Урок № 50
Тема: Алгоритм впорядкування масиву.
Клас: 9
Мета:
навчальна: сформувати поняття про алгоритм впорядкування елементів табличних величин; навчити учнів розв’язувати задачі на впорядкування табличних величин.
розвивальна: розвивати логічне та алгоритмічне мислення; сформувати вміння діяти з інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати і робити висновки.
виховна: виховувати інформаційну культуру, уважність, акуратність, дисциплінованість.
Тип уроку: комбінований.
Забезпечення:
дидактичне: Інформатика : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / [О. О. Бондаренко, В. В. Ластовецький, О. П. Пилипчук, Є. А. Шестопалов]. — Харків :Вид-во «Ранок», 2017. — 240 с. : іл., презентація, інструкційна картка, програмне забезпечення Lazarus.
методичне: навчальний план, електронні ресурси.
технічне: комп’ютери з виходом в мережу Інтернет.
План уроку:
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка присутніх та готовність учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
(це масив, доступ до елементів якого визначається за допомогою одного індекса)
(організувати цикл, в тілі якого виконуються дії над поточним елементом масиву)
(для виведення різних даних типу String у табличній формі)
ІІІ. Мотивація
Під час опрацювання сукупностей даних часто виникає потреба впорядкувати ці дані за деякою ознакою. Числові дані можна відсортувати за величиною (наприклад, створити рейтинг навчальних досягнень), рядкові дані – в алфавітному порядку (упорядкувати список учнів).
ІV. Пояснення
Сортування елементів масиву – це впорядкування їх за деякою ознакою.
Отже, розглянемо два найпростіших методи сортування масиву. Нехай потрібно впорядкувати масив Х: array [1..10] of Real; X[1] ≤X[2] ≤…≤X[10].
Сортування вибором максимального елемента
Цей метод заснований на тому, що під час кожного проходу циклу переглядається частина масиву завдовжки К елементів. Наприклад, для масиву X[1..10] під час першого проходу K = 10.
Алгоритм сортування за зростанням:
<...>
For K := 10 downto 2 do
begin
{ пошук М — номера Мах(X[1..K] }
M := 1; Max := X[1];
For i := 2 to K do
If X[i] > Max Then begin
Max := X[i]; M := i; вигляд масиву X[1..10] на кожному кроці сортування за
неспаданням вибором максимального елемента
end;
{ перестановка X[K] і X[M] }
C := X[M]; X[M] := X[K]; X[K] := C;
end;
Сортування обміном (метод бульбашки)
Метод бульбашки ґрунтується на порівнянні та перестановці сусідніх чисел.
Алгоритм сортування за зростанням:
Змінна Prap:Boolean виконує роль прапорця. Вона отримує значення True за умови, що відбулась хоча б одна перестановка сусідніх елементів. Якщо значення Prap не змінилось, це означає, що елементи масиву вже впорядковані і подальший перегляд послідовності значень не потрібний.
Repeat Prap := False;
For i := 1 to 9 do
If X[i] > X[i + 1] Then begin
C := X[i]; X[i] := X[i + 1]; X[i + 1] := C;
Prap := True
end;
Until Prap = False;
V. Формування практичних умінь і навичок
Повторення правил техніки безпеки при роботі за комп’ютером:
Обов’язково!
Заборонено!
Працювати за комп’ютером не більше 20 хвилин!
Обов’язково роботи перерви у роботі за комп’ютером для виконання вправ для очей:
Завдання: Створіть проект, у якому дано одновимірний масив із 6 елементів і визначається, чи є масив упорядкованим за зростанням або спаданням. Якщо масив не впорядковано, вивести відповідь: «Невпорядкована послідовність».
Блок – схема алгоритму розв’язування завдання:
Алгоритм роботи:
VІ. Підсумок уроку
Демонстрація створених проєктів. Аналіз результатів роботи учнів на уроці, виставлення оцінок.
Рефлексія:
VІІ. Домашнє завдання
Інформатика : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / [О. О. Бондаренко, В. В. Ластовецький, О. П. Пилипчук, Є. А. Шестопалов]: Опрацювати §36, виконайте тестове завдання 36 із автоматичною перевіркою на сайті «Інтерактивне навчання» (скористайтесь смартфоном та відскануйте QR – код).