Урок №48
Тема: Рідинний насос
Мета: Закріпити знання основ теорії з „Атмосферний тиск”;
вдосконалити навики розв’язування різного типу задач;
розвивати спостережливість, уважність, вміння проводити наукові дослідження, такі якості мислення як вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
виховувати відповідальність, відвертість, цілеспрямованість, взаємоповагу.
Обладнання і унаочнення:
а) листочки завдань для самоопитування, для самостійного розв’язання задач;
б) комплекти на кожну парту: шприц, посудина з водою;
в) мікроманометр зі шприцем;
г) манометр, з’єднаний одночасно з посудиною для вивчення газів та насосом Комовського .
Епіграф: Межі для знань немає. (Фірдоусі)
Зміст та методи роботи
Мета сьогоднішнього заняття – закріпити і поглибити знання про атмосферний тиск. Вияснити питання: чи може людина використати знання про атмосферний тиск у побуті? Ми познайомимося із одним із технічних застосувань знань людини про атмосферний тиск та закони тиску в рідині та газах. План уроку слідуючий: спочатку, поки бажаючий розв’яже на дошці домашню задачу, проведемо самоопитування, потім порозв’язуємо якісні задачі, розглянемо дослід, з’ясуємо причини та наслідки побаченого, подумаємо, де можна таке використати, познайомимося з технічним втіленням даного спостереження в побуті та техніці. Отже, бажаючий – до дошки розв’язати домашню задачу. (Ткаченко Д)
Формуються групи по 4 учні, призначається лідер. Потім самоопитування лідерів. Вчитель збирає бланки результатів само опитування. 7 – 10 хв.
3.1. Задачі – загадки, які пропонуються для зачитування учням:
Дві сестри гойдались – Всім розкаже про погоду,
Правди добивались. Хоч балакати не вміє.
А коли добились, Передбачить дощ, негоду,
Відразу зупинились. І коли нам сонце гріє.
терези
3.2. Розв’язуються задачі 4,6, 10, 12, 15. 7 – 10 хв.
Учням роздаються шприци (пояснюємо, де поршень, де шприц) без голок, мензурки з водою, гумові прокладки.
Завдання на листочках:
А) Спостерігаємо за показами мікроманометра, коли поршень витискує повітря із шприца, втягує. Що бачимо? Чому?
Б) Випустивши повітря із поршня, занурити шприц у воду, підняти поршень. Що бачимо? Чому?
В) Випустивши повітря із поршня, занурити шприц у воду, притиснути до гумової прокладки. Пробуємо підняти поршень. Що бачимо? Чому?
5. Самонавчання.
Читаємо § 44 „Рідинний насос”.
6. Закріплення опрацьованого матеріалу. Перегляд відеофайлу „Робота насосу” з Ф – 7.
Виясняємо питання:
- яке призначення рідинного насоса?
- основні частини;
- на яких законах природи базується дія?
- чому рідина по трубі насоса піднімається вгору?
- чому відкривається впускний клапан при русі рідини вгору?
- чому відкривається випускний клапан?
- де використовується?
- з якої глибини може підняти рідину такий насос?
7. Підведення підсумків.
Д/З § 34, схема 4.56 з позначеннями.
Доповіді по бажанню „Технічні застосування рідинних насосів”
повт.§§30 – 34, довідники.
Запитання для самопідготовки з теми 4
„Тиск твердих тіл, рідин та газів”
атмосферного тиску?
та як обчислюється?
Задачі для підготовки до контрольної роботи з теми
„Тиск твердих тіл, рідин та газів”
Задача 1. Розмістити наведені значення тиску в порядку зростання: 12Н/см2; 2 кПа; 0,02Мпа; 120 Па.
Задача 2. На яку площу сила 15 Н чинить тиск 10кПа?
Задача 3. Яка сила чинить тиск 810 Па на площу 9 см2?
Задача 4. У якому з випадків тиск найбільший? Однаковий? Найменший?
а) б) в) г)
Задача 5. Сила 5,5 кН діє на площу 110 см2. Чому дорівнює тиск на цю поверхню?
Задача 6. Маси газу в посудинах 1 і 2 однакові.
Порівняйте тиск газу в посудинах за
однакової температури. Відповідь
обґрунтуйте. а) б)
Задача 7. У мензурку з площею дна 20 см2 налили 150 см3 ртуті, а зверху - 500 см3
води. Яка загальна висота стовпа рідини в мензурці? Який тиск на дні
мензурки?
Задача 8. Чи однакову масу має 1 м3 повітря в долинах та в горах?
Задача 9.У кабіні літака тиск становить 0,1 МПа, а зовні – 250 мм рт. ст. На якій
висоті летить літак?
Задача 10. Чи діє сила Архімеда на камінь, що лежить на дні річки?
Задача 11. Вага тіла у повітрі 200 Н, а у гасі – 120 Н. З якої речовини виготовлене тіло?
Задача 12. Назвіть декілька речовин, які плавають:
- на поверхні води;
- в її товщі;
- тонуть.
Задача13. Визначте найменшу площу плоскої крижини завтовшки 50 см, яка може
утримати на воді людину масою 70 кг.
Задача 14. Водотоннажність судна 500 000 кН, маса судна 30 000 т. Знайдіть
вантажопідйомність судна.
Задача 15. В якому коліні сполучених посудин
знаходиться рідина з меншою
густиною?
Задача 16. У коліна сполучених посудин, нижня частина яких заповнена ртуттю, налиті вода (висота стовпа 20см) та ще якась рідина, висота стовпа якої 18 см. Яка густина цієї рідини, якщо рівень ртуті в обох колінах однаковий?
1