Урок " Амфібії.Різноманітність амфібій, їх роль у природі та значення в житті людини"

Про матеріал
План-конспект уроку, мета якого - ознайомити з різноманітністю амфібій, розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, вміння порівнювати, аналізувати , спостерігати; виховувати бережливе ставлення до природи, розкривати роль в екосистемах і житті людини
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ

 БОБРОВИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

БРАНИЦЬКА ГІМНАЗІЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок  біології у 7 класі

«Амфібії . Різноманітність амфібій, їх роль

  у природі та  значення  в житті людини»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Учитель Панченко Світлана  Миколаївна

 ТЕМА.Амфібії . Різноманітність амфібій,їх роль  у природі та  значення  в житті людини

І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Урок зорієнтовано на вміння  працювати у колективі, групах та  робити висновки

                                                             Зібратися разом - це початок.

                                                             Триматися разом - це прогрес.

                                                          Працювати разом - це успіх.

                                                                                     Генрі Форд

    Мандруючи лабіринтом білогічних знань, ми протягом останніх занять дізналися багато таємниць про життя земноводних. І ви, напевно переконалися: щоб знати науку біологію, потрібно багато працювати. Сьогодні вам необхідно продемонструвати своє вміння працювати разом, працювати у групі. Я бажаю вам працювати швидко і творчо, щоб отримати найвищі бали.

ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

Тема уроку. Амфібії .Різноманітність амфібій,їх роль  у природі та  значення  в житті людини

Мета уроку:

знаннєвий компонент- ознайомлюються   з різноманітністю земноводних;

діяльнісний компонент- розвивають пізнавальний інтерес до вивчення біології, логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, спостерігати;

 ціннісний компонент-виховують розуміння важливості існування для нашої планети  всіх живих організмів, розкривають роль в екосистемах і житті людини.

Є на Землі тварин багато,

А цих-но спробуй відгадати:

Земля й вода- їх справжній дім,

Їм добре й затишно у нім,

Але вони завжди холодні.

То хто це буде? ( Земноводні).
Хто дружний із жабою,

тому вона приносить золото.

(Норвезька прикмета).

Ставлення людини до жаб, ропух, тритонів дуже різне, їм приписують різноманітне зло. Де закінчується вигадка і починається правда про земноводних? Навіщо нам такі тварини? Земноводні. Хто ж вони насправді? Скільки їх на Землі і в Україні? Де вони поширені? Де живуть? Чи є серед них отруйні види? Яке значення вони мають для людини і в біогеоценозах? На ці і чимало інших запитань ви знайдете сьогодні відповідь на уроці.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:
Наводити приклади: видів земноводних, у тому числі поширених в Україні, рідкісних видів земноводних;
Розпізнавати: представників хвостатих та безхвостих земноводних на малюнках;
Характеризувати: взаємозв'язки земноводних з іншими організмами і з неживою природою, вплив діяльності людини на різноманітність видів земноводних, середовища їхнього життя, необхідність охорони земноводних;
Порівнювати: організацію хвостатих та безхвостих земноводних;
Застосовувати знання: про біологічні особливості земноводних для обгрунтування заходів їхньої охорони;
Здобувачі освіти дають стислу характеристику рядам і окремим видам тварин, розкривають  значення амфібій у природі та житті людини;

Робити висновки: про значення земноводних у екосистемах та в житті людини.
Прийом “Проблемне питання”

- Чи повинні ми так досконало вивчати земноводних?

Учні висловлюють свої думки щодо застосування на практиці здобутих ними знань на уроці та їхньої доцільності.

ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ

Бесіда з аналізом повідомлень учнів про ряди земноводних (проводиться з одночасним заповненням таблиці)

Ряд

Особливості будови

й життєдіяльності

Значення

Представники

Безногі

земно-

водні

Червоподібне тіло, у багатьох видів з перетяжками. Кінцівки відсутні, очі руди-

ментарні. Запліднення внутрішнє. Більшість видів веде рийний спосіб життя, деякі

живуть у прісних водоймах

Великого практичного значення не мають

Кільчаста

черв’яга,

цейлонський

рибозмій

Хвостаті

земно-

водні

Тіло подовжене, хвостовий відділ добре виражений. Кінцівки розвинені зазвичай однаково, у більшості видів їх дві пари (у си-

рен — одна). Запліднення в більшості внутрішнє, зустрічається яйцеживо-

родіння. Деякі види здатні розмножуватися на личинковій стадії (явище неотенії)

Деякі види

вживаються

в їжу, деякі ви-

користовуються як лабораторні тварини

Гігантська

саламандра,

звичайний

тритон, про-

тей, сирени,

амбістома,

аксолотль

Безхвості

земно-

водні

Тіло коротке, хвіст у дорослих особин редукований. Хвостові хребці зливаються

в єдину кістку. Задні ноги стрибальні, довші за передні у два-три рази. Ребер зазвичай немає. Водні, напівводні й наземні види. Поширені на всіх материках, крім

Антарктиди

Деякі види

вживаються

в їжу, деякі ви-

користовуються

для одержання

токсинів. Жаби

широко вико

ристовуються

як лабораторні

тварини

Озерна жаба,

трав’яна

жаба, зелена

жаба, землян-

ка, квакша,

червонобрюха

жерлянка,

жаба голіаф

Розповідь учителя з елементами бесіди

 Різноманітність земноводних

На відміну від жаб ропухи менше залежать від води. Шкіра у ропух більш суха й частково ороговіла. Задні кінцівки значно коротші, ніж у жаб. Але для того, щоб докладніше відповісти на це питання, треба ознайомитися з особливостями рядів земноводних.

Земноводні — найменш численний клас хребетних, що включає лише майже 2100 сучасних видів, представлених трьома рядами: Безхвості, Хвостаті і Безногі.

Безхвості земноводні складають найбільшу кількість — понад 1800 видів, що пристосувалися до пересування по суші стрибками за допомогою подовжених задніх кінцівок. Сюди належать різні жаби, ропухи, землянки, жерлянки, квакші й т. п. Поширені безхвості по всіх материках, крім Антарктиди.

Хвостаті земноводні примітивніші, їх усього майже 280 видів. До них належать різні саламандри й тритони, розповсюджені майже винятково у Північній півкулі.

Безногі земноводні об’єднують приблизно 55 видів тропічних черв’яг, більшість із яких веде підземний спосіб життя. Очевидно, це дуже давні земноводні, що дожили до наших днів завдяки пристосованості до риючого способу життя.

Найпоширеніші у нас безхвості земноводні — це жаби — озерна й ставкова. Вони об’єднані спільною назвою — зелені. Ці жаби дійсно зелені, хоча бувають і темно-маслинові, і навіть сірі. (У ставкової жаби зелений колір яскравіший.) Обидві вони типові жительки водойм і далеко від води, як правило, не йдуть. Ставкова іноді зустрічається далеко від водоймищ. Більшу частину часу вони проводять на березі або у воді. Озерна активна й удень, і вночі, ставкова, за винятком весняного періоду, уночі спить на дні водойми.

Бурі жаби з водою пов’язані набагато менше, ніж зелені: до води вони приходять лише на якийсь час, щоб відкласти ікру. Інший час вони проводять на суші, там же й зимують, забираючись у ями, нори гризунів, під купи хмизу.

Гостроморді жаби мають кожна свою вотчину — ділянку площею 200—300 м2, на якій вони полюють і яку охороняють від родичів. По цій ділянці кочують, пересуваючись за добу на кілька метрів. Якщо з якихось причин ділянка стає непридатною для життя, гостроморді жаби здатні перебиратися на значні відстані. Але роблять вони це лише у випадку гострої потреби, за природою вони великі «домосіди».

Трав’яна жаба зовні схожа на гостроморду, але трохи крупніша. Якщо уважно подивитися на трав’яну жабу, можна помітити, що її мордочка тупа. Вона прокидається раніше від інших жаб — менше від інших боїться холоду. Зате вона чутливіша до спеки й вологості повітря. Тому майже не з’являється вдень, воліючи проводити світлі години доби в укритті.

2. Поширення земноводних

Чисельність і різноманітність земноводних особливо велика в тропіках, що відзначаються високою вологістю й відносно постійною високою температурою. У напрямку до полюсів число видів земноводних зменшується. Сухі й дуже сухі та холодні області земної кулі бідні амфібіями. Земноводних немає там, де немає хоча б тимчасових водойм, тому що їхні яйця, як правило, не можуть розвиватися поза водою.

Завдяки особливостям будови шкіри амфібії не можуть підтримувати осмотичного тиску у гіпертонічному середовищі, а тому повністю відсутні в солоних водоймах. У солоних водоймах не може відбуватися й розвиток яєць цих тварин.

За характером місця існування земноводні поділяються на дві групи: наземних і водних. Наземні поза періодом розмноження далеко йдуть від водойм, водні все життя проводять у воді або в безпосередній близькості від неї.

Серед наземних земноводних широко представлені деревні мешканці — квакші, веслоногі жаби, представники родини короткоголових і вузь- коротих.

Як правило, наземні мешканці характеризуються кращим розвитком легенів і меншим значенням шкіри в процесі дихання. Це робить їх менш залежними від вологості навколишнього середовища.

У місцях з несприятливими умовами існування наземні форми земноводних можуть переходити до водного способу життя (гостроморда жаба — у посушливих зонах, трав’яна й гостроморда жаби — у тундрі).

В умовах різкої зміни температури й вологості, що характерно для більшої частини суші, земноводні не можуть добувати їжу й вести активний спосіб життя в будь-який час доби протягом усього року. Тварини обирають для цього періоди з найбільш оптимальними умовами, проводячи інший час в укритті. Добова й сезонна циклічність у житті земноводних — це біологічне пристосування, що компенсує їхню недосконалість як наземних мешканців.

3. Роль земноводних в екосистемах, їхнє значення для людини

Харчуючись майже винятково тваринною їжею, земноводні винищують комах, що шкодять садам, городам, полям, лісам і лугам. Поїдають вони й різних переносників захворювань, і проміжних хазяїв паразитичних червів: комарів, москітів, ґедзів, оводів і їхніх личинок, а також молюсків і червів.

У знищенні личинок комарів особлива роль у деяких місцях належить жерлянкам. У деяких місцевостях жерлянками знищується до 50 % личинок комарів протягом одного місяця. Знищують личинок і звичайні тритони. Дорослих комарів інтенсивно знищують цьоголітки, особливо ті види, які тримаються біля води. Відсоток шкідливих тварин особливо великий у їжі звичайних тритонів, квакш, жаб, найменше від інших виявляються корисними малоазійська й ставкова жаби та гребінчастий тритон.

Корисна діяльність земноводних коливається в різні роки залежно від їхньої чисельності. Неоднакова вона на різних стадіях, у різні пори року й за різних погодних умов.

Амфібії у більших кількостях, ніж птахи, поїдають комах з неприємним запахом і смаком, а також комах, що мають захисне забарвлення. Крім того, вони полюють уночі, коли переважна більшість комахоїдних птахів спить.

На велику користь земноводних як винищувачів шкідливих  комах у садах і городах давно звернули увагу. Садівники Англії, Голландії, Угорщини спеціально завозили жаб з інших країн і випускали їх у сади й оранжереї. У середині 30-х років XX століття з Антильських островів на Гавайські було вивезено близько 150 екземплярів ропухи аги. їх розмножили, і більше мільйона ропух було випущено на плантації цукрової тростини. Результати виявилися дуже гарними.

Земноводними харчуються деякі промислові тварини.

Препарування жаб, відповідні розміри й живучість зробили їх улюбленими піддослідними тваринами. На жабах постійно відпрацьовується техніка фізіологічного експерименту.

Земноводні завдають і шкоди, будучи носіями й переносниками небезпечних інфекційних захворювань, наприклад туляремії. Багато хто з них — проміжні хазяї ряду паразитичних червів, що живуть у дорослому стані в організмі свійських тварин, птахів, хутрових звірів.

Практичне значення земноводних невеличке, хоча загалом вони корисні для людини. Жаби й особливо ропухи знищують шкідливих членистоногих, молюсків (слизняків). Тритони поїдають личинок комарів, у тому числі й малярійних. Жаби служать їжею багатьом птахам і ссавцям. У деяких країнах м’ясо жаб і великих саламандр вживають у їжу.

З жабами пов’язано багато відкриттів, їм поставлено навіть два пам’ятники — у Японії й у Франції, настільки великі їхні заслуги в галузі медицини. Але в області збереження біологічної рівноваги, у справі боротьби зі шкідливими комахами їхні заслуги набагато більші: підраховано, що вони знищують приблизно 1—2 відсотки шкідливих комах.

4. Охорона земноводних

Усі без винятку види земноводних України заслуговують охорони. На жаль, багато хто з них досить чутливий до забруднення середовища або знищення місцеперебувань. Безліч земноводних гине на автодорогах під колесами автомобілів. У Західній Європі під час будівництва автострад навіть передбачають підземні переходи для амфібій.

Вигляд земноводних чомусь викликає в багатьох людей неприязнь, їхня несхожість на нас — це ще не причина для того, щоб знищувати їх (адже ми також на земноводних не схожі). Багато що для охорони земноводних можуть зробити й школярі. Насамперед, варто припинити їхнє безглузде знищення на місцях нересту. Не треба виловлювати представників рідкісних видів. Варто піклуватися про чистоту малих водоймищ, не допускати потрапляння до них сміття, нафтопродуктів і отрутохімікатів. У випадку забруднення водоймищ підприємствами варто звертатися до державних природоохоронних органів.

У багатьох країнах, наприклад в Англії, Німеччині, Польщі й ряді інших країн, жаби перебувають під охороною закону й вилов їх заборонений.

 Інтерактивна частина

«Творча лабораторія»
Робота в групах

На попередньому уроці учні отримали випереджувальні завдання, а тепер висвітлюють тему, презентуючи свої дослідження.

Завдання для груп:

1 група - Систематика земноводних, характеристика рядів;

2 група - Значення амфібій;

3 група - Охорона земноводних;

4 група - Цікаві факти про земноводних.
Звіти творчих груп
1група - Систематика земноводних, характеристика рядів

Сучасна фауна хвостатих амфібій нараховує близько 340 видів, яких об'єднують у 54 роди, 8 родин. Поширені хвостаті переважно у північній півкулі. В Австралії відсутні. У фауні України є 5 видів.

Сучасна фауна безхвостих амфібій нараховує близько 299 видів, яких об'єднують у 279 родів, 19 родин. У фауні України є 12 видів, що належать до 5 родин.
Ряд Хвостаті земноводні

Голова непомітно переходить у тулуб. Тіло видовжене, добре розвинений хвостовий відділ, який складається з багатьох хребців. Кінцівки короткі. Передні і задні кінцівки приблизно однакової довжини. Ребра більш-менш розвинені, але в дихальних рухах участі не беруть. Очі маленькі. Хвостаті земноводні плавають або повзають, змієподібно вигинаючи тіло і хвіст. Живуть на суходолі, але розмноження відбувається у водному середовищі. Проте саламандра велетенська (1,5 м завждовжки) живе у воді. У воді живуть і протеї. Запліднення переважно внутрішнє. Інколи буває яйцеживородіння. Для деяких видів характерна неотенія — розмноження на стадії личинки.

Плямиста саламандра, що живе у Карпатах, має яскраве застережне забарвлення. Вона чорна із жовтими плямами. Її шкірні залози виробляють отруту. Деякі хвостаті (протей) пристосувались до життя у водоймах печер (є хвостовий плавець, очей немає, є зовнішні ребра, кінцівки недорозвинені). У період життя у воді на спині тритона виростає гребінь, який збільшує поверхню шкірного дихання.

Відіграють певну роль у еволюційному розвитку тваринного світу — найпримітивніші наземні тварини. Деякі види використовують як лабораторних тварин. Деяких земноводних вживають у їжу (велетенську саламандру). До Червоної книги України занесені плямиста саламандра і тритон карпатський.

Робота з підручником

Школярі розглядають малюнки на с. 75-78, ознайомлюються з різноманітністю земноводних.

Потім вони читають текст про земноводних

Перевірити свої знання учні можуть, відповівши на запитання 1 — 7 на с. 78

 Цікаві факти про земноводних

В Україні поширені 5 видів хвостатих амфібій, які належать до родини саламандрових, а саме: 4 види тритонів (звичайний, гребінчастий, карпатський і гірський), і плямиста саламандра.

В Україні зареєстровано 12 видів безхвостих земноводних, які належать до 5 родин: круглоязикових ( жовточерева і червоночерева джерелянки), часничниць (звичайна часничниця), ропух (сіра, зелена та очеретяна ропухи), квакш (звичайна квакша) і справжніх жаб (озерна, ставкова, гостроморда, трав'яна і прудка жаби).

Амфібії ростуть протягом усього життя. Щоправда, темп їх росту з віком зменшується. Що старшою стає тварина, то повільніше вона росте.

У Франції щорічно з'їдають близько 800 тонн зелених жаб (ставкових та озерних), у Швейцарії — близько 300 тонн.

Чимало отруйних жаб дуже яскраві і красиві. Але це загальне правило має винятки. На Мадагаскарі живе цікава істота, відома місцевим жителям як жаба-помідор. Все її тіло, голова і ноги яскраво-червоні, а черевце- біле. Ці жаби неотруйні. Їх слиз небезпечний тільки для мікроорганізмів.

Найбільша жаба Північної Америки - жаба-бик буває завдовжки до 200 мм. Вона видає сильний, схожий на ревіння бугая, чутний за 2-3 км, звук.

Найбільшою у світі є жаба-голіаф із Камеруну (Африка) завдовжки 25 см. Найбільшою ропухою є мешканка Центральної і Південної Америки ропуха-ага, яка буває завдовжки понад 25 см. Найбільшою в Україні є озерна жаба- завдовжки до 17 см.

Повідомлення домашнього завдання

У підручнику прочитати § 18, відповісти на запитання 6 після параграфа на

с. 75-78, прочитати висновки на с. 78.завдання скласти сенкан

IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП

Учитель пропонує школярам узяти участь в  обговорені  ілюстрації, демонстрованої на екрані.

Дайте стислу характеристику Хвостатих земноводних.

Дайте стислу характеристику Безхвостих земноводних.

Яке значення мають земноводні в житті людини?

Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів

На конкретних прикладах показати, як спосіб життя відбивається на будові земноводних.

Указати, який з вивчених рядів земноводних ви вважаєте найбільш примітивним, і пояснити

Усне обговорення за питаннями:

1. З якою метою ми прцювали у групах?

2. Які думки та почуття викликала у вас така дліяльність?

3. Чому ви особисто навчились?
Завдання на картках

1. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до класу Земноводні:

саламандра, в'язь, вобла, тритон, жаба, акула, пилконіс, ринодерма, хвостокіл, скат, латимерія, квакша, севрюга, черв'яга, вугор, сьомга, протей, лин, амбістома, ропуха, кумка, сурінамська піпа.
2.Для безхвостих земноводних характерним є: а) тіло коротке; б) тіло видовжене; в) хвостовий відділ хребта перетворений на єдину кістку; г) у скелеті є хвостовий відділ хребта; д) передні і задні кінцівки розвинені однаково; е) задні кінцівки розвинені набагато краще за передні; є) на задніх кінцівках часто є плавальні перетинки між пальцями; ж) запліднення у більшості внутрішнє.
3.Для хвостатих земноводних характерним є: а) тіло коротке; б) тіло видовжене; в) хвостовий відділ хребта перетворений на єдину кістку; г) у скелеті є хвостовий відділ хребта; д) передні і задні кінцівки розвинені однаково; е) задні кінцівки розвинені набагато краще за передні; є) на задніх кінцівках часто є перетинки між пальцями; ж) запліднення у більшості внутрішнє.
Метод «Займи позицію»

Учням пропонується проблемне питання: «Чи потрібно охороняти земноводних?»

Учні класу обирають певну позицію: «Так», «Ні», «Не визначив власної позиції», формують три групи, обговорюють правильність своєї думки. Хтось із учнів від кожної групи аргументує свої позиції, після чого відбувається колективне обговорення та розв'язання проблеми.

Що цінного ви дізналися на уроці?

Гра- дискусія «Мікрофон»

Учні стають у коло. «Мікрофон»передають сусіду зліва. Говорити має право лише учасник з мікрофоном. Учні дають відповідь на питання: «Які зміни сталися б на планеті, якби зникли всі амфібії?»

Прийом «Лист побажань»

Оцінювання .

(Оцінювання не лише кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бут Світлана Марківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 грудня 2021
Переглядів
1941
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку