Підготувала: Хомук Віолета Вадимівна
НВК «Ліцей із ЗОШ І-ІІІ ст.»
Урок англійської мови у 5 класі
«Various food of the world»
Різна їжа з усього світу
Тип уроку: урок спрямований на формування та розвиток мовних/мовленнєвих навичок
Задачі: практичні – організувати тренування та вивчення нових ЛО з теми «Food»; організувати проектну/групову діяльність.
освітня – сприяти розширенню знань учнів по темі «Food»; сприяти формуванню відповідної системи лінгвістичних знань з теми.
розвиваючі – сприяти вдосконаленню навичок усного мовлення, тренувати всі типи пам’яті, увагу, фонематичний слух; сприяти розвитку вмінь та навичок читання, письма, діалогічного мовлення, а також вміння роботи в команді.
виховна – сприяти вихованню зацікавленості у розширенні своїх знань та використанню навчальних матеріалів в житті.
Очікуваний результат: діти запам’ятають (усно та письмово) лексику по темі; навчаться її перекладати та писати, а також використовувати в реальних життєвих ситуаціях (складати список продуктів, обирати блюда в ресторані, знати меню та інгредієнти блюд).
ХІД УРОКУ
І. Початковий етап
1. Привітання. Орг. момент
Hello, children. You may sit. Before we start our work, we warm up a little bit. First of all I, after that you.
2. Warm – up. Фонетична зарядка
/ai/ ice-cream, like, rice, nine, kite
/i/ milk, chicken, biscuits, chips
But before our work we warm up our tongue.
Tongue twister: I like white mice, they are very nice.
3. Уведення в англомовну атмосферу. Актуалізація опорних знань.
a) What is your favourite food?
b) Do you like chicken?
c) Do you like cheese?
I want that we watch the video and guess my little secret. (Відео до урока)
Відео про відомі страви у різних країнах.
Now, answer on my questions.
- What do you see on this video?
- What are we going to talk about today?
- Which countries do you remember? (England, France, USA, Turkey, Japan, China)
Right. We speak about food in different countries.
But we forget something. Can you see, we have the empty space on the blackboard. It should be the topic of our lesson. But it hides from us. Look under your desk and try to find it. (Діти дивляться під столи та знаходять листочки 4 шт., з частинами теми. ДОДАТОК 1).
Ok, very well. Who try to complete the sentences and say: What is the topic of our lesson? «Various food of the world».
II. Основний етап
4. Перевірка Д/з: презентація vocabulary «Food»: Let’s repeat our vocabulary about food.
Ok, good job. So, you remember the words orally and it is not difficult for you to do the crossword written.
Crossword «Food» (Дитина обирає малюнок з рук вчителя, показує всім присутнім та пише вірну відповідь згідно малюнка. ДОДАТОК 2).
You should come to me. Choose two pictures. Show it to everyone. And write the correct word. You have the sheets of paper with the same crossword but in small size on your desks. Work on them.
Well done. Do you know, what can we do with the food? So, stand up. Listen and repeat. Not pronounce. Not talk. Just show.
1. Boil 2. Cut 3. Add 4. Mix 5. Fry
Let’s do this with music.
It was great.
5. Повторення та тренування вивченого матеріалу.
Ukrainian dishes we learnt on previous lesson. So now, we will study the most famous dishes of the different countries. Open the dictionary and write.
Ukraine: borsch, lard
USA; brownie, apple pie
Great Britain: Fish and chips, trifle
China; dumpling, peking duck.
Japan: fortune cookie, sushi.
Italy: pasta carbonara, risotto
Good. And now you should match the dishes with several countries. (Демонструю прапори і нагадую країну. ДОДАТОК 3). Train our new words. Choose the card, say the name of the country and unite with the word on the board (ДОДАТОК 4).
Do you want to try this dish? Now we have a chance to taste a few ones. I need 6 teams. You should glue all necessary ingredients to make a dish and present it to other pupils. Be careful one ingredient is wrong.
I. Pasta Carbonara – pasta, bacon, eggs, olive oil, cheese.
II. Sandwich – bread, tomato, cucumber, cheese, ham.
III. Fish and chips – fish, potato, salt, pepper, ketchup, cheese, olive oil, chicken.
IV. Risotto – rice, onion, butter, mushroom, olive oil, cheese, chicken.
V. Fruit salad – apple, banana, strawberry
VI. Vegetable salad – onion, tomato, cucumber
ІII. Заключний етап
6. Рефлексія
1. What kind of food do you know?
2. What can you do with food? (cut, mix)
3. Why should we eat?
FISHBONE
7. Оцінювання з поясненнями.
8. Homework: відтворити рецепт улюбленого блюда.
ДОДАТОК 1
«VARIOUS
FOOD
OF THE
WORLD»
ДОДАТОК 2
Картки (кросворд)
1 |
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
ДОДАТОК 3
ДОДАТОК 4
Гра «Match the picture»
Borsch |
Lard |
Apple pie |
|
Brownie |
Trifle |
Fish and chips |
|
Dumplings |
|
Peking duck |
|
Ratatouille |
|
Foie gras |
|
Fortune cookie |
|
Sushi Risotto |
|
Pasta carbonara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ДОДАТОК 5
Інгредієнти для проекту