6 травня о 18:00Вебінар: Література: секрети організації ефективних підсумкових уроків вивчення творчості письменника

Урок "Економіко-географічна характеристика Японії"

Про матеріал
В розробці показана проектна робота учнів, яка спрямована на самоосвітню діяльність школярів. Багато цікавого додаткового матеріалу.
Перегляд файлу

                    Економіко-географічна характеристика Японії

                                               10 клас   

 

Мета: формувати систему знань про специфіку японської історії та культури, про особливості ЕГП, природно-ресурсного потенціалу та основні риси

сучасного стану та розвитку економіки країни. Розвивати навички самоосвітньої діяльності учнів.

Виховувати повагу до японських національних етичних норм.                                          

 

Обладнання: тематичні карти, таблиці, діаграми, символіка Японії, словнички японських термінів, комп'ютерні диски, музичне оформлення.

 

                                                  Хід уроку

І.  Організаційний момент

 

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

  1. Прийом «Приваблива мета»

- Сьогодні ми відвідуємо країну, яку називають дуже дивно – «Країна навпаки». І для цього є всі підстави. В цій дивовижній країні пальто подає жінка, кермо в машині - з правого боку, тут пишуть зверху вниз, їдять паличками, сплять на підлозі, а білий колір є траурним.

- Що ж це за країна? Як її називають? (Японія, країна висхідного сонця)

 

  1.  Читання вірша

            Здесь не школа, здесь не класс-

            Здесь Япония у нас.

            Каждый из гостей сидящих-

            Тут на Японском островке,

            Знает, нет здесь украинцев настоящих,-

            Все они в другой стране.

            Мы «японцы» хоть куда,

            Рассказать нам ерунда

            Про религию, про быт,

            И про спорт, и про прикид.

 

  1.  Прийом «Приваблива мета»

- Дуже часто в літературі ми зустрічаємо вираз "японське економічне диво". Так от, відкрити завісу загадкового «японського дива», познайомитися з незвичайними для нас традиціями нам належить на цьому уроці.

З бажанням розширити уявлення про далеку країну, дізнатися її минуле і сьогодення, найцікавіше з життя японців, ми вирушаємо в дорогу з вами, дорогі учні.

- Розповісти про Японію нелегко. Одна індійська притча говорить: "Учитель запропонував учневі описати кімнату. Але кімната була порожня, а в посудині плавала лише одна маленька рибка. За три години учень написав три сторінки. Але вчитель відкинув роботу, сказавши, що про одну цю рибку він міг би писати все життя».

- Скільки ж можна написати і розповісти про Японію? Безмірно багато. А зрозуміти і дізнатися про цю своєрідну країну нам допоможуть мікрогрупи учнів, які досліджували певні сторони життя Японії.

 

                                                                         Скажи мені – і я забуду;

                                                                         Покажи мені – і я запам'ятаю;

                                                                         Дай мені діяти самостійно – і я

                                                                         навчуся.

                                                                                      (давньокитайська мудрість)

- Кожен з вас діяв самостійно, і сьогодні ви покажете результат своєї праці.

 

III. Вивчення нового матеріалу.

 

     1. Прийом «Дискусійна сітка»

- Давайте спробуємо відповісти на запитання: «Чи є користь мені, як громадянину України, і моїй  державі у вивченні Японії?»

- Виберіть варіант відповіді:

                                    -да;

                                    -ні;

                                    -не знаю.

- При підведенні підсумків уроку ми спробуємо обґрунтувати вибір вашого варіанту відповіді.

 

      2. Прийом «Асоціації»

- Перед вами написано слово «Японія». Назвіть все, що пов'язано у ваших думках з Японією.

 

      3. Робота зі словником термінів

- Знайдіть визначення цих слів у словничках термінів.

 

      4. Прийом «Дивуй!»

- Японія за декілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта, який зумів завоювати і утримати значні сегменти ринку в основних господарських комплексах світу – США та Західній Європі.

- Але Японія - це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, чиї традиції часто абсолютно незрозумілі європейцю.

- Англійка Еліза Скідмор в книзі «Дні рикші в Японії» написала: «Японія-загадка нашого століття, японці - це самий незбагненний, самий парадоксальний з народів. Разом з їх зовнішнім оточенням вони настільки мальовничі, театральні та артистичні, що часом здаються нацією позерів, весь їх світ – ніби сцена, на якій вони грають».

     5.  Робота групи «Лінгвісти, політики»

- Яка ж назва країни? Склад території?

- Назвіть особливості ЕГП і ГПП Японії. Який вплив на економічний розвиток країни вони зробили?

 

      6.  Робота групи «Історики»

- А зараз зробимо невеликий екскурс в минуле Японії, що дозволить нам дізнатися про ті політичні та економічні передумови, які зумовили успішний розвиток Японії.

 

      7.  Робота групи «Етнографи»

 - Група етнографів познайомить нас з особливостями населення країни. Адже від питомої ваги економічно активного населення і характеру його зайнятості багато в чому залежить рівень соціально - економічного розвитку країни. Слухаючи всі повідомлення етнографів, виділіть і запишіть в зошиті  головні риси, що властиві японському народу, які сприяли неухильному економічному зростанню Японії.

 

      8. Слово вчителя

 - Нас ознайомили з офіційною Японією, дали вичерпну довідку. А зараз ми познайомимося з неофіційною Японією – учні розкажуть про населення, життя і побут жителів Японії.

 

   - У центрі японського суспільства завжди була не окрема людина, а згуртований колектив з суворою ієрархією. Навіть при зростанні індивідуалізму в післявоєнній Японії одним з найважливіших факторів її успіху довгий час залишався колективізм. Він зберігається в Японії і досі.

                        Чужих між нами немає!

                        Ми всі один одному брати.

                        Під вишнями в цвіту.

- Так писав у японському жанрі Кобаясі Ісса. 

 

   - Сім'я, школа і компанія - три основних ланки в житті кожного японця. Традиційно в японській родині центральне місце відводилося відносинам матері та її дітей. Мати, яка готова на будь-які жертви, і сини і дочки, які вдячно пам'ятають про її жертовність - типове для Японії явище.

 

      9. Повідомлення учнів 

  - Що ж собою являє школа в Японії?

 - Як же йде підготовка управлінських кадрів? 

 - По закінченні навчального закладу більшість японців йдуть працювати в компанії.

 

 

 

        10. Слово вчителя

 - Які ж особливості японського національного характеру можна виділити ще?

 

   - Дбайливо і з любов’ю японці ставляться до свого минулого, національних коренів, покладаються на творчу силу духовних традицій своєї країни. Це почуття природно вписується в інше, більш загальне – патріотизм японців. Це почуття необхідно виховувати в собі кожному з нас.

 

       11. Повідомлення учнів 

   - Особливе місце в Японії займає жінка. Яка вона?

   - Хто ж такі самураї?

   - Говорячи про самураїв, ніяк не можна не згадати про камікадзе. Хто вони? 

   - Що ж є національним одягом у японців? Ну, звичайно ж, кімоно.

   - Чи є в японській мові слово, яке було б відоме за межами країни так само добре, як слово «кімоно»? Так. І слово це – «гейша».

   - В Японії, як ми вже переконалися, багато різних чудес. І одним з них є давнє мистецтво складання букетів і бонсай.

  - В Японії відсутній звичай рукостискання. Але зате прийняті поклони і посмішки.

  - І, звичайно ж, Японію не можна уявити без обряду чаювання.

 

  - Зробимо висновки, які ж головні риси, властиві японському народу, є одним з головних критеріїв неухильного економічного зростання Японії?

 

       12. Робота групи «Фізико-географи»

- Наступна робоча група досліджувала природно-ресурсний потенціал Японії, зробила його господарську оцінку.

 

- Прослухавши результати їх досліджень, виділіть, які фактори, по-вашому, сприяли перетворенню східної частини Центрального Хонсю в «економічне серце» Японії. Чому Японія залежить від імпорту мінеральної сировини?

 

- Знання про історичні, природні та соціальні умови розвитку Японії дозволяють нам перейти до питання про сучасне господарство країни.

 

 

       13. Робота групи «Географи-економісти»

- Як писав німецький економіст Ернест фон Гессе-Вартег: «Японія засвоїла всі наші новітні винаходи і відкриття, випробувала всі системи, які вона знайшла в Європі, і застосувала їх у себе не точно в такому ж вигляді, ні – вона застосувала їх настільки, наскільки це потрібно було для зміцнення її сил. Вона скористалася Європою, як сходами, сходами якої піднялася на вершину Далекого Сходу".

 

- Країні знадобилося декілька десятиліть на те, щоб заходу вдалося створити це за кілька століть.

- Поряд із США та Західною Європою Японія стала третім центром економічного суперництва в світі.

-Чим же зумовлена японське «економічне диво» - швидкий вихід переможеної країни з пережитками феодалізму на провідне місце в економіці світу? Чи є секрет японського «економічного дива»?

- Що ж собою являє сучасна економіка Японії? Назвіть основні міжгалузеві системи сучасного господарства Японії.

-Які особливості ведення сільського господарства в Японії? Назвати традиційні галузі сільського господарства Японії.

- Назвати особливості транспортної системи Японії.

- З якими країнами і регіонами Японія підтримує відносини і чому?

 

IV. Підсумок уроку

- На сьогоднішньому уроці ми побували в одному з куточків нашої планети, у дивовижній країні, де люди наперекір природі, яка не дала ні корисних копалин, ні землі, досягли таких економічних висот, що багато країн на землі могли б позаздрити їм. 

 

      1. Читання вірша

- Японіє! Країно азійська!

Дивуєш людство розвитком своїм.

У Тихім океані, ніби човен,

На островах лежиш великих і малих.

 

Колись була ти дуже войовнича.

З Росією і США вела страшні бої,

Китай від тебе потерпав даремно.

Країно, у війні ти сили втратила свої.

 

Пізніше – інший курс обрала,

Домоглася небувалих результатів,

І першість в світі ти по праву зайняла.

Найбільший мегаполіс тільки в тебе,

Найкращі судна теж будуєш ти,

Магнітофони, телевізори, автомобілі –

Ніде у світі кращих не знайти.

 

Собі країною Ніхон недарма називаєш.

І Фудзіяма тобі славу принесла.

І хризантеми тут – господарі по праву,

І ікебана батьківщину тут знайшла.

Японія – країна працелюбів небувалих,

Кваліфікація для них – це стимул для життя.

 

Сім'я, природа і робота –

Дорожчого для них, повірте, не бува.

Продовжуй жити гордий Фудзі!

Сакуро мирно зацвітай!

Країно-острів, ще більше розвивайся,

Народам світу приклад подавай!                 

 

   2. Прийом «Дискусійна сітка»

- Ви були справжніми дослідниками Японії.

- Повернемося до питання, чи є користь нам, громадянам України, і нашій державі у вивченні Японії?

- Сподіваюся, що отримані знання стануть для вас завданням на майбутнє -підвищення економічного і соціального рівня життя нашої країни і вихованню працьовитісті і патріотизму.

 

V. Домашнє завдання

- Скласти туристичний маршрут, який показав би «обличчя» Японії.

docx
Додано
31 липня 2019
Переглядів
813
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку