Біологія 11 клас
Тема: Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи і складові здорового способу життя.
Мета: формувати поняття здоров’я та здоровий спосіб життя, ознайомити з основними факторами, що зміцнюють і ослаблюють здоров’я людини; формувати знання про науки, що вивчають здоров’я, принципи здорового спосібу життя; навчити застосовувати на практиці науково обґрунтовані знання та правила особистої і громадської гігієни, зміцнювати і загартовувати свій організм, стати фізично розвиненою, здорового, здатного до будь-якої праці особистістю.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: вислови учених оформленні у вигляді плакатів, емблема ВООЗ, діаграма «Залежність здоров’я людини», мультимедійний комплекс, презентації, відеоролик.
Вчений І. П. Павлов стверджував: "Здоров'я – це безцінний дар природи, воно дається, на жаль, не навіки, його треба берегти. Але здоров'я людини багато в чому залежить від неї самої, від її способу життя, умов праці, харчування, її звичок..."
«Найбільший скарб кожної людини –це
її здоров’я» Гіппократ
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
Прийом «Подаруй усмішку»
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними .
Завдання наші такі
( можна оформити як девіз уроку):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
II. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
1. Яка основна мета курсу «біологія людини»?
2. Яка головна цінність для людини? Чому?
3. Від чого або від кого залежить здоров’я кожної людини?
4. Що таке здоров’я?
Повідомлення теми, мети уроку
III.Мотивація
Відео «14 фактів про здоров’я людини»
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь з елементами бесіди
1. Поняття про здоров’я. Кількісні та якісні показники здоров’я.
(Демонстрація та фіксація на дошці емблеми ВООЗ)
ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ – це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, що зумовлює здатність організму людини адаптуватись до мінливих умов середовища. Здоров’я буває фізичним, психічним та духовним.
Питання до учнів:
Робота з підручником: Розгляньте іл.. 41 стор. 69 підручника та перевірте правильність своїх міркувань.
→ Фізичне
1. Структурно-функціональна
упорядкованість
2. Біологічна адаптованість
3. Стан імунної системи
→ Психічне
1. Інтелектуальне
благополуччя
2. Емоційне благополуччя
3. Духовне благополуччя
→ Соціальне
1. Моральність
2. Соціальна адаптованість
3. Статева культура
Питання до учнів:
Поміркуйте і висловіть свої судження!
В одній із паризьких лікарень обов’язком хворих було тричі на день вголос або подумки повторювати по 10 разів фразу: «З кожним днем я почуваюся краще й краще». Причому повторювати не механічно, а з позитивним емоційним забарвленням. Дивно, але факт: хворі одужували протягом місяця, у деяких із них навіть зникла необхідність у хірургічному втручанні. Застосуйте знання про складники здоров’я й поясніть цей факт
2. Науки про здоров’я.
Опрацюйте текст підручника на стор. 70-71 та запишіть науки, що вивчають здоров’я.
Обговорення з учнями тексту.
3. Здоровий спосіб життя
Питання до учнів:
Демонстрація діаграми і обговорення.
За твердженням фахівців ВООЗ, здоров’я на 50 % залежить від способу життя людини, на 20 % – від спадковості, на 20 % – від стану навколишнього середовища і на 10 % – від медичних послуг. Ось чому в організації здорового способу життя треба обов’язково зважати на усі ці впливи. І ще дуже важливим складником є особисті переконання й налаштованість на те, щоб бути здоровим.
Трактування вислову І.П. Павлова (усі вислови розміщуються на дошці)
"Здоров'я – це безцінний дар природи, воно дається, на жаль, не навіки, його треба берегти. Але здоров'я людини багато в чому залежить від неї самої, від її способу життя, умов праці, харчування, її звичок..."
ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ – це спосіб життєдіяльності людини, що відповідає її генетичним особливостям, конкретним умовам життя й спрямований на формування, збереження і зміцнення здоров’я.
4. Складники здорового способу життя
Випереджальні завдання (презентації учнів)
Учитель презентує вислів, який розміщує на дошці. Учні за висловом мають здогадатись про яку складову здорового способу життя йде мова. Учень чи учениця, які готували випереджаюче завдання за цим напрямом коротко (1-2 хвилини) звітують по своїх дослідження з використанням мультимедійних презентацій.
1. Наші харчові речовини повинні бути лікувальним засобом, а наші лікувальні засоби повинні бути харчовими речовинами. (Гіппократ)
Раціональне харчування
2. Стародавні греки особливу увагу приділяли збереженню здоров’я за допомогою бігу. На стіні Форуму в Елладі було викарбувано: «Якщо хочеш бути сильним, бігай! Якщо хочеш бути красивим, бігай! Якщо хочеш бути розумним, бігай!»,
Рухова активність
3. Щоб бути здоровим, потрібно власні зусилля, постійні й значні. Замінити їх не можна нічим. (М. Амосов)
Особиста гігієна
4. Замало мати гарний розум, головне – вміти його застосовувати.
(Р. Декарт)
Люди, які бажають зберегти свої розумові та фізичні сили якомога довше, мають вести дуже помірний спосіб життя. (І. Мечніков)
Розумне чергування праці й відпочинку
5. Вмирає лише кволе і слабке, здорове і сильне завжди виходить переможцем. Ч.Дарвін
Загартовування
6. Людина своїми звичками приводить в рух сили, які зрештою її й гублять. (Піфагор)
Відмова від шкідливих звичок
7. Хвороби виникають від того, що люди порушують закони, за якими вони повинні жити. (Р. Грінс)
Культура здоров’я
Учитель:
Отже, здоровий спосіб життя забезпечує формування, збереження і зміцнення фізичного, психологічного й соціального здоров’я, здатність до продовження роду і досягнення активного довголіття.
V. Узагальнення і закріплення знань учнів
1. Бесіда
1. Що таке здоров’я?
2. Назвіть компоненти здоров’я людини.
3. Назвіть науки, що вивчають здоров’я людини.
4. Чому здоров’я людини вивчають різні науки?
5. Що таке здоровий спосіб життя?
6. Що таке принципи здорового способу життя
7. Назвіть основні складники здорового способу життя
2. СТАВЛЕННЯ
Біологія + Міжнародне співробітництво. ВООЗ
Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ, англ.World Health Organization, WHO) – спеціалізована установа Організації Об’єднаних Націй, головною метою якої є збереження здоров’я населення всіх країн світу. Чому охорона здоров’я сучасної людини є проблемою глобального рівня?
3. Судження
Поясніть вислови, які ви почули протягом уроку.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 19-20 підручника
Підготувати проект «Особиста програма зміцнення здоров’я»