УРОК ФІЗИКИ 11 КЛАС
Темауроку: Електрорушійна сила. Закон Ома для повного кола.
Мета уроку:розібратись, які потрібні умови для протікання струму в
замкнутому колі, й з’ясувати рольв цьому джерела струму.
Ввести поняття електрорушійної сили та розглянути закон
Ома для повного кола
Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу
Обладнання та наочність: мультимедійна презентація до теми уроку; жолоб з кульками, штатив з муфтою; брусок; два електрометри, скляна паличка; папір; провідник з ізольованою ручкою; гальванічні елементи; сонячна батарея; термопара; запальничка; дротяна котушка; магніт; генератор струму; електрофорна машина; гальванометр; набір для складання електричних кіл; фізика: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Є.В.Коршак, О.І. Ляшенко, В.Ф. Савченко. – 2-е вид. – К. : Ґенеза, 2012. – 256 с.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Вітання вчителя з учнями, виявлення відсутніх, проведення відповідних записів у класному журналі
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Оголошення теми і основних завдань уроку (слайд1-2)
Слайд 1
Слайд 2
Дайте відповіді на запитання:
З’ясуємо, як ведуть себе вільні електрони в провіднику за відсутності електричного поля( слайд3).
Слайд 3
А, тепер, що буде з вільними електронами, коли з’явитьсяелектричне поле?( слайд 4 ).
Слайд 4
Щоб розібратися чи достатньо цих умов, для виникнення струму в провіднику розглянемо фізичні моделі, які допоможуть глибше зрозуміти природу струму.
Дослід1.Кульки лежать нерухомо на горизонтальному жолобі.На кульки діє гравітаційне поле Землі з силою тяжіння, подібно до того як електричне поле діє з кулонівською силою на заряджені частинки в провіднику.
Кульки не рухаються.Що потрібно зробити, щоб вони почали рухатись під дією тяжіння?(Створити різницю рівнів між кінцями жолоба).
Тоді кулька матиме різну потенціальну енергію в різних місцях жолоба, і рухатиметься в бік меншого значення потенціальної енергії.
Дослід 2.Два електрометри; провідник з ізольованою ручкою; скляна паличка; папір.
Як створити струм між двома кулями?(Потрібно одній з куль надати енергії (потенціалу) передавши їй заряд і з’єднати кулі провідником). Або обом кулям надати різного за величиною зарядів. Струм матиме напрям у бік меншого потенціалу(слайд 5).
Слайд 5
Щоб струм знайшов споживача – необхідне електричне коло. Що ми називаємо електричним колом? Електричною схемою? (слайд 6),(учні дають відповіді на поставлені запитання)
Слайд 6
Практичне завдання №1.(Робота в групах).Складання електричного кола за схемою. (слайд 7).
Слайд 7
Дослід 3. Кулька, скотившись похилим жолобом на стіл, швидко зупиняється і струм між кулями, після з’єднання їх провідником, швидко зникає. Проте лампочка, при замиканні ваших електричних кіл, світиться як завгодно довго.
Як зробити так, щоб кулька постійно рухалась жолобом? А струм постійно існував у провіднику. (учні висловлюють свої думки,а висновок наступний: як тільки кулька скочується, їй потрібно швидко переміщувати на старт, аналогічну роботу потрібно виконувати із електронами).
Але дану роботу не може виконувати сила тяжіння чи електрична сила, адже кулька має рухатися в бік до більшої енергії, а заряд до більшого потенціалу. Цю роботу виконують сторонні сили(слайди 8,9)
Слайд 8
Слайд 9
Види джерел струму(слайд 10).
Слайд 10
Дослід №4.Демонстрація роботи різних джерел струму:
Слайд 11
Овочі – хімічні джерела струму:
Слайд 12
Слайд 13
Слайд 14
Слайд 15
Слайд 16
Слайд 17
Отже, сторонні сили виконують роботу струму у внутрішньому та зовнішньому колах.
Аст=А зовн +А вн,поділимо на q
Аст =Азовн + Авн(1)
q qq
У формулі (1 - електрорушійна сила джерела (е.р.с.)
= IR-спад напруги на зовнішній ділянцікола
= Ir-спад напруги на внутрішній ділянцікола
Тоді, сума спадів напруг на зовнішній та внутрішній ділянці кола дорівнює електрорушійній силі.І формула (1) матиме вигляд:
(2)
Перетворюємо формулу (2) і отримуємо закон Ома для повного кола:
сила струму в замкненому електричному колі прямо пропорційна електрорушійній силі джерела струму й обернено пропорційна повному опору кола.(слайд 18)
Слайд 18
Розглянемо наслідки даного закону (слайд 19)
Слайд 19
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Практичне завдання №2.(Робота в групах).Визначення внутрішнього опору джерела та сили струму короткого замикання (слайд 20)
Слайд 20
ІV. Домашнє завдання
Опрацювати § 18,19 ст. 52-56. Розв’язати задачі 1,2 (слайд 21)
Слайд 21