Почати формувати знання учнів про наступні класи типу Хордові – Земноводніта рептилії; розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності цих тварин у зв'язку з двома середовищами існування – водою та грунтом
Уроки 17-18 (19-20 ущільн)
Амфібії. Рептилії.
Мета.
Освітня. Почати формувати знання учнів про наступні класи типу Хордові – Земноводніта рептилії; розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності цих тварин у зв’язку з двома середовища-
ми існування – водою та грунтом.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, уміння спостерігати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до земноводних тварин, проводити просвітницьку роботу з приводу корисного значення жаб та рептилій на відміну від негативного ставлення людини до них.
Структура уроку.
I міні-модуль
2. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів………..7хв
3. Мотивація навчальної діяльності учнів…..........………………....6хв
4. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв
II міні-модуль
5. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв
6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і
вмінь учнів ……………………………………………………….....15 хв
III міні-модуль
7.Самостійна робота учнів……………………………………..…..20хв
8.Підсумки уроку……………………..…………………….………..5хв
9.Домашнє завдання………………………………..……………..….5хв
Перебіг уроку.
I міні-модуль
Експрес – тести.
1. До хрящових риб належать:
а) манта; б) осетер; в) лящ; г) горбуша; д) катран.
2. Людиною штучно розводяться:
а) короп; б) латимерія; в) тріска; г) оселедець; д) щука.
3. Плавального міхура не мають:
а) карась; б) горбуша; в) акула; г) скат; д) лосось.
4. Яке серце у риб:
а) трубчасте; б) двокамерне; в) трикамерне; г) відсутнє.
5. Прохідними рибами є:
а) річковий окунь; б) атлантичний осетер;
в) короп; г) горбуша; д) скат-хвостокіл.
Сьогодні ми повинні дати характеристику земноводним та рептиліям і порівняти їх із вивченими рибами.
Розповідь про клас Амфібій:
- кількість видів – 4 000 видів;
- покриви;
- рух;
- зовнішня і внутрішня будова;
- органи чуттів;
- сезонні явища.
II міні-модуль
Розповідь про особливості процесів життєдіяльності жаби:
- рух, ріст;
- дихання;
- живлення;
- виділення;
- розмноження…
Різноманітність земноводних:
- ряд Безхвості: жаби, ропухи, квакші, …
- ряд Хвостаті: тритони, саламандри.
- Ряд Безногі: черв’яги, рибозмій.
Значення земноводних:
- беруть участь у колообігу речовин на планеті;
- знищують комах, які завдають шкоди (мух, комарів…);
- є базою живлення для інших тварин (птахів…);
- у деяких країнах жаб вживають у їжу люди;
- джерело для отримання отрут для медицини;
- є об’єктами лабораторних досліджень.
Розповідь про будову та процеси життєдіяльності плазунів на прикладі ящірки прудкої:
- кількість видів – 8 000;
- середовище існування – наземне і вторинноводні;
- зовнішня будова; покриви тіла;
- внутрішня будова;
- розмноження;
- поведінка.
Розповідь про річний цикл у житті плазунів:
1. Період розмноження – навесні самці відшуковують самок, паруються з ними, і ті згодом відкладають яйця. Наприкінці літа з яєць з’являються молоді особини.
2. Літня активність має свою добову циклічність – вони надзвичайно активні при високих добових температурах. У степах та пустелях висока температура спонукає до впадання у літню сплячку.
3. Зимівля в усіх представників різна: болотяні черепахи зимують на дні водойм; вужі, змії, ящірки знаходять пустоти в грунті і зимують групами; плазуни у горах шукають розщілини чи пустоти в камінні. Фізіологічні процеси взимку різко уповільнюються.
Значення плазунів:
- входять до ланцюгів живлення;
- змії знижують гризунів, а ящірки – шкідливих комах;
- яйця та м’ясо черепах використовують у їжу, а панцирі для виготовлення різних виробів;
- м’ясо крокодилів і змій також вживають у їжу;
- цінна шкіра;
- отрута змій використовується у медицині;
- небезпечність для здоров’я;
- об’єкти досліджень, зоопарків та серпентаріїв.
6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів .
До Червоної книги занесені: саламандра плямиста, тритон альпійський і карпатський, ропуха очеретяна, жаба прудка…
По сторінках Червоної книги: плазуни, що охороняються та плазуни, які вимерли (динозаври).самостійно.
III міні-модуль
Порівняльна характеристика.
Система орг |
риби |
амфібії |
рептилії |
покриви |
|
|
|
Опорно-рухова. |
|
|
|
Вправа мікрофон....
9.Домашнє завдання.