Урок "Чи відомо тобі, що таке здоров’я?"...

Про матеріал

ПРОЕКТ

роботи над проблемним питанням

«Формування навичок здорового способу життя учнів, цілісної особистості, прагнення до самовдосконалення»

з 2014-2015 по 2020-2021 навчальні роки

Мета проекту. Питання ґрунтується на розкритті проблеми попередження куріння тютюну, втілення в практику механізму формування цілісної особистості дитини, прагнення до самовдосконалення.

Структура проекту. Проект складається із шести розділів: «Я і моє здоров'я» (5,6 клас), «Дещо про шкідливі звички» (7 клас), «Як удосконалювати себе» (8 клас), «Моя унікальність» (9 клас), «Подорож країнами світу» (10 клас), «Твій вибір, твоя відповідальність» (11 клас). Матеріал подається в текстовій формі, а також в малюнках і схемах, іграх, тестах, відповідях на запитання, виконанні завдань (анкет) в кінці кожного розділу. Запитання носять характер навчального, корекційного або тестового контролю.

Завдання проекту. Формувати уміння і навички осмислювати і оцінювати власні дії та вчинки, аналізувати, думати і висловлювати свої погляди, співставляти і порівнювати; розуміти важливість збереження та зміцнення власного здоров'я, по-новому подивитися на навколишній світ; пізнання й удосконалення самого себе.

Перегляд файлу

Тема 1. Чи відомо тобі, що таке здоровя?

Мета: ознайомити учнів із темою та завданнями проекту; простежити за допомогою підготовлених повідомлень що таке здоровя; пояснити учням про згубний вплив нікотину на організм людини, більше – дитини; розігрування діалогу «Молодіжна драма»

Тип заняття: година спілкування

Обладнання: плакат «Тема і завдання роботи над проектом у 5 класі»; зображення старогрецьких міфічних богів Аполлона й Афродіти

Епіграф: Курити чи бути здоровим – вибирайте самі

Хід заняття

 І. Організаційний момент.

 Діти! Я дуже рада, що маю можливість на сьогоднішній годині спілкування поговорити про ваше здоров’я.

 ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань.

 Учні! Пропоную вам розпочати роботу над проектом щодо формування здорового способу життя серед дітей та молоді, попередження куріння тютюну, формування цілісної особистості, прагнення до самовдосконалення.

 У 5 класі пропоную попрацювати над темою «Я і моє здоров’я”. Сьогодні у нас перше заняття, на якому спробуємо з’ясувати що таке здоров’я і наскільки згубним є вплив тютюну на організм людини, більше – дитини. Тож запрошую вас до діалогу.

 ІІІ. Чи відомо тобі що таке здоров’я?

  1. Вступне слово вчителя.

Ти – частинка природи, і твій організм функціонує за спільними для всього живого фізіологічними процесами. Твоє тіло прекрасне, як у старогрецьких міфічних богів Аполлона й Афродіти, котрі тисячоліттями слугують людям взірцем краси. Коли ж ти куриш, то всі складові тютюну поволі руйнують твоє здоров’я. На тебе чекають ті самі хвороби, через які разом з тютюновим димом пішли з життя мільйони курців у світі. Тож не дозволь тютюновій спокусі домінувати у твоєму житті.

  1. Підготовлені учнівські повідомлення: що таке здоров’я.

Здоров’я – це стан повного фізичного, душевного й соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад. Його слід розцінювати не лише з позиції хвороби й інвалідності, а й наявності повноцінного, гармонійного розвитку фізичного, психічного й морального стану людини, який дає змогу без будь-яких обмежень здійснювати громадську і трудову діяльність.

Здоров’я людини – це щастя. Людське щастя розкривається в розсудливості та цнотливості. Насолода людини – в діяльності, а фізичний стан  має поєднуватися з душевною активністю.

Здоровою може вважатися людина, яка відзначається гармонійним фізичним і розумовим розвитком та добре адаптована до навколишнього фізичного й соціального середовища. Вона повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності.

Здоров’я – це такий стан, коли весь організм працює так, щоб забезпечити людині змогу добре жити і збереження вигляду. Здоров’я – це стан, що узгоджується з природою.

Здоров’я – це стан життєдіяльності, який відтворює необхідну повноту атрибутів  життя людини, що розвиваються.

Здоров’я – правильна, нормальна діяльність організму.

Здоров’я – це конкретні ресурси організму, які людина використовує для протистояння негативному зовнішньому впливу.  У кожного вони різні. Наприклад, серце у спокої перекачує за 1 хвилину 4 літри крові. Під час інтенсивної роботи серце однієї людини може за такий само час перекачати 20 літрів, а іншої – 6 літрів крові. Таким чином, у першої – п’ятикратний запас міцності, а в другої – півтора разовий.

Існують «резерви здоров’я» - це приховані можливості людини пристосування до навколишнього середовища. Природа заклала резерви здоров’я кожній людині з великим запасом, вони зберігаються, якщо людина правильно ними користується. Без тренування резерви здоров’я згасають.

Основні засоби зміцнення й збереження здоров’я – це фізична культура, загартування, раціональне харчування, відмова від шкідливих звичок, самовдосконалення, велика рухова активність.

IV. Розігрування діалогу “Молодіжна драма».

  1. Слово вчителя.

Діти! Старші за віком люди, особливо якщо вони зовні привабливі, користуються успіхом (кіно- та шоу зірки, спортсмени), видаються тобі гідними наслідування в поведінці, в манерах, одязі, кар’єрі. Тобі здається, що вони ефектно виглядають, особливо коли граціозними рухами наближають сигарету до рота, віртуозно видихають спіральку диму. І ти уявляєш себе на місці цього кумира, а в свідомості твоїй виринає бажання закурити. Пам’ятай, що ти наважуєшся на дуже відповідальний вчинок, а рішучі кроки потрібно робити усвідомлено.

Сивий димок від сигарети – це підступна забава, яка унеможливить здійснення життєвих планів, укоротить твоє життя, призведе до безлічі фізичних і душевних страждань? Про це свідчить гіркий досвід мільйонів людей.

Пропоную розіграти підготовлений вами діалог під назвою «Молодіжна драма».

  1. Розігрування діалогу «Молодіжна драма».

Молодий. Як справи, шановний чоловіче?

Старий. Як бачиш, справи мої кепські; став усе забувати, постійно хворію, більше лежу, ніж ходжу. Лікуюся на курорті та все марно. Ноги болять. А все почалося із звичайної цигарки: викурив одну – потягнуло за іншою, і так – усе життя. З часом кровоносні судини звузилися, утворилися тромби. І ось – гангрена.

Молодий. Але курити хоч тепер кинув?

Старий. Та тепер уже кинув.

Молодий. Пригадую, як ще у 5 класі ти потайки від батьків, учителів курив у безлюдних місцях, а в старших класах часто позичав гроші в сусідів і знайомих.

Старий. А невже ти за своє життя не викурив жодної цигарки?

Молодий. Ні, не викурив. Та шкода, що ти курив з дитинства.

Старий. Тепер це я вже розумію. Бачиш, на мене кажуть «старий», а ми ж з тобою разом за однією партою сиділи…

Лікар. Так, куріння швидко старить організм. Крім того кожна викурена сигарета позбавляє курця 10 хвилин життя. Уявляєте, скільки років він прокурює.

V. Підсумки уроку.

1. Бесіда.

- Що таке здоров’я?

- Який запас нам дає природа?

- Що потрібно робити, щоб зберегти здоров’я?

- Як куріння відображається на здоров’ї людини?

2. Слово вчителя.

Любі діти! Не поспішайте дорослішати і наслідувати дорослих, бо дорослі – не завжди подають правильний приклад. Ми продовжимо з вами діалог на наступному занятті, де з’ясуємо, як і де виникло куріння, які згубні наслідки куріння та проведемо сюжетно-рольову гру «Курінню – ні!», до якої ви будете готуватися заздалегідь.

Тож бажаю вам здоров’я в повному розумінні цього слова і сповна.

 

 

 

 

 

 

 

5 клас

Розділ «Я і моє здоров’я»

 

  1.  Година спілкування «Чи відомо тобі, що таке здоров'я?»

 

  1.  Виховна година «Тютюн. Як виникло куріння»

 

  1.  Діалог «Молодіжна драма». Підготовка власного діалогу на тему, пов’язану з проблемами куріння тютюну.

 

  1. Сюжетно-рольова гра «Курінню – ні»

 

 

 

 

 

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLwJKEsEow4oekz8KPnVdS42l_tcyfu7iQqdeEIGogO593FUJZ

 

Старогрецький міфічний бог Аполлон

 

 

 

Старогрецька міфічна богиня кохання Афродіта

 

 

 

Тема 2. Тютюн. Як виникло куріння?

Мета: ознайомити учнів із  історією  виникнення  паління. Переконати учнів про згубний вплив нікотину на організм людини, більше – дитини. Розповісти  про  ставлення  Біблії до людей, які палять. Проведення сюжетно-рольової гри «Курінню – ні!». Тестування учнів з метою  усвідомлення ними шкідливості паління.

Епіграф: Здоров’я дітей – здоров’я нації

Хід заняття

І. Організаційний момент.

 - Шановні діти! Я дуже рада, що маю ще одну можливість на сьогоднішній годині спілкування поговорити про збереження вашого здоров’я.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 - Чи знаєте ви, що я тримаю в руці? (Тримаю цигарку.) Певно, знаєте. Отже, ви здогадалися, про що ми сьогодні будемо говорити. Про здоров’я людини. Зокрема поговоримо про шкідливість паління. З’ясуємо, паління – це розкіш, чи хвороба?

 А хочете, я розповім вам, де взялися цигарки, хто їх вигадав? Розповім про згубний вплив нікотину на організм людини, більше – дитини. Зачитаю, яким є ставлення Біблії до людей, які палять. Отож, слухайте.

ІІІ. Історія виникнення тютюну.

 Судячи з археологічних розкопок, корінні жителі Америки були знайомі з тютюном ще тоді, коли по землі ходили останні стада мамонтів.

 Тютюн спочатку жували та смоктали, потім нюхали, поки не додумались, що для повного задоволення (кайфу) його потрібно все-таки курить. Спочатку курили чистий тютюн. Потім до нього почали додавати різні ароматизатори. Процес вдихання диму люди сприймали як божественний дар, який дозволяв відволіктись від проблем повсякдення.

 Багаточисленні розкопки археологів показують, що тютюн був дуже популярним в американських поселеннях. Індійці вважали, що ця рослина має цілющі властивості. Пацієнта відводили в спеціальне місце, де його обкурювали тютюновим димом. Таким чином лікували головний і зубний болі, столбняк, кашель, шлункові розлади, запори, астму, хворі нирки, серцеві захворювання.

 А коли закінчувалася війна між племенами, вожді в знак примирення викурювали «трубку миру».

 Індійці племені майя палили виключно для того, щоб дим піднявся до житла бога дощу і вірили в те, що падаючі зірки – це не що інше, як кинуті богами недопалки. Індійці використовували тютюн як лікувальний засіб. Жреці – для передбачення будь-яких подій. А ось іспанці в ХVІ ст. побачили, що на тютюнові можна добре заробляти.

 Сьогодні тютюн займає перше місце по розповсюдженню, вирощуванню і вживанню. Із священного дійства тютюн перетворився в шкідливу звичку. Але чи є в цьому провина індійців?

ІV. Згубний вплив тютюну на здоров’я людини.

 Кинути палити тяжко всім, навіть тим, хто цього дуже хоче. Нікотин викликає в людини сильну залежність. Нажаль, немає таких пігулок, які позбавили б людину від бажання палити. Щоб упоратися з цією нелегкою справою, необхідна рішучість. Потрібно налаштуватися на те, щоб покинути палити, переконать себе, що всі зусилля, які потрібні будуть, варті того.

V. Сюжетно-рольова гра «Курінню – ні!»

 (На спинах учнів прикріплені плакати з буквами, які разом складають слово – «КУРІННЮ – НІ»)

 Ведучий. Куріння – це «звичка, огидна для зору, нестерпна для нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів» (Якоб І, король Великобританії, 1604 р.).

 (Учні по черзі повідомляють статистику)

 Тепер послухайте статистику:

  • на протязі 30 років доросла людина випалює в середньому 200 тис. цигарок або 160 кг тютюну, в яких є 800 г нікотину, а це – 10 тис. смертних доз;
  • дим цигарок має смоли, до складу яких входить близько 4000 хімічних речовин. Відомо, що 43 із них викликають рак. В диму цигарки є отруйні гази: оксид азоту і окис вуглеводню;
  • кожного року від хвороб, пов’язаних із палінням, вмирають 4 млн. чоловік, або 1 людина кожні 8 секунд;
  • особливо шкідливий тютюн для дітей. Одна цигарка знищує в дитячому організмові 2,5 мг вітаміну С, а він дуже необхідний в період росту;
  • кожен рік на лікування хвороб, пов’язаних з палінням, потрібно близько 1000 млрд. гривень;
  • у вагітної жінки, котра палить, може бути викидень, народження мертвої дитини.

 

Ведучий. Людське життя таке прекрасне, але й таке коротке. Однією з основних причин ранньої смертності на планеті є пристрасть до куріння тютюну. В Україні кожні 4-5 хвилин помирає людина від хвороб, спричинених тютюновим отруєнням. Отже, скажемо: «Курінню – НІ!»

 (Учасники гри повертаються до глядачів спинами, щоб усі могли прочитати напис.)

 

     VІ. Ставлення Біблії до паління.

 Викликає здивування: чому вживання наркотиків забороняється законом, а куріння – підтримується?

 Церква вважає, що безліч малих гріхів тяжчі для душі, ніж декілька тяжких, після яких людина не забуває розкаятися. Святий не той, хто робить великі справи, а той, хто утримується від малих погрішностей.

Паління – це принесення в жертву бісам свого дихання. Боротися з палінням необхідно ще і тому, що сама природа потребує, щоб людина дихала свіжим повітрям. До того ж потрібно пам’ятати, що після смерті людські гріховні звички не залишають його.

 Отже, церква звертається до всіх людей і просить їх боротися зі своїми великими і малими пристрастями і пороками, зокрема з палінням, наркоманією, які отруюють наше життя і готують для душі пекельні муки.

VІІ. Тестування учнів.

  1. Чи знаєте ви грошову ціну будь-яких цигарок?
  2. Чи палять вдома хто-небудь?
  3. Чи підтримуєте ви тих дорослих людей, які палять?
  4. Чи пробували ви плити?
  5. Уявіть собі, що ви маєте найкращого друга (подругу). Чи зміниться ваше відношення, коли ви дізнаєтесь, що він (вона) палить?
  6. Із розповіді вчителя ви взяли для себе багато корисного, чи повчального?
  7. Напишіть, паління, на вашу думку, - це розкіш, чи хвороба?
  8. Чи будете ви в майбутньому палити? Якщо так, то за яких обставин?

 

VІІІ. Підсумки уроку.

  1. Збір результатів тестування.
  2. Запитання до вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 3. Куріння – чума ХХ століття

Мета: ознайомити учнів із темою та завданнями в проекту в 6 класі; простежити за допомогою підготовлених повідомлень про негативні наслідки куріння тютюну; пояснити учням про згубний вплив нікотину на організм людини, більше – дитини; засідання круглого столу «Медицина радить»

Тип заняття: година спілкування

Обладнання: плакат «Тема і завдання роботи над проектом у 6 класі»

Епіграф: Курити чи бути здоровим – вибирайте самі

Хід заняття

 І. Організаційний момент.

 Учитель. Чумою ХХ століття називають куріння. Зростання числа курців викликає тривогу вчених світу.

 Куріння тютюну здавна було відоме мешканцям Азії. Ще до нашої ери тютюн курили японці, індуси й корейці. На Русі тютюн зявився в середині 16 століття в часи царювання Івана Грозного.

 Під час куріння нікотин сигарети разом із димом проникає крізь оболонку клітин дихального тракту і швидко потрапляє до мозку та в кров. Сигарети не бувають безпечними. Навіть з низьким вмістом смоли і нікотину вони також шкідливі, бо так само підвищують ризик виникнення захворювання.

 Тому давайте поговоримо про шкідливість сигарет та проведемо засідання круглого столу «Медицина радить»

 ІІ. Виголошення підготовлених повідомлень учнями.

 - Сигарети містять липучу речовину – смолу, подібну до смол, що використовуються для асфальтування доріг. Смола із сигарет прилипає до зубів і пальців та спричиняє виникнення на них плям. Навіть якщо сигарета має фільтр, він не може затримати всю смолу, яка є в тютюновому диму.

 - Тютюновий дим містить велику кількість шкідливих речовин: нікотин, чадний газ, синильну кислоту, аміак, формальдегід та ін. особливо шкідливим вважається бензопірен, який має накопичувальний ефект (можуть утворитися ракові та інші пухлини).

 - Курець шкодить не лише собі, а й навколишнім: людина, яка провела годину в  накуреному приміщенні, отруюється так само, як людина, що викурила 4 сигарети. Рідні і близькі не зі своєї вин и стають «пасивними курцями».

 - Німецькі вчені обстежили 656 жінок, що курять, і понад 5 тисяч тих, хто уникає куріння. Зясувалося, що перші старіють майже в 10 разів швидше.

 - Перший удар нікотин наносить мозку. За даними вчених, у юнаків, що курять:

 * знижується обсяг памяті мозку на 5%;

 * знижується точність виконання математичних дій на 5,5%;

 * знижується здатність до навчання на 4,5%.

 - Куріння – надзвичайно шкідлива звичка. Вона призводить до психфізіологічної залежності, позбутися якої набагато складніше, ніж набути. А окремі люди практично назавжди стають залежними від тютюну. Щоб позбутися цієї залежності, потрібні неабиякі вольові зусилля. Куріння щороку забирає тисячі життів у всьому світі. Воно стало серйозною соціальною проблемою.

 - Чим більше людина курить, тим більшим є ризик хвороби серця, аку, бронхіту, розладу кровообігу та виразок. Проте курці висловлюють думку, що тютюновий дим допомагає їм розслабитися бо зосередитися. Деякі люди переконані, що куріння допомагає зменшити вагу.

 - Вагітні жінки, які курять, зазвичай народжують немовлят з меншою вагою і не лише. Сумний факт: щорічно в Україні тютюн стає причиною смерті понад 100 тисяч людей.

 - Викурюючи пачку сигарет за день, курець позбавляє себе життя на 8-10 років, адже одна викурена сигарета вкорочує життя на 15-20 хвилин. То хіба ж це не самогубство?

 - Діти до 5 років, якщо вони «пасивні курці», - найуразливіші. Вони часто хворіють на пневмонії та гострі респіраторні захворювання; підрісши, вони задихаються від найменшого фізичного навантаження, їм загрожують у майбутньому тяжкі порушення серцево-судинної та бронхо-легеневої систем.

 - У підлітків, які курять, об’єм грудної клітки і розвиток легенів відстає на 25 % від середніх норм, а згодо грудна клітка матиме запалий вигляд.

 - Експериментами встановлено, що у 70 % мишей, які вдихали тютюновий дим, розвинулися злоякісні пухлини легенів.

 - В Англії, де курило майже 75 % чоловіків, рак легенів зареєстровано навіть у собак, господарі яких не розлучалися з сигаретами.

 - 95 із 100 хворих на туберкульоз перед початком захворювання курили.

 - Через 25 років кожної хвилини помиратиме у світі не 8 курців, як сьогодні, а 20. Це прирівнюється до кількості жертв щодених катасвроф 25 цивільних пасажирських лайнерів середньої місткості, коли гинуть усі без винятку пасажири. Чи сіли б ви свідомо в приречений на загибель літак?

 ІІІ. Засідання круглого столу «Медицина радить»

 Учитель. Доки людина здорова, вона не думає про здоровя. а сприймає його як щось належне. І лише захворівши, починає усвідомлювати, яке це багатство – бути здоровим! Тому зараз проведемо засідання круглого столу і зясуємо, що радить медицина від хвороб, які були набуті внаслідок впливу нікотину на організм.

 Наукова медицина стверджує, що внаслідок куріння виникають не тільки хвороби, а й різко порушується загальний фізичний стан людини, особливо, якщо куріння починається з дитячого чи підліткового віку.

  •       Якщо уважно придивитися до курця, то можна побачити, що його зуби мають жовто-брудний колір, оскільки емаль уже пошкоджена нікотином. Хворобами курців є хронічний бронхіт, карієс зубів, запалення ясен, ушкодження серцевого м’яза, постійний кашель. Навіть одна викурена сигарета шкодить волоссю: воно поглинає дим і утримує його всередині кожної волосини.

 

  •       Дехто намагається самостійно кинути курити, але не у всіх вистачає на це сили волі. Слід звернутися до лікаря, який, врахувавши стан вашого здоровя, випише відповідні ліки. Також можна використати досвід народної медицини. Це вживання певних лікарських трав, які викликають відразу до нікотину, допомагають загасити сильне бажання закурити, знімають підвищену збудливість і заспокоюють нервову систему, а іноді діють як відволікаючий засіб.

 

  •       До них належать корінь аїру, мята перцева, листя смородини, трава материнки та ін. найефективніша дія виявляється за певного поєднання лікарських трав. Поширеними є такі травяні суміші, що використовують у народній медицині:

 

  •       трав’яний збір № 1: корінь аїру звичайного (аїр тростяний, лепеха звичайна) – дві частини, м’ята перцева або холодна (трава) – дві частини;

 

  •       травяний збір № 2: мята перцева (трава) – дві частини, листя смородини – одна частина, трава материнки звичайної – одна частина;

 

  •       травяний збір № 3: трава деревію звичайного – одна частина, корінь солодки голої – одна частина, трава полину гіркого – одна частина.

 

  •       Як відволікаючий засіб, будь-який збір використовують як настоянку для полоскання ротової порожнини: одну столову ложку збору залити однією склянкою окропу, настояти 30 хвилин, процідити. Полоскати рот, тільки-но з’явиться бажання закурити.

 

  •       Від хронічного бронхіту (якщо не в змозі кинути курити) можна також приготувати настоянку і вживати по одній третій склянки тричі на день одного з таких зборів:
  •       корінь алтеї лікарської – дві частини, листя мати-й-мачухи – дві частини, трава материнки звичайної – одна частина;
  •       корінь алтеї лікарської – дві частини, корінь солодки голої – одна частина, плоди анісу звичайного – одна частина, бруньки сосни звичайної – одна частина.

 

  •       Щоб позбутися бажання закурити, можна протягом 5 днів жувати щодня хвилин 5 свіжий або сухий корінь аїру.

 

ІV. Підсумки заняття.

Запитання до учнів

  1. Яка головна причина зростання числа курців? (Тютюн уміло рекламують).
  2. Які ви знаєте народні методи лікування тютюнозалежності?
  3.                До яких хвороб призводить куріння? (Хронічні бронхіти, рак легенів, атеросклероз).
  4.                Скільки сигарет потрібно викурити, щоб порушився нормальний баланс повітря в крові й легенях? (Однієї сигарети достатньо, щоб посилилося серцебиття, підвищився артеріальний тиск, порушився нормальний кровообіг і газообмін у легенях).
  5.                Який орган, крім легенів, найбільше страждає від наслідків куріння? (Серце. Куріння є однією з основних причин захворювання серця).

 

Учитель. Сьогодні ми попрацювали на славу. Дякую всім. Хочу нагадати, що в другому семестрі ми проведемо вікторину щодо матеріалу, який ми опрацювали.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Переходько Зоя Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
745
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку