Тема. «Добре тому жити , хто вміє дружити» (за твором Я. Стельмаха «Митькозавр із Юрківки , або Химера лісового озера»)
Мета: продовжувати опрацювання ідейно-художнього змісту твору , характеризувати вчинки і поведінку головних героїв твору, виразно переказувати цікаві епізоди повісті; розвивати культуру зв’язного мовлення , логічне мислення , пам'ять; виховувати почуття любові до рідного краю, позитивні риси характеру на прикладі головних героїв.
Тип уроку: комбінований
Вид уроку: детективне агентство
Обладнання: підручник , ілюстрації до твору, скринька із предметами, асоціативне сонце, сенкан, дерево порад, комп*ютер, презентація, тести.
Дружба! Велике це слово - дружба!
Може, найбільше з усіх слів людських.
В. Нестайко
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель. Наше життя цікаве і розмаїте, багате на пригоди , цікаві зустрічі, приємні враження. Але ми часто цього не помічаємо, а біжимо , поспішаємо, і самі не помічаємо, як багато важливого пройшло повз нас , не відклалось у душі. Але саме письменники мають таку здатність підмічати і розповідати про це на сторінках своїх творів.
Відомий французький письменник Антуан де Сент Екзюпері сказав: « Усі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто це пам’ятає». І справжнім дитячим письменником стає лише та людина, яка зберігає у серці весь розмаїтий світ дитинства . Це можна сказати про Всеволода Нестайка, Віктора Близнеця, а також ці слова можна віднести і на рахунок Ярослава Стельмаха, творчість якого ми почали вивчати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перш ніж приступити до роботи , давайте пригадаємо вивчене на попередньому уроці .
Метод «Мікрофон»
Я бачу ви добре володієте матеріалом із попереднього уроку , а чи прочитали ви твір нам підкаже «Бюро літературних знахідок»
(учні із скриньки витягують предмети )
Дуже добре . І з цим завданням ви впорались , яке свідчить, що ви добре знаєте зміст повісті, а це допоможе вам у подальшій роботі. А зараз проведемо швиденько тестові завдання.
Тести до теми “Ярослав Стельмах.
“Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера”
1.В якому класі навчалися хлопці?
а) у шостому;
б) у четвертому;
в) закінчили п’ятий.
2.Яке завдання на літо отримали хлопці?
а) зібрати гербарій;
б) зібрати колекцію комах;
в) записати народні пісні.
3.Хлопці вирішили поїхати в село до Митькової бабусі, тому що:
а) хотіли допомогти бабусі по господарству;
б) хотіли дізнатися більше про сільське життя;
в) мріяли пожити на природі без батьків.
4.Митькова бабуся жила в:
а) с. Васюківці;
б) с. Юрківці;
в) с. Гарбузяни.
5.Хлопці приїхали до бабусі з:
а) подарунками;
б) рюкзаками, фотоапаратом, сачками для ловлі метеликів;
в) великим пирогом.
6.Хто перший зустрівся хлопцям після приїзду в Юрківку?
а) бабуся;
б) дід Трохим;
в) велосипедист Василь Трош.
7.Що було в бурштиновому камінчику, який Вася подарував хлопцям?
а) павук;
б) метелик;
в) комаха.
8.Що збудували хлопці біля озера?
а) землянку;
б) курінь;
в) будинок.
9.Звідки хлопці брали інформацію про таємничу химеру лісового
озера?
а) з бабусиної енциклопедії;
б) зі слів жителів Юрківки;
в) з бібліотечних книг.
10.Яку приманку взяли хлопці для звіра?
а) корову;
б) козеня;
в) курку.
11.Хлопці були вдячні Василеві за те, що:
а) він подарував їм бурштиновий камінчик;
б) він розповів їм про химеру;
в) він влаштував їм такі чудові канікули.
12.За жанром “Митькозавр із Юрківки …” це:
а) пригодницька повість;
б) історичне оповідання;
в) романтична повість
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Вчитель. Отже, записуємо тему уроку і епіграф уроку.
Метою нашого уроку буде ….
Епіграфом нашого уроку пропоную обрати вислів відомого українського письменника Всеволода Нестайка.
Щоб урізноманітнити наш урок пропоную провести його у формі детективного агентства «Довіра».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Митько і Сергій – винахідливі , кмітливі мрійники , тому їм завжди цікаво і ніколи не нудно. Декому поведінка друзів здавалася дивною, загадковою. Тож відгорнемо завісу таїни і зробимо висновок, чому саме цих хлопців Я . Стельмах зробив героями свого твору?
Напевно тому, що герої твору подібні до самого автора. Саме в їх уста він вкладає власні думки , і діють вони так , як діяв би сам автор.
А зараз заповніть досьє на наших головних героїв за планом.
Вчитель. Досьє на наших героїв ви зібрали , то визначимо найуважнішого і оперативнішого детектива.
А тепер будемо збирати матеріал для підтвердження характеристики персонажів.
Робота в групах
(Митько - запальний , Сергій - поступливий , Василь - єхидний ,Митькова бабуся-любляча, бабуся Василя - ласкава, Ірина Семенівна - добра ,Оксана Павлівна (мама Митька) – турботлива, Гнат – упертий, Трохим Гнатович - мудрий
(Прочитавши повість , ми з’ясували , що Митько та Сергій навчалися у 5 –Б класі в м. Києві. В кінці навчального року вони складали іспити , щоб перейти до наступного класу. І найкращими учнями вони не були . «Не дуже – то ви й перепрацювались» - говорила Сергійкова мама , коли вони просились до села . А коли між ними виникла суперечка, то ми дізналися , що за минулий рік у Сергія була трійка з фізкультури, а в Митька – з малювання. Тобто вони не дуже сумлінно ставилися до навчання. Замість того, щоб самим зібрати гербарій ,вони взяли у Митькового брата , який йому теж не належав. «Мало любили ботаніку»,та й «зоологія не вигравала в хлоп’ячій уяві привабливими веселковими барвами». Однак під час канікул вони проштудіювали багато книжок із зоології , яку навіть полюбили ,а з нею й уроки , з яких раніше втікали . Тож у них є всі шанси стати кращими учнями.
(звучить спокійна музика)
Після роботи детективи звітують начальнику дет. агентства
Вчитель. Чи ви в чомусь подібні до героїв твору? А потрапляли у схожі ситуації?Як з них виходили ? Чи можете назвати себе романтиками , фантазерами? Як ви гадаєте , потребує таких людей сучасний світ?
Вчитель . Можемо сказати , що хлопці були мрійниками , шукачами пригод, які прагнули слави. І не зважаючи на те що не дуже добре навчались у школі , вони були чуйні , лагідні і співчутливі до чужого горя. І доля за це до них була прихильною.
Хтось із великих сказав : «Доля прихильна до тих , хто здатний триматися на плаву, навіть потрапляючи у вир». Любов , милосердя, повага до людей, сила духу - ось ті основні цінності, що ними ви маєте запастися , вирушаючи в життєву дорогу і готуючись до великого іспиту . Якщо ви візьмете цей багаж із собою ,то перемога буде за вами.
Насамкінець ставимо завдання адресоване всім «детективам»- ідентифікувати(розпізнати) особу, знайти спосіб прочитати слово , яке викликає найбільші асоціації у Митька та Сергія(Учні мають назвати , кому належать подані фрази , а у відповідях підкреслити ті літери , які б утворили ключове слово.)
Акродиктант
Відповіді: 1.Дідусь. 2. Ірина Семенівна. 3.Труш. 4. Сергій
Ключове слово - Д Р У Г
Вчитель. Отже, Митька й Сергійка ми можемо назвати справжніми друзями. А чи можемо другом назвати Василя Троша? Чому?
( Можна провести паралель з «Федьком – халамидником» на прикладі Толі . Бо якщо такі друзі, то вони можуть зрадити вам і Батьківщині).
Вчитель. Які асоціації у вас виникають до слова друг, дружба. Давайте складемо асоціативний кущ у формі сонечка, проміння якого і будуть тими , на вашу думку, визначними рисами у дружбі.( слайд.)
Вчитель. Найбільшої інтенсивності досягає дружба в юнацькі роки та в період ранньої зрілості, як це ми бачимо у творі Я. Стельмаха.
Дружба – це добрі приязні стосунки на основі взаємної прихильності й відданості. (пояснення за тлумачним словником).
Дружба – це дорогоцінний камінь, який важко знайти, але надто просто втратити.
Друг – особа, зв‘язана з кимось дружбою, довір‘ям, відданістю.
Підібрати синоніми до слова друг. (Друг – товариш – приятель – побратим).
0знаки, які характеризують друга:
Зараз, коли в нашому суспільстві відбуваються корінні зміни, коли кожна людина стурбована більше матеріальним забезпеченням, не можна забувати про одвічні цінності духовного зросту. Треба вірити в дружбу, берегти це почуття. Бо дружба, як і любов, може зникнути в одну мить, вона не терпить обману, зради у довірі. До цього варто прагнути, допоки носити нам ім’я людини, а дружба нехай буде крилами душі нашої.
Щоб підсумувати сказане, давайте створимо сенкан, де за основу візьмемо Митька та Сергійка.
Сенкан
Риси характеру Дмитра і Сергія:
Здібності героїв:
Можемо сказати, що хлопці були чемними , добрими, мрійливими, шукачами пригод, які прагнули слави. І не зважаючи на те, що не дуже добре вчилися у школі, вони були чуйні, лагідні і співчутливі до чужого горя. І доля за це до них була прихильною.
Хвилинка мудрості
На домашнє завдання вам потрібно було відшукати вислови та прислів’я про дружбу.
Хвилинка мудрості
2. Справжні друзі нічого не вимагають один від одного в ім’я дружби, а роблять один для одного, що можуть. В.Г. Белінський
3. Дружба закінчується там , де починається недовір’я. Сенека
Східна мудрість
5.Друга шукай, а знайдеш – тримай
6.Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже
7. Дружній череді й вовк не страшний
Вчитель. Отже, ми з’ясували, , що Митько та Сергій є справжні друзі. А чи співчуваєте ви Василю Трошу? Чи мріє він мати таких друзів як Митько та Сергій?
Звичайно, хто б не хотів. Тоді давайте порадимо Василю, що потрібно зробити , щоб його мрія здійснилася.
(учні записують на листочках рішення - поради і прикріплюють до дерева порад)
ІV. Підсумок уроку
Вчитель. Сьогодні наше детективне агентство попрацювало на славу. Як справжні детективи ви склали досьє на головних героїв, познайомились із пригодницьким світом Митька та Сергія, зрозуміли причини невдач Василя Троша. А головне ,збагнули, що найголовніше у стосунках – це довіра,взаємодопомога,вірність, безкорисливість… А одним словом це – Дружба.
Тому пропоную вам закінчити речення:
«Сьогодні на уроці я зрозумів…»
«Після прочитання повісті «Митькозавр із Юрківки…» я зробив(ла) такі висновки…
Сподіваюся , всі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю , що ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Митька та Сергія, щоб кожен із вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.
V. Домашнє завдання
1.Написати творчу роботу на тему «Нові пригоди Митька та Сергія».
VІ. Оцінювання
А зараз оцініть свою роботу на уроці і заповніть картку самооцінювання.
І на завершення нашого уроку пропоную прослухати пісню про дружбу.