Урок діаностика (усна взаємодія)

Про матеріал

Завдання різних рівнів, за темами. які вивчалися в 1 семестрі НУШ 5 кл.

Види завдань стоворені для оцінення рівня навченості учнів ГЗР (усна взаємодія).

Тестові завдання створені для визначення усної взаємодії.

Перегляд файлу

 

Усно взаємодіє  (УВ ГР1)

 

                                                     Легенда про блакитний барвінок

   Ще за тих, коли в Карпатах люди поклонялися язичницьким богам, теплої купальської ночі молодь бавилась біля яскравої ватри. А потім дівчата, співаючи, опускали в швидкі води Черемоша барвисті вінки. Нехай пливуть до милого, хай причарують його серце навіки, хай зв’яжуть серця вірним коханням на все життя.

    Однієї такої ночі дівчата плели вінки, слухаючи пісню хвиль Черемоша, ловлячи голоси ставних легенів, котрі гуляли на березі річки.

   Ось вінки і сплетені. Лунко сміючись, веселою ватагою побігли юні чарівниці до Черемоша, аби кинути вінки до води. Пливіть, мовляв, віночки, до щасливого берега кохання.

   Лише Лади, наймолодшої і найвродливішої, не було серед дівчат. Вона так захопилася збиранням квітів, що забрела далеко в ліс та й заблукала.

   Злякалася Лада, опинившись сама-самісінька в нічному лісі. Почала гукати-кликати своїх подруг. Та дарма, лише таємниче відлуння відгукувалося на її голос.

   А ніч, ця чудова купальська ніч, творила в лісі справжні дива: чулися голоси якихось незвичних птахів, на галявині, що світилася феєричним сяйвом, завели танок лісові дівчата, мавки. А під темними кущами розквітали небачені квіти. Вони розкривали свої ніжні пелюстки, і сяяли сріблясто, манили до себе, ніби обіцяючи розкрити якусь незвідану таємницю.

   Нахилилася Лада, зірвала квітку, вплела до свого барвистого вінка. І сталось диво: засвітився вінок голубуватим світлом. Замість різнобарвних лісових квітів постали у вінку темно-зелені гладенькі листочки, а з-поміж них виглянули ніжно-блакитні п’ятипелюсткові квіти.

   І почула дівчина тихий голос, народжений нічним вітерцем:

― Пам’ятай, Ладо, що п’ять пелюсток цієї квітки ― то п’ять засад щасливого

     подружнього життя. Запам’ятай їх і збережи у серці своєму на все життя:

     перша пелюстка ― то краса, друга ― ніжність, третя ― незабутність,

     четверта ― злагода, п’ята ― вірність. Будь щаслива!..

   Замовк голос, приліг вітерець між трав лісових, стало довкруж тихо-тихо. І тоді якась невідома сила повела дівчину через ліс. Почало благословлятися на світ. Лада опинилася на крутому березі Черемоша. Нікого там уже не було. Молодь додивлялась сни купальської ночі по своїх оселях.

   Стояла Лада над Черемошем і все вагалася: чи кидати їй цей дивний вінок у кришталеві води, чи зберегти його для себе?

   Незчулася, як підійшов до неї легінь красний, торкнувся легенько рукою її плеча і мовив:

― Ти забарилася, Ладо, зі своїм вінком. Черемош його не прийме. Може,

     мені подаруєш той вінок?

   Не промовила дівчина ні слова. Мовчки простягнула красному легеню свій вінок.

   Вінок упав на траву, розсипався, розрісся веселими зеленими стьожками попід кущами, глянув на світ очима квіточок.

…Довге і щасливе життя прожила з того часу Лада зі своїм судженим, а молодь відтоді плете вінки з барвінку, аби не переводилося на нашій землі щасливе і вірне кохання.   (За І. Мамчуром.)

 

  1.  На яке свято молодь бавилась біля яскравої ватри?

а) на свято весняного Миколая;                           б) на свято Івана Купала;

в) на свято Покрови;                                              г) на свято Спаса.

      2. Як називається ріка, у яку вкинули свої вінки дівчата?

          а) Ворскла                          б) Черемош;

          в) Дніпро                            г) Прут.

      3. Чому злякалася Лада?

          а) опинилася сама-самісінька в нічному лісі              б) загубила вінок;

          в) затушила яскраву ватру                                            г) побачила танок лісових мавок.

      4. Яке диво сталося з вінком?

          а) засвітився вінок голубуватим світлом;                   б) засвітився вінок яскравим світлом;

          в) вінок розсипався                                                       г) квіти у вінку                              зів’яли.

5. Що означають п’ять пелюсток цієї квітки?

   а) п’ять засад щасливого подружнього життя              б) п’ять пальців на   лівій руці;

          в) число п’ять ― щасливе число;                                  г) п’ять найбільших річок України.

      6. Що символізує вінок з барвінком?

          а) щасливе і вірне кохання                                           б) щасливу зустріч;

          в) нерозділене кохання                                                 г) дівочу вроду і ніжність.

Працює з текстом   (ПТ ГР 2)

1. До неоціненних скарбів українського фольклору належать: (3б)

А) оповідання і романи ;

Б) веснянки, новели;

В)  прислів’я та приказки ;

 Г) повісті, колискові пісні.

2. Розділіть прислів`я і приказки і впишіть номери в табличку: (3б)

1). «Не одежа красить людину, а добрі діла»
2).«Слово не горобець».
3). «Поспішай повільно».
4). «Злий плаче від заздрості, а добрий – від радості».
5). «Не кажи гоп, поки не перескочиш».
6). «Кожна жаба своє болото хвалить».
7). «Книга вчить ,як на світі жить».
8). «Із вогню та в полум’я».
9). «Дерево міцне корінням, людина - розумом».
10). «Свій розум май і людей питай».

Прислів’я

Приказки

 

 

3.Поєднайте назву казки з іменами персонажів, які були у зазначених казках: (3б)

А. «Яйце-райце»                                   1. Хухи, Лісовик, лісник

Б. «Фарбований лис»                            2. Пси, Гостромисл, Вовки

В. “Мавка-вербинка”                             3. Макака, Нудота, Вай-Вай

Г. “ Цар Плаксій і Лоскотин”                4. Миша, Орел, стрілець

 

4.   Випишіть у зошит приказки й прислів’я, які близькі за змістом до казки «Цар Плаксій та Лоскотон». Тобі сміх, а мені плач. Сміх — найкращі ліки. Буває сміх і крізь сльози. Дурню сміх — розумному сльози. Краще сміятися, ніж плакати. Скоре на сміх — гостре на плач. Не смійся багато, бо скоро будеш плакати. Над товаришем не смійся, бо над собою заплачеш. Поясніть. (3б) _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІІ. Письмово взаємодіє (ПВ ГР 3)

Висловлювання думок, почуттів і ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, дотримання норм літературної мови.

Напиши вільне есе (7-8 речень) на одну з тем:

  1. Що б ви змінили в казці В. Королева-Старого «Мавка Вербинка»
  2. «На якого казкового героя я б хотіла/хотів бути схожим/схожою»
  3. Чого навчила вас казка “Цар Плаксій і Лоскотон?”

 (12 б)

 

або

Складіть маленький вірш із поданими римами.

 ... прилетіли;

 ... вони;

... сповістили;

 ... весни.

Досліджує мовлення  (ДМ ГР4)

1. За жанром твір "Як виникли Карпати»- це …

А  казка                          Б  оповідання

В   легенда                       Г  переказ

 

2. Лис Микита з однойменної казки І. Франка стверджував, що

 

А) Дажбог виліпив його із небесної блакиті для справедливого суду

Б) архангели подарували йому блакитну шерсть аби навести лад у лісі

В) святий Миколай виліпив його з небесної глини для справедливого царювання

 

3.Установіть відповідність між персонажами творів та їхнім описом

 

1«.Вона пролетіла повз молодих і старих панів, одягнених у мисливські вбрання та зелені брилі. Пролітаючи навпростець, черкнулася об одного пса, що мало її не вкусив, бо почув, як запахло біля нього її довге синє волосся. »

2. ««Він був сумний, роздратований. Його світлі блакитні очі палали, як сині вогники в печі, кулаки було затято так, що аж довгі кігті впивалися в руки»

3. «…нечуваний синій звір, увесь у колючках та гудзах і з таким здоровенним, мов із міді вилитим, хвостом»

4. «Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух. І м’яке волосся русе Розсипалося

до вух.»

 

А. Марка Вербинка із казки «Мавка Вербинка»

Б. Лоскотон із казки «Цар Плаксій і Лоскотон»

В. Лис із казки «Лис Микита» Івана Франка

Г. Лісовик із казки «Мавка Вербинка»

1

 

2

 

3

 

4

 

 

Дати відповіді на тестові завдання

1. Яких жанрів фольклору не існує:

А) Оповідань і віршів.

Б) Легенд і прислів'їв.

В) Прислів'їв, приказок та загадок.

Г) Казок і міфів.

 

2. Розповідь про уявлення наших далеких предків про створення світу, його будову, різних фантастичних істот називається…

А) Міф.

Б) Казка.

В) Легенда.

Г) Літопис.

 

3. Що таке Зоряний Віз?

А) Візок, прикрашений зірками.

Б) Назва міста.

В) Небесне сузір'я.

Г) Зоряний пил.

 

4. Неопалима купина – це …

А) Фортеця, що вистояла під час пожежі.

Б) Річ, що не можна спалити.

В) Речовина, яка може спалахнути сама по собі.

Г) Мужні воїни-завойовники.

 

5. Твір «Прийом у запорожці» за жанром –

А) Легенда.

Б) Міф.

В) Переказ.

Г) Казка.

 

6. Установіть відповідність між пеорсонажем та назвою твору.

1) Сварог. А

2) Карпо. Б

3) Ведмідь. В

4) Два королі. Г

А. «Берегиня.»

Б. «Як виникли Карпати»

В «Чому пес живе коло людини».

Г «Неопалима купина».

 

7. Народна казка - це 

А) народне сказання або оповідання про якісь події чи життя людей, оповите казковістю, фантастикою. 

Б) оповідь про вірування давніх народів про створення Всесвіту, людей, природних явищ

В) усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні

 

8. Казки за змістом поділяють на...

А) про природу, про людей, про чарівників

Б) про звірів, про людей, фантастичні

В) про тварин, побутові, фантастичні(чарівні)

 

9. У казці «Лисиця та Рак»…

А) Лисиця з’їла рака 

Б) Лисиця обдурила рака 

В) Рак перехитрив лисичку

 

10. Пошук правди та справедливості у світі, засудження та покарання жадібних і заздрісних кривдників – тема казки :

А) «Вовк і Чапля»

Б) «Лисиця та Рак»

В) «Про правду і кривду»  

 

11. Казка ця належить до виду фантастичних казок. Дійові особи наділені чудодійним вмінням перетворюватись на різні тварини чи предмети, хлопець горів та оживав:

А) «Вовк і Чапля» 

Б) «Ох» 

В) «Летючий корабель»

Г) «Мудра дівчина»

 

12. Дідусь (казка «Летючий корабель») вирішив допомогти дурневі зробити летючий корабель, бо хлопець…

А) поділився з ним черствим хлібом;

Б) дав напитися води;

В) підвіз його.

 

13. Що отримав дядько від чортів? («Про правду і кривду»)

А) Таємницю, що допоможе врятувати інших;

Б) місце на найвищій гілці;

В) доброго прочухана, щоб більше не підслуховував;

Г) можливість допомогти їм у лихих справах.

 

14. Виберіть ті елементи , які стосуються казки.

А казкові зачин і кінцівка; 

Б реальні події; 

В події відбуваються протягом одного дня;

Г повтори дій, слів і речень (часто трикратність); 

Ґ персонажами є виключно люди; 

Д наявність чарівних предметів; 

Е використання магічних чисел

 

15. Встановити відповідність між казкою та її головною думкою:

1.«Вовк і Чапля»              А) Не варто насміхатися зі слабших

2. «Лисиця та Рак»           Б) Ніколи не здавайся, борися до останнього

3. «Мудра дівчина»          В) Справжні друзі завжди прийдуть на допомогу

4. «Летючий корабель»    Г) Розум – найбільше багатство людини

 

16. Установіть відповідність між персонажами творів та їхнім описом:

1. «…Незвичайно красна дівчина, яка з'явилася не знати звідки…», «... її темні очі, що були, як фіалки або фіалова тінь; довге темно-синє волосся, що відблискувало, як гайвороняче крило, любувався з її довгих світло-зелених шат…»

2. «…Він приходив кожний вечір, хай чи дощ іде, чи сніг - до голодної малечі, і усім приносив сміх…»

3.  «Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста…», «…дивний і смішний звір, синій-синій, з препоганим запахом».

4. «...голова його - мов бочка, очі - ніби кавуни…»

 

А) Лис Микита ("Фарбований Лис")

Б) Мавка-Вербинка ("Мавка-Вербинка")

В) Лоскотон («Цар Плаксій та Лоскотон»);

Г) Плаксій («Цар Плаксій та Лоскотон»)

 

17. Коли доцільно вживати приповідку: «Я на нім пізнався, як на фарбованім Лисі»?

А) якщо хтось вимажеться фарбою;

Б) якщо треба буде перевірити дружбу на міцність;

В) якщо людина дасть себе обдури;

Г) якщо треба пройти складні випробування.

 

18. За жанром твір "Микита Кожум'яка" - це …

Г) Повість.

Б) Драма-казка.

В) Оповідання.

Г) Казка-п’єса.

 

19. Кому належать такі слова:

«Скарбів, діти, я не хочу! Щоб робив я з скарбом тим?..»

А) Батькові Микити.

Б) Микиті.

В) Князю.

Г) Старому дідові.

 

20. Установіть відповідність між художнім засобом та прикладом:

1. Гіпербола

2. Метафора

3. Епітет.

4. Порівняння.

 

А) Дощ іде, сонце сходить, листочки на дереві шепочуть.

Б) Віроломний, як змія;    очі, ніби кавуни.

В) Коня мій син перекинув через тин…,

     Сльози відрами лили

Г) Грізна гвардія;

    Йди до нас, веселий брате,

    В нашу здружену сім’ю!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аудіювання

СМУГАСТА ПАЛИЦЯ

 

Як правило, він походжав по подвір'ю, засунувши руки в кишені. Руки були стиснуті в кулаки, і штани настовбурчувались, ніби в кишенях лежало по каменю.

Йому все так проходило. Розбиті шибки, зірвані уроки, бійки. До його матері завжди приходили вчителі й міліціонери. Вона мовчки вислуховувала. Потім говорила, що він відбився від рук, і починала тихо плакати.

Коли в школі погрожували йому виключенням, він, не моргнувши й оком, відповідав: «Нема такого закону, щоб людину виганяли на вулицю. Всеобуч! Обов'язкове навчання!» «У колонію беруть злочинців, а. я не злочинець», — пояснював він у міліції.

Одного чудового дня він з'явився в дворі з палицею. Палиця була смугастою, схожою на міліцейський жезл, на шлагбаум, на шкіру зебри. І це приводило Мишка в захоплення. Він оперіщив хлопчика, який заґавився, і той залився слізьми.

По дорозі йому зустрілась жінка з дівчиною. Не слід було зупинятися й вступати в розмову. Тоді все було б гаразд. Жінка спитала: «У тебе дома хто-небудь осліп?» Він відповів: «Причому тут осліп? Ніхто й не думав осліпнути. Мені подобається — я й ходжу».

 З такими палицями тільки сліпі ходять. Сліпий палицею дорогу нащупує, а смуги на палиці для того, щоб всі знали: йде сліпий.

Жінка пішла. Він задумався. І думки перенесли його... на людне перехрестя.

Людина стояла на розі й дивилася в небо. На очах у неї були темні окуляри. А в руці вона тримала смугасту палицю. Мишко опинився поруч. Палиця манила, кликала, притягувала, ..ратувала. Він схопив палицю й помчав вулицею. На бігу оглянувся й побачив, що людина, як раніше, нерухомо стояла на розі.

Тепер він зрозумів, що вирвав палицю з рук сліпого. Палиця зіпсувала йому настрій. Він вирішив негайно позбавитися від неї. Замахнувся й закинув її за паркан.

А якщо сліпий усе ще стоїть на кінці тротуару, піднісши незрячі очі до неба, і не може кроку ступити без своєї смугастої палиці? Мишко поліз за палицею через паркан. Він умовляв себе не ходити до СЛІПОЇ О. Остаточно посварився сам з собою. Але йшов.

На перехресті сліпого вже не було. Що робити далі? Може, перехожі приймають його самого за сліпого, раз він тримає в руках смугасту палицю? Мимо проходили дві жінки. Одна сказала другій:

- Знаєш, тут на перехресті людину задавили.

- На смерть?

- Не знаю.

Може, це був сліпий... Він підбіг до жінок і спитав: «Він був сліпий?» Жінка здвигнула плечима: «Не знаю».

Треба знайти сліпого. Якщо він живий, то, напевно, блукає по місту, безпомічно виставивши вперед руки.

Мишко метався по вулицях, заглядав в обличчя перехожих. Він шукав підняте підборіддя, капелюх, зсунутий на потилицю, темні окуляри...

Безжалісний буравчик свердлив його свідомість, примушував думати про людину, для якої на землі завжди ніч і не допомагають ні зірки, ні ліхтарі... А Мишко бачить усе. І будинки, які відбиваються, як в річці, в мокрому асфальті. І метелика, який помилково залетів у місто. І листя, і хмари, і пташок. І сонце б'є йому в очі. Але яка людині від цього радість,коли через неї може загинути інша людина.(О.Маштабей)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант І

 

1. До якого стилю належить даний текст?

а) наукового;

б) художнього;

в) публіцистичного.

 

2. Яке покарання, як правило, терпів хлопець за свої витівки?

а) його сварили;

б) йому все так проходило;

в) його мучила совість.

 

3. Що відповідала мати на скарги?

а) що хлопець втратив контроль над собою;

б) став геть неслухняним;

в) що він геть відбився від рук.

 

4. Одного дня хлопець з'явився у дворі з:

а) палицею;

б) з указкою;

в) з прутиком.

 

5. Хлопчика звали:

а) Сашком;

б) Мишком;

в) Миколкою.

 

6. Як пояснив герой, чому ходить з палицею?

а) «Подобається — я й ходжу»;

б) «Мене заставили, тому й ходжу»;

в) «Я змушений це робити».

 

7. Як пояснила жінка призначення смуг на палицях?

а) вказують, що палиця належить літній людині;

б) для того щоб усі знали: іде сліпий;

в) вони надають палиці естетичного вигляду.

 

8. Яку групу слів за значенням вжито в даному реченні: «Палиця мани¬ла, кликала, притягувала, дратувала»?

а) синоніми;

б) антоніми;

в) омоніми.

 

9. Хлопець згадав людину, яка дивилися:

а) в небо;

б) вдалеч;

в) під ноги.

 

10. Чому він захотів позбутися палиці?

а) була зайвою;

б) здалась негарною;

в) зрозумів, що вирвав її з рук сліпого.

 

11. Куди хлопець подів палицю?

а) віддав хлопцям;

б) закинув за паркан;

в) загубив на вулиці.

 

12.Як автор образно назвав совість?

а) жорстоким цвяшком;

б) безжалісним буравчиком;

в)гострими кігтями.

 

 

 

 

 

 

Варіант II

 

1. Як походжав по подвір'ю хлопчик?

а)заклавши руки за спину;

б)взявшись в боки;

в)засунувши руки в кишені.

 

2. Хто завжди приходив до матері Мишка?

а)жителі мікрорайону;

б)двірники та прибиральниці;

в)вчителі й міліціонери.

 

3. Коли хлопцеві загрожували виключенням, він відповів: «Нема такого закону,...»:

а) щоб в школу не пускали;

б)щоб дітей карали;

в)щоб людину виганяли на вулицю.

 

4. Одного дня хлопець з'явився у дворі з:

а) палицею;

б) з указкою;

в) з прутиком.

 

5. Якою була палиця у Мишка?

а) кольоровою;

б) яскравою;

в) смугастою.

 

6. Яке речення є в тексті?

а) Він оперіщив хлопчика ...;

б) Він гепнув хлопчика ...;

в) Він вдарив хлопчика ... .

 

7 .Про що спитала жінка у хлопця?

а) «У тебе вдома с інвалід?»

б) «У тебе вдома хто-небудь осліп?»

в) «У тебе вдома трапилось лихо?»

 

8. Куди думки понесли Мишка?

а) на майданчик;

б) на перехрестя;

в) у провулок.

 

9. Хлопець згадав людину, яка дивилися:

а) в небо;

б) вдалеч;

в) під ноги.

 

10.Який вчинок скоїв хлопчик?

а) вкрав цінну річ;

б)штовхнув перехожого;

в)схопив палицю й помчав вулицею.

 

11.Яку новину він почув від жінок?

а) на перехресті людину задавило;

б) тут трапилась аварія;

в) нещодавно трапилася пожежа.

 

12. Чому Мишко не відчував радості від краси природи?

а) може, через нього загинула людина;

б) був надто стомлений;

в) засмутився через погані справи у школі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 січня
Переглядів
173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку