Розробка уроку на тему: «Клас Комахи. Загальна характеристика класу. Особливості розвитку й поведінки комах. Лабораторна робота №6 “Вивчення ознак пристосованності у зовнішній будові комах до середовища існування.” має в собі інтересні вправи, які допоможутьвчителю та учням якісно і цікаво провести урок і отримати знання.
Тема уроку: «Клас Комахи. Загальна характеристика класу. Особливості розвитку й поведінки комах. Лабораторна робота №6 “Вивчення ознак пристосованності у зовнішній будові комах до середовища існування.”
Мета уроку: Ознайомити із загальною характеристикою класу Комахи, особливостями їх будови, розвитку та поведінки.
Розвивати мову, логічне мислення, вдосконалювати вміння працювати з підручником.
Виховувати пізнавальний інтерес до природи, любов до природи та почуття відповідальності, дисциплінованість.
Обладнання. Телевізор, компьютер, презентація уроку
Структура уроку:
Доброго дня. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхнемось один одному та побажаємо успіху.
- Ви б хотіли бути успішними?
- А що потрібно для досягнення успіху в житті?
На дошці викреслюється схема.
УСПІХ
Здоров’я
Праця
Знання
Бажання
Де це можна здобути?
Отже кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає нас до великого успіху. І сьогоднішній урок біології – це ще один крок до нього.
а) Перевірка вивчення Д/з (самостійна робота з картками)
Отгадайте загадку.
Расту червяком, питаюсь листком,
Потом засыпаю, себя обмотаю.
Не ем, не гляжу, неподвижно лежу.
Но с новой весною я вдруг оживаю,
Свой дом покидаю, как птичка, порхаю.
О ком идет речь в этой загадке? К какому классу относят бабочек? (Насекомые)
А) Особливості зовнішньої будови комах (робота з малюнками підручника) розповідь вчителя.
Комахи — найбільш високоорганізований клас членистоногих, найбагатший за видовим складом. Комахи пристосувалися до найрізноманітніших умов існування. Вони живуть усюди — від полюсів до екватора, живляться найрізноманітнішою їжею; багато які з них ведуть паразитичний спосіб життя.
Залежно від способу пересування комахи кінцівки за будовою можуть бути:
1) ходильні або бігальні (паличники, багато жуків);
2) стрибальні (саранові, коники, блохи);
3) риючі (капустянки, жуки-карапузи);
4) хапальні (богомоли);
5) плавальні (жуки-плавунці).
Крила утворюються як вирости покривного епітелію і закріплюються жилками. У більш примітивних видів передні та задні крила однакові за будовою і функцією, яку вони виконують (бабки). У мух і комарів розвивається лише передня пара крил, у віялохвостих — задня. Нерідко передні крила виконують захисну функцію, перетворюючись на надкрила (клопи, жуки). Багато видів комах повторно втратили крила (блохи, воші), що пов’язано з особливостями їхньої життєдіяльності. Крила приводяться в рух м’язами, що займають значний об’єм грудного відділу.
Запитання до учнів:
(Перегляд фільму про види ротових апаратів)
Очікувана відповідь учнів:
Тип ротового апарату залежить від способу життя і характеру живлення, наприклад у метеликів, які живляться переважно рідким нектаром, розвивається сисний хоботок, у комарів, які проколюють шкіру тварин і людини та висмоктують кров,— колючо-сисний; у бджіл, які злизують нектар і мед, а також розминають віск і пилок рослин,— гризучо-лижучий і т. п.
2. Особливості процесів життєдіяльності комах
Робота в групах (самостійна робота учнів з підручником)
Завдання для груп:
І група — Які особливості будови травної системи комах?
ІІ група — Які особливості будови дихальної та видільної систем комах?
ІІІ група — Які особливості будови кровоносної системи комах?
IV група — Які особливості будови нервової системи комах?
V група — Які особливості розмноження комах?
(Виступи представників груп, відповіді на запитання однокласників.)
Заповнення таблиці
Системи органів |
Органи, що їх утворюють |
Значення |
|
|
|
5. Физкультминутка.
Утром бабочка проснулась.
Улыбнулась, потянулась,
Раз – росой она умылась,
Два – изящно покружилась,
Три – нагнулась и присела,
На четыре – улетела.
6. Це цікаво
• Хрущ може тягти вантаж у 24 рази важчий, ніж важить сам.
• Кімнатна муха розрізняє за смаком близько 30 тис. різних речовин.
• Мешканці одного мурашника протягом робочого дня знищують понад 20 тис. комах.
• Чому комар, коли летить, дзижчить, а джміль гуде? Виявляється, що комар за секунду робить 600 помахів крильцями, а джміль менше — 200. Чим помахи частіші, тим тонший звук.
• На кожну людину припадає приблизно 100 млн комах.
• Тарган може сплюснутися до такої міри, що пролізе у щілину, завширшки трохи більшу за товщину аркуша паперу.
• Найбільша комаха в світі — сінгапурський паличник фібалозома, в якого довжина тулуба досягає 27 см, а з витягнутими ногами, у позі спокою, становить понад 40 см. У такій позі комаха, як і інші види паличників, так схожа на сучок чи гілку, що не тільки знайти, а й побачити її на кущі або дереві дуже важко. Паличники — один з найяскравіших прикладів захисної форми і забарвлення тіла комах.
7. Узагальнення і закріплення знань
7.1 Виконання лабораторноъ роботи №6 «Визначення ознак пристосованості у зовнішній будові комах до середовища існування.”
7.2 Учитель ставить запитання, учні повинні відповідати швидко, не роздумуючи.
1. На які відділи поділене тіло комах? (Голова, груди, черевце.)
2. Скільки пар вусиків мають комахи? (Одну.)
3. Яку функцію виконують жилки крил комахи? (Опорну.)
4. Чим утворений зовнішній скелет комах? (Кутикулою.)
5. Який орган дихання у комах? (Трахеї.)
6. Чи мають комахи серце? (Так, трубчасте.)
7. Назвіть органи виділення комах. (Мальпігієві судини.)
7.3 Незакінчені речення». Продовжити речення:
На сьогоднішньому уроці мені було цікаво…
Я дізнався(лася) багато нового, зокрема…
Це знадобиться мені в житті, бо…
Я хотів(ла) би, що б наступних уроках…
n 7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.