Тема: Електричний струм у рідинах. Застосування електролізу
Мета: - Вивчити природу електричного струсу в розчинах та розплавах
електролітів, розкрити механізм електролітичної дисоціації та
процесу електролізу.
Обладнання: джерело постійного струму до 24 В, демонстраційний амперметр, вольтметр, гальванометр, низьковольтна лампа, комплект приладів для електролізу, розчин NaCl, CuSO4, кристалики перманганату калію KMnO4, алюмінієва посудина від калориметра, з’єднувальні провідники, дистильована вода, таблиця розчинності кислот, лугів, солей, таблиця «Ряд електрохімічних напруг металів» .
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
Ми вже розглянули основні закономірності й особливості існування електричного струму в металах, напівпровідниках, вакуумі. Встановили залежності сили струму від напруги для названих середовищ, з’ясували, як залежить опір від температури, геометричних параметрів провідника тощо.
А тепер розглянемо, як протікає струм у рідинах – розчинах або розплавах. Дамо відповіді на запитання: які умови існування струму в них ? Які процеси і чому відбуваються, чи усі розчини (рідини) здатні проводити електричний струм?
П. Актуалізація знань.
Учні відповідають на запитання пояснюють, аргументують свої відповіді, доповнюють товаришів.(На екрані слайд з запитаннями)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Іони мають заряд. Вони в розчині можуть вільно рухатися, тому електроліти мають бути добрими провідниками струму.
Демонстрація відео фрагменту «Електроліз»
Дослід 1. Відсутність електричного струму в електричному колі при зануренні електродів в дистильовану воду.
Давайте на досліді переконаємося в цьому. Складемо електричне коло із джерела струму, низьковольтної лампи, приладу для електролізу (з мідними електродами), з’єднаних послідовно.
Електроди зануримо у склянку з дистильованою водою(або водою з талого снігу). Збільшуємо напругу до10 – 12 В і спостерігаємо, що лампа не світиться – струму немає. Не змінюючи напруги, невеликими порціями до води доливаємо розчин кухонної солі.
Помічаємо, що лампа починає світитися, яскравість збільшується. Отже, в розчині є заряджені частинки, рух яких і створює струм.
Запишіть тему уроку. ( на екрані слайд з темою, метою уроку)
Розпад молекул на іони може відбуватися не лише при розчиненні, а й при плавленні речовин: під дією високої температури під час плавлення молекули також розпадаються на іони. Тобто розплави солей, основ – також електроліти ! Але, як ми з’ясували, не всі молекули у воді розщеплюються на іони.
Спробуйте з’ясувати механізм розривання молекули на іони.
2. Робота з підручником. § 88, с. 260 (2-й абзац) учні самостійно опрацьовують матеріал за підручником Гончаренко С.У.
Дайте відповіді на запитання (на екрані слайд із запитаннями)
3. Міжпредметні зв’язки.
Отже, з вивченого на уроці та з матеріалу, який ви вже знаєте з курсу хімії,
Приходимо до висновку: (слайд на екрані)
Α = Nрозп / N заг
Демонстрація відео фрагменту «Електроліз»
( учні відповідають на запитання, відповіді записуються на дошці, потім перевіряються дослідним шляхом )
- Як ви вважаєте, чи залежить електрична провідність електроліту від ступеня дисоціації? ( так, чим більший ступінь дисоціації, тим краща провідність електроліту)
- Молекули електроліту в розчині розпадаються на іони – заряджені частинки. То чи матиме заряд електроліт?( ні, бо сумарний заряд усіх іонів дорівнює нулю)
- Але якщо в розчин електроліту занурити електроди, до яких прикладемо напругу, то в розчині виникне струм: позитивні іони рухаються до негативного катода, а негативні – до анода.
Чи залежатиме величина струму від прикладеної напруги?( напевне так, чим більша напруга, тим більшою має бути сила струму, тому що зі збільшенням напруженості електричного поля на іони діятиме більша сила, що спонукає їх рухатися)
Перевіримо правильність відповідей та залежність між силою струму при електролізі від прикладеної напруги, тобто одержимо Вольт-амперну характеристику (ВАХ).
Дослід 2. ( 2 учні викликаються до дошки, як помічники. Один допомагає збирати електричне коло, інший зображає схему кола на дошці, решта учнів виконують записи у зошитах та слідкують за ходом експерименту)
У ролі електроліту беремо розчин мідного купоросу, в який занурюємо мідні електроди. Спостерігаємо за показами амперметра та вольтметра, дані заносимо у таблицю, будуємо графік ВАХ.
ТАБЛИЦЯ (заповнюють учні)
U, (В) |
0 |
4 |
8 |
12 |
1 6 |
20 |
I, (А) |
0 |
|
|
|
|
|
Послідовно збільшуючи напругу з інтервалом 3-4 В, фіксуються відповідні значення сили струму. За одержаними значеннями будують графік залежності І (U).
Звертається увага учнів на пропорційність залежності, на точність дотримання масштабу.
Учитель: При побудові графіку ви помітили, що він зміщений вправо, і не проходить через початок координат.
Пояснення вчителя.
Причиною зміщення графіка вправо є виникнення ЕРС поляризації, яка направлена проти ЕРС джерела. І коли зовнішня (прикладена) напруга досягне значення ЕРС поляризації U = Uп, виникне струм. А далі, як видно з графіка, зміна сили струму відбувається за законом Ома:
Таким чином, при U > Uп :
І = U – Uп / R
Де R – опір електроліту.
На екрані демонструється графік для перевірки вірності побудови.
Завдання учням: обчисліть значення опору за даними експерименту. Для довільної пари значень ∆U та ∆І. R= ∆U / ∆І
5.Розповідь учителя з елементами співбесіди. Давайте разом спробуємо встановити, від яких факторів може залежати опір електроліту.
Опір електролітів залежить від:
а) концентрація розчину;
б) природа самого розчину;
в) геометричні розміри та форма електродів;
г) температура.
Учитель: з підвищенням температури опір електролітів зменшується з двох причин : зі збільшенням температури зростає ступінь дисоціації, отже, зростає концентрація іонів, крім того, зростає швидкість руху іонів, тобто їх рухливість.
Завдання учням: - порівняйте залежність опору від температури ( у металів з підвищенням температури опір зростає, а в електролітів – зменшується);
Cu2+ + 2е- Cu0)
Демонстрація відео фрагменту «Вана з електродами»
Учитель: Отже, на катоді при електролізі виділяється речовина (за рахунок реакції відновлення). Саме таким чином одержують різні метали: алюміній, мідь, лужні метали. Але це ми детальніше розглянемо пізніше
.
Демонстрація відео фрагментів «Застосування електролізу.»
IV. Закріплення вивченого.
«Марафон» :
V. Підведення підсумків.
VІ. Домашнє завдання. §.