Урок "Безпечне користування Інтернетом. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету."

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань; формування вмінь і навичок; урок-подорож «Космічна подорож»
Перегляд файлу

Тема. Безпечне користування Інтернетом. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету.

Мета:

навчальна: повторити уявлення учнів про необхідність критичного ставлення до відомостей з Інтернету; навчити  правил безпечного користування послугами мережі Інтернет; закріпити знання  учнів про можливі загрози, що чекають учнів в мережі та дати поради щодо захисту і етикету в Інтернеті;

розвивальна:  розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;

виховна:  виховувати інформаційну культуру медіаграмотності учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань; формування вмінь і навичок; урок-подорож «Космічна подорож».

Методи і прийоми: «Бортовий журнал», самостійна робота, бесіда.

Обладнання та наочність: проектор, презентація, хмарина слів, пам'ятка «Правила подорожі», тест на інтернет-залежність, плакат, стікери, відеоматеріли.

                                                               Хід подорожі:

І. Організаційний етап.

Привітання:

Знову день почався, діти.

Всі зібрались на урок?

Тож пора нам поспішати-

Кличе в подорож дзвінок.

А урок наш незвичайний-

Грою всі його зовуть.

Щоб урок цей був цікавим,

Ти активним мусиш буть.

На дошці розміщено плакат із деревом. На які ми наклеїмо стікери-квіточки з нашим настроєм

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Відео про метеорит.

  • Як ви побачили на вже, цьому відео, до Землі наближається метеорит, який загрожує знищенню нашої планети. Ми будемо командою, яка вирушить в подорож космосом до інших планет, щоб змінити траєкторію  польоту метеорита.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Як назвемо наш космічний корабель? ____________________________
  • Давайте оберемо капітана корабля. А капітаном буде той , хто перший відгадає ребус (Інтернет)
  • І капітаном стає _______
  • Для того що пробитися нетрями космосу нам, як команді, потрібно володіти певними навиками. За допомогою хмарини слів знайдіть підказки. Що нам допоможуть розвивати ці навики.

 

Відповідь. Знайдені слова: безпека, користування, Інтернет, оцінювання, відомості.

Крім космосу, де ще ми можимо скористатися цими термінами? Можливо, в цих словах, вже, є підказка? Як можна поєднати їх у групи чи пари? Сформулюйте тему подорожі.

Галактична подорож загадковими планетами:

Безпечне користування Інтернетом. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету.

Методичний прийом «Бортовий журнал»

-На кожному кораблі під час подорожі ведеться Бортовий журнал. Туди записують основні етапи мандрівки, події, які відбуваються під час подорожі.

Ми теж будемо вести такий журнал (діти записують назви планет протягом уроку)

                   Бортовий журнал

Назва планет

 

 

 

 

 

 

 

-Командо, перш ніж почати ,  пам'ятай про правила нашої подорожі.

(на дошці)

1. Правило піднятої руки. Якщо хочеш щось сказати, підніми руку.

2. Знаєш сам-навчи того, хто не знає.

3. Без дозволу нічого не вмикай.

4. Будь уважним та старанним.

ІV. Сприйняття нового матеріалу.

Планета «Аналізуй»

 Блукання в мережі Інтернет, подібне до блукання космосом. Щоб убезпечити себе у подорожі, нам потрібно оволодіти новими знаннями.

Тримати курс на планету «Аналізуй» (пояснення нового матеріалу).

-Що таке Інтернет? (Інтернет-це всесвітня інформаційна мережа, яка складається з мільйонів комп'ютерів у різних куточках земної кулі, поєднаних між собою).

Завдяки Всесвітній глобальній мережі можна мати доступ до великої кількості інформаційних ресурсів. Це відкриває широкі можливості для навчання. Але водночас Інтернет містить багато матеріалів, які не можна вважати ані корисними, ані достовірними.

Оскільки всі мають можливість розміщувати в мережі будь-які свої повідомлення і коментарі, слід навчитися критично оцінювати відомості, їх правильність та актуальність.

Відкривши веб-сторінку, бажано оцінити її за основними ознаками, щоб упевнитися в надійності поданих матеріалів

Авторитетність джерел та авторів. Зверни увагу на те, яка організація або особа створила цей сайт, яка мета його створення, для кого його було створено. Що подано на сайті — об'єктивні факти чи особиста думка автора? Чи мають власники сайта ліцензії, відповідно до яких сайт може висвітлювати дане питання? Відповіді на ці запитання, як правило, містяться в нижній частині головної сторінки веб-сайта або на окремій сторінці Про нас, Контакти, Про сайт тощо.

Розмістити матеріали в Інтернеті може будь-яка людина. Є багато сайтів, на яких люди висловлюють власні думки, жарти або чутки, а дехто - і свідомий обман. З'явився навіть спеціальний термін фейк (англ. fake - підробка), що означає неправдиві відомості, які люди навмисно розміщують в Інтернеті. Матеріали в Інтернеті зазвичай ніким не перевіряються, а тому вони можуть бути не достовірними. їх обов'язково потрібно уточнювати, перш ніж використовувати, порівнювати матеріали з різних веб-сайтів, зістав­ляти з тим, що ви вивчали у школі або читали у книжках.

Точність даних і фактів. Визначити, що матеріали, подані на сайті, достовірні, можна кількома способами. З'ясуй, із яких джерел автор сайта отримує відомості. Зверни увагу на наявність або відсутність списку першоджерел і посилань на інші сайти.

Об'єктивність подання даних. Більшу довіру викликає неупереджений сайт. Зазвичай автори таких сайтів відтворюють різні погляди на одне й те саме питання або взагалі утримуються від висновків і коментарів, подаючи лише факти. Для цього перевір відомості, подані на сайті, за допомогою інших джерел (книжок, журналів тощо). Чи забезпечено зворотний  можливістю спілкування з автором статті чи адміністратором сайта?

Для цього відшукай адресу електронної пошти або засоби для надсилання повідомлень авторам сайта.

Актуальність даних. Зверни увагу нате, як часто оновлюються матеріали на сайті. Саме за цим показником визначається їх актуальність. Буває, що події, які видають за майбутні, уже відбулися. Крім того, важливо знати, коли створено сайт.

Для цього, як правило, у нижній частині головної сторінки сайта можна знайти дату його створення, останньої публікації тощо.

Мультфільм про безпеку.

- Чи вказано ресурс звідки взято це відео? Чи узгоджуються отримані відомості з тим, що ви вчили в школі або дізналися з інших джерел? Чи можна довіряти даному джерелу?

-Які висновки ви можете зробити з цього відео?

Планета «Будь активним»

(відео фізкульт хвилинка)

Планета «Правильно обирай».

  1. Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
  2. Інструктаж учителя.
  3. Практична робота за комп’ютерами.

1. На робочому столі знаходиться ярлик програми - браузера Google Chrom з назвою  «Правила безпечного користування Інтернетом» відкрийте його. В ній вам потрібно розмістити твердження, які виводяться на екран, на дві частини. Ліворуч ті які на вашу думку безпечні, а праворуч небезпечні. 

4) Вправи для очей.

«Пишемо носом».

 Запропонувати дітям із заплющеними очима виводити в повітрі носом, ніби олівцем, дуже великими буквами своє ім’я. Потім опустити голову, швидко покліпати очима.

 

Планета «Розрізняй».

(Тест на інтернет-залежність).

Ми прилетіли до планети «Розрізняй»  і нас, зараз, протестують, чи ми вміємо розрізняти шкідливе і корисне. Давайте пройдемо тест. 

 

№ п/п

Ваша відповідь

Бали

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виберіть, будь ласка, один із двох варіантів відповідей (А або Б) той, котрий найкраще підходить для опису вашої поведінки в Інтернеті й запишіть в таблицю.
1. А. Коли мені смутно або самотньо, я звичайно виходжу в Інтернет.
Б. Я не почуваю необхідності вийти в Інтернет тоді, коли в мене поганий настрій.

2. A. Коли я проводжу в Інтернеті менше часу, чим звичайно, я почуваю себе подавлено.
Б. Мій емоційний стан не залежить від того, скільки часу я проводжу в Інтернеті.
 

3. A. Я почуваю, що моє захоплення Інтернетом заважає моєму навчанню, роботі або відносинам з людьми поза Інтернетом.

 Б. Використання Інтернету не заважає моїм відносинам з людьми, навчанню або роботі. 
 

4. А. Багато моїх знайомих не знають, скільки часу я насправді проводжу в Інтернеті.
Б. Більшість моїх знайомих знає, скільки часу я проводжу в Інтернеті.

5. A. Я часто намагаюся зменшити кількість часу, що я проводжу в Інтернеті.
Б. Я не намагаюся зменшити кількість часу, що я проводжу в Інтернеті.

6. A. Коли я не в Інтернеті, я часто думаю про те, що там відбувається.
Б. Коли я не в Інтернеті, я рідко думаю про нього.


7. A. Я волію спілкуватися з людьми або шукати інформацію через Інтернет, а не в реальному житті.

Б. Я далеко не завжди вдаюся до допомоги Інтернету, коли мені потрібно знайти інформацію або поспілкуватися.


Ключі:
Вибір варіанта "А" оцінюється в 1 бал, вибір варіанта "Б" - 0 балів.
Від 0 до 3 балів не зловживаєте Інтернетом.

Від 3 до 5 балів звичайний користувач, але інколи забагато часу проводити в Інтернеті 
Від 6 і вище Ви занадто багато часу проводити в Інтернеті. Озирніться навколо на світі є стільки цікавого, поспілкуйтесь з друзями. 

Планета «Допомагай»

Інтерактивна гра «Казка про Скріпочку» . Презентація. (Індивідуальна робота)

- Я пропоную до Вашої уваги казку про дівчинку Скріпочку.

На день народження батьки подарували їй комп’ютер та підключили до мережі Інтернет, тепер у неї з’явилося більше можливостей для спілкування.

- Спілкуючись «фейсбук» з друзями, одного разу вона отримала цікаве повідомлення від незнайомого хлопця, який незабаром запропонував їй дружбу. З кожним днем спілкування Скріпочка розуміла, що в них багато спільного, та й за віком хлопець був лише на один рік старше за неї.

На фото, яке вона отримала, він був дивовижно гарним і добрим хлопцем, тому у Скріпочки не виникло сумнівів щодо зустрічі з ним. Але говорите про це батькам дівчинка не стала, адже думала, що повернеться додому раніше, ніж вони прийдуть з роботи.

Скріпочка уявляла, що її новий друг прийде на зустріч з гарними квітами.

- Коли ж дівчинка прийшла на призначене місце зустрічі, там було темно і безлюдно, проте це її зовсім не турбувало, адже її новий знайомий хотів, щоб їм ніхто не заважав. Пройшов деякий час і, раптом перед Скріпочкою з’явився  неохайно вдягнений дорослий чоловік. Як з’ясувалося - це був той, хто видавав себе в Інтернеті за чемного і доброго  хлопця.

Чоловік відібрав сумку і мобільний телефон та почав погрожувати, якщо вона розповість про нього. Дівчинка дуже злякалась, вирвалась з ціпких рук чоловіка та втекла додому. Ця історія дуже вразила Скріпочку. Вона хотіла забути про те, що сталося і повернути все на свої місця.

Давайте проаналізуємо та згенеруємо набір правил, щоб захистити себе , мешканців та планети «Допомагай»

 

Планета «Оцінюй»

- Я зачитаю твердження повязані з Інтернетом, а ви будете  піднімати великий палець  руки вгору, якщо, на вашу думку,відповідь є правильною, а якщо ні, то до низу.

Потрібно листуватися з незнайомцями.
Поважати іншого користувача.
Відкривати тільки ті посилання, в яких впевнений.
Грубіянити, чіплятися, чинити тиск на співрозмовників.
Зустрічатися з людьми, з якими познайомилися в  Інтернеті
Погоджуватися на зустріч лише в день та в людному місці.
Якщо опинився в складній ситуації- поговори з кимось.
Встанови на комп'ютер антивірусні програми.
Треба розповсюджувати свою особисту інформацію на сайтах.
Можна здійснювати фінансові операції через мережу Інтернет без нагляду дорослих.
Все що написано в Інтернеті  правда.

V. Підсумок подорожі.

 

Планета «Земля».

-Ось ми і вернулися до дому на планету Земля. Як завжди, під час повернення з далеких подорожей космосом нас зустрічають кореспонденти різних видань, які хочуть дізнатися відгуки про нашу подорож. Давайте повернемося до записів нашого Бортового журналу. Перевіримо наші записи.(зачитуємо записи з дошки).

Вправа «Рефлексивна дошка»

Ось такими навиками ми оволоділи, і тепер можимо відвернути астероїд від нашої планети.

Д/з. Роздаються буклети про безпеку в Інтернеті. Опрацювати інформацію на буклеті.

docx
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку