"Урок. Чинники розміщення виробництва та форми просторової організації національної економіки з використанням методу 5 з 25"

Про матеріал

Урок для учнів 9 класу з використанням методу "5 з 25". присвячено питанням чинникам розміщення виробництва та форм просторової організації національної економіки. проводиться останнім з теми національна економіка та третім з першого розділу.

Перегляд файлу

«Урок 4  Чинники розміщення виробництва та форми просторової організації національної економіки»

Навчальна мета: сформувати поняття «чинник розміщення виробництва», розглянути сутність основних чинників розміщення(природних умов, сировинного, паливно-енергетичного, водного, працересурсного, споживчого, транспортного, наукового, екологічного, військово-стратегічного) та продемонструвати приклади їхнього впливу в окремих виробництвах, учити розрізняти форми просторової організації господарства (економічні райони, елементи територіальної структури промисловості, сільського господарства тощо, удосконалювати навички аналізу тематичних карт та різноманітних джерел інформації.

Розвивальна мета: розвивати вміння виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки, здатність до пошуку та засвоєння нових знань, навички роботи у групі

Виховна мета: виховувати взаєморозуміння, почуття відповідальності за своє майбутнє.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок

Опорні та базові поняття: національна економіка, валовий внутрішній продукт, індекс людського розвитку, сектори національної економіки.

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Сьогодні ми продовжимо вивчати розділ, який називається національна економіка і світове господарство, та зокрема тему національна економіка. Розміщення виробництва пов’язане з певними чинниками про які ви дізнаєтесь на уроці. Також ми будемо розглядати питання форм просторової організації національної економіки, їхнє виникнення, значення, з’ясуємо сучасні тенденції їхнього розвитку, впливу на господарство та соціальне середовище, навчимося визначати форми організації виробництва.

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.

  1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

Прийом бесіда

Які сектори виділяють у структурі національної економіки?

Які показники лежать в основі виділення секторів національної економіки?

З якою метою створюю та аналізують секторальну модель національної економіки?

Які форми організації виробництва застосовують на підприємствах нашого міста Кривий Ріг на Дніпропетровської області?

  1. Вивчення нового матеріалу

Робота з мультимідійною презентацією

Аналіз запропонованої вчителем таблиці: Чинники розміщення виробництва

Обговорення елементів територіальної структури промисловості, елементів територіальної структури сільського господарства та характеристики економічних районів

  1. Закріплення вивченого матеріалу з використанням методу «5 з 25»

Вчитель заздалегідь готує 25 варіантів основних характеристик теми «Національна економіка»:

  1.              Національна економіка – це сукупність видів господарської діяльності та відносин, що складається в суспільстві у процесі цієї діяльності в межах окремої держави (країни)
  2.              Первинними складниками держави, її основними одиницями є підприємства, організації, заклади, установи, а також домашні господарства, що випускають різноманітну продукцію або надають різні послуги.
  3.              За формами власності підприємства й організації бувають: державні, комунальні, приватні, колективні.
  4.              Для характеристики національних економік використовують десятки різноманітних показників, найбільш універсальними з яких є валовий внутрішній продукт і валовий національний дохід країн.
  5.              Валовий внутрішній продукт – це сукупна вартість за ригковими цінами усьго обсягу товарів і посліг, вироблених і реалізованих у країні за рік, враховуючого надходження від їх експорту (виведення за кардон) та імпорту (ввезення із-за кордону).
  6.              ВВП держави не враховує доходів тих її громадян чи фірм, створених з їх участю, які працюють за кордоном.
  7.              Валовий національний дохід (ВНД) – цу ВВП плюс доходи фірм і громадян країни, які отримані за кордоном, проте виключає доходи зарубіжних компаній та осіб, які займаються діяльністю в цій країні.
  8.              Світовий банк та Міжнародний валютний фонд обчислюють ВВП і ВНД країн світу в єдиній валюті – доларах США.
  9.              Економічний розвиток країни – це постійний перехід її національної економіки від одних етапів до інших, що супроводжується значними зрушеннями в господарській сфері суспільства.
  10.          Екстенсивний шлях розвитку економіки передбачає збільшення обсягів виробництва, завдяки кількісному приросту виробничої бази, а не якісному її переоснащенню
  11.          Інтенсивний шлях розвитку економіки базується на впровадженні новітніх досягнень науково-технічного прогресу у виробництво, застосуванні нових технологій і матеріалів, підвищенні рівня освіти і кваліфікації працівників, поліпшенні організації виробництва тощо.
  12.          Економічний розвиток характеризують різні показники, серед яких: обсяги виробництва ВВП чи ВНД на одну особу; рівень зайнятості населення, кількість якість робочої сили; рівень енерго- та матеріаломісткості виробництва; рівень організації та ефективності виробництва, що виявляється у величини продуктивності праці, якості продукції тощо.
  13.          Індекс людського розвитку використовують для порівняння країн за рівнем соціально-економічного розвитку.
  14.          Національну економіку характеризує її структура – внутрішня будова, що відображає склад видів діяльності та їхнє співвідношення між собою (у відсотках).
  15.          До первинного сектору  видів економічної діяльності зараховують сільське, лісове, рибне господарство та видобувну промисловість, тобто ті види економічної діяльності, завдяки яким людина отримує « первинну» (створену природою) продукцію.
  16.          Вторинний сектор охоплює переробну промисловість, електро-, газо- і водопостачання, та будівництво- види діяльності, що переробляють первинну продукцію та доводять її до споживача у вигляді кінцевих матеріальних благ.
  17.          Третинним сектором називають усі види діяльності, що надають послуг.
  18.          За секторальною структурою економіки розглядають країни різних стадій розвитку: доіндустріальної, індустріальної, постіндустріальної.
  19.          Чинники розміщення виробництва – ця сукупність причин, що зумовлюють вибір місця розташування окремих підприємств, їх груп і видів діяльності.
  20.          Виокремлюють дві групи чинників розміщення виробництва: природні та суспільні.
  21.          Суспільне виробництво має різні форми своєї організації, серед яких розрізняють концентрацію, дисперсію, комбінування, спеціалізацію, кооперування, агломерування.
  22.          Головними просторовими формами економіки на загальнодержавному рівні є економічні зони і райони.
  23.          Характерними ознаками економічного району є: тісний зв'язок з розташованими на його території найбільшим поселенням, що являє собою економічне ядро району, наявність певної господарської спеціалізації
  24.          Територіальна структура господарства – це сукупність певним чином розташованих територіальних елементів, що так чи інакше взаємодіють один з одним.
  25.          Серед чинників розміщення вироб ництва найбільше значення мають наступні: чинник природних умов, сировинний, водний, паливно-енергетичний, працересурсний, споживчий, транспортний, науковий, екологічний, військово-стратегічний.

Наступний етап. Індивідуальний вибір. Кожен учень має обрати найважливіші характеристики теми із запропонованих 25 та записати їх у зошит.

Поділ на підгрупи. Клас поділяється на групи по 5-7 учнів.

Робота в підгрупах. В кожній підгрупі учні разом обирають п’ять загальних рис, з якими згодні всі учасники підгрупи. Вибір має відбуватися шляхом дискутування, переконання, але не голосування.

Презентація результатів. Учні демонструють та коментують свій вибір.

Коментарі вчителя. Після презентації всіх підгруп вчитель оцінює роботу учнів, підкреслює, чия група була ближче до загального кінцевого результату. Учасники кращої підгрупи та ті що презентували вибір своїх підгруп, отримують відповідні оцінки.

  1. Підсумки уроку. Рефлексія
  2. Домашнє завдання

Підручник, опрацювати §4-5, §2-3

Підготуватись до тестування за темою «Національна економіка»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. VALENTINA Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
17 липня 2018
Переглядів
6166
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку