Урок фізики на тему: «Лабораторна робота № 5 «Дослідження коливань нитяного маятника», 7 клас

Про матеріал
Пропоновий урок фізики в 7 класі «Лабораторна робота №5 «Дослідження коливань нитяного маятника» відповідає новій навчальній програмі «Фізика. 7-9 класи.» (Наказ МОН України від 07.06. 2017. № 804 ) та підручнику Фізика 7 клас, В.Бар’яхтар, С.Довгий, Ф.Божинова. 2020. Оскільки зошити з друкованою основою не завжди можна раціонально використати, розробила урок лабораторної роботи так, що частину уроку пункт ІY можна роздрукувати на окремому аркуші і використати, як друковану основу для виконання учнем роботи та оформлення протоколу, додавши: клас 7 та прізвище і ім’я учня. Якщо учні ведуть записи в зошитах для лабораторних робіт, то пропоную учням набір роздрукованих додаткових матеріалів, які вони повинні відшукати та вклеєти в зошит відповідно до поставленої експериментальної проблеми. Працюючи в парах (групах) така форма роботи учням подобається і вони мають змогу допомагати один одному.
Перегляд файлу

 

 

 

 

                         Урок

 фізики на тему:

 

«Лабораторна робота № 5

«Дослідження коливань нитяного маятника»

7 клас

 

 

 

 

 

Вчитель фізики

Слєпченко Н.В.

 

Березанський ліцей № 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:

Лабораторна робота № 5 «Дослідження коливань нитяного маятника»

 

Мета уроку:

  • сформувати в учнів навички визначати  період   коливань нитяного маятника;
  • переконатися на досліді, що період коливань нитяного маятника  не залежать від амплітуди його коливань і маси тягарця, проте залежать від довжини нитки;
  • виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання;
  • вчити учнів працювати в парах та групах.

 

Тип уроку:

  • урок формування практичних навичок.

 

Формування ключових компетентностей:

  • математична грамотність;
  • компетентності в природничих науках і технологіях;
  • інформаційно-цифрова компетентність;
  • екологічна грамотність і здорове життя;
  • соціальні і громадянські компетентності;
  • уміння навчатися впродовж життя.

 

Обладнання та наочність:
 

Обладнання лабораторної роботи.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

  1. Вітання.
  2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 

ІІ. Інструктаж з техніки безпеки під час виконання лабораторної роботи.

(Інструкція у кожного учня на парті)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Що таке  період  коливань  нитяного  маятника ?
  2. За якою формулою обчислюють період коливань?

 

 

ІV. Виконання лабораторної роботи.

(Протокол виконання лабораторної роботи учні записують в зошиті для лабораторних робіт)

 

   Вчитель записує на дошці:

Тема роботи: Дослідження коливань нитяного маятника.

Мета роботи: навчитися визначати період коливань маятника, переконатися на досліді, що період коливань нитяного маятника не залежить від амплітуди його коливань і маси тягарця, проте залежить від довжини нитки.

Обладнання – 2 тягарці по 100 г, нитка довжиною 1 м, лінійка, олівець, штатив з муфтою і лапками, метроном, клей, друковані заготовки.

 

Хід роботи

 

  1. Повторення правил техніки безпеки.
  2. Робочі формули.

- формула періоду коливань нитяного маятника.

  1. Виконання експерименту. ( Постановка експериментальної проблеми подається перед виконанням кожного досліду.  Кожен  учень на парті має друковані заготовки, які дають можливість економити час на креслення таблиць, написання мети роботи та обладнання)

 

Дослід 1.

Дослідити залежність періоду коливань нитяного маятника від його амплітуди. Дослідні дані занести до таблиці 1.

                                                                           Таблиця 1

№ Досліду

m, кг

N

t, c

T, c

1

0,1

10

 

 

2

0,1

10

 

 

 

Обчислити:  ; .

Висновок:

 

Дослід 2.

Дослідити залежність періоду коливань нитяного маятника від його маси. Дослідні дані занести до таблиці 2.

                                                                           Таблиця 2

№ Досліду

m, кг

N

t, c

T, c

1

0,1

10

 

 

2

0,2

10

 

 

 

Обчислити:  ; .

Висновок:

 

Дослід 3.

Дослідити залежність періоду коливань нитяного маятника від довжини нитки.

  1. Виготовити нитяний маятник довжиною 1м.
  2. Виміряти час десяти повних коливань.
  3. Повторити дослід,  зменшивши довжину нитки до 40 см та  до 10 см.
  4. Обчислити період коливань отриманих маятників. Дослідні дані занести до таблиці 3.

 

 

 

 

                                                                       Таблиця 3

№ Досліду

, м

N

t, c

T, c

1

      0,9

10

 

 

2

0,4

10

 

 

3

0,1

10

 

 

 

Обчислити:  ; ;  .

Висновок:

 

4. Загальний висновок:

 

V. Творче завдання.

 Не виконуючи вимірювань, визначте період коливань нитяного маятника довжина якого дорівнює 4м, а амплітуда коливань – 10 см, маса тягарця – 400 г. Обґрунтуйте свою відповідь, виходячи із загального висновку.

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

 

  1. Що досліджували?
  2. Чи досягли мети і завдань роботи?

 

VІІІ. Продовж  речення:  Я: -навчився;

                                                 -дізнався щось нове;

                                                 -нічого не зрозумів;

                                                 -замислився;

                                                 -здивувався;

                                                 -отримав задоволення;

                                                 -зрадів

 

ІХ. Домашнє завдання:

Повторити § 7-15.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                           ДОДАТОК

 

Мета роботи: навчитися визначати період коливань маятника, переконатися на досліді, що період коливань маятника не залежить від амплітуди його коливань і маси тягарця, проте залежить від довжини нитки.

 

 

Обладнання – 2 тягарці по 100 г, нитка довжиною 1 м, лінійка, штатив з муфтою і лапками, метроном, клей, друковані заготовки.

 

 

                                                                             Таблиця 1

№ Досліду

m, кг

N

t, c

T, c

1

0,1

10

 

 

2

0,1

10

 

 

 

 

                                                                           Таблиця 2

№ Досліду

m, кг

N

t, c

T, c

1

0,1

10

 

 

2

0,2

10

 

 

 

 

                                                                       Таблиця 3

№ Досліду

, м

N

t, c

T, c

1

      0,9

10

 

 

2

0,4

10

 

 

3

0,1

10

 

 

 

 

 

Творче завдання.

 Не виконуючи вимірювань, визначте період коливань нитяного маятника довжина якого дорівнює 4м, а амплітуда коливань – 10 см, маса тягарця – 400 г. Обґрунтуйте свою відповідь, виходячи із загального висновку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

  1. «Фізика 7-9 класи», навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (НаказМОН України від 07. 06. 2017р. №804).
  2. В.Бар’яхтар, С.Довгий, Ф.Божинова, Ю.Горобець, І.Ненашев, О.Кірюхіна «Фізика: Підручник для 7 класу закладів загально середньої освіти, перероблене, - Харків, видавництво «Ранок», 2020, - 256 с: іл., фот.
  3. Фізика. 7 клас (О.М. Євлахова, М.В. Бондаренко, - Харків, «Видавнича група «Основа», 2012. – с. 72. - серія «Мій конспект».

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 15. Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань
Додано
26 листопада 2022
Переглядів
8169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку