Мета.
Освітня. Закінчити формувати знання учнів про комах; ознайомити із роллю комах у екосистемах та в житті людини; розкрити корисне і шкідливе значення комах різних рядів; особливу увагу звернути на комах із Червоної книги.
Розвиваюча. Розвивати уміння спостерігати, аналізувати, робити порівняння та висновки; розвивати пам'ять, увагу, емоції, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до комах і особливо тих, які не наносять шкоди здоров'ю.
Відкритий рок біології у 7 класі
ТЕМА: Різноманітність комах. Роль комах у екосистемах, їх значення для людини. Охорона членистоногих
Мета.
Освітня. Закінчити формувати знання учнів про комах; ознайомити із роллю комах у екосистемах та в житті людини; розкрити корисне і шкідливе значення комах різних рядів; особливу увагу звернути на комах із Червоної книги.
Розвиваюча. Розвивати уміння спостерігати, аналізувати, робити порівняння та висновки; розвивати пам’ять, увагу, емоції, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до комах і особливо тих, які не наносять шкоди здоров’ю.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда,повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ІКТ.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем, таблиць.
Міжпредметні зв ́язки: географія, біологія рослин, екологія, література.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, комп∙ютер , діапроектор.
Основні поняття та терміни: комахозапильні – ентомофільні, ентомологія, біомаса, мімікрія.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань .
А,,,,Знайти вірні твердження.
1. Твердий хітиновий покрив у членистоногих разом із м’язами утворює опорно-рухову систему.
2. Жирове тіло у членистоногих розміщене між органами.
3. Зелені залози та мальпігієві судини – це органи виділення.
4. Кровоносна система замкнена.
5. Усі ракоподібні ведуть водний спосіб життя.
6. Серед ракоподібних наявні паразитичні форми.
7. Членистоногі – гермафродити.
8. Порожнина тіла у членистоногих змішана.
9. Тіло членистоногих складається із сегментів однакової будови.
10. Членистоногі – це найчисельніший тип тварин.
Б,,,,Доповнити речення.
1. Для комах характерні такі відділи тіла: голова, …, … .
2. Крила розміщені на ……..
3. У комах ходильних ніг - … пари.
4. Серце раків у вигляді………..
5. Кров комах виконує такі функції: …………
6. Кліщі - ………….членистоногі.
7. Павуки мають …. пару – хеліцери.
8. Дихальця й комах знаходяться на ……….
9. Стадії розвитку з повним перетворенням: ………..
10. Членистоногі мають таку назву тому, що ………..
В,,,,Біологічний диктант.
1. Які тварини є предками членистоногих (молюски, круглі черви, кільчасті черви).
2. Чим вкрите тіло членистоногих (шкіра, раковина, хітин).
3. Які відділи тіла наявні у рака (голова, груди, головогруди, черевце, хвіст, кінцівки).
4. На які відділи тіла поділене тіло у павука (голова, груди, головогруди, черевце, хвіст, кінцівки).
5. Скільки пар ходильних ніг у рака (3,4,5,6).
6. Скільки пар ходильних ніг у павука (3,4,5,6).
7. Де знаходиться отруйний кігтик у павука ( нога, хвіст, ногощелепи, павутинна бородавка).
8. Як називається шлунок у павука (жувальний, смоктальний, цідильний).
9. Яка форма серця у рака (трубочка, кільце, двохкамерне, п’ятикутний мішечок).
10. У якій частині тіла рака розміщені протоки видільної системи (хвіст, голова, черевце).
11. Що служить органом дихання у павука (шкіра, зябра, легені, трахеї).
12. Скільки пар очей у павука (одна, дві, три, чотири).
13. Які органи чуттів наявні у рака (слух, нюх, дотик, рівновага).
14. Яким способом розмножуються раки (брунькування, відкладання яєць, метання ікри, живородіння).
15. Де розвивається потомство (всередині організму, на траві, на черевних ніжках).
Г,,,, Робота з картками.«Розкрий дужки і вибери правильну відповідь».
Тіло членистоногих утворене з окремих, послідовно розташованих сегментів. Ці сегменти однакові (неоднакові) й утворюють два (три) відділи тіла: голова, черевце (і груди). На черевному (грудному) відділі розташовуються органи руху. Тіло членистоногих вкрите твердою кутикулою, основу якої становить органічна речовина — муреїн (хітин). Цей покрив є внутрішнім (зовнішнім) скелетом членистоногих та захищає тіло від ушкоджень. Порожнина тіла у членистоногих вторинна (змішана). Органи виділення добре розвинені та мають однакову (різну) будову в різних представників типу. Кровоносна система замкнена (незамкнена). Членистоногі зазвичай — гермафродити (роздільностатеві), зрідка — роздільностатеві (гермафродити)
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Поставити проблемне запитання, перш ніж повідомити тему, мету та завдання уроку:
- чи можна переоцінити значення комах на планеті? Чому?
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
(Розповідь учителя з демонстрацією малюнків комах)
РІЗНОМАНІТНІСТЬ КОМАХ:
Комахи з неповним перетворенням:
- ряд Таргани;
- ряд Терміти;
- ряд Прямокрилі;
- ряд Клопи (Напівтвердокрилі);
- ряд Рівнокрилі;
- ряд Бабки.
Комахи з повним перетворенням:
- ряд Жуки або Твердокрилі;
- ряд Метелики або Лускокрилі;
- ряд Перетинчастокрилі;
- ряд Двокрилі;
- ряд Блохи;
ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНІВ:
РОБОТА В 2 ГРУПАХ
Завдання:
Розмістити органи комах та павукоподібних у відповідності до їх систем органів. Кожній групі дати відповідь на запитання: Представники якого класу мають таку внутрішню будову?
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Для боротьби із шкідливими комахами розроблено ряд заходів:
- профілактичні – підтримання санітарно-гігієнічних норм;
- агротехнічні – знищення бур’янів, вірний обробіток грунту;
- механічні – знищення вручну і за допомогою приладів;
- фізичні – знищення фізичними факторами;
- хімічні – знищення хімічними засобами;
- біологічні – використання живих організмів або продуктів їх життєдіяльності.
V. Охорона Членистоногих
Повідомлення учнів на тему : « Членистоногі, занесені до ЧЕРВОНОЇ КНИГИ УКРАЇНИ»
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
1. Складання схеми:
ТИП ЧЛЕНИСТОНОГІ
КЛАС РАКОПОДІБНІ КЛАС ПАВУКОПОДІБНІ КЛАС КОМАХИ
РЯД ДЕСЯТИНОГІ РЯД КЛІЩІ РЯД ДВОКРИЛІ
РЯД ГІЛЛЯСТОВУСІ РЯД ПАВУКИ РЯД ПРЯМОКРИЛІ
РЯД ЛИСТОНОГІ РЯД ЖУКИ АБО ТВЕРДОКРИЛІ
РЯД ВЕСЛОНОГІ РЯД ПЕРЕТИНЧАСТОКРИЛІ
РЯД РІВНОНОГІ РЯД ВОШІ
РЯД КОРОПОЇДИ РЯД КЛОПИ
РЯД МЕТЕЛИКИ
2. Перегляд та обговорення кінофільму « Різноманітність комах та їх значення»
VІІ. Підведення підсумків уроку.
VІІІ. Надання та пояснення домашнього завдання
Повторити матеріал по темі «Членистоногі»