Економіко-географічна характеристика Японії
10 клас
Мета: формувати систему знань про специфіку японської історії та культури, про особливості ЕГП, природно-ресурсного потенціалу та основні риси
сучасного стану та розвитку економіки країни. Розвивати навички самоосвітньої діяльності учнів.
Виховувати повагу до японських національних етичних норм.
Обладнання: тематичні карти, таблиці, діаграми, символіка Японії, словнички японських термінів, комп'ютерні диски, музичне оформлення.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
- Сьогодні ми відвідуємо країну, яку називають дуже дивно – «Країна навпаки». І для цього є всі підстави. В цій дивовижній країні пальто подає жінка, кермо в машині - з правого боку, тут пишуть зверху вниз, їдять паличками, сплять на підлозі, а білий колір є траурним.
- Що ж це за країна? Як її називають? (Японія, країна висхідного сонця)
Здесь не школа, здесь не класс-
Здесь Япония у нас.
Каждый из гостей сидящих-
Тут на Японском островке,
Знает, нет здесь украинцев настоящих,-
Все они в другой стране.
Мы «японцы» хоть куда,
Рассказать нам ерунда
Про религию, про быт,
И про спорт, и про прикид.
- Дуже часто в літературі ми зустрічаємо вираз "японське економічне диво". Так от, відкрити завісу загадкового «японського дива», познайомитися з незвичайними для нас традиціями нам належить на цьому уроці.
З бажанням розширити уявлення про далеку країну, дізнатися її минуле і сьогодення, найцікавіше з життя японців, ми вирушаємо в дорогу з вами, дорогі учні.
- Розповісти про Японію нелегко. Одна індійська притча говорить: "Учитель запропонував учневі описати кімнату. Але кімната була порожня, а в посудині плавала лише одна маленька рибка. За три години учень написав три сторінки. Але вчитель відкинув роботу, сказавши, що про одну цю рибку він міг би писати все життя».
- Скільки ж можна написати і розповісти про Японію? Безмірно багато. А зрозуміти і дізнатися про цю своєрідну країну нам допоможуть мікрогрупи учнів, які досліджували певні сторони життя Японії.
Скажи мені – і я забуду;
Покажи мені – і я запам'ятаю;
Дай мені діяти самостійно – і я
навчуся.
(давньокитайська мудрість)
- Кожен з вас діяв самостійно, і сьогодні ви покажете результат своєї праці.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Прийом «Дискусійна сітка»
- Давайте спробуємо відповісти на запитання: «Чи є користь мені, як громадянину України, і моїй державі у вивченні Японії?»
- Виберіть варіант відповіді:
-да;
-ні;
-не знаю.
- При підведенні підсумків уроку ми спробуємо обґрунтувати вибір вашого варіанту відповіді.
2. Прийом «Асоціації»
- Перед вами написано слово «Японія». Назвіть все, що пов'язано у ваших думках з Японією.
3. Робота зі словником термінів
- Знайдіть визначення цих слів у словничках термінів.
4. Прийом «Дивуй!»
- Японія за декілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта, який зумів завоювати і утримати значні сегменти ринку в основних господарських комплексах світу – США та Західній Європі.
- Але Японія - це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, чиї традиції часто абсолютно незрозумілі європейцю.
- Англійка Еліза Скідмор в книзі «Дні рикші в Японії» написала: «Японія-загадка нашого століття, японці - це самий незбагненний, самий парадоксальний з народів. Разом з їх зовнішнім оточенням вони настільки мальовничі, театральні та артистичні, що часом здаються нацією позерів, весь їх світ – ніби сцена, на якій вони грають».
5. Робота групи «Лінгвісти, політики»
- Яка ж назва країни? Склад території?
- Назвіть особливості ЕГП і ГПП Японії. Який вплив на економічний розвиток країни вони зробили?
6. Робота групи «Історики»
- А зараз зробимо невеликий екскурс в минуле Японії, що дозволить нам дізнатися про ті політичні та економічні передумови, які зумовили успішний розвиток Японії.
7. Робота групи «Етнографи»
- Група етнографів познайомить нас з особливостями населення країни. Адже від питомої ваги економічно активного населення і характеру його зайнятості багато в чому залежить рівень соціально - економічного розвитку країни. Слухаючи всі повідомлення етнографів, виділіть і запишіть в зошиті головні риси, що властиві японському народу, які сприяли неухильному економічному зростанню Японії.
8. Слово вчителя
- Нас ознайомили з офіційною Японією, дали вичерпну довідку. А зараз ми познайомимося з неофіційною Японією – учні розкажуть про населення, життя і побут жителів Японії.
- У центрі японського суспільства завжди була не окрема людина, а згуртований колектив з суворою ієрархією. Навіть при зростанні індивідуалізму в післявоєнній Японії одним з найважливіших факторів її успіху довгий час залишався колективізм. Він зберігається в Японії і досі.
Чужих між нами немає!
Ми всі один одному брати.
Під вишнями в цвіту.
- Так писав у японському жанрі Кобаясі Ісса.
- Сім'я, школа і компанія - три основних ланки в житті кожного японця. Традиційно в японській родині центральне місце відводилося відносинам матері та її дітей. Мати, яка готова на будь-які жертви, і сини і дочки, які вдячно пам'ятають про її жертовність - типове для Японії явище.
9. Повідомлення учнів
- Що ж собою являє школа в Японії?
- Як же йде підготовка управлінських кадрів?
- По закінченні навчального закладу більшість японців йдуть працювати в компанії.
10. Слово вчителя
- Які ж особливості японського національного характеру можна виділити ще?
- Дбайливо і з любов’ю японці ставляться до свого минулого, національних коренів, покладаються на творчу силу духовних традицій своєї країни. Це почуття природно вписується в інше, більш загальне – патріотизм японців. Це почуття необхідно виховувати в собі кожному з нас.
11. Повідомлення учнів
- Особливе місце в Японії займає жінка. Яка вона?
- Хто ж такі самураї?
- Говорячи про самураїв, ніяк не можна не згадати про камікадзе. Хто вони?
- Що ж є національним одягом у японців? Ну, звичайно ж, кімоно.
- Чи є в японській мові слово, яке було б відоме за межами країни так само добре, як слово «кімоно»? Так. І слово це – «гейша».
- В Японії, як ми вже переконалися, багато різних чудес. І одним з них є давнє мистецтво складання букетів і бонсай.
- В Японії відсутній звичай рукостискання. Але зате прийняті поклони і посмішки.
- І, звичайно ж, Японію не можна уявити без обряду чаювання.
- Зробимо висновки, які ж головні риси, властиві японському народу, є одним з головних критеріїв неухильного економічного зростання Японії?
12. Робота групи «Фізико-географи»
- Наступна робоча група досліджувала природно-ресурсний потенціал Японії, зробила його господарську оцінку.
- Прослухавши результати їх досліджень, виділіть, які фактори, по-вашому, сприяли перетворенню східної частини Центрального Хонсю в «економічне серце» Японії. Чому Японія залежить від імпорту мінеральної сировини?
- Знання про історичні, природні та соціальні умови розвитку Японії дозволяють нам перейти до питання про сучасне господарство країни.
13. Робота групи «Географи-економісти»
- Як писав німецький економіст Ернест фон Гессе-Вартег: «Японія засвоїла всі наші новітні винаходи і відкриття, випробувала всі системи, які вона знайшла в Європі, і застосувала їх у себе не точно в такому ж вигляді, ні – вона застосувала їх настільки, наскільки це потрібно було для зміцнення її сил. Вона скористалася Європою, як сходами, сходами якої піднялася на вершину Далекого Сходу".
- Країні знадобилося декілька десятиліть на те, щоб заходу вдалося створити це за кілька століть.
- Поряд із США та Західною Європою Японія стала третім центром економічного суперництва в світі.
-Чим же зумовлена японське «економічне диво» - швидкий вихід переможеної країни з пережитками феодалізму на провідне місце в економіці світу? Чи є секрет японського «економічного дива»?
- Що ж собою являє сучасна економіка Японії? Назвіть основні міжгалузеві системи сучасного господарства Японії.
-Які особливості ведення сільського господарства в Японії? Назвати традиційні галузі сільського господарства Японії.
- Назвати особливості транспортної системи Японії.
- З якими країнами і регіонами Японія підтримує відносини і чому?
IV. Підсумок уроку
- На сьогоднішньому уроці ми побували в одному з куточків нашої планети, у дивовижній країні, де люди наперекір природі, яка не дала ні корисних копалин, ні землі, досягли таких економічних висот, що багато країн на землі могли б позаздрити їм.
1. Читання вірша
- Японіє! Країно азійська!
Дивуєш людство розвитком своїм.
У Тихім океані, ніби човен,
На островах лежиш великих і малих.
Колись була ти дуже войовнича.
З Росією і США вела страшні бої,
Китай від тебе потерпав даремно.
Країно, у війні ти сили втратила свої.
Пізніше – інший курс обрала,
Домоглася небувалих результатів,
І першість в світі ти по праву зайняла.
Найбільший мегаполіс тільки в тебе,
Найкращі судна теж будуєш ти,
Магнітофони, телевізори, автомобілі –
Ніде у світі кращих не знайти.
Собі країною Ніхон недарма називаєш.
І Фудзіяма тобі славу принесла.
І хризантеми тут – господарі по праву,
І ікебана батьківщину тут знайшла.
Японія – країна працелюбів небувалих,
Кваліфікація для них – це стимул для життя.
Сім'я, природа і робота –
Дорожчого для них, повірте, не бува.
Продовжуй жити гордий Фудзі!
Сакуро мирно зацвітай!
Країно-острів, ще більше розвивайся,
Народам світу приклад подавай!
2. Прийом «Дискусійна сітка»
- Ви були справжніми дослідниками Японії.
- Повернемося до питання, чи є користь нам, громадянам України, і нашій державі у вивченні Японії?
- Сподіваюся, що отримані знання стануть для вас завданням на майбутнє -підвищення економічного і соціального рівня життя нашої країни і вихованню працьовитісті і патріотизму.
V. Домашнє завдання
- Скласти туристичний маршрут, який показав би «обличчя» Японії.