Конспект уроку. Будова клітин прокаріотів та еукаріотів.10 кл

Про матеріал
План конспект уроку 10 кл. Тема: Будова клітин прокаріотів та еукаріотів. У розробці використані інноваційні методики, диференційовані завдання
Перегляд файлу

 

План конспект уроку 10 кл.

Тема: Будова клітин прокаріотів та еукаріотів.

Мета:

  • вивчити будову клітин прокаріотів та еукаріотів.
  • розглянути  клітини  прокаріотів та еукаріотів під мікроскопом.
  • порівняти будову клітин прокаріотів та еукаріотів.

Обладнання: таблиці-схеми будови клітин рослин, тварин, бактерій; світловий мікроскоп, постійні і тимчасові мікропрепарати: "Луска цибулі",  "Гіаліновий хрящ".

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок.

Хід уроку.

  1. Організаційний момент. (Перевірка присутніх на уроці. Створення психологічного настрою.)

Слова вчителя (супроводжуються мелодією «Звуки природи»):

Спілкування з природою –  велике щастя і навіть життєва потреба для людини.

Слайд 1.

Своєрідним епіграфом для сьогоднішньої теми можуть бути слова видатного китайського художника Го Сі,  який жив майже 1000  років тому: «В’язниця тісних помешкань,  метушня повсякденності –  ось те,  що викликає природну ненависть високого людського єства. Імла,  тумани і мудрі люди живуть серед гір і вод,  де ростуть дерева і трави,  де навіть скелі радіють навесні.  Туди поривається душа людська; втім, перенестися туди не завжди можна, ось чому для тих, хто любить гаї, лани, струмки, для друзів імли і туманів так приємно мати в домі пейзаж, написаний добрим майстром. Дивлячись на нього, можна не виходячи з кімнати милуватися водою і верхів’ям гір, чути пташиний спів».

Слова вчителя:

Сьогодні ми будемо продовжувати спілкуватися з природою на клітиному рівні.

 

  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Письмова робота.

Учням пропонується з наведених нижче тверджень вибрати правильні і позначити їх знаком "+", а неправильні - знаком "-".

 

 

Слайд 2

  1. Уперше термін "клітина" застосував Роберт Гук.
  2. Наука, що вивчає будову і життєдіяльність клітин, - гістологія.
  3.  Основоположники клітинної теорії – М. Шлейден і Т. Шванн.
  4. У багатоклітинних організмів клітини відрізняються за особливостями будови та виконуваними функціями.
  5. Клітина - елементарна структурна і функціональна одиниця живих організмів.
  6.  Перший мікроскоп був сконструйований Робертом Броуном.
  7. Уперше описав ядро в рослинних клітинах Карл Бер.
  8. Рудольф Вірхов довів, що клітина утворюється з існуючої клітини в результаті її поділу.
  9.  Електронний мікроскоп дає збільшення зображення об'єктів до 500000 разів і більше.
  10.  За допомогою методу фракціонування клітин цитологи можуть отримувати і вивчати різні компоненти клітини.
  11.  Предметом вивчення цитології є тканини живих організмів.

№ твердження

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Знак "+", "-"

+

-

+

+

+

-

-

+

+

+

-

 

  1. Фотопитання (слайди 3-7) .

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

       Існує багато різноманітних типів клітин. Тіло людини має понад сто різновидів клітин. У чайній ложці води зі ставка можна знайти велику кількість клітинних організмів, а весь ставок – це приблизно кілька сотень видів. Рослини побудовані з клітин, ззовні цілком не подібних до клітин людського організму, а в комах є типи клітин, які не трапляються ані в рослин, ані в хребетних тварин. Таким чином, суттєва риса клітин – їх різноманітність. Іншою суттєвою рисою є їх подібність. Кожна жива клітина є замкненою і частково незалежною одиницею, оточеною плазматичною мембраною, яка контролює транспорт речовин і забезпечує структурну та біохімічну відокремленість клітини від довкілля. Крім того, кожна клітина містить ДНК, в якій закодовано генетичну інформацію. Генетичний код однаковий в усіх організмів: і в бактерій, і в рослин, і в людини.

Усі організми можна поділити на дві основні групи: прокаріоти та еукаріоти. Спробуємо виявити риси подібності та відмінності між ними.

Отож, запишіть, будь-ласка тему сьогоднішнього уроку «Будова клітин прокаріотів і еукаріотів» (слайд 8) та мету (слайд 9).

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.(Слайд 10)

План

  1. Загальна характеристика клітини.
  2. Особливості будови клітин прокаріот.
  3. Особливості будови клітин еукаріот.
  4.  Казка-інсценівка “ Клітина ”.
  5. Лабораторна робота “ Будова клітин прокаріот та еукаріот ”.
  6. Гра “ Склади клітину ”.
  7. Інтерактивна гра “ Продовжити фразу ” (метод “ мікрофон “)

 

Загальна характеристика клітини

Клітина як елементарна жива система лежить в основі будови і розвитку живих організмів. Нам відомо, що вона - найменша елементарна, структурна, функціональна одиниця організму, наділена життям і всіма головними властивостями цілого організму.
    Клітини відрізняються одна від одної розміром, формою, походженням, особливостями організації.(слайд 11)

За формою  клітини бувають: циліндричні, призматичні, кубічні (в епітеліальних тканинах), кулясті, видовжені, веретено видні, дисковидні, зірчасті.

За розміром найчастіше трапляються клітини 10-100 мкм, рідше - 1-10 мм (клітини   м'якуша кавуна, цитрусових, залозисті клітини деяких молюсків) і дуже рідко - до 10-20 см (гігантські яйцеклітини птахів - гусей, пінгвінів, страусів).

Кількість клітин у різних багатоклітинних організмів неоднакова. Так, у примітивних безхребетних вона дорівнює 102-104, у високоорганізованих хребетних - 1015-1017, у крові людини нараховується 1012-2012 еритроцитів.

Середня маса клітини становить 10-8 – 10-9г.

Незважаючи на різноманітність, усі клітини характеризуються багатьма спільними ознаками. Для них характерна наявність двох систем, що забезпечують життєдіяльність клітини:

- система, що пов’язана з розмноженням, ростом і розвитком клітини, що включає структури, які забезпечують редуплікацію ДНК, синтез РНК і білка;

- система енергозабезпечення процесів синтезу речовин та інших видів фізіологічної роботи клітини.

Існує два ступеня організації клітини: (слайд 12)

  • прокаріотична клітина (від грец. pro - до, karion - ядро) – не має ядра (бактерії і синьо-зелені водорості).
  • еукаріотична клітина (від грец. ey - повністю, добре) – має ядро (в усіх інших одно- і багатоклітинних організмів).

Слайд 13

Будь - яка клітина  складається з поверхневого апарату, цитоплазми та ядра. Лише клітини бактерій і ціанобактерій не мають ядра. А як же еритроцити ссавців  чи ситоподібні трубки  вищих  рослин? Адже вони теж ядра не мають. Річ у тім, що в цих клітинах на початкових етапах  розвитку ядро руйнується.  А в бактерій і ціанобактерій  ядра немає на будь - яких   етапах розвитку   клітини.

Слайди 14- 15

Прокаріоти - надцарство організмів (бактерій, ціанобактерій), клітини яких не мають ядра. Зовні клітина бак­терій вкрита клітинною стінкою. У цитоплазмі містяться рибосоми, кільцева молекула ДНК, запасні поживні речо­вини. Клітини деяких прокаріот мають органели руху - один або кілька джгутиків.

 

Слайди 16-17

Еукаріоти - це рослини, тварини, гриби. Клітини цих організмів мають сформоване ядро. Зовні рослинна кліти­на вкрита клітинною стінкою, а тваринна клітина - глікокаліксом. Внутрішнє середовище клітин - цитоплазма, в якій містяться органели: ядро, ендоплазматична сітка, комплекс Гольджі, мітохондрії, рибосоми, вакуолі. Для рослинних клітин характерна наявність хлоропластів.

  • Давайте з вами розглянемо будову саме еукаріотичної клітини, але трохи незвичним для вас способом. Всі ми з вами родом і з дитинства, і кожен з нас пам’ятає не одну, а кілька казок, які розповідала нам мама чи бабуся. Отож, давайте уявімо, що клітина – це той самий терем-теремок або рукавичка, в якій зібралися лісові звірі.(Учні попередньо отримують кожен свою роль в казці, на сцені модель клітини, представлена у вигляді великого надувного басейну, коли учні підходять до «клітини» – вони чіпляють  на басейні кожен свою органелу. )

 

Казка про КЛІТИНУ (інсценівка)

Стоїть собі самотньо КЛІТИНА. Тут недалечко гуляло ЯДРО. Побачило воно клітину і питає:

  • Клітино- клітино, а хто в клітині живе?

Ніхто не обізвався. Увійшло воно всередину і стало жити в клітині.

Пробігала недалечко ЕНДОПЛАЗМАТИЧНА СІТКА. Побачила вона клітину і питає:

 

  • Клітино- клітино, а хто в клітині живе?

 

  • Я – ядро, найголовніше,

Я спадковості носій,

Інформацію усю дуже пильно бережу

І лише своїм нащадкам я її передаю.

А ти хто?

 

  • Я – сітка ендоплазматична,

і працювати також звична.

Бо роботи є багато:

І білки, і вуглеводи, і жири синтезувати

Та ще й їх транспортувати.

 

  • Іди до мене жити.

 

І стали вони жити вдвох. Та тут проходив мимо КОМПЛЕКС ГОЛЬДЖІ. Побачив він клітину і питає:

 

  • Клітино- клітино, а хто в клітині живе?

 

  • Я – ядро.

 

  • А я – ендоплазматична сітка. А ти хто?

 

  • Я – Комплекс Гольджі, органоїд  хоч куди,

В своїх цистернах я накопичую білки

Та інші речовини, що синтезовані в клітині.

Їх упаковую і транспортую

Ще й з них мембрану я будую.

 

  • Іди до нас жити.

 

І стали вони жити втрьох. Пробігала мимо МІТОХОНДРІЯ. Побачила клітину і питає:

 

  • Клітино- клітино, а хто в клітині живе?

 

  • Я – ядро.

 

  • А я – ендоплазматична сітка.

 

  • Я – Комплекс Гольджі.  А ти хто?

 

  • Я – мітохондрія, станція енергетична,

ще й до того ж симпатична.

Всю енергію свою

Я клітині щедро віддаю.

 

  • Іди до нас жити.

 

І стали вони жити уже вчотирьох. Проходила повз клітину РИБОСОМА. Побачила вона клітину і питає:

 

  • Клітино- клітино, а хто в клітині живе?

 

  • Я – ядро.

 

  • А я – ендоплазматична сітка.

 

  • Я – Комплекс Гольджі. 

 

  • Я – мітохондрія. А ти хто?

 

  • Я – рибосома, теж важлива

бо синтезую я білки.

Як не крути і як не верти

Без мене клітині не обійтись.

 

  • Іди до нас жити.

 

І стали вони жити разом. Мимо пробігала ВАКУОЛЯ. Побачила вона клітину і питає:

 

  • Клітино- клітино, а хто в клітині живе?

 

  • Я – ядро.

 

  • Я – ендоплазматична сітка.

 

  • Я – Комплекс Гольджі. 

 

  • Я – мітохондрія.

 

  • Я – рибосома. А ти хто?

 

  • Я – вакуоль хазяйновита,

Тургорний  тиск підтримую в клітині.

Водичку і ферменти запасаю,

Обід готую всім і пригощаю.

  • Іди до нас жити.

 

І стали вони жити разом. Тут гуляла недалечко ЛІЗОСОМА. Побачила вона клітину і питає:

 

  • Клітино- клітино, а хто в клітині живе?

 

  • Я – ядро.

 

  • Я – ендоплазматична сітка.

 

  • Я – Комплекс Гольджі. 

 

  • Я – мітохондрія.

 

  • Я – рибосома.

 

  • Я – вакуоля. А ти хто?

 

  • Я – лізосома-трудівниця,

Роботи я багато маю,

в клітині я цілодобово

 шкідливі рештки прибираю.

Ще й від вірусів, бактерій

Я її оберігаю.

 

  • Іди й ти до нас жити. І стали вони відтоді жити-поживати і добра наживати.
  • В клітині дружно ми живемо

Клітину своїм домом звемо!!!

 

  • Для виявлення рис подібності та відмінності між прокаріотами та еукаріотами виконаємо лабораторну роботу «Будова клітин прокаріотів та еукаріотів». (Слайди 18-26)

(Учитель проводить інструктаж з техніки безпеки)

(Учні працюють за інструктивними картками. Наприкінці роботи вони роблять висновки.)

  1. Клітинна стінка
  2. Ядро
  3. Цитоплазма
  4. Вакуолі                     

 

Знайдіть оболонку клітини, цитоплазму, ядро. Позначте на малюнку складові частини клітини.

  1. Оболонка
  2. Цитоплазма
  3. Ядро

 

 

               1. Капсула

         2. Нуклеоїд

         3. Цитоплазма

         4. Мембрана

         5. Джгутики

 

 

4. Заповніть таблицю.

 

Порівняльна характеристика клітин бактерій, рослин і тварин.

 

Органели клітин

Бактерії

Рослини

Тварини

1. Клітинна стінка

 

 

 

2. Цитоплазма

 

 

 

3. Ядро

 

 

 

4. Вакуолі

 

 

 

5. ЕПС

 

 

 

6. Комплекс Гольджі

 

 

 

7. Мітохондрії

 

 

 

8. Рибосоми

 

 

 

9. Пластиди

 

 

 

10. Лізосоми

 

 

 

5. Зробіть висновок (вкажіть подібність та відмінність прокаріотів і еукаріотів).

ІV. Закріплення знань учнів.

Гра «Склади клітину».

Робота виконується міні-групами по два-три учні. На дошці вивішені саморобні плакати «Бактеріальна клітина», «Рослинна клітина», «Тваринна клітина»,на яких намальовано лише оболонку клітини без її внутрішнього вмісту. Учням дається завдання:

  • Серед розкиданих на столі органел знайти і помістити їх у «свою клітину». Після того як клітини буде складено, кожна група захищає свою роботу.

Інтерактивна гра “ Продовжити фразу ” ( метод “ мікрофон ”).

    -  Я зрозумів, що прокаріоти – це...

    -  Я зрозумів, що еукаріоти – це...

    -  Під час лабораторної роботи я дослідив...

    -  Мені найбільше сподобалось на уроці...

V.  Підсумки уроку.

 

VІ.  Домашнє завдання:

1) Вивчити параграф.

2) Скласти кросворд «Клітина» (1-2 учням).

 

doc
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
26 січня 2022
Переглядів
3845
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку