Урок фізики на тему «Дифузія»
7 клас
Тема уроку : Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла . Лабораторна робота №7 «Дослідження явища дифузії в рідинах і газах»
Мета уроку : Вивчити явище дифузії в газах , рідинах і твердих тілах; поглибити знання учнів про рух молекул ; встановити залежність швидкості дифузії від температури; вивчити вплив температури на швидкість поширення шкідливих речовин у повітрі , воді й шляхи запобігання негативним наслідкам цього.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: Посудина з водою , мідний купорос , закоркована пробірка з водою , змоченою нашатирним спиртом.
План уроку.
Проведення фізичного диктанту
На підставі деяких дослідів та їх подальшого пояснення ознайомитися із явищем дифузії та встановити,які фактори впливають на швидкість її протікання,навчити учнів проводити досліди, засновані на явищі дифузії, навчитися їх описувати та пояснювати?
Постановка перед учнями:
- Чому коли ми вкинемо в чашку з водою цукор, то вода стає солодкою?
Підводимо учнів до того, що молекули цукру проникають в проміжки між молекули води. Отже, молекули рухаються.
Даємо означення дифузії і наводимо приклади явища дифузії з постановкою дослідів. Ставимо перед учнями запитання:
- В якій воді цукор розчиняється швидше холодній чи гарячій?
Підводимо учнів до того, що температура тіла пов'язана зі швидкістю руху молекул.
За умови підвищення температури явище дифузії відбувається швидше.
Зауважуємо, що при однаковій температурі тіл більшість молекул їх має не однакову швидкість.
Розповідаємо про хаотичний рух молекул з показом демонстрації
хаотичного руху броунівської частинки.
Наводимо приклади швидкостей молекул.
Наприклад, при 18°С молекула водню мас швидкість 1760м/с кисню -440M/C.
Чому ж запах, розлитого одеколону в одній кімнаті, ми чуємо через деякий час в іншій кімнаті? Підводимо учнів до того, що причиною такої невідповідності с величезна кількість зіткнень молекул (до 5 мільярдів на секунду).
Чи однаковий рух молекул у твердих тілах, рідинах і газах?
Розв'язування цього питання проводиться шляхом постановки дослідів, розгляду малюнків, наведення життєвих прикладів.
Пропонуємо учням розв'язати такі якісні задачі:
- Як пояснити, що дерева, чутливі до дії сірчистого газу, гинуть на відстані до кількох кілометрів від хімічних підприємств, які викидають цей газ в атмосферу?
- Як впливає температура повітря на поширення диму та інших шкідливих речовин, що потрапляють в атмосферу від промислових підприємств?
- Робота морських суден часто супроводжується викидами у водоймища нафтопродуктів. Коли дії цих шкідливих речовин підлягає більша акваторія порту: взимку чи влітку?
У процесі аналізу відповідей розширюємо знання учнів про види речовин, які, забруднюючи повітря і воду, являють загрозу живій природі. Підводимо учнів до висновку про необхідність боротьби із забрудненнями навколишнього середовища.
5. Лабораторна робота-короткочасна
- Повторення правил техніки безпеки під час виконання лабораторної роботи
- Проведення дослідів по спостереженню явища дифузії та їх опис.
6. Підведення підсумків уроку.
7. Домашнє завдання.
Вивчити §9. ", Підручник фізика 7" О. Гольдфарб та інші.
Провести спостереження за перетворення кубиків льоду на воду за
кімнатної температури й за зменшенням кількості води в чайнику, якщо той довго кипить.