Біологія 10 клас
Тема: Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу
Цілі:
Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.
Формування предметних компетентностей:сформувати знання про каріотип людини та його особливості; розглянути хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу; розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності між порушеннями структури каріотипу та його наслідками; на прикладі результатів дослідження каріотипу виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.
Обладнання й матеріали: роздатковий матеріал, таблиці, презентація, відеофільм, мультимедійне обладнання
ХІД УРОКУ
Виявляється, наш геном - це великий смітник. Він нагадує комп'ютер, заражений різноманітними вірусами, здатними тільки до копіювання самих себе, що заповнили весь жорсткий диск. Приблизно 35% генома представлено егоїстичними псевдогенами. Кожен раз, коли клітина копіює хромосоми перед поділом, вона витрачає 35% енергії даремно.
Метт Рідлі «Геном»
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У Мухи Drosophila melanogaster їх 8; у гороху Pisum sativum та планарії – 14; у курки – 18; у кішки – 38; у людиноподібної мавпи – 48; у радіолярії – 1600, а у людини – 46.
Про що йдеться мова?
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Особливості каріотипу людини. Слайд 2
Каріотип — сукупність ознак (кількість, розміри, форма та ін.) повного набору хромосом, що притаманна клітинам організму або біологічного виду.
Каріотип людини характеризується за тими самими правилами, що й каріотипи еукаріотичних організмів: Слайд 3
Для дослідження особливостей каріотипу людини її хромосоми розташовують у вигляді ідіограми. Складання ідіограми, як і сам термін, запропонував український цитолог С.Г. Навашин. Слайд 4-5
Каріотип людини містить 46 хромосом (23 пари). 22 пари називаються аутосомами, 23-тя — статевими хромосомами (XY- у чоловіків і ХХ – у жінок).
Хромосомна формула: Слайд 6
2. Будова хромосом
3. Хромосомний аналіз — метод виявлення порушень у структурі каріотипу
Дослідження всіх елементів каріотипу людини відбувається за допомогою методу спеціального забарвлення та вивчення хромосом у світловому мікроскопі.
ХРОМОСОМНИЙ АНАЛІЗ — це дослідження й аналіз морфології, кількості й структури окремих хромосом або каріотипу в цілому. Дослідження хромосом є основою цитогенетичного методу дослідження спадковості.
Хромосомний аналіз допомагає визначити розміри та форми хромосом, їхню структуру, а також розташування первинних і вторинних перетяжок і неоднорідних ділянок у них. Слайд 14
Для аналізу порушень каріотипу використовують зразок культури соматичних клітин, що діляться, статеві клітини, клітини крові (передусім лімфоцити), кісткового мозку та фібробластів. Найчастіше це відбувається так: зразок крові на 72 години поміщають у поживне середовище з додаванням речовини, що стимулює поділ клітин (для вивчення потрібні хромосоми у стадії метафази). За 1,5 години до завершення культивування додають колхіцин, що руйнує клітинні веретена поділу. Після завершення клітини переносять у гіпотонічний розчин калій хлориду та натрій цитрату, ядерна оболонка руйнується, і хромосоми вивільняються у цитоплазму після цього клітини фіксують сумішшю метанолу та оцтової кислоти, клітинну суспензію наносять на вологі предметні скельця і висушують на повітрі далі здійснюють забарвлення препарату.
Зображення хромосом, що можна побачити у мікроскоп, фотографують і вивчають. У сучасних лабораторіях для цього використовують комп’ютерні програми Ikaros, Lucia Karyo, Каріо 3.1 та інші . Зазвичай аналізують не менш 30 зображень. Отримана інформація дозволяє розподілити хромосоми за групами і виявити відхилення.
Варіантів відхилень від норми багато вони можуть виявлятися у зміні складу хромосом, їхньої структури, розмірів, форми порушення нормального каріотипу відбувається ще на ранній стадії зародження та розвитку ембріону або у статевих клітинах чоловіка та жінки.
Найвідомішими сьогодні є такі аномалії:
• синдром Дауна (47 хромосом, зайва хромосома у 21-й парі); Слайд 17-19
• синдром котячого лементу (делеція короткого плеча 5-ї хромосоми); Слайд 20
• синдром Патау (47 хромосом, зайва хромосома у 13-й парі); Слайд 21-22
• синдром Шерешевського-Тернера (45 хромосом, відсутня одна Х-хромосома); Слайд 23-24
• синдром Клайнфельтера (47 хромосом, зайва статева хромосома XXY); Слайд 25-26
• полісомія за Х-хромосомою (47 хромосом, три статеві хромосоми ХХХ).
V. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі
VІ . Узагальнення та систематизація знань..
1. Органелою ядра еукаріотичних клітин називають__________ (Хромосома)
2. Сукупність хромосом певного розміру, форми та будови соматичної клітини називають_________( Каріотип)
3. Ділянка, що з`єднує дві хроматиди називається____________( Центромера)
4. Набір хромосом клітини людини складає _____(46 хромосом або 23 пари)
5. Кількість хромосом вливає на організацію живого організму______( Ні)
6. Хромосоми подібні за будовою і формою називають___( Гомологічними)
7. Організми ДНК яких оточена двома мембранами називаються___ (Еукаріоти)
8. Ділянка ДНК у якій міститься конкретна спадкова ознака називається ___ (Ген)
9. Головний компонент ядра еукаріотичної клітини________( Хроматин)
10. Дві хроматиди з`єднанні між собою перетяжкою називаються __ (Сестринськими)
11. Що є елементарною структурою спадковості ________( Ген)
12 Статеві хромосоми клітини називають __________( Гетерохромосоми)
VIІ. Рефлексія
VІІІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати параграф 40 підручника (Соболь).
2.Підготувати повідомлення «Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини».