«Навчання – це спілкування людини людством» - говорить народна мудрість. Сьогодні ми теж вчитимемося спілкуючись один з одним, вчитемось розв'язувати задачі на застосування рівняння теплового балансу.
Тема. Розв’язування задач на використання рівняння теплового балансу
Мета уроку.
Основні поняття: температура плавлення, плавлення, кристалізація, питома теплота плавлення, кількість теплоти.
Обладнання: карточки із завданнями для самостійної роботи.
Тип уроку: урок удосконалення знань та вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Цікаве запитання.
У Саксонії 4грудня 1892року випав сніг. Сніжинки у діаметрі сягали 12см. Чи могли б ви поясніти це незвичайне явище?
Відповідь. У верхніх шарах атмосфери температура завжди нижча, ніж біля земної поверхні. У цих шарах утворюються невеликі кристалики льоду – алмазний пил. Падаючи, вони потрапляють у шари повітря, температура яких постійно збільшується, і пара, що міститься в цих шарах, торкається до холодної сніжинки і конденсується на ній, збільшуючи її розміри. Якщо температура повітря близька 00С, то поверхні сніжинок оплавляються і зливаючись між собою, утворюють сніжинки великих розмірів.
Інтерактивна вправа «Чи знаєш ти формули?»
Учні по черзі підходять до столу і кидають гральний кубик, на гранях якого написані формули з вивченої теми. Учень має пояснити зміст формули, вказати фізичні величини, що ввійшли до неї, їх одиниці вимірювання. Оцінюється правильність і повнота відповіді.
Розгортка кубика:
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
«Навчання – це спілкування людини людством» - говорить народна мудрість. Сьогодні ми теж вчитимемося спілкуючись один з одним, витчемось розв’язувати задачі на застосування рівняння теплового балансу.
ІV. Формування вмінь та навичок
Давайте пригадаємо, яку систему називають замкненою? (Замкненою (ізольованою) системою тіл називають систему, якщо між тілами і навколишнім середовищем не відбувається теплообмін.)
Для розрахунку теплових процесів треба складати рівняння, відносно кількості теплоти, яку витрачають та набувають усі тіла, що перебувають в теплообмінному процесі.
Ці правила визначають певну послідовність дій під час розв’язування фізичних задач на розрахунок теплообмінних процесів.
Нагадаймо послідовність дій, якими необхідно керуватися при розв’язувані задач, на застосування рівняння теплового балансу:
V. Закріплення вивченого матеріалу
Розв’язування якісних задач:
Розв’язування розрахункових задач:
Використання українського фольклору.
Поясніть зміст приказок та прислів’я з точки зору фізики.
При поясненні використовуються поняття теплових явищ. (Конденсація пари відбувається під ранок. Цвях має невелику масу і малу питому теплоємність, тому кількість теплоти, яку він віддає мала, щоб нагріти велику кількість води. Вітер прискорює випаровування в тому числі і твердих тіл. З підвищенням температури легше змінити форму твердого тіла. Сніг, маючи низьку теплопровідність захищає озимі від вимерзання. Після обпалення цегли випаровується вода, зменшуються відстані між молекулами цегли, збільшується сили притягання і вона стає міцніша.)
VІ. Підсумок уроку
Літературна зупинка.
Згадайте твори українських чи зарубіжних письменників, поетів, в яких поетично описано речовини в різних агрегатних станах,переходи речовин з одного стану в інший. Можна прочитати власні твори.
Наприклад.
М.Вороний
Білесенькі сніжиночки,
Вродились ми з води.
Легенькі,як пушиночки,
Спустились ми сюди.
Ми хмарою носилися,
Від подиху зими,
І весело крутилися
Метелицею ми.
А.Костецький
Раптовий сніг упав на землю,
Завис нечутно на гілках.
І забіліла сосен зелень
У неполоханих гайках.
…
А змерзлі клени та берези
Ховають ноги в теплий сніг.
І засипають обережно
Аж до далекої весни.
Інтерактивна вправа «Кошик знань»
Учні по черзі висловлюють думку, що вони поклали сьогодні до свого «кошика знань».
VІІ. Домашнє завдання
Повторити основні відомості про енергію, кількість теплоти, теплообмінні процеси.
Підготувати уривки творів (віршів) де описанні процеси пов’язані зі зміню температури тіла.