Конспект року
Тема: Борис Грінченко. «Украла». Розповідь про письменника, його педагогічну діяльність. «Украла» – оповідання про життя сільської школи в поневоленій Україні. Динамічність оповіді. Психологія вчинку Олександри. Ідея розуміння людської душі, співчуття, прощення.
Мета: ознайомити учнів з творчістю та оповіданням Б.Д.Грінченка,, розкрити психологію поведінки героїв; розвивати спостережливість, уміння уявляти ситуацію; виховувати почуття добра, милосердя, співпереживання, толерантності
Обладнання: роздруківка портрету та ілюстрацій, телевізор, відео « Борис Грінченко «Украла» | Українська література, 5 клас НУШ. Аудіокнига», підручник українська література 5 клас Таміла Яценко, інтерактивна вправа «Кросворд»
Тим уроку: вивчення нового матеріалу
Форма роботи: індивідуальна, фронтально-колективна
Методи: слово вчителя, бесіда, демонстрація, інтерактивна вправа «Кросворд»
Хід уроку
І Організаційний момент.
1. Привітання
ІІ Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя: Чи знаєте ви що таке толерантність?
Толерантність це- терпимість до чужого способу життя, поведінки, звичаїв.
Чи вважаєте ви себе толерантними?
Що означає бути толерантним? Культурно спілкуватися; Допомагати близьким і чужим людям; Вчасно відгукуватися на чужий біль; Підтримувати людину в радості і в горі; Поважати й шанувати традиції народу.
ІІІ Повідомлення теми і мети уроку.
1. Слово вчителя: зараз ми помандруємо сторінками біографії Бориса Грінченка та дізнаємось про його педагогічну діяльність.
IV Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1. Біографія Грінченка
Народився Борис Дмитрович Грінченко 9 грудня 1863 року на хуторі Вільховий Яр Харківської губернії (тепер Сумська область), в родині збіднілих дрібнопомісних дворян.
З 1874 по 1879 рік Борис Грінченко навчається у Харківському реальному училищі, де зближується з народницькими гуртками. За поширення заборонених царським урядом видань його заарештовують і кілька місяців тримають в ув’язненні. Після звільнення Борису Дмитровичу довелося залишити навчання і самому почати заробляти на прожиття
Здобута самоосвіта дозволила Б.Грінченку скласти іспити на звання народного вчителя при Харківському університеті.
Він учителював у селах Харківщини, Сумщини, Катеринославщини з 1881 року до 1893.
З 1881 року починається інтенсивна літературна діяльність. Багато пише, регулярно друкуються в журналах та альманахах.
Виходять у світ його поетичні збірки «Пісні Василя Чайченка» (1884 р.), «Під сільською стріхою» (1886 р.), «Під хмарним небом» (1893 р.), «Пісні та думи»(1895 р.),«Хвилини» (1903р.).
З 1894 року Борис Дмитрович працює в Чернігівському губернському земстві.
За час роботи у земстві Б.Грінченко пише дилогію «Серед темної ночі» (1901 р.), і «Під тихими вербами» (1902 р.), публікує п’єси «Лісні зорі» (1897 р.), «Нахмарило» (1897 р.), «Степовий гість» (1898 р.), «Серед бурі» (1899 р.), «На громадській роботі» (1901 р.).
Б.Грінченко був людиною надзвичайно працелюбною. Будучи справжнім патріотом видає «Етнографічні матеріали, зібрані в Чернігівській і сусідніх з нею губерніях» у трьох томах (1895—1899 рр.), «З вуст народу» (1900 р.), «Література українського фольклору (1777—1900)» (1901 р.).
У 1902 році письменник перебирається до Києва. Тут разом з дружиною Марією Загірною він трудиться над укладанням вершинної своєї праці — чотиритомного «Словаря української мови» (1907—1909рр.). Цю визначну роботу було відзначено академічною премією.
Підірване задавненим туберкульозом здоров’я письменника (наслідки харківського ув’язнення) не витримало такого напруженого, безперервного ритму. Останньою краплею його життєвого випробування стала смерть дочки Насті та її малорічного сина. Різке загострення хвороби змусило письменника вирушити на лікування до Італії. 6 травня 1910 року Грінченко помер в м. Оскендалетті. Поховано Б.Грінченка в Києві, на Байковому кладовищі.
2. Борис Грінченко «Украла» | Українська література, 5 клас НУШ. Аудіокнига. Послухайте 2хв аудіокниги, уважно стежте за текстом. Після закінчення читання диктора діти продовжують читати ланцюжком.
3. Вправа «Кросворд»
Вчитель виводить інтерактивну вправу на телевізор, діти відповідають на питання, допомагаючи вчителю заповнювати кросворд.
4. Знайди відповідність.
Представлено декілька ілюстрацій до оповідання, у тексті відшукайте потрібний фрагмент що підходить до малюнку.
V. Узагальнення та систематизація
Доповніть речення
VI. Підсумок уроку.
У житті багато чого залежить не від нас. То лише у казках жива вода змиває рани і каліцтва, даруючи людині силу, могутність, здоров'я. Ні, ми не маємо живої води з її чудодійними властивостями. але повинні, просто зобов'язані, захистити когось від розпачу, від гірких думок і болю. Тільки чомусь, на жаль, не завжди пам'ятаємо про це. Коли можете, допомагайте оточуючим. На забувайте, що доброта прикрашає людину.
VII. Домашнє завдання.
Напишіть лист до Олександри, дайте їй поради як просити допомогу в інших.