Урок фізики в 7 класі "Розв'язування задач на сили в механіці"

Про матеріал
В конспекті уроку наведені приклади розв'язуваня задач, які можна запропонувати учням для закріплення матеріалу про сили в механіці
Перегляд файлу

 



    Тема уроку. Розв'язування задач на сили в механіці 

 

Мета уроку:

  • закріпити й поглиб­ити знання учнів про сили в механіці;

продовжити формувати фізичне мислення, вміння і навички застосовувати фізичні знання в конкретних практичних умовах; формувати компетентність розв’язування задач;

формувати самоосвітні компетентності ;

  • розвивати вміння аналізувати фізичні явища під час розв’язування  задач;

розвивати соціальні, комунікативні і полікультурні компетентності під час роботи учнів у групах;

розвивати пам'ять і логічне мислення учнів;

  • виховувати адекватну оцінку й самооцінку, позитивне ставлення до критики, потребу в саморозвитку.

 

Очікувані результати для учнів:

 

  1.      Поглиб­ити знання про сили в механіці: їх природу і прояв.
  2.      Використовувати набуті знання для розв’язування задач.
  3.      Розв’язувати задачі раціональним способом.
  4.      Працювати разом і успішно.

 

Тип уроку: урок удосконалення знань та вмінь учнів розв’язувати задачі.

 

Форма уроку: фронтальна і групова .

 

Обладнання: підручники, збірники задач, збірники тестових завдань, обладнання  

                для демонстрації сил в механіці (брусок, пружина, набір тягарців, 

                динамометр).

 

Структура уроку:

 

Етап уроку

Час

Методи й прийоми роботи на уроці

Діяльність учителя

Організаційний момент

2хв

Створення ситуації успіху

Привітання. Створення мікроклімату на уроці

Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, завдань уроку

3хв

Методичний  прийом «Здивуй і зацікав»

Розкриття практичного значення навчальної діяльності.

Актуалізація опорних знань

5хв

Методичні прийоми
«Ланцюжок»,«Доміно»

Фронтальне опитування. Корекція знань.

Формування компетентності розв’язування задач

25хв

Інтерактивні вправи  «Акваріум» , «Дерево рішень»

Координація діяльності учнів при розв’язуванні задач на дошці. Пояснення на основі демонстрацій.

Рефлексія

5хв

Бесіда «Практичність теорії»

Переконання у практичній доцільності діяльності на уроці.

Підведення підсумків уроку

3хв

Аналіз діяльності учнів.Оцінювання.

Підводить підсумок,  Проводить оцінювання

Домашнє завдання

2хв

Завдання розв’язування задач різного рівня складності.

Пояснення домашнього завдання.

 

 

План уроку

 

І.  Організаційний момент.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

         1. Повторення сил (фронтальне опитування).

    2. Повторення фізичних величин (інтерактивна вправа  “фізичне доміно”).

    3. Повторення формул  (гра “ланцюжок”)

ІV. Розв’язування  задач.

         1. Розв’язування тестових задач.

  1. Розв’язування якісних задач.
  2. Розв’язування розрахункових задач.
  3. Розв’язування експериментальних задач.

V.  Рефлексія .

V І. Підведення підсумків уроку.

VIІ.  Домашнє завдання. 

 

Хід уроку

  І. Організаційний момент.

      Вітаю Вас на уроці фізики у 7 класі.

Гостям бажаю приємних вражень, а учням – міцних знань.

Всміхніться один одному і нехай ваша усмішка буде візиткою до успіху.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

      Ми з вами живемо у світі, де все постійно змінюється, рухається, взаємодіє. 

Життя - це рух. Ми вивчаємо механічний рух, що належить до механічних явищ.

 

Запитання: Які ще явища вивчає фізика?( механічні, теплові, електричні, магнітні, звукові).

 

     Механічний рух відбувається за рахунок дії сил, взаємодій між тілами.

Запитання: Скільки видів взаємодій існує в природі?(гравітаційні і електромагнітні (в макросвіті), сильні і слабкі (в мікросвіті)).

 

Завдання уроку:

1.Повторити і поглиб­ити знання про сили в механіці: їх природу і прояв.

2.Використовувати набуті знання для розв’язування задач.

3.Вчитися розв’язувати тестові, якісні, розрахункові, експериментальні задачі

4.Розв’язувати задачі раціональним способом.

5.Працювати разом і успішно.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

     1. Повторення сил (фронтальне опитування).

    Які сили вивчають в механіці? Яка природа цих сил?

     (сила тяжіння, вага тіла, сила пружності, сила тертя, реакція опори).

 

2. Повторення фізичних величин (інтерактивна вправа  “фізичне доміно”).

    F,Н; l,м; М,Нм; υ,м/с; t.с; Р,Н; N,Н;V, м3;k Н/м ;g=9,8Н/кг ; ρ,кг/м3 ;

    m,кг; µ,- ;Δl,м.

 

3. Повторення формул  (гра “ланцюжок”)

    (учень пише формулу з фізичною величиною, яка задана)

 

   ІV. Розв’язування задач.

 

  1. Розв’язування тестових задач.
  • Сила тяжіння, вага тіла  ( с.20, 21).
  • Сила пружності  ( с.18,19).
  • Сила тертя ( с.22,23).

 

  1. Розв’язування якісних задач.

 

Задача 1.

              Яблуко, що падає з гілки, набуває швидкості завдяки притяганню до   

         Землі. А чи набуває Земля швидкості завдяки притяганню до цього яблука?

         Відповідь: Так, але значно меншу, оскільки маса Землі набагато менша від   

                      маси яблука.

         Задача 2.

                Чому важко писати крейдою по мокрій дошці?

         Відповідь: Коли пишуть крейдою, від неї відриваються маленькі грудочки і

                      залишаються на дошці внаслідок тертя. Якщо дошка волога,   

                      тертя  набагато менше.

 

  1. Розв’язування розрахункових задач  (інтерактивна вправа «Акваріум» , робота в групах).

 

Задача 1. (достатній рівень)

      Якою є вага сталевого кубика з ребром завдовжки 10 см?

 

         Дано:                        Розв’язання:

      а=10см=0,1м           Р= g m            V=(0,1м)3=0,001м3

         ρ=7800 кг/м3            m = ρ V           m =7800 кг/м3*0,001м3=7,8кг

         g=9,8Н/кг           V= а3              Р=9,8Н/кг*7,8кг=76,44Н

         Р-?                                                                               

         Відповідь:  Р=76,44Н.

 

         Задача 2. (вищий рівень)

      По горизонтальному столу за допомогою динамометра рівномірно тягнуть брусок вагою 10Н. Динамометр показує 2Н. На брусок встановлюють тягарець масою 500г. Якими будуть показання динамометра, якщо брусок знов рухається рівномірно ?

 

         Дано:                        Розв’язання: 

      Рб=10Н                    Fбв = Fб +Fв          Fбв = 2Н*(1+ 9,8Н/кг *0,5кг: 10Н )=3Н

         Fб=2Н                      Fв = µgmв           

         mв=500г=0,5кг     Fб = µРб                           

         g=9,8Н/кг          µ= Fб б    

          Fбв - ?           Fбв = Fб*(1+ gmвб)                                                            

 

         Відповідь: Fбв = 3Н.

Інший спосіб розв’язування :

Рбв = Рб + Рв=10Н+5Н=15Н

Складаємо і розв’язуємо  пропорцію:

 

10Н – 2Н

15Н – Fбв

 

2Н:10Н=15Н: Fбв

Fбв  *10Н=2Н*15Н

Fбв =2Н*15Н:10Н=3Н

 

  1. Розв’язування експериментальної задачі  (інтерактивна вправа «Дерево рішень» ).

   Визначити жорсткість пружини.

    Обладнання: динамометр, лінійка

    Довжина шкали шкільного динамометра дорівнює 10 см. Межа вимірювання  

    динамометра – 4 Н.

 

         Дано:                        Розв’язання:

      F=4Н                 F= k х             k = 4Н : 0,1м =40 Н/м

         х=10см =0,1м     k = F : х          

         k-?                                       

                                                      

         Відповідь:  k =40 Н/м.

        Додаткове запитання: Чи зміниться жорсткість , якщо взяти 2 пружини і  

                                   з’єднати  їх послідовно, паралельно?

 

 V. Рефлексія

  • З якою метою ви розв’язували задачі?
  • Які думки і почуття викликала у вас робота на уроці?
  • Чого ви навчилися?

    VI. Підведення підсумків уроку.

  • Зміст опрацьованого (вчилися розв’язувати задачі).
  • Висновки.

  VII. Домашнє завдання

            Розв’язати задачі 14, 15 с.149


 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
Розділ 3. Взаємодія сил. Сила
Додано
21 січня
Переглядів
996
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку