Гаврилівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Каланчацької селищної ради Херсонської області
«Цінність у дії!»
(до Дня Гідності та Свободи).
2019
Тема: «Цінність у дії!» (до Дня Гідності та Свободи).
Мета: показати, наскільки важливим є почуття власної гідності у кожної окремої людини та народу в цілому; пояснити, що лише повага до себе може стати рушійною силою великих змін; допомогти дитині зрозуміти значення власної гідності, необхідності боротися за неї, навіть якщо для цього доведеться заплатити високу ціну; сприяє вихованню нового соціально свідомого покоління з почуттям власної значимості; прищеплювати любов до Батьківщини, розвивати бажання стати гідними громадянами України.
Тип уроку: урок-дискусія
Хід уроку
Учитель:
На світовому рівні цей день почали відзначати не так давно – у 2006 році. Пропозиція надійшла від принца Норвегії Хокона, професора Пекка Химанен та Джона Хоуп Брейтона. Ідея Дня Гідності полягає в необхідності навчитися усвідомлювати та берегти гідність як основну цінність сучасної людини.
Цьогоріч Україна втретє долучається до Всесвітнього дня Гідності та Свободи.
Об'єднаємося у групи. Кожна з груп відстоюватиме свою позицію, аргументовано пояснюючи її.
З'ясуймо, що таке гідність, що, на вашу думку, є свободою і гідністю.
Після того як учні висловлять особисту думку, знайомимося з класичним визначення зі словника:
Свобода - 1. Відсутність політичного й економічного гноблення, утиску й обмежень у суспільно-політичному житті якого-небудь класу або всього суспільства; воля.
2. Життя, існування і т. ін. без залежності від кого-небудь, можливість поводитися на свій розсуд.
Гідність - 1. Сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості.
2. Усвідомлення людиною своєї громадської ваги, громадського обов'язку.
1 група: Ні, так не можна робити, це принижує мене.
2 група: Так, інколи можна дати хабаря, особливо, якщо це йде мені на користь.
(Об'єдную учнів класу в пари і видаю кожній парі картку з описом змодельованої ситуації. Один учень має придумати гідний вчинок, а інший - навпаки.
Наприклад: мама попросила вас винести сміття
Гідний вчинок: виконати прохання мами.
Негідний вчинок: грубо відмовити, чи все ж погодитися, але лишити пакет зі сміттям у під’їзді, або викинути десь по дорозі.
З’ясувавши зміст понять «гідність» та «свобода», пропоную учням дібрати синоніми до них, створити асоціативні ланцюжки, приклади. Озвучені варіанти можна записати на дошці для наочності.
Як варіант, можна сформувати з класом свій ланцюжок гідності та свободи. (Візьміть мотузку та заздалегідь прикріпіть до неї папірці-прапорці, на яких маркером треба написати одне слово-асоціацію. Почніть з себе, проговоріть і запишіть: «Гідність для мене – це щастя». А далі нехай кожна дитина напише одним словом, з чим у неї асоціюється свобода чи гідність: мрія, відповідальність, повага тощо. Коли всі висловляться, розмістіть імпровізовану гірлянду над дошкою, щоб усі бачили результат власної роботи).
Квіти – це умовно, можна використати будь-який предмет, зроблений з паперу. Це може бути квітка, конверт, ліхтарик, долоньки, власне, те, що швидко можна підготувати. На кожному предметі напишіть або наклейте роздруковані цитати про свободу від відомих людей:
Людина, владарюючи над іншими, втрачає власну свободу.
Ф. Бекон
Втратити свободу може лише той, хто не вмів її захищати.
Вольтер
Лиш той життя й свободи вартий, хто йде щодня за них у бій.
Й.-В. Ґете
Свобода означає відповідальність, ось чому більшість людей боїться її.
Б. Шоу
Вільний той, хто може не брехати.
А. Камю
Свобода існує лише для того, хто кудись іде.
А. де Сент-Екзюпері
Зберігаємо «квіти» у себе як нагадування про те, що свобода – це найцінніше, що є в людини.
Це завдання, змусить подумати про перспективи: напишіть коротенькі листи собі в майбутньому. Розкажіть про таке: чого я хочу? Що я маю робити, аби почувати себе гідним цього?
Як можна комусь допомогти підтримати почуття власної гідності?
(Наприклад, допомогти молодшій сестрі з домашнім завданням, щоб завтра вона не отримала поганої оцінки; поспілкуватися з однокласником, якого всі ігнорують, спитати, що його цікавить. Також це можуть бути плани на майбутнє).
Щойно завдання буде виконано, зберіть листи та закрийте у спеціальній коробці, а через рік дістаньте їх та роздайте учням. Таким чином разом можна буде проаналізувати, що зроблено за рік.
Спробувати проаналізувати кожен з пунктів, щоб усвідомити основну проблему уроку. (Роздрукований матеріал роздається учням у форматі листівок)
5 принципів гідності людини
Важливо дати зрозуміти школярам, що цінність не в датах. Цінність в особистісному розвитку, в цінуванні власних прав та свобод. Бути вільним та мати почуття гідності – означає не перекладати відповідальність за своє життя на когось.
Список використаних джерел:
Інтернет ресурси: