Тема. Атмосферний тиск.
Мета: узагальнити знання з теми «Атмосферний тиск», розвивати вміння використовувати свої теоретичні знання в різних ситуаціях, виховувати інтерес до предмету шляхом створення позитивних емоцій , яскравих емоційних вражень.
Тип уроку: урок –гра.
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку та його девізу.
Девіз: «Ми граючи , перевіряємо , що вміємо і, що знаємо!»
Активність учнів на уроці та їх знання оцінюватимуться : за кожну правильну відповідь учень отримуватиме жетон. Колір жетону для кожного виду «фіззмагання» свій. Той хто набере 6 жетонів отримає 12 балів.
ІІ Доповіді про атмосферу.
5 учнів зачитують свої доповіді (2-3 хвилини). В кінці кожного повідомлення учитель робить коротке узагальнення.
Теми доповідей:
1 Атмосфера нашої планети.( В кінці доповіді учитель запитує : «Чи всі планети Сонячної системи мають атмосферу?»)
2 Історія відкриття атмосферного тиску.
3 Роль атмосферного тиску в житті людей і тварин.
4 Для чого потрібно спостерігати за атмосферним тиском?
5 Прогноз погоди.
ІІІ Розповіді про знаменитих фізиків.
Бажаючі підходять до столу, кидають кубик з портретами відомих фізиків які внесли важливий вклад в розвиток науки про атмосферу, і розповідають про вченого, який їм «випав». Імена фізиків відомі наперед - це Галілео Галілей і Еванджеліста Торрічеллі (Італія), Блез Паскаль (Франція), Отто Геріке (Германія),М.В.Ломоносов (Росія)
ІУ Аукціон по продажі оцінок.
Вчитель зачитує запитання , бажаючі відповідати піднімають руку.
1 Якщо близько до губів прикласти кленовий листок і швидко втягнути повітря, то листок розірветься. Чому?
2 Якщо відкрити кран наповнений водою і щільно закритого кришкою бочки, яка не має більш ніяких , навіть маленьких отворів і щілин, то вода через невеликий проміжок часу почне витікати з крану. Чому?
3 Чому вода не виливається з стакану неповністю наповненого водою, якщо його щільно закрити папером і перевернути вверх дном?
4 Що називається атмосферою?
5 Чому дорівнює вага повітря об’ємом 1 м3?
6 Чому вода піднімається вгору, коли її втягують через соломинку?
7 Чому не можна обчислювати атмосферний тиск по формулі
(g-прискорення вільного падіння, ρ - густина повітря, h-висота)?
8 Як називається прилад для вимірювання атмосферного тиску?
9 Чи зможе космонавт набрати чорнила в поршневу ручку, знаходячись в кораблі в стані невагомості?
10 Скільком Паскалям рівний тиск ртутного стовпчика висотою 1мм?
11Чому металічний барометр називається анероїдом?
12Який атмосферний тиск називається нормальним?
13 Чому рівний нормальний атмосферний тиск в системі СІ?
14 Чому в відкритому манометрі рівні однорідної рідини в обох колінах однакові?
15 Чи зможемо змінити тиск в будинку, якщо його герметично закрити?
У Фізкультхвилинка.
Втомились? Я пропоную вам зробити дихальні вправи . Правильне дихання сприяє поліпшенню розумового процесу.
Встаньте. Покладіть руки на діафрагму і зробіть 3-4 глибоких вдихи і видихи.
Чи замислювалися ви над тим як ми дихаємо.
При вдиху діафрагма збільшує об’єм легенів. Тиск повітря в легенях стає менше атмосферного. Атмосферне повітря проникає в легені. При видиху діафрагма стискає легені, об’єм легенів зменшується. Тому тиск повітря в легенях стає більшим ніж атмосферний. Повітря виходить назовні.
У Практична робота
Користуючись барометром –анероїдом і лінійкою, визначити силу тиску атмосфери на поверхню:
а) парти (І варіант);
б) стола (ІІ варіант)
в) підручника (ІІІ варіант)
УІ Фронтальні експерименти.
Всі досліди виконують самі учні,запитання задають також учні.(підготовляють самі, консультуючись з учителем)
1 Затягування рідини піпеткою та видавлювання капель з неї.(згадуємо аналогічні по дії випадки: клізми, шприц, вантуз і т. д.)
2 Всмоктування шкіри медичною банкою.
3 Прилипання перекинутого стакану до клейонки.
4 Втримування води в перевернутому і наповненому до країв стакані ( банці) листком паперу , наперед добре прижатого до горловини.( Не забудьте підставити миску!)
5 Веселі завдання:
а) візьмемо дві пляшечки з під одеколону з дуже вузькими горличками, наповнені соком. Хто зможе випити сік, міцно обхвативши губами горлечко і не розжимаючи їх?( Виконати це завдання не вдається нікому. Чому? Пояснюємо, як ми п’ємо.)
б) візьмемо банку (пакет) з соком і шило. Чи можна випити сік , користуючись тільки шилом? (Поясніть свої дії).
УІІІ Про фізику з посмішкою.
Загадки
1 Куди ступиш- всюди маєш,хоч не бачиш а вживаєш.(Повітря)
2 Чого в кімнаті не бачиш ?(повітря)
3 Висить на стіні і в той же час падає(барометр).
4 Що в кімнаті не бачиш?
ІХ Підсумок уроку.
Оцінювання учнів з коментарем.
Продовжте речення
Було цікаво…
Було складно…
Я зрозумів що…
Мене здивувало…
Х Домашнє завдання. Скласти кросворд по даній темі та виконати домашній експеримент. Візьміть тонкостінну еластичну пляшку місткістю 1,5-2 л , сполосніть її гарячою водою і, не гаючись( щоб пляшка не охолола) , занурити її шийку в холодну воду., налиту в широку посудину. Якщо поливати поверхню пляшки холодною водою , вода заповнюватиме пляшку, піднімаючись над рівнем води в широкій посудині. Поясніть спостережуване явище.