Як одна із важливих форм організації навчально-виховного процесу з природознавства, екскурсія відіграє провідну роль у засвоєнні змісту навчального матеріалу. Вона дозволяє вивчати різні предмети, явища і процеси природи під час безпосереднього спостереження за ними у природних умовах. Спостереження, які проводять під час екскурсії, дозволяють закріпити знання учнів, які вони отримали на уроках.
Урок-екскурсія «Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі»
Тема. Екскурсія «Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі».
Мета. Ознайомити дітей з осінніми змінами в природі, вчити їх уміння спостерігати, порівнювати, уявляти, фантазувати та висловлювати думку за допомогою органів чуттів; розвивати зв’язне мовлення, збагачувати його новими словами, формувати вміння знаходити влучні та точні слова; прищеплювати любов до природи рідного краю, бережне ставлення до навколишнього світу, вміння помічати непомічене для байдужого ока.
Обладнання. Добірка загадок, віршів, прикмет, приказок про осінь, листочки для ігор, «книжечки» з газетного паперу для збору матеріалу для гербарію, збільшувальне скельце для розгляду дрібних організмів.
Місце проведення. Парк біля школи.
Гасло. Нехай ця мандрівка нам казкою стане. Про неї розкажемо татові й мамі.
Санітарно-гігієнічні вимоги .Напередодні екскурсії вчитель нагадує дітям про необхідність одягнутись відповідно до погодних умов, мати взуття, призначене для ходьби, вологі серветки. Повідомляється місце проведення екскурсії, нагадуються правила безпеки.
Цільовий інструктаж з техніки безпеки.
1. Шикуємось парами.
2. Ідемо тихо, щоб усе почути і побачити.
3. Слухаємо і чуємо поради вчителя.
4. Не відходимо від учителя і діток.
Хід екскурсії
1.Організаційний момент.
Нумо, діти, підведіться
Всім приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Вчитель. Любі хлопчики й дівчата! Час урок нам розпочати. А чому такі сумні? Усміхніться всі мені! У нас сьогодні справжнє свято -
бо на екскурсію зібралися малята.
Діти. Нехай ця мандрівка нам казкою стане.
Про неї розкажемо татові й мамі.
2. Слово вчителя.
- Сьогодні ми відкриваємо знову віконечко у чарівний світ природи. Послухаємо прогноз погоди який нас очікує на сьогоднішній день.
3.Фенологічні спостереження. «Бюро погоди».
-Вас вітає «Бюро погоди» 1-Б класу.
Сьогодні п'ятниця,21вересня.Це початок осені. Вранці на вулиці прохолодно. Небо похмуре. Сонце уже не гріє так як влітку. Вітру немає. Тихо.
- Діти ми вирушаємо до осінньої казки – у гості до казкової феї- чарівниці. Після того як ви відгадаєте загадку ви назвете її імя.
Загадка.
Коли з дерев всі листочки злітають,
Коли у теплі краї птахи відлітають,
Коли небо сіре, холодний дощ ллється,
Оця пора року, як, діти, зветься?
Отже- це осінь. Не раз ми говорили з вами про цю чудову пору року. Прочитали багато віршів, оповідань, намалювали гарних малюнків.
- Скажіть, коли до нас приходить осінь за календарем? (1 вересня).
- Назвіть осінні місяці.( Вересень, жовтень, листопад.)
- Якою буває осінь? (Рання, золота, пізня.)
- Яка вам подобається?
- Яка осінь у нас за вікном?
Організований вихід до міського парку.
Повторення правил поведінки в природі.
- Щоб побачити всі дива осінньої природи та навчитися їх відчувати і розуміти, потрібно дуже тихесенько, навшпиньочках ходити, слухати і чути поради вчителя, не відходити від учителя і діток, і все тоді ми побачимо.
-Діти, на осінні прогулянці нам допоможуть наші помічники: ручки, очки, вушка, носики, язички і думка.
Інтерактивна вправа «Кубування».
Щоб ми не заблукали і правильно організували свою подорож Чарівниця-Осінь подарувала нам кубик на якому чітко вказала маршрут нашої екскурсії.
Зупинка «Сонячна»
Зупинка «Казкових хмаринок»
Зупинка «На гостини до вітру»
Зупинка « Танок листочків»
Зупинка «Ігрова»
Зупинка «В гостях у птахів і звірів»
Зупинка «Маленькі фантазери»
Зупинка «Осінь- трудівниця»
Зупинка «Шкільний квітник»
-Ми вирушаємо у подорож, дихаємо свіжим повітрям, радіємо його прозорості й чистоті. Не можемо намилуватися тим, що бачимо навколо – барвами осінньої палітри.
-Діти, а чи знаєте ви,що Осінь – це найулюбленіша дочка Сонця. Ось послухайте:
Легенда
За народним переказом, Осінь – старша і найулюбленіша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
- Забирай все моє багатство. Я віддам тобі все золото. Будь щедрою і люди любитимуть тебе.
- Чи виконує осінь наказ сонця?
- Чи можемо ми сказати що осінь щедра?
4. Спостереження за осінніми змінами в природі.
Зупинка «Сонячна»
- Як гріє Сонце?
-Зміни, що відбуваються в природі, залежать від того скільки світла і тепла посилає Сонце на Землю. А кількість тепла та світла залежить від того, як високо піднімається Сонце на небі.
- Пригадайте, високо чи низько було Сонце над Землею вранці? А,зараз, опівдні? Ввечері?
- В якій частині для воно піднялось найвище?
- Коли було найтепліше вранці, вдень чи ввечері?
Отже, чим вище Сонце піднімається над Землею, тим тепліше, і навпаки.
-А тепер,поміркуйте,у яку пору року сонце піднімається найвище?
З приходом осені воно не піднімається так високо тому і дні стають холодніші і похмуріші.
- А чи знаєте ви прикмети, пов’язані з вересневим сонечком?
- У цьому місяці все частіше бувають негоди, які змінють ясні, погожі дні. Недарма у народі вважають, що вересень „суміщає літо й осінь”, бо в цей час уперше тепло з холодом зустрічаються
Зупинка «Казкових хмаринок»
Загадка
Без крил літає, ніхто її не бє ,а вона плаче.( Хмаринка.)
-Діти, а хто ще разом з сонечком мандрує по осінньому небі?
-Який вигляд вони мають?
-На кого вони вам схожі?
-Діти, небо восени найчастіше вкрите низькими шаруватими хмарами. Збільшення вологи в повітрі зумовлює утворення туманів.
-Коли ви піднімете свої голівки і затримаєте свій погляд,то побачите, що вони як кораблики постійно пливуть, пливуть, пливуть… Хто ж Їм допомагає? Що за чарівник?
Зупинка «На гостини до вітру»
Ось послухайте казочку…
Якось гуляв собі дідусь-Вітер по небу, як завжди, і раптом чує чиєсь схлипування. Озирається назад, дивиться вліво, вправо і бачить маленьку, непримітну хмаринку,яка плаче. Підібравшись до неї поближче запитує:
- Чому ти плачеш, малечо?
А хмаринка, заливаючись сльозами, відповідає йому:
- Я.. за..гу..би..лась. Ми з друзями.. літали,.. грались,.. а я й не помітила.. як вони пішли.. і тепер не знаю де мені їх шукати..
- Ох, дитинко, найшла чому плакати! Такі, як твої, друзі тобі не потрібні, що залишать тебе чи забудуть про тебе. Але знаєш, я можу допомогти тобі.
- Справді?! А як? – ще трохи схлипуючи запитала хмаринка.
- Я знаю таких хмаринок, що ніколи не залишать тебе у біді. От вони і можуть стати твоїми друзями. Ну пішли, познайомлю вас. А ти більше не плач, а якщо хтось насмілиться знов тебе образити буде мати справу зі мною! Я завжди тобі допоможу.
Хмаринка посміхнулась дідусеві і послідувала за ним.
-Якими вчить нас бути казочка?
-Яким був вітер?
-А який сьогоднішній вітер?
- Що робить вітер? ( Віє, дме, колише, гойдає дерева, траву).
Зупинка « Танок листочків»
Вірш « Листопад»
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стелить сад,
За моря в краї далекі
Відлетіли вже лелеки.
Хмари небо затягли,
Вітер віє з-за гори,
Ходить осінь листопадом,
Жовте листя стелить садом.
А. Житкевич.
Гра «З якого дерева листок?» .( Діти відгадують з якого дерева листок, порівнюють їх за формою, розміром , кольором).
Гра «Знайди дерево».
(Учні повинні відгадати назву дерева, швидко підбігти і доторкнутися до нього.)
Загадка про липу.
Рясно в липні зацвітає,
Дуже гарний запах має,
Цвітом від хвороб лікує,
Щедро медом нас частує.
Загадка про каштан.
Товстий стовбур, пишні віти,
Наче свічки, білі квіти.
А плоди, як їжачки,
Носять з голок піджачки.
Загадка про ялину.
В неї гарні, пишні віти,
І колючок не злічити…
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас.
Загадки про горобину.
Зріст у неї, як в ліщини,
А плоди, немов в калини.
Взимку пташечок годує,
Ягідками їх частує.
-Як змінилося забарвлення на деревах?
-Які квітучі рослини на клумбі?
- Знайдіть найкращий листочок. У чому його краса? Візьміть у руки ще один незвичайний листочок. Нас знову запрошує гра.
Зупинка «Ігрова»
Гра-відпочинок « Осінні листочки»
Всі. Ми – листочки. Ми – листочки. Ми – осіннії листочки!
Ми на гілочках сиділи, дмухнув вітер – полетіли!
(Діти розбігаються). 1-й учень. Ми літали, ми літали і на землю посідали.
(Діти присідають). 2-й учень. Потомилися ми зовсім і присіли в коло всі. Відпочинемо ми трішки й полетимо знову всі.
3-й учень. Знову вітерець дмухнув і листочки швидко здув.
(Діти знову розбігаються, помахуючи листочками).
Всі. Всі листочки полетіли і на землю тихо сіли.
(Діти підкидають листочки вгору і спостерігають, як вони сідають на землю).
Гра «Вірю-невірю»
1. Восени часто мрячить дощик. (Вірю!). +
2. Дні стають довші, а ночі коротші. (Не вірю!).-
3.Над річками, ставками стеляться тумани. +
4.Сонце не так високо ходить по небосхилу. +
5.Осінь розфарбувала дерева лише у зелений колір. -
6. Листя кружляє у повітрі й покриває землю. +
7.Сонце рідко ховається за хмарини. -
8. Птахи прилетіли з теплих країв. -
Зупинка «В гостях у птахів і звірів»
Птахів на землі доволі багато.Але усі вони дуже різні:
Є дуже великі, є маленькі , є й зовсім крихітні.
Є такі які літають понад хмарами, є такі які й зовсім не вміють літати.
І живуть вони у різних місцях: у лісі ,у горах, на березі річки й на березі моря.
І живляться вони по різному: комахами, рибою, рослинами.
Осінь – це місяці, коли більшість наших птахів стає мандрівниками. Вони летять у теплі краї – вирій. Ці перельоти тривають уже тисячі років, і кожен птах мандрує своїм шляхом. Багато з них спокійнісінько пережили б холодну зиму, та їм нема чого їсти: зникають різні комахи, зелені стеблинки рослин, кучугури снігу заносять смачне насіння.
-Пригадайте птахів,які відлетіли до теплих країв:
Ластівка Жайворонок Шпак
Пташки, які прилітають до нас першими, відлітають останніми. Зозуля, соловейко, іволга, а також і ластівка зникають, ледве відчувши першу прохолоду осінніх ночей.
Але давайте поспостерігаємо за птахами яких ми бачимо найчастіше. Вони не покидають рідного краю.
Горобець Ворона Загадка
Коротка моя пісенька, от: Чик-Чирик! Зимувати не лечу, а під дахом живу.
(Горобець).
Живуть горобці під дахами. Тому птахам узимку дуже холодно. Узимку горобці мало цвірінчать, а більше мовчать. У холодну погоду горобці менше рухаються, чим у теплу. У морозну погоду горобці сидять зграйкою, розпушивши пір'я й нахохлившись - так їм легше зігрітися. Горобці - дружні птахи, не люблять жити поодинці.
На колір – сірувата,
На вдачу – хитрувата.
«Кар-р-р», - гукає,
Курчат лякає.
(Ворона)
Існують два підвиди ворон - сіра й чорна. Ворони живляться падлом, комахами, дрібними хребетними, а інколи навіть роблять облави на зайців. Вважається, що ворона птах особливо небезпечний. Ось така то вона, ворона - хитра, вправна і розумна.
На дубочку у дуплі,сестроньки живуть руді
Люблять шишки і горішки і грибків поїсти трішки
Працьовиті наче бджілки,ці руді сестриці ...
(Білки)
-Як білки готуються до зими?
-Діти, чи потрібно допомагати птахам взимку?
-Чи змінилося забарвлення хутра? Поясніть чому?
-А як ви їм допомагаєте?
Зупинка «Маленькі фантазери»
Гра «Подовж вірш»
Осіннє листячко летить
І під ногами (шурхотить).
А колір листя розмаїтий,
Теплом і сонечком ( зігрітий).
Бо осінь просто пречудова,
Щодня на осені (обнова)
Гра «Уявляємо осінь».
- А тепер спробуємо уявити осінь, як живу істоту.
- Заплющіть оченята, присядьте тихенько, прислухайтеся і почуєте, як вона крадькома ходить навкруг нас.
- Що чуєте? (Шумлять дерева).
- Це золотава осінь із вітерцем- пустунцем ходять між деревами, обтрушують листочки, сушать травичку. Багато працюють, щоб підготувати кожне деревце,до зими, тепло вкрити густим сухим листям коріння кожного дерева, дати вдосталь листя для звірят, щоб вистелити ним тепле житло для зимівлі. Осінь з вітром скручують сухі листочки в трубочки, щоб туди заховалися різні жучки, комашки, личинки, павучки…
- Пошукаймо такі листочки.
Робота в парах. (пошук листочків, у яких заховались комахи; розгляд їх крізь збільшувальні скельця).
- Як ви думаєте, якого кольору осінь? (Жовтого).
Ось тому ми її не бачимо,що вона зливається з деревами, травою і стає непомітною для людського ока.
- Закрийте ще раз оченята і уявіть, що ви помітили ось тут зараз осінь. Якою ви її побачили б? (Золотисте плаття, все із листочків, на голівці віночок із калини, горобини).
Дослідницьке завдання «Дивовижне поруч»
Знайти тільки на землі і принести чудернацьку гілочку, оригінальний листочок тощо, тобто зібрати експонати до «Ермітажу Природи».
Зупинка «Осінь- трудівниця»
- Які роботи виконують восени? (Про красу природи ми дбаємо у всі пори року. Тому восени у садах обрізають сухі, пошкоджені, зайві для росту гілки дерев і кущів; згрібають сухе листя. Спалювати його непотрібно, бо дим шкідливий для здоров’я людей та для навколишнього. Також восени можна висаджувати молоді саджанці дерев.).
Зупинка «Шкільний квітник»
-Діти,які квіти цвітуть у нас на квітнику?
Загадки про квіти
Осіння квітка сукню вділа
Рожеву, синю, ніжно – білу.
Стоїть, неначе їжачок,
У неї сотні пелюсток.
(Айстра)
Чудова квіточка така,
Чорними брівками морга.
(Чорнобривці)
Легенда про чорнобривці
Назва чорнобривців пов'язана зі старовинною легендою про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові : жіночі чобітки, що мали яскраво-червоні халяви та чорні голівки - чорнобривці.
5. Підсумок екскурсії
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-На сьогоднішній першій нашій екскурсії, на карнавалі осінніх барв, найважливішим відкриттям для мене було… (відповіді дітей).
Так, нам усім сподобалось серед осінньої краси. Бережімо ж її.
Бо всі ми в світ прийшли, щоб жити,
Добро творити на Землі.
Учіться, діточки, любити, Навчайтесь, поки ще малі. Усі прийшли в цей світ, щоб жити,- Великі звірі і малі. Людина в світ прийшла - любити,
Добро творити на землі.
На закінчення екскурсії кожен учень отримує осінній листок з написами: чутливе вушко, всевидяче очко, найкращий носик, слухняний язичок, працьовиті руки.
6.Повернення до класу
.