Даний урок допоможе вчителю узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Теплові явища, відпрацювати вміння пояснювати фізичні явища у грі. Організовувати роботу з різними динамічними групами дітей на уроках фізики.
Урок фізики у 8 класі
«Узагальнення та систематизація знань з теми
«Теплові явища»
Підготувала
вчитель математики і фізики
загальноосвітньої школи
І – ІІ ступеня смт Шацьк
Гуж Марія Михайлівна
Урок фізики у 8 класі
ТЕПЛОВІ ЯВИЩА
Мета уроку. Узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Теплові явища». Перевірити набуті вміння пояснювати фізичні явища у грі. Дати можливість групі дітей з достатнім і високим рівнем навчання, проявити себе на уроці, показати себе, свої знання з даної теми. Виховувати в учнів впевненість у собі, в своїх діях, висловлюваннях. З метою політехнічного навчання продовжити формувати переконаність в широкому використанні теоретичних знань з даної теми на практиці. Продовжити розвивати інтерес до предмету. Вчити будувати логічну відповідь, розвивати логічне мислення (послідовність міркувань, доказовість, вміння порівнювати). Продовжувати формувати переконаність у тому, що теоретичні знання з фізики широко застосовуються в техніці, побуті. Продовжувати роботу з різними динамічними групами дітей на уроках фізики.
Тип уроку: урок узагальнення знань і вмінь. Урок проводиться у формі гри «Слабка ланка» на основі динамічної групи учнів з достатнім і високим рівнем навчання (6—9 учнів).
Обладнання, унаочнення: годинники, аркуші чистого паперу для записів учнів, демонстраційні малюнки, картки з текстом запитань до кожного раунду.
Етапи уроку:
І. Вступне слово вчителя.
ІІ. Гра «Слабка ланка».
III. Підбиття підсумків уроку.
ХІД УРОКУ
І. Вступне слово вчителя.
Сьогоднішній урок ми проведемо в дещо незвичній формі — у вигляді гри. Гра називається «Слабка ланка». Група учнів, шо складається з... чоловік, повинна активно попрацювати. Учні повинні самі вибрати найсильнішого гравця, який має найміцніші знання.
Гра відбуватиметься в декілька раундів, у кінці кожного вибуватиме один гравець, що продемонстрував на даному етапі слабкі знання. Під час кожного етапу учні кладуть в банк певну кількість балів, які в кінці гри отримає найсильніший учень.
Перший раунд триває 3 хв, а кожен наступний — на 10 с менше. Питання охоплюють матеріал з фізики, -хімії, астрономії.
Якщо прозвучала правильна відповідь на перше запитання, команда кладе в банк 0,5 балів; на 2 — 1 бал; на 3 — 2 бали; на 4 — 4 бали; на 5 — 6 балів; на 6 — 8 балів; на 7 — 10 балів; на 8 — 12 балів.
ІІ. Гра «Слабка ланка».
Ведучий (учень з динамічної групи) починає гру. Оголошує умови і правила проведення гри (див. додаток).
Питання зачитуються в швидкому темпі кожному учню по черзі. Якщо відповіді немає, гравець говорить слово «пас».
Астрономія. Фізика. Побут
1. Найбільша планета сонячної системи. (Юпітер.)
2. Найменша планета сонячної системи. (Меркурій.)
3. Кількість планет в сонячній системі- (9.)
4. Сонце — це планета чи зірка? (Зірка.)
5. Найближча зірка до Землі. (Сонце.)
6. Чи є у Венери атмосфера? (Є)
7. Хто перший сконструював телескоп? (Г. Галілей)
8. Якої форми наша планета? (Геоїд.)
9. Якої форми траєкторія руху Землі? (Еліпс.)
10. Якого віку Сонце? (Середнього.)
11. До якого кольору зірок відносять Сонце? (Жовтого.)
12. Період обертання Землі навколо своєї осі. (24 год)
13. Які космічні тіла мають хвости? (Комети)
14. Скільки супутників у Марса? (2)
15. Перший космонавт-українець. (Попович)
16. Перший космонавт України. (Каденюк.)
17. Що взято за одиницю вимірювання температури у СІ? (К)
18. У яких одиницях вимірюють температуру в Україні. (оС)
19. У Франції чи в Англії температуру вимірюють у Фаренгейтах? (Англія.)
20. Який нормальний атмосферний тиск? (760 мм.рт.ст.)
21. Яка нормальна кімнатна температура? (18 °С.)
22. Під час нагрівання тіла розширюються чи стискаються? (Розширюються.)
23. Скільки є агрегатних станів речовини? (3)
24. Який метал має найвищу температуру плавлення? (Вольфрам)
25. Який метал за нормальних умовах рідкий? (Hg)
26. Яка з відомих речовин при переході в Інший агрегатний стан змінює назву? (Н2О)
27. Туман — це пара чи вода? (Вода)
28. За рахунок якого виду теплопередачі Сонце обігріває Землю? (Променевий теплообмін)
29. Чи правильний з фізичної точки зору вислів «шуба гріє»? (Ні.)
30. Назва прибережного вітру, який утворюється за рахунок циркуляції повітря. (Бриз.)
31. Яка поверхня швидше нагрівається: темна чи світла? (Темна.)
32. Яка речовина на дотик здається холоднішою: дерево чи метал? (Метал.)
33. Ножиці — це тіло чи речовина? (Тіло.)
34. Маса і вага — це одне і те саме? (Ні)
35. Скільки кілограмів води в 10 літрах? (10 кг.)
36. Скільки секунд у годині? (3600 с.)
37. Що взято за одиницю вимірювання відстані? (1.«.)
38. Яка хімічна назва природного газу? (Метан.)
39. Одиниця вимірювання кількості теплоти. (1 Дж)
40. Скільком джоулям дорівнює 1 МДж? (1 000 000 Дж.)
41. Теплопровідність більша у води чи у повітря? (Вода)
42. Густина чого більша: води чи олії? (Води)
43. Що швидше нагрівається: металева сковорідка чи її пластмасова ручка? (Металева сковорідка.)
44. Чи збільшується внутрішня енергія тіла під час удару? (Збільшується.)
45. Під час плавлення температура речовини змінюється? (Ні.)
46. Температура кристалізації води. (0 °С.)
47. Що показує термометр: температуру тіла чи свою? (Свою.)
Хімія. Фізика
1. Чи всі метали атомної будови? (Так.)
2. Який газ обов'язково потрібен для горіння? (Кисень)
3. Яка хімічна назва елементу, з якого складається молекула кисню? (Оксиген.)
4. Яка хімічна назва елементу, з якого складається молекула водню? (Гідроген.)
5. Яка відносна атомна маса водню? (/.)
6. Як називається найменша частинка простої речовини? (Атом.)
7. Як називається найменша частинка складної речовини? (Молекула.)
8. Що в перекладі з грецької означає атом? (Неподільний.)
9. Який давньогрецький учений сказав, що всі тіла складаються з атомів? (Демокріт)
10. Прізвище знаменитого російського вченого-хіміка. (Ломоносов.)
11. Чи відрізняються між собою атоми води і льоду? (Ні.)
12. Атоми і молекули в речовині рухаються чи ні? (так.)
13. Між молекулами є проміжки чи не має? (Так.)
14. Де щільніше розміщені молекули: у воді чи водяній парі? (Уводі.)
15. Під час фізичного чи хімічного процесів руйнуються молекули? (Хімічного.)
16. Чи змінюється маса речовини під час перебігу хімічної реакції? (Ні.)
17. Чи зберігає рідина форму? (Ні.)
18. Чи зберігає рідина об'єм? (Так.)
19. Чи зберігає тверде тіло форму? (Так.)
20.Чи зберігає газ форму? (Ні.)
21. Яка хімічна назва води? (Н,О.)
22. Яка хімічна назва срібла? (Аргентум)
23. Що ми вдихаємо? (Повітря.)
24. Що міститься у вузлах кристалічних ґраток з молекулярною будовою речовин? (Молекули)
25. Як називається процес випаровування твердих тіл? (Сублімація.)
26. Як називається процес випаровування рідини по всьому її об'ємі? (Кипіння.)
27. Чи можна підвищити температуру кипіння рідини? (Так.)
28. Чи змінюється температура рідини під час кипіння? (Ні.)
29. Чи можна на Північному полюсі користуватися ртутним термометром? (Ні.)
Питання на фінал
І. 1. Яка ще є одиниця вимірювання кількості теплоти? (І кал.)
2. Одиниця вимірювання питомої теплоти плавлення. (1 Дж/кг.)
3. Назва металу, що має найкращу теплопровідність. (Мідь.)
II. 1. Як називаються речовини, що не мають сталої температури плавлення? (Аморфні.)
2. Одиниця вимірювання питомої теплоти згоряння палива. (1 Дж/кг)
3. Як називається прилад для зменшення втрат теплової енергії? (Калориметр, термос.)
III. Підбиття підсумків уроку.
Підбиваються підсумки гри. Визначається переможець. Учитель оцінює учнів.
Додаток
Умови гри
Гра полягає в тому, щоб учасники відповіли на найбільшу кількість запитань і поклали в банк якомога більше балів (12).
Найпростіше це зробити, побудувавши ланцюжок з семи відповідей. Але, якщо відповідь неправильна, то розривається ланцюжок. Якщо перед заданим питанням гравець каже слово «банк», то сума зароблених ним балів іде в банк, але при цьому ланцюжок розривається і гравець повинен будувати його заново. Виграшем команди будуть ті бали, які учасники послали в банк. Час кожного наступного раунду зменшуватиметься на 10 с. Після кожного раунду вибуває один гравець. Протягом гри два учні слідкують за статистикою правильних та неправильних відповідей. Вони записують на дошці навколо імені кожного учасника кількість правильних і неправильних відповідей.