Урок "Економіко-географічна характеристика Японії"

Про матеріал
В розробці показана проектна робота учнів, яка спрямована на самоосвітню діяльність школярів. Багато цікавого додаткового матеріалу.
Перегляд файлу

                    Економіко-географічна характеристика Японії

                                               10 клас   

 

Мета: формувати систему знань про специфіку японської історії та культури, про особливості ЕГП, природно-ресурсного потенціалу та основні риси

сучасного стану та розвитку економіки країни. Розвивати навички самоосвітньої діяльності учнів.

Виховувати повагу до японських національних етичних норм.                                          

 

Обладнання: тематичні карти, таблиці, діаграми, символіка Японії, словнички японських термінів, комп'ютерні диски, музичне оформлення.

 

                                                  Хід уроку

І.  Організаційний момент

 

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

  1. Прийом «Приваблива мета»

- Сьогодні ми відвідуємо країну, яку називають дуже дивно – «Країна навпаки». І для цього є всі підстави. В цій дивовижній країні пальто подає жінка, кермо в машині - з правого боку, тут пишуть зверху вниз, їдять паличками, сплять на підлозі, а білий колір є траурним.

- Що ж це за країна? Як її називають? (Японія, країна висхідного сонця)

 

  1.  Читання вірша

            Здесь не школа, здесь не класс-

            Здесь Япония у нас.

            Каждый из гостей сидящих-

            Тут на Японском островке,

            Знает, нет здесь украинцев настоящих,-

            Все они в другой стране.

            Мы «японцы» хоть куда,

            Рассказать нам ерунда

            Про религию, про быт,

            И про спорт, и про прикид.

 

  1.  Прийом «Приваблива мета»

- Дуже часто в літературі ми зустрічаємо вираз "японське економічне диво". Так от, відкрити завісу загадкового «японського дива», познайомитися з незвичайними для нас традиціями нам належить на цьому уроці.

З бажанням розширити уявлення про далеку країну, дізнатися її минуле і сьогодення, найцікавіше з життя японців, ми вирушаємо в дорогу з вами, дорогі учні.

- Розповісти про Японію нелегко. Одна індійська притча говорить: "Учитель запропонував учневі описати кімнату. Але кімната була порожня, а в посудині плавала лише одна маленька рибка. За три години учень написав три сторінки. Але вчитель відкинув роботу, сказавши, що про одну цю рибку він міг би писати все життя».

- Скільки ж можна написати і розповісти про Японію? Безмірно багато. А зрозуміти і дізнатися про цю своєрідну країну нам допоможуть мікрогрупи учнів, які досліджували певні сторони життя Японії.

 

                                                                         Скажи мені – і я забуду;

                                                                         Покажи мені – і я запам'ятаю;

                                                                         Дай мені діяти самостійно – і я

                                                                         навчуся.

                                                                                      (давньокитайська мудрість)

- Кожен з вас діяв самостійно, і сьогодні ви покажете результат своєї праці.

 

III. Вивчення нового матеріалу.

 

     1. Прийом «Дискусійна сітка»

- Давайте спробуємо відповісти на запитання: «Чи є користь мені, як громадянину України, і моїй  державі у вивченні Японії?»

- Виберіть варіант відповіді:

                                    -да;

                                    -ні;

                                    -не знаю.

- При підведенні підсумків уроку ми спробуємо обґрунтувати вибір вашого варіанту відповіді.

 

      2. Прийом «Асоціації»

- Перед вами написано слово «Японія». Назвіть все, що пов'язано у ваших думках з Японією.

 

      3. Робота зі словником термінів

- Знайдіть визначення цих слів у словничках термінів.

 

      4. Прийом «Дивуй!»

- Японія за декілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта, який зумів завоювати і утримати значні сегменти ринку в основних господарських комплексах світу – США та Західній Європі.

- Але Японія - це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, чиї традиції часто абсолютно незрозумілі європейцю.

- Англійка Еліза Скідмор в книзі «Дні рикші в Японії» написала: «Японія-загадка нашого століття, японці - це самий незбагненний, самий парадоксальний з народів. Разом з їх зовнішнім оточенням вони настільки мальовничі, театральні та артистичні, що часом здаються нацією позерів, весь їх світ – ніби сцена, на якій вони грають».

     5.  Робота групи «Лінгвісти, політики»

- Яка ж назва країни? Склад території?

- Назвіть особливості ЕГП і ГПП Японії. Який вплив на економічний розвиток країни вони зробили?

 

      6.  Робота групи «Історики»

- А зараз зробимо невеликий екскурс в минуле Японії, що дозволить нам дізнатися про ті політичні та економічні передумови, які зумовили успішний розвиток Японії.

 

      7.  Робота групи «Етнографи»

 - Група етнографів познайомить нас з особливостями населення країни. Адже від питомої ваги економічно активного населення і характеру його зайнятості багато в чому залежить рівень соціально - економічного розвитку країни. Слухаючи всі повідомлення етнографів, виділіть і запишіть в зошиті  головні риси, що властиві японському народу, які сприяли неухильному економічному зростанню Японії.

 

      8. Слово вчителя

 - Нас ознайомили з офіційною Японією, дали вичерпну довідку. А зараз ми познайомимося з неофіційною Японією – учні розкажуть про населення, життя і побут жителів Японії.

 

   - У центрі японського суспільства завжди була не окрема людина, а згуртований колектив з суворою ієрархією. Навіть при зростанні індивідуалізму в післявоєнній Японії одним з найважливіших факторів її успіху довгий час залишався колективізм. Він зберігається в Японії і досі.

                        Чужих між нами немає!

                        Ми всі один одному брати.

                        Під вишнями в цвіту.

- Так писав у японському жанрі Кобаясі Ісса. 

 

   - Сім'я, школа і компанія - три основних ланки в житті кожного японця. Традиційно в японській родині центральне місце відводилося відносинам матері та її дітей. Мати, яка готова на будь-які жертви, і сини і дочки, які вдячно пам'ятають про її жертовність - типове для Японії явище.

 

      9. Повідомлення учнів 

  - Що ж собою являє школа в Японії?

 - Як же йде підготовка управлінських кадрів? 

 - По закінченні навчального закладу більшість японців йдуть працювати в компанії.

 

 

 

        10. Слово вчителя

 - Які ж особливості японського національного характеру можна виділити ще?

 

   - Дбайливо і з любов’ю японці ставляться до свого минулого, національних коренів, покладаються на творчу силу духовних традицій своєї країни. Це почуття природно вписується в інше, більш загальне – патріотизм японців. Це почуття необхідно виховувати в собі кожному з нас.

 

       11. Повідомлення учнів 

   - Особливе місце в Японії займає жінка. Яка вона?

   - Хто ж такі самураї?

   - Говорячи про самураїв, ніяк не можна не згадати про камікадзе. Хто вони? 

   - Що ж є національним одягом у японців? Ну, звичайно ж, кімоно.

   - Чи є в японській мові слово, яке було б відоме за межами країни так само добре, як слово «кімоно»? Так. І слово це – «гейша».

   - В Японії, як ми вже переконалися, багато різних чудес. І одним з них є давнє мистецтво складання букетів і бонсай.

  - В Японії відсутній звичай рукостискання. Але зате прийняті поклони і посмішки.

  - І, звичайно ж, Японію не можна уявити без обряду чаювання.

 

  - Зробимо висновки, які ж головні риси, властиві японському народу, є одним з головних критеріїв неухильного економічного зростання Японії?

 

       12. Робота групи «Фізико-географи»

- Наступна робоча група досліджувала природно-ресурсний потенціал Японії, зробила його господарську оцінку.

 

- Прослухавши результати їх досліджень, виділіть, які фактори, по-вашому, сприяли перетворенню східної частини Центрального Хонсю в «економічне серце» Японії. Чому Японія залежить від імпорту мінеральної сировини?

 

- Знання про історичні, природні та соціальні умови розвитку Японії дозволяють нам перейти до питання про сучасне господарство країни.

 

 

       13. Робота групи «Географи-економісти»

- Як писав німецький економіст Ернест фон Гессе-Вартег: «Японія засвоїла всі наші новітні винаходи і відкриття, випробувала всі системи, які вона знайшла в Європі, і застосувала їх у себе не точно в такому ж вигляді, ні – вона застосувала їх настільки, наскільки це потрібно було для зміцнення її сил. Вона скористалася Європою, як сходами, сходами якої піднялася на вершину Далекого Сходу".

 

- Країні знадобилося декілька десятиліть на те, щоб заходу вдалося створити це за кілька століть.

- Поряд із США та Західною Європою Японія стала третім центром економічного суперництва в світі.

-Чим же зумовлена японське «економічне диво» - швидкий вихід переможеної країни з пережитками феодалізму на провідне місце в економіці світу? Чи є секрет японського «економічного дива»?

- Що ж собою являє сучасна економіка Японії? Назвіть основні міжгалузеві системи сучасного господарства Японії.

-Які особливості ведення сільського господарства в Японії? Назвати традиційні галузі сільського господарства Японії.

- Назвати особливості транспортної системи Японії.

- З якими країнами і регіонами Японія підтримує відносини і чому?

 

IV. Підсумок уроку

- На сьогоднішньому уроці ми побували в одному з куточків нашої планети, у дивовижній країні, де люди наперекір природі, яка не дала ні корисних копалин, ні землі, досягли таких економічних висот, що багато країн на землі могли б позаздрити їм. 

 

      1. Читання вірша

- Японіє! Країно азійська!

Дивуєш людство розвитком своїм.

У Тихім океані, ніби човен,

На островах лежиш великих і малих.

 

Колись була ти дуже войовнича.

З Росією і США вела страшні бої,

Китай від тебе потерпав даремно.

Країно, у війні ти сили втратила свої.

 

Пізніше – інший курс обрала,

Домоглася небувалих результатів,

І першість в світі ти по праву зайняла.

Найбільший мегаполіс тільки в тебе,

Найкращі судна теж будуєш ти,

Магнітофони, телевізори, автомобілі –

Ніде у світі кращих не знайти.

 

Собі країною Ніхон недарма називаєш.

І Фудзіяма тобі славу принесла.

І хризантеми тут – господарі по праву,

І ікебана батьківщину тут знайшла.

Японія – країна працелюбів небувалих,

Кваліфікація для них – це стимул для життя.

 

Сім'я, природа і робота –

Дорожчого для них, повірте, не бува.

Продовжуй жити гордий Фудзі!

Сакуро мирно зацвітай!

Країно-острів, ще більше розвивайся,

Народам світу приклад подавай!                 

 

   2. Прийом «Дискусійна сітка»

- Ви були справжніми дослідниками Японії.

- Повернемося до питання, чи є користь нам, громадянам України, і нашій державі у вивченні Японії?

- Сподіваюся, що отримані знання стануть для вас завданням на майбутнє -підвищення економічного і соціального рівня життя нашої країни і вихованню працьовитісті і патріотизму.

 

V. Домашнє завдання

- Скласти туристичний маршрут, який показав би «обличчя» Японії.

docx
Додано
31 липня
Переглядів
115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку