На уроці формується загальне уявлення про культурні та економічні особливості Індії. Учні виявляють контрасти в природі та економічному житті Індії. Вдосконалюються навички учнів самостійно добирати та аналізувати матеріал. Розвивається логічне мислення. Матеріал уроку спрямований на виховання любові та поваги до звичаїв інших країн і народів.
Індія – країна контрастів
Урок вивчення нового матеріалу (урок – змагання)
Мета: сформувати загальне уявлення про культурні та економічні особливості Індії. Виявити контрасти в природі та економічному житті Індії. Вдосконалювати навички учнів самостійно підбирати та аналізувати матеріал. Розвивати логічне мислення. Виховувати любов та повагу до звичаїв інших країн і народів.
Обладнання: карти, таблиці, ілюстрації, комп’ютерні презентації
Девіз уроку: Скажи мені – і я забуду;
покажи мені – і я запам’ятаю;
дай мені діяти самостійно – і я навчусь.
/Давньокитайська мудрість/
Хід уроку
I. Організаційна частина
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
- Сьогодні ми поговоримо про країну, чия давня цивілізація збагатила своїми досягненнями все людство. Європейці почали колонізувати Індію ще у XVI сторіччі – португальці, голландці, французи, англійці були захоплені її легендарними багатствами. Англійці отримали перемогу над суперниками в ході тривалих війн, і з середини XIX сторіччя до 1947 р. Індія фактично була сировинним додатком Британської імперії, звідти вивозилися практично всі промислові вироби. Індія – найбільша країна Південної Азії. Це країна контрастів, як з точки зору природних умов, так і соціально-економічної ситуації.
Индия – лакшми
О ты, чарующая людей,
Ты, о земля, сияющая в блеске солнца лучей,
Великая Мать матерей,
Долы, омытые Индом шумящим, ветром –
Лесные, дрожащие чащи,
С Гималайскою в небо летящей снежной короной своей;
В небе твоем солнце взошло впервые, впервые леса
Услышали веды святые,
Впервые звучали легенды, песни живые, в домах твоих
И в лесах, в просторах полей;
Ты – вечно богатство цветущее наше, народом
Дающая полную чашу,
Ты – Джамна и Ганга, нет краше, привольней, ты –
Жизни нектар, молоко матерей!
/ Рабиндранат Тагор/
- «Мандруючи Індією, думаєш про те, як важко було зрушити з місця, привести в рух цю велику, як континент, країну, в житті якої сьогоднішній день так тісно переплітається з днем завтрашнім і днем учорашнім подібно тому, як на індійській дорозі туристичний автобус з кондиціонером знаходиться поруч з парою волів, які запряжені в арбу, та пішими носіями цегли» - писав у книзі «Своїми очима» В. Овчинников.
О Мать – Бенгалия! Край золотой!
Твой небосвод в душе поет свой святой.
Меня пьянит весной рощ манговых цветенье.
Я твой, навеки твой!
Осенних нив убор блистает красотой.
Чарует взор сиянье зорь, узор теней.
Цветет покров твоих лугов, твоих полей.
О Мать, из уст твоих нектаром льется пенье.
Я твой, навеки твой!
Когда печальна ты – и я скорблю с тобой.
Среди холмов – стада коров.
Живет народ у тихих вод, в тени лесов.
Не знают лени мирные селенья.
Я твой, навеки твой!
Мне друг – любой пастух, и пахарь – брат родной!
- Сьогодні спробуємо подивитися на цю давню країну як безпосередні свідки процесів, що відбуваються в ній.
III. Вивчення нового матеріалу
- На дошці написано слово «ІНДІЯ». Запишіть все, що пов’язане у ваших думках з Індією. Розмістіть слова навкруги. ( сарі, танці, чай, прикраси , слони, йоги, кіно, лотос, карма…)
- Є вислів: « Географія починається біля рідного порогу, а закінчується у Всесвіті».
Тому потрібно вільно орієнтуватися по карті інших країн.
Необхідно по карті показати якнайбільше міст Індії. Виграє той, хто їх більше покаже.
1 команда
2 команда
- Індія – країна контрастів. Необхідно назвати їх.
- Індійська цивілізація налічує більше 5 тисяч років. Її матеріальні пам’ятники – храми, мавзолеї, мечеті, палаци, форти – зустрічаються всюди, багато з них відомі в усьому світі.
- Познайомте нас з однією з визначних пам’яток Індії.
- Індія – країна, в якій переписи проводяться регулярно кожні 10 років. Перша з них мала місце в 1881році. Матеріали цих переписів мають необхідні відомості про населення країни.
- Назвати особливості населення, виділяючи контрасти.
- Індійську культуру можна порівняти з могучою рікою, яка бере початок високо в Гімалаях і продовжує свою течію серед лісів та рівнин, садів та ферм, селищ та міст. В неї вливаються чисельні притоки, міняються її береги, але сама ріка залишається незмінною. Індійській культурі в рівній мірі властиві єдність та багатогранність, дотримання традицій та сприймання нового. За багатовікову історію Індії довелося немало пережити, до багато чого пристосуватися, асимілювати елементи різних культур, але при цьому вона змогла зберегти свою давню спадщину.
- Познайомте нас з одним із звичаїв Індії.
- Індія – аграрно-індустріальна країна, що розвивається, з розвиненою промисловістю. За роки незалежності Індія пройшла великий шлях в економіці, але до сих пір чверть населення живе за рискою бідності. Індійська економіка розвивається дуже швидко.
За абсолютними розмірами ВВП Індія входить до перших 15 країн світу(12 місце). Але ВВП на одну особу =476 дол. н а рік (128 місце в світі). Це ще один контраст у господарстві Індії.
Сільське господарство – основа індійської економіки.
- Вірю - не вірю:
- Заповніть таблицю та порівняйте експорт і імпорт Індії.
Імпорт Індія Експорт
продукти харчування текстиль
нафта ювелірні вироби
машини коштовні камені
добрива швейні вироби
хімікати чай
продовольчі товари
машини
корисні копалини
В Україні нараховується 17 самодіяльних клубів індійського танцю.
Індія – одна з перших визнала незалежність України.
- Поруч з розвитком традиційного для економіки країни сільського господарства досить швидкими темпами розвивається промисловість. Сучасна Індія з країни легкої та харчової промисловості перетворилася в країну з розвиненою важкою промисловістю.
- Дороги – дзеркало любої країни. Індійські дороги - суцільні гонки, без відпочинку, галасливі та агресивні, часто-густо без дотримання будь-яких правил та, що найбільш страшне, без дозволу на помилку. Тут життя та смерть ходять поруч, особливо вночі. На автодорогах, поруч з сучасними видами транспорту, усюди зустрічаються рикші, велорикші, слони…
IV. Підсумки уроку
- « Індія являє собою цілий світ, досить великий та різноманітний, щоб його описати. Навіть я, яка прожила тут усе життя, яка проїхала тисячі міль, яка відвідала відомі та важкодоступні місця та яка зустрічалася з мільйонами індійців, не можу сказати, що бачила та пізнала всю цю незвичайну країну або хоча б частину її,» - так писала про свою батьківщину в книзі «Вічна Індія її колишній прем’єр - міністр Індіра Ганді.
Пусть Бенгалии Земля, воды, воздух и поля
Благодатны будут, благодатны, Боже!
Пусть Бенгалии дома, рынки, нивы, закрома
Изобильны будут, изобильны, Боже!
Пусть бенгальцев упованья, мысли, речи и желанья
Справедливы будут, справедливы, Боже!
Пусть бенгальцев всех сердца бьются в лад и до конца
В единенье будут, в единенье, Боже!
(Рабиндранат Тагор)