витягають аркуші, але не показують однокласникам. Потрібно дібрати порівняння до цього предмета, перетворити порівняння на метафору та записати загадку.
V. Домашнє завдання
Вивчити кілька загадок напам’ять, намалювати ребус.