ТЕМА: Узагальнюючий урок з теми «Електричний струм»
МЕТА
навчальна – узагальнити та систематизувати знання учнів з теми; удосконалювати навички розв’язування задач;
розвиваюча – розвивати логічне мислення, пізнавальну активність учнів, інтерес до вивчення фізики;
виховна – виховувати культуру спілкування та діалогу, вміння плідно працювати в колективі, бажання здобувати міцні знання.
ТИП УРОКУ: узагальнення та систематизація знань.
Цікава фізика наука,
З її законами ми всі
В житті стрічаємось повсюди
У повсякденному житті.
План-конспект уроку
І. Організаційний момент.
Привітання з учнями. Перевірка наявності домашнього завдання
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми часто робимо дивні вчинки, потім дивуючись самим собі. Геніальні люди – не виняток.
Одного разу фізик Андре Марі Ампер, виходячи зі своєї квартири, написав крейдою на дверях: «Ампер буде вдома лише ввечері». Але повернувся додому ще вдень. Прочитавши напис на своїх дверях, він пішов назад, оскільки забув, що він і є Ампер…
Відомий випадок, коли Ісаак Ньютон задумав зварити яйце, взявши годинник, запам’ятав час і через кілька хвилин виявив, що в руках тримає яйце, а годинник вариться.
Французький романіст Анатоль Франс ніколи не запасався папером і писав на чому доведеться: на старих аркушах, конвертах, навіть на візитних картках…
Сьогодні ми з вами систематизуємо ваші знання з теми «Електричний струм», щоб на наступний урок, коли ми матимемо контрольну роботу, всі потрапили за адресою, ніхто з вас не пошкодував, що написав якусь нісенітницю, і ніхто не писав на чому доведеться, адже ми маємо зошити для контрольних робіт.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Де друга половина фізичного терміна?»
На дошці написані слова-половинки фізичних термінів або понять. Завдання учнів – якомога швидше з’єднати стрілочками ці половинки, щоб отримати цілі слова.
провід ампер рео лам елек за діе ам дос по |
ле лід ники метр лектрики пер почка кон трон стат |
Далі учитель розподіляє учнів на дві команди «Провідники» та «Діелектрики». Учасники команд обирають капітанів. Кожна команда при виконанні кожного із наступних завдань отримуватиме 2 бали у разі, якщо вона виконує його першою, інакше – 1 бал. Обидві команди отримують лист для самооцінювання, у який вони і вносять отримані бали. У кінці уроку кількість балів учасники підраховують і визначають переможця.
IV. Узагальнення та систематизація знань. Розв'язування вправ
Гра «Капуста»
На столі замотано в кількох великих шматках паперу предмет- сюрприз.
Учитель: На кожному аркуші записано завдання. Виконавши його, ви маєте право перейти до наступного аркуша. Коли ви розмотаєте останній аркуш, то отримаєте сюрприз. Ваші припущення, що там може бути замотано?
Аркуш 1. Заповніть пропущені клітинки.
Напруга |
|
|
|
|
|
|
A |
I= |
|
|
R |
|
|
Омметр |
Аркуш 2. Скласти з окремих частин картину, на якій зображено фізичний прилад (реостат та електричний дзвінок). Кожна частина картини прикрита стікером, на якому записано значення питомого опору для деяких речовин. Ваше завдання – визначити за допомогою підручника, яким речовинам відповідають дані значення питомого опору.
ρ= (свинець) |
ρ= (ніхром) |
ρ= (залізо) |
ρ= (нікелін) |
ρ= (золото) |
ρ= (срібло) |
ρ= (алюміній) |
ρ= (вольфрам) |
ρ= (мідь) |
Аркуш 3. Визначити назву, показання та ціну поділки приладів.
Аркуш 4. Із запропонованих приладів скласти електричне коло так, щоб кожну лампу можна було б вмикати окремо.
Аркуш 5. Завдання «Ланцюжок»
На схемі, що зображає ділянку електричного кола, подано показання приладів. Знаком «?» позначено невідому величину. Підрахувавши значення за відомими формулами, підставляємо його до умов наступного завдання, скориставшись стрілочкою.
5 Ом
Аркуш 6. Обчисліть опір ділянок кіл, зображених на рисунку. Опір резисторів становить R1=100 Ом, R2=R3=R4=300 Ом.
Аркуш 7. Жартівлива загадка.
Портрети Ома, Ампера, Вольти розмістити таким чином, щоб утворилася формула
Ампер = Вольта · Ом
Команди обчислюють отриману бали та вчитель визначає переможця. Отриманий сюрприз учитель презентує учням (підстругали для команди переможців та гумки для учасників іншої команди).
VI. Рефлексія
Метод «Мікрофон»
VII. Підсумки уроку
Капітани команд оцінюють роботу кожного із учасників своєї команди та говорять оцінку за урок. Учасники оцінюють роботу капітана.
VIII. Домашнє завдання
Повторити §5 – 14, підготуватися до контрольної роботи
IX. Слово вчителя
1