Урок англійської мови для 5 класу за темою "Free-time Activities and Hobbies "

Про матеріал
Метою даного уроку є повторення та закріплення лексичного матеріалу з теми а також тренування учнів у вживанні теперішнього простого часу the Present Simple Tense. Дидактичні матеріали додаються.
Перегляд файлу

Розробка уроку англійскої мови

у 5 класі за темою

 “Free-time activities

and hobbies”

(“Дозвілля та хобі”)

Мета уроку:

           Навчальна

  • Повторити і закріпити лексику з теми;
  • Тренувати учнів у вживанні теперішнього неозначеного часу;
  • Продовжувати удосконалювати техніку читання;
  • Навчати учнів аудіювання.
  • Розвивати навички діалогічного мовлення учнів.
  • Формувати навички писемного мовлення.

 

Розвиваюча:

 

  • Розвивати  слух, память, уяву, критичне та логічне мислення, творчі здібності учнів.

 

Виховна:

 

  • Виховувати вміння організовувати свій вільний час;
  • Виховувати прагнення до пізнання нового.

 

Обладнання.

 

  • Підручники;
  • Картки для групової роботи;
  • Тексти для аудіювання та читання;
  • Наочні посібники;
  • Мовленнєві опори.

 

 

 

 

 

 

 

 

    I.Підготовка до сприйняття іншомовного матеріалу

 

1.Привітання

  - Good morning.

  - Good morning.

T: Dear children, today we have an unusual lesson. We have some guests. But I would like you to be active and work as you usually work. So let’s start.

     Let’s look out of the window. What season is it now? What month? It often rains in November. Is it raining now? What day of the week is it today? It’s Friday! Our weekends come after it. So you’ll have a lot of free time and time for your hobbies.

 

2.Повідомлення теми і мети уроку.

    T: The theme of our lesson is “Free time activities and hobbies”. By the way, what is hobby? Yes, hobby is what you like doing in your free time. We have a lot of duties in our life but without hobbies our life is boring.

     So, the objectives of our lesson are:

  • To introduce and activate our vocabulary;
  • To develop listening comprehension, reading, speaking, writing skills;
  • To practice the Present Simple Tense and structures like + verb with   -ing ending

                                                                                                         to be fond  + verb with – ing ending

  • To learn and to tell about each others’ hobbies.

 

3. Перевірка домашнього завдання.

Учні вимовляють назви хобі та групу, до якої вони відносяться. Після цього розповідають діалоги про свої улюблені види діяльності і чому вони полюбляють саме їх.

T: So, your first task is to review your knowledge about hobbies. Hobbies are divided into four groups:

- learning thing, doing things, making things, collecting things.

Your task is to name the hobby and match it with corresponding group. Please, start.

  Let’s read the names of the hobbies all together. Don’t forget about correct pronunciation of the –ing ending.

   Now, review the dialogues you’ve made at home. You have half a minute for it.

 

 

4. Уведення в іншомовну атмосферу.

Вчитель нагадує правила утворення the Present Simple tense, після чого відпрацьовуються розповідні, заперечні та питальні речення.

Гра “Grammar Chain”

   T:  Now let’s go to the grammar revision. Revise the rules of the Present Simple Tense. What are the time expressions or markers of the Present Simple? So, we use the Present Simple when we tell about what we always, usually, often do. Let’s divide into two groups. I say the affirmative sentence, group 1 – negative, group  2 – interrogative.

They draw on Monday.

He sings in a choir on Mondays.

She practices yoga on Tuesdays.

 

II. Основна частина уроку.

  1. Аудіювання.

T: So, we use the Present Simple to describe the everyday life.

 

  1. Учні прослуховують аудіо запис діалогу та з’єднують види діяльності дівчинки з назвами днів тижня.

 Draw

 Sing in a choir

 Buy bread for an old woman

Practice yoga

Do aerobics

Write

Draw

Sing in a choir

 

Practice yoga

Do aerobics

Write

Play the piano

Ride a horse

Act on a drama group

Rest

Play

 

Rest

Play

 

Emily  

                                                         on Monday

------------------------------------------------------------

Emily 

                                                         on Tuesday

------------------------------------------------------------

Emily                        

                                                        on Wednesday

-----------------------------------------------------------

Emily                                     

                                                        on Thursday

-------------------------------------------------------------

Emily                                            

                                                         on Friday

-------------------------------------------------------------

Emily                                               on Saturday

---------------------------------------------------------------

Emily                                               on Sunday

 

   T:  Open your books on page 61.  I would like to meet you with a girl. Her name is Emily. She is a very busy person. Her activities are doing aerobics, singing in a choir, acting in a drama group and some others.

Now you are divided into four groups. You have sheets of paper with the names of the days of the week and seven stripes with Emily’s activities. After listening your task is to match the days of the weeks with these activities. But be attentive, please. There is a mistake in the text recorded. Emily does the same activities on Tuesday and Thursday

 

  1. Перевірка виконання завдання.

Вчитель ставить запитання про види діяльності у певні дні, учні відповідають по групах.

 

T: Let’s check up if you have done this task correctly. We know the rules of Present Simple. Emily is a girl( she) so don’t forget about ending ”s”

So, what does Emily do on Monday?

Well done. We know everything about Emily life.

 

  1. Розвиток навичок писемного мовлення.

Кожна група отримує картки з 4 запитаннями різних типів. Учні разом обговорюють відповіді, один з членів команди записує їх на картку. Через 3 хвилини кожний член групи відповідає на запитання. Кожна правильна відповідь – 1 бал

 

T: Now we have another task – these cards with four different questions for each group. You have a chance to get 4 points. You may choose the writer, but work in a team and help each other. Every member has to answer. So, you have two minutes, start working.

 

 

  1. What does she do on Monday? _________________
  2. When does Emily draw? _____________________

 

  1. Does Emily sing on Tuesday? ________
  2. When does she sing?

 

 

 

 

  1. When does Emily buy bread? ________________
  2. What does she do on Friday? _________________
  3. Does Emily rest on Wednesday? _________
  4. When does she rest?

 

 

  1.  When does Emily buy bread? ___________________
  2. What does she do on Tuesday? ___________________
  3. Does Emily ride a horse on Wednesday? ______
  4. When does she ride a horse?

 

­­

 

  1. When does Emily write? _____________________
  2. What does she do on Sunday? ____________________
  3. Does she play the piano on Sunday? __________
  4. When does she play the piano? ______________

 

____________________________________________________________________

 

 

  1. Фізична розминка.

              T: Please, stand up. Now, children, we have some rest. We will sing a song and do the moves.

(Співають пісню та виконують рухи “Head and shoulders”)

 

 

  1. Подання тексту для читання

 

     Перед читанням тексту вводиться конструкція to be fond of , яка відпрацьовується у питально – відповідній вправі в режимі  T-P.

Після цього учні отримують картки для самостійної роботи і доповнюють текст словами із рамки. Потім вони ланцюжком читають доповнені речення. Після цього учні читають твердження до тексту та погоджуються чи не погоджуються з ними.

 

     T: What do the members of your family like doing in their free time? Or what are they fond of doing? We can also use this structure when we speak about hobbies.

To be fond of – захоплюватися чимось.  We know the verb to be has three forms.

What is your mother fond of?

   You have a text in front of you. It is about different hobbies of the Stones family. Your task is to read the text and complete it with the words from the box.

Let’s read the text one by one.

And there are sentences which you have to tick true or false.

 

 

 

 

__________________________________________________________________________

Complete the text with the words from the box.

              Different, flowers, children, car, swimming, collecting, dolls

 

Different hobbies.

      The family of my friend Robert Stone is not very big. They are four: Mr. Stone, the father, Mrs. Stone, the mother, and two _______1_____, Robert and Mag. But each member of the family has got some hobbies. Mr. Stone is fond of sports. He likes playing tennis and ____2________. He also collects plane models. His wife likes growing ________3________. In spring and summer her flat looks like a beautiful garden. She is fond of _______4______cards with flowers too. Their son Robert doesn’t like flowers. He is interested in sport cars. He collects ____5_____ models. Mag is the youngest member of the family. Her hobby is collecting________6_____. She has got beautiful dolls from __7__________countries in her collection.

Tick the statements true or false.

  1. There are three members in the Stones family.
  2. Robert is the youngest member of the family.
  3. Mr. Stone is fond of swimming and likes playing tennis.
  4. Mr. Stone collects models of cars.
  5. Mrs. Stone is fond of flowers.
  6. Mrs. Stone collects cards with animals.
  7. Robert likes flowers.
  8. Robert collects models of cars.
  9. Mag collects dolls from different countries.

 

 

III Заключна частина уроку.

 

  1. Домашнє завдання.

      Учні повинні скласти усну розповідь про проведення вільного часу членами їх родин, використовуючи опрацьований текст та вправу 1 на сторінці 73.

You have the example for your home task.  You have to make an oral report about different hobbies of your family members. Open your books on page 73. Exercise 1 will help you in your reporting.

 

  1. Підведення підсумків уроку.

You have done a lot of exercises. Our main tasks were to develop our listening, writing and speaking skills, to learn about each other’s hobbies and practice the Present Simple Tense.

I think we were successful in doing them.

 

  1. Рефлексія.

      Учні вибирають один з трьох смайликів (задоволений, здивований, незадоволений) та піднімають їх  за проханням вчителя.

T: Now the time for our reflexing. You have three smiley faces: happy, surprised and sad. Evaluate the level of your participation, your activity and mood. Choose one of them and show me. So, who has chosen a happy face? A surprising face? A sad face?

 

  1. Виставлення оцінок, їх мотивування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (5-й рік навчання) 5 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
28 травня 2020
Переглядів
2639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку