Урок "Розв'язування задач та вправ з теми «Електричний струм. Закон Ома»"

Про матеріал

Цікавинкою уроку є зв'язок із життєвими ситуаціями, рідним містом. Цим самим матеріал уроку виховує свідомий інтерес до рідного міста, взаємоповагу, колективізм, відповідальність до дотримання правил техніки безпеки під час роботи з електричними приладами.

Перегляд файлу

 

Тема. Розв'язування задач та вправ з теми «Електричний струм. Закон Ома»

 

Мета: узагальнити й систематизувати навчальний матеріал із вивченої теми; формувати вміння розв'язувати задачі, розкривати їх фізичний зміст, пов'язувати із життєвими ситуаціями, рідним містом;

Розвивати культуру мовлення, уміння встановлювати взаємозв'язки між фізичними величинами, інтерес до вивчення фізики; продовжити формувати життєві компетентності:

  • соціальної, шляхом формування навичок парної роботи в поєднанні з розвитком індивідуальних творчих здібностей учнів,
  •  інформаційної шляхом розвитку вміння використовувати додаткову інформацію, розширення кругозору і знань учнів про електромережу міста
  • творчої при розв’язанні задач різного типу;

 

Виховувати свідомий інтерес до рідного міста, взаємоповагу, колективізм, відповідальність до дотримання правил техніки безпеки під час роботи з електричними приладами,

 

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація (Додаток 1), набор для електромонтажних робіт.

 

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

 

Девіз:

«Це найкраще місто світу…»

Б.Горбатов

Хід уроку

Тролейбусна екскурсія рідним містом

І. Організаційний етап

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Шановні учні! Сьогодні я б хотіла запросити вас на екскурсію. Екскурсію незвичайну, а фізично-історичну, до того ж, як ви бачите на екрані до найкращого міста у світі. Що це за місто? На якому транспорті ми будемо мандрувати? Як пов’язані історія і фізика? Відповіді на всі ці запитання ми спробуємо сьогодні знайти. Тому відкриваємо зошити та записуємо сьогоднішнє число:

Класна робота

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Тема яку ми з вами закінчуємо вивчати  «Електричний струм. Закон Ома». Сьогодні урок  узагальнення та систематизації знань. Тому і метою нашої сьогоднішньої подорожі є закріплення знань про електричний струм, величини, якими він характеризується, їх зв'язок, одиниці вимірювання, умовні позначення на схемах тощо. (Мета на слайді)

ІV. Узагальнення і систематизація знань

 Під час подорожі у нас буде сім зупинок. Кожна зупинка передбачає розв'язання фізичної задачі теоретичного, схематичного чи практичного спрямування. Ви маєте можливість отримати певну кількість балів, які будете заносити у картку обліку. Отже, будьте активними. Бажаю успіхів.

Маршрутний лист

Вид діяльності

1 зупинка

2 зупинка

3 зупинка

4 зупинка

5 зупинка

6 зупинка

7 зупинка

Всього балів

Максимальна кількість балів

3 б

3 б

2б,

3б,

2б,

3б,

6 б + 1б

4 б

по 1 б

Max

26 б

Кількість балів

 

 

 

 

 

 

 

 


  1. 1-2
  2. 3-4
  3. 5-6
  4. 7-9
  5. 10-11
  6. 12-13
  7. 14-16
  8. 17-19
  9. 20-22
  10. 23-24
  11. 25
  12. 26

 

Перша зупинка. «29 квітня 1968»

З цієї дати все починалось. А кожен наш урок починається з перевірки домашнього завдання. Додому були задані три вправи. №11 (2), №11(4), №12 (3). Як відповіді отримали? (перевіряємо )

 

№11 (2)


Дано:

І=1,5 А

R=150 Ом

U=?

Відповідь: 225 В

 

 

Розв'язання

U=I*R

U=1,5 А*150 Ом=225 (В)


 

№11(4)


Дано:

І=15 мА=0,015 А

U =120 В

R =?

Відповідь:  8 кОм

 

 

Розв'язання

R =U/I

R =120 В / 0,015 А=8000 (Ом)


 

№12 (3)


Дано:

l = 1 км = 1000 м

S = 0,68 см2 = 68 мм2

= 0,017 Ом* мм2 / м (?, стор. 63)

R =?

Відповідь:  0,25 Ом

 

 

Розв'язання

R =*l/S

R = 0,017*1000/68 = 0,25 (Ом)


 

 

Друга зупинка. «17 лютого 1969 р.»  Це наступна віха розвитку. Вона була найкоротшою з усіх. Ваша задача дуже швидко написати назви цих елементів електричного кола:

  • C:\Users\1\Downloads\img8.jpgКлюч
  • Лампа
  • Гальванічний елемент
  • Резистор
  • Амперметр
  • Вольтметр

 За кожну правильну без виправлень відповідь – 0,5 б. Максимум 3 б. швиденько себе оцінили, бо ми вже на третій зупинці, яка знаходилась зовсім поруч.

Третя зупинка. «Кінець 1970р.».

І. Хто отримав максимум? Вам першим завдання скласти за інструкцією та схемою коло. (можете отримати 4 б)

ІІ. Хто набрав один, чи навіть менше балів? Відкриваємо в підручниках сторінку 43, повторюємо умовні позначення елементів електричного кола.

ІІІ. Всі інші увага на екран. Потрібно побудувати схему за умовою. Перші п’ять учнів за правильні схеми отримують по 3 бали.

 Скласти електричне коло із джерела струму, ключа, двох резисторів, лампочки, що горить постійно. До резисторів підключити вольтметр.

ІІ група закрили підручники. Отримуємо завдання на бонусні 2 б:

Схематично у стовпчик зобразити наступні елементи кола:

  1. Амперметр
  2. Нагрівальний елемент
  3. Ключ
  4. Дзвінок
  5. Гальванічний елемент
  6. Резистор
  7. Лампа
  8. Вольтметр

Оцінювання при самоперевірці (без виправлень)

1-2 правильних відповіді 0,5 б

3-4 правильних відповіді 1 б

5-6 правильних відповіді 1,5 б

7-8 правильних відповіді 2 б

ІІІ група 5 учнів отримують по 3 бали.  Четвертий учень зображує схему на дошці.

І група за правильне виконання отримує 4 б

 

 

Четверта зупинка. «1972 р.» Вона стала продовженням третьої зупинки.

І ми продовжуємо свою роботу. Так, за результатами минулої зупинки у нас нові лідери і вони отримують бонусне право зібрати електричне коло за схемою.

ІІ група закрили підручники. Отримуємо завдання на бонусні 2 б:

Схематично у стовпчик зобразити наступні елементи кола:

  1. Амперметр
  2. Нагрівальний елемент
  3. Ключ
  4. Дзвінок
  5. Гальванічний елемент
  6. Резистор
  7. Лампа
  8. Вольтметр

Оцінювання при самоперевірці (без виправлень)

1-2 правильних відповіді 0,5 б

3-4 правильних відповіді 1 б

5-6 правильних відповіді 1,5 б

7-8 правильних відповіді 2 б

Всі інші, тобто умовно ІІІ група на цій зупинці будуємо, ще одну схему.

Скласти електричне коло із джерела струму, ключа, амперметра, дзвоника та лампочки, до лампочки підключити вольтметр. Скількома способами можна це зробити?

Третя і четверта зупинки нам найближчі. Ми досить часто з ними зустрічаємось. І в житті і на уроках у школі. Так, наприклад, 3-4 в мене асоціюється із зарядкою. Відкладіть ручки потягніться двома руками високо догори. А тепер трохи знімемо напругу наших внутрішніх приладів.

  • Ви зі мною згодні? – Так.
  • Ви бажаєте велике домашнє завдання? – Ні.
  • Ой, як же ви мене засмутили… - Ай-яй-яй

Ще раз потягнулися і продовжуємо працювати

П’ята зупинка. «1979 р.»

Зі схемами впорались. Переходимо до інших завдань. А саме, в розділі, який ми вивчаємо є один найважливіший закон. Так, правильно – це закон Ома.

Перед ти як перейти до розв’язання задач ми зараз з вами зробимо собі шпаргалку. Шаблони а кожну пару я вам надала. Ваша задача заповнити шаблони пригадавши 4 формули таїх наслідки, які ми з вами вивчили.

За кожни правильно заповнений сектор ви отримуєте 0,5 б. Всього 6 б.

Поки ви перевіряєте свою шпаргалку, у вас є можливість заробити додатковий бонусний бал прочитавши формули.

 

Шоста зупинка. «1981 р.» На цій зупинці ми продовжуємо працювати з формулами. Тепер нас чекає найдовша віха історії. Кожний ряд та окремо найактивніші учні отримуть свою задачу, на розв’язання якої у вас 5 хв.

  1. По провіднику проходить 45 кКл електрики за кожні 5 хв. Чому дорівнює сила струму в провіднику? (150 А)
  2. Напруга на кінцях провідника 600 В. Яка була здійснена робота при проходженні по провіднику 45 кКл електрики? (27000 кДж)
  3. Чому дорівнює опір 7,2 км мідного дроту перерізом 85 мм2. Питомий опір міді 0,017 Ом мм2/м. (1,44 Ом)
  4. По мідному провіднику з поперечним перерізом 85 мм2 і довжиною 20 км йде струм силою 150 А. Визначте напругу на кінцях цього провідника. Питомий опір міді 0,017 Ом мм2/м. (600 В)

Розв’язання задач виконується на місцях та біля дошки. За правильне розв’язання біля дошки та раніше на місці – 4 бали.  Перевіряються відповіді на слайді. (Якщо є час, записують всі задачі у зошит)

V. Підсумок уроку.

Сьома зупинка. «1981 р.» Добігає кінця наша подорож.  Вона починалася словами: «Це найкраще місто світу…»

Чи можемо ми вже жати відповідь на запитання:

Що це за місто?

На якому транспорті ми мандрували?

Як пов’язані історія і фізика?

Що означають ці дати-зупинки?

 

В мене є невеличка підказка. Передайте її швиденько по класу. Саме про неї ми розв’язували задачі на шості зупинці… То що ж це? Де може використовуватись?

Так це мідний провід, який використовується для електроживлення тролейбусів. Сьогоді цей вид транспорту святкує свій ювілей в Україні. Саме 5 листопада святкують 80 років з моменту появи у нашій  країні цього виду транспорту. Перший тролейбус у далекому 1935 році вперше зьявився у Київі.  А сьогоднішні наші зупинки пов’язані з історією тролейбусного руху нашого рідного міста:

29 квітня 1968 р. було відкрито тролейбусний рух у місті. Лінія завдовжки 5 км пролягла від Центру до заводу кольорових металів, де саме і виробляють такі поводи.

17 лютого 1969 р. відкрито нову невелику лінію, що сполучила центр із залізничним вокзалом Артемівськ-ІІ. Маршрут отримав № 2.

Наприкінці 1970 р. (45 років тому) стала до ладу нова лінія до заводу шампанських вин — сюди пішов новий маршрут № 3.

1972 р. цю лінію подовжено вулицею Гаршина до заводу будівельної кераміки (Кар'єр).

У другій половині 1970-на початку 1980-х років відбулося розширення мережі у західному районі міста. 1979 року відкрито маршрут № 5, що являв собою фактично подовжену на житловий масив версію маршруту № 1.

1981 року відкрито лінію по вул. Чайковського на Західний мікрорайон. Туди пішов новий маршрут № 6.

Останнє насьогодні розширення мережі відбулося 1992 року — через шляхопровід над залізницею, вулицею Космонавтів та провулком Пушкіна відкрито нову лінію, що долзволила скоротити шлях з центру на Західний мікрорайон. Сюди було спрямовано діючий маршрут № 2 та відкрито новий маршрут № 7.

На сьогодні довжина контактної мережі 37,6 км.

Урок добігає кінця, проте наша робота продовжується, як і розвиток рідного міста «Це найкраще місто світу» - сказав Борис Горбатов - письменник, журналіст, справжній патріот стародавнього Бахмута і всього Донецького краю.

Колись він написав: «Мене тут запитували, що краще: Одеса чи Київ? Я відповідав, звичайно, краще за всіх Бахмут (Артемівськ)».

Підбийте підсумки сьогоднішньої роботи на уроці. Запишіть на маршрутних листах, покладіть їх до зошита та передайте зошити на першу парту.

 

VI. Домашнє завдання.

За планами у нас скоро з’явится маршрут №8 до селища Опитне. А у вас відкриваються щоденники і зьявляється запис домашнього завдання на понеділок. Повторити пар. 29, розв’язати № 29 (3,5). Творче завдання – скласти задачу про лінії електромережі тролейбусного управління м. Бахмута (Артемівська).

 

VIІ. Рефлексія.

Шановні діти! Підводячи підсумки нашого уроку та пам’ятаючи закон Ома, поділіться своїми враженнями від нашої екскурсії:

  • Що сьогодні вам надавало сили?
  • Що напружувало?
  • До чого ви відчували опір?
  • Дякую за відверті відповіді, та ще раз хочу зауважити: без напруги та опору сили не буде. Дякую за урок.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ходєєва Тетяна Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 29. Електричний опір. Закон Ома
Додано
9 липня 2018
Переглядів
5870
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку