8 клас
Тема. Електричні явища. Електризація тіл. Електричний заряд. Два роди електричних зарядів. Взаємодія заряджених тіл.
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання та наочність: скляна та ебонітова палички, клаптики хутра та шовку, шматочки папірців, електрофорна машина, електричні султанчики, штатив з муфтою, поліетиленові смужки, презентація
Радость видеть и понимать – есть самый прекрасный дар природы.
А. Эйнштейн
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання з учнями. Перевірка відсутніх на уроці та готовності учнів до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Чи задумувалися ви нал такими явищами як:
Світіння коли ви в темноті знімаєте кофту
Коли торкаєшся до когось і відчуваєте удар електричного струму
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Вчитель оголошує тему, а учні за планом вивчення теми визначають мету уроку.
IV. Сприймання й первинне осмислення нового матеріалу
Історія вивчення електрики є повчальною та цікавою. Так , наприклад, грецький філософ Фалес Мілетський , який жив у 624-547рр. до н.е., відкрив, що бурштин, потертий об хутро, набуває властивості притягувати дрібні предмети: ворсинки, пил, соломинки тощо. Бурштин (янтар – скам’яніла викопана смола хвойних дерев)- гр. мовою означає електрон. Звідси походить назва цілого розділу фізики – електрика, а також явищ природи – електричні.
Вчення про електрику пов’язане з ім’ям Вільяма Гільберта ( 1544-1603), англійським фізиком і лікарем. Він був першим із тих, хто в основу дослідження на перше місце поставив дослід і експеримент. Гільберт показав, що внаслідок тертя електризуються не тільки бурштин, але багато інших речовин і що притягують вони не тільки ворсинки, але й дерево, камінці, метали, воду й олію.
Не менший внесок у розвиток електрики вніс німецький вчений Отто фон Геріке (1602-1686). Він побудував першу електростатичну машину, засновану на терті. За допомогою цієї машини вчений виявив, що існує не тільки притягування, а й електричне відштовхування.
Згадаємо будову речовини із курсу 7 клас.
Учні розглядають рис. 1-6 та коментують.
Чому атом не розпадається на окремі частинки? Доведено, що існує електромагнітна взаємодія, завдяки якій електрони утримуються біля ядра.
Вчитель пропонує учням виконати досліди:
Досліди проводить вчитель, використовуючи ебонітову паличку, скляну та клаптики хутра і шовку. Досліди обговорюють і вчитель робить загальні висновки:
Для кількісної характеристики електромагнітної взаємодії, було введено фізичну величину – електричний заряд позначається буквою q. Одиниця електричного заряду в СІ – кулон, названа на честь французького фізика Ш. Кулона.
Під час електризації тіло приймає або віддає деяку кількість електронів. Електричний заряд є дискретним, тобто електричні заряди тіл є кратними певному найменшому заряду. q= N·e
Тобто поділятися електричний заряд безкінечно не може, а відбувається це до моменту коли заряд тіла стає рівний 1,6·10-19Кл
Найменший негативний заряд має електрон, його називають елементарним,
е = -1,6·10-19Кл. Найменший позитивний заряд має протон qр= 1,6·10-19Кл.
До складу ядра атома входять частинки нейтрони. Який заряд цих частинок? А який заряд має атом? (qn= 0Кл, qа= 0Кл)
V. Закріплення вивченого.
Пояснити прислів'я:
VІ. Підсумок уроку
Учні по черзі висловлюються одним реченням.
VІI. Домашнє завдання
§19, вивчити означення, наводити приклади електризації, відповідати на запитання до § 19 ст. 105 та виконати експериментальне завдання.
Творче завдання. Засобами Інтернету підготувати повідомлення про електризацію в побуті, на виробництві, в техніці та яким чином можна уникнути цього явища.