Метою даного уроку є поглиблювати знання учнів про Україну, як незалежну державу; формувати почуття належності до своєї країни, стимулювати прояв інтересу до історії свого народу, виховувати любов до Батьківщини, рідного краю,почуття гордості за свій народ.
Уроку для 2 класу
Тема Україна на карті Європи
Мета: Поглиблювати знання учнів про Україну, як незалежну державу;
задачі:
навчальна: формувати почуття належності до своєї країни, вміння
самостійно працювати з навчальним матеріалом, картою,
продовжувати формувати навички виразного та свідомого
читання віршованих творів;
розвиваюча: стимулювати прояв інтересу до історії свого народу,
розвивати мислення, творчу уяву, мовлення учнів;
виховна: виховувати любов до Батьківщини, рідного краю,
почуття гордості за свій народ.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1. Привітання вчителя.
- Дорогі діти, вітаю вас з початком нового навчального року, бажаю міцного здоров’я, успіхів у навчанні, справжніх друзів і високих досягнень!
2. Перевірка готовності до уроку
ІІ Актуалізація знань учнів
1. Ознайомлення з девізом уроку
Учитель: Діти, ми з вами часто розпочинаємо уроки девізом. То ж і сьогодні давайте наш урок розпочнемо девізом
(Діти читають девіз)
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину!
Василь Симоненко
2. Бесіда
- Ми всі знаємо, що Батьківщина в кожного одна – як ненька, як життя. То давайте зараз пригадаємо і скажемо: а що ж таке - Батьківщина?
(учні декламують вірші)
Що ж таке є моя Батьківщина?
Під віконцем червона калина,
І цікава казка бабусі,
та тихенька пісня матусі.
Сила та незламність мого тата,
І обсаджена квітками рідна хата.
Попід тином дідова криниця,
Ген у полі – золота пшениця.
На даху в своїм гнізді лелека
І дорога у майбутнє – рівна й легка.
І веселочка зігнулась понад ліс,
І стрімкий за полем обеліск.
Вчитель Ос яка в нас Батьківщина. Край наших пращурів, дідусів і бабусь, тат і мам. Найрідніша в світі земля.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
А ніж земний в пустині рай.
Її всі згадують щоднини,
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
М. Чернявський
Учитель: Дітки, якщо ви були уважні, то помітили, що це не просто вірш, а акровірш. І за першими буквами кожного рядочка можна прочитати назву нашої Батьківщини. Давайте разом прочитаємо.
(Україна)
Учитель: Так, наша Батьківщина - це чудова країна Україна.
(Звучить пісня «Тут моя земля»)
ІІІ Опрацювання матеріалу уроку
Є в центрі Європи чудова країна.
Сягає корінням у сиві часи.
І це незалежна моя Україна,
Тут гори моря, степи і ліси.
Є Київ – столиця у храмах і славі.
Багато є сіл, та міста величаві.
Є ріки Дніпро, Дністер, Буг і Десна.
Чудова країна - ти в нас одна!
Учитель А ви звернули увагу, що у вірші було сказано «Є в центрі Європи чудова країна». Дійсно, Україна знаходиться в самому центрі Європи. Вона межує з багатьма європейськими державами.
(Робота з картою)
(учні декламують вірші)
Оця земля, це небо, ці стежини,
Поля безкрайні, річенька в гаю,
Усе – моє, все зветься – Україна,
Її – всім серцем рідну я люблю!
Шумливий ліс, Дніпра зелені кручі,
Говерла, що знялась за небокрай…
Ці люди – роботящі і співучі,
Це все моє – це наш славетний край.
Учитель Дітки, ми ще хоч і маленькі, та вже багато знаємо про нашу Батьківщину. І сьогодні на урок до нас завітали гості: Тарасик та Марічка. Вони підготували для нас завдання, щоб впевнитися що ми дітки розумні, вже багато знаємо.
Тож не гаємо часу і починаємо працювати. Перше завдання нам пропонує Тарасик.
(Учень бере завдання біля Тарасика і зачитує його)
Завдання 1 Вікторина «Як я знаю Україну»
Назва нашої держави? (Україна.)
* Столиця України? (Київ.)
* Назвіть державні символи України. (Герб, Гімн, Прапор України.)
* Основні кольори нашого прапора? (Синій і жовтий.)
*Коли українці святкують День незалежності? ( 24 серпня)
* Рослини – символи України. (Верба і калина.)
* Які обереги українського народу ви знаєте? (Віночок, рушник.)
* Яка велика річка протікає на Україні? (Дніпро.)
* З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю.)
* Частина світу, в якій знаходиться наша Батьківщина. (Європа.)
( за потребою вчитель надає підказку)
Фізкультхвилинка « У нас в Україні..»
У нас в Україні всі лани широкі,
У нас в Україні і гори високі,
У нас в Україні всі ріки глибокі,
У нас в Україні люди дужі й сильні,
Ми українці щирі і гостинні!
Учитель Час продовжувати нашу роботу. Беремо друге завдання у Марічки.
Завдання 2 «Народ скаже, як зав’яже»
Учитель Я читатиму початок прислів′я , а ви додайте кінцівку.
Учитель молодці, дітки, дуже добре впоралися.
(учні декламують вірші)
Є край, де найкращі у світі пісні
І цвітом чарує калина,
Де сонечко вперше всміхнулось мені
Це дім мій – моя Україна.
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна — найкраща у світі!
Моя Україна — це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже сучасні
Сади чарівні, мальовничі села,
Моя Україна — це пісня весела.
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна, чудова!
Її обереги — верба і калина.
Найкраща у світі — моя Україна.
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!?
Учитель Ось які гарні віршики ми знаємо про Україну. А в Тарасика є ще для нас завдання.
Завдання 3 «Скарби українського народу»
Учитель Ми українці маємо свої відмінності від інших народів: звичаї , обереги, символи, страви, які відрізняють нас від інших і прославляють.
Зараз нам потрібно зібрати скриньку скарбів українського народу, тобто те, що має відношення до українських символів, оберегів, рослин, тварин, страв та ін.
Я читатиму перелік предметів, а ви говорите що кладемо у скриньку.
Тризуб, вишитий рушник, матрьошки, пальма, калина, лелека, слон, плов, вареник, береза, верба, чорнобривці, кактус, віночок, хустинка,
Учитель Ось ми й наповнили скриньку скарбів і довели, що є справжніми українцями, надійним майбутнім нашої Батьківщини.
(Звучить пісня «Кольорова птаха»)
Учитель Діти, у нас залишилося ще одне завдання, яке підготувала Марічка. Давайте його виконаємо.
Завдання 4 «Квітуча Україна»
Учитель Дорогі дітки, так як ви – майбутнє України, то від вас залежить, якою вона буде. Подумайте, що ви можете зробити, щоб наша ненька Україна була квітучою, запишіть це на квіточках, що лежать у вас на партах і прикріпіть до макету карти України.
(Учні записують на квіточках свої обіцянки і прикріплюють на макет карти)
Підсумок уроку
Учитель Любі дітки, я сподіваюся, що коли ви станете дорослими, то докладете всіх зусиль, щоб Україна була справді такою квітучою як ми зараз бачимо.
Учні
Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
І річки бистру течію,
І руту – м’яту при долині;
Пропахлі вітром колоски,
Гінке, гінке безмежне поле,
Яким уранці йду до школи;
І перші проліски в гаю,
І щедре сонечко в блакиті…
Учитель
Люблю Вітчизну я свою,
Вона найкраща в цілім світі.