16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

Урок "Форми поведінки тварин :дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна" .

Про матеріал
Розробка поурочного плану з використанням елементів інформаційно-комунікативних технологій на уроці біології у 7 класі.
Перегляд файлу


Тема:Форми поведінки тварин :дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна .

Мета уроку:

Освітня: ознайомити з формами поведінки тварин: дослідницькою, харчовою, захисною, гігієнічною, репродуктивною (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальною, соціальною ; розкрити  їх значення для життя тварин;

Розвивальна: розвивати вміння працювати з текстом, вміння виділяти головне, узагальнювати, аналізувати;

Виховна: виховувати  любов до тварин; розвивати інтерес до біології;  удосконалювати вміння працювати з інтернет-джерелами, створювати комп’ютерні презентації; виховувати наполегливість, старанність і культуру спілкування. 

Матеріали та обладнання:  ілюстровані матеріали із зображенням тварин, презентація  із відео фрагментами , що ілюструють  різні форми поведінки тварин, мультимедійний проектор, екран, підручник  Біологія 7 клас Л.І.Остапченко, П.Г.Балан.

Основні поняття: форми поведінки, дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна,територіальна, соціальна поведінка, грумінг.                        

Тип уроку:    урок засвоєння нових знань.

Завдання уроку: вивчити  форми поведінки тварин; навчитися розрізняти та характеризувати їх; вміти  наводити приклади проявів різних форм поведінки.

 Форма проведення: урок - дослідження

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання учнів , перевірка їх готовності до уроку.Створення робочого настрою.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ   ЗНАНЬ  УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО  ЗАВДАННЯ   

   «Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

Чи вірите ви, що

1.   усі тварини здатні до міграції?

2.   найбільш відомими мігруючими тваринами є птахи і риби?

3.   хомінг — це інстинкт повернення додому?

4.   добова міграція притаманна перелітним птахам?

5.   під час далеких міграцій птахи орієнтуються за особливостями ландшафту?

6.   морським черепахам притаманна дальня сезонна міграція?

7.   однією з причин міграції тварин є пошук сприятливих місць для розмноження?

8.   однією з найпростіших форм просторової орієнтації тварин є ехолокація?

9.   прості форми ехолокації використовують метелики совки?

10. хомінг проявляється в ластоногих?

11. найяскравіше інстинкт повернення додому проявляється в голубів?

12. деякі птахи здатні визначати положення магнітних полюсів?

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

ні

так

так

ні

ні

так

так

ні

так

так

так

так

 

2.2.  «Я думаю, що…».

Учні продовжують речення і висловлюють свою точку зору.

— Чому у тварин деяких видів одні особини здійснюють міграцію, а інші живуть осіло?

— Основні напрямки, за якими пролягають маршрути перелітних птахів, називаються пролітними шляхами. Чому дуже часто пролітні шляхи йдуть вздовж морського узбережжя й русел великих річок?

  • Вправа «Четвертий зайвий»  

Учні мають визначити зайвий термін і пояснити свій вибір.

1.Бджола,  метелик монарх, блоха, жук-олень.

2.Комар, горобець хатній, їжак вухатий, лелека білий.

3.Дощовий черв’як, собака домашній, антилопа гну, тигр уссурійський.

4. Горбуша, акула тигрова, окунь річковий, короп звичайний.

Відповіді: (1. Метелик монарх . 2.Лелека білий. 3. Антилопа гну. 4. Горбуша. ( В усіх випадках зайвими є назви мігруючих  тварин)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Учитель підводить учнів до розуміння  того, що поведінка тварин може бути діже різноманітною і пов’язана  із задоволенням певних потреб. У ході бесіди учитель повідомляє  тему уроку , визначає  його мету та завдання . Завдання уроку :

Чи можуть  тварини  спілкуватися одна з одною?

Як окремим  із  них вдається , не збиваючись зі шляху, переміщатися на великі відстані?

Як, на перший  погляд, беззахисні тварини захищаються від ворогів?  

ІV.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Фронтальна бесіда, обговорення цитати                    

Людина – єдина тварина , що здатна залишатись у дружніх стосунках зі своїми жертвами, яких вона має намір з’їсти , аж до того часу, як вони будуть з’їдені.                                                        СемюельБатлер

  • Яке відношення має  висловлювання до теми нашого уроку?

( Взаємовідносини між тваринами,  поведінка тварин)

  • Слово вчителя

Про особливості поведінки кожної тварини можна розповідати дуже багато, але є такі тварини, які своєю поведінкою просто дивують. Наприклад, жаба-повитуха, яка поширена в Західній Європі. У цього виду парування відбувається на суходолі. Самка відкладає ікринки, зібрані у шнури, самець підхоплює їх, намотує собі на стегна та в такому вигляді носить їх на собі до 6 тижнів. На момент виходу пуголовків самець уже перебуває у воді, личинки розривають яйцеві оболонки та виходять у воду. Не менш цікавою є суринамськапіпа з Південної Америки. Розмноження піпи — мабуть, одне з найдивовижніших явищ природи. Під час парування самець розмазує ікринки по спині самки та вчавлює їх у покриту слизом шкіру. Ікринки виявляються вкладеними в комірки завглибшки 1 см та 0,5 см у діаметрі, і затягнутими зверху шкірястими кришечками. Перегородки комірок нагадують бджолині стільники, вони багаті на кровоносні судини, що забезпечують постачання зародка поживними речовинами. Приблизно через 80 днів уже повністю сформовані молоді піпи проривають кришечку та залишають тіло матері.

  • Запитання до учнів:

— Яку форму поведінки демонструють ці тварини?

V.   ВИВЧЕННЯ  НОВОГОМАТЕРІАЛУ

  • Розповідь учителя

Поведінка — це система взаємозв’язаних реакцій, що здійснюються живими організмами для пристосування до середовища і, зрештою, сприяють збереженню виду. Реакції можуть бути різними: від простих рухів на світло до шлюбних ігор і захисту території.

  • Запитання до учнів:

 Пригадайте, які форми поведінки тварин вам відомі?

(Обговорення відповідей учнів.)

Завдання для учнів:

 Послухайте уривок з дитячого віршика та встановіть, про яку форму поведінки йдеться?

Білочка восени

На гіллячках, на тоненьких,

Поки день ще не погас,

Сироїжки та опеньки

Білка сушить про запас.

Так нашпилює охайно,

Так їх тулить на сосні

І міркує: а нехай-но

Ще побудуть тут мені!

Буде холодно надворі,

Сніг посиплеться з дубів,

Буде в мене у коморі

Ціла в’язочка грибів!


(За Л. Костенко

 

Очікувана відповідь учнів: харчова поведінка.

Розповідь учителя

Харчова поведінка є головним життєдіяльним процесом для всіх видів тварин. Вона пов’язана з активним пошуком, вибором, запасанням, поглинанням та переробкою поживних речовин.

Виступ І групи  презентація на тему «Харчова поведінка тварин».

Слово вчителя

Цей найскладніший і найважливіший тип соціальної поведінки тварин пов’язаний з розмноженням. Виживання виду залежить саме від успішного відтворення його особин і, щоб забезпечити цей процес, у ході еволюції сформувалося багато поведінкових адаптацій.

Запитання до учнів:

 Про яку форму поведінки йдеться?

https://mozok.click/uploads/biologia-7-sobol-ukr/biologia-7-sobol-ukr-328.jpg

 (Репродуктивна.)

Завдання для учнів:

 Послухайте ще один дитячий віршик та встановіть, про який різновид репродуктивної поведінки  йдеться.

Качка

Качка перевальцем йде,

Каченят своїх веде

І покрякує тихенько:

— Не губіться, йдіть скоренько!

А маленькі каченята

Йдуть точнісінько, як мати:

З боку в бік гойдаються,

Ніби коливаються.

Картинки по запросу качка з каченятами картинки
(За В. Тарановою)            

 

Очікувана відповідь учнів: батьківська поведінка.

Виступ ІІ групи  презентація на тему «Батьківська поведінка тварин».

Формулювання висновку

Складність батьківської поведінки у того чи іншого виду залежить від потреби дитинчат у батьківській турботі. У більшості риб, наприклад, запліднення зовнішнє, і про ікринки та мальків ці види після нересту ніяк не піклуються. У багатьох птахів ситуація абсолютно інша. Необхідно будувати гніздо, охороняти і насиджувати яйця, захищати, годувати і вчити пташенят. Самці й самки видів, у яких підростаюче потомство вимагає інтенсивної турботи, часто утворюють міцні пари, що не розпадаються протягом усього сезону розмноження.

Завдання для учнів:

 Розгляньте зображення та встановіть форму поведінки тварини.

Очікувана відповідь учнів: захисна поведінка.

http://batona.net/uploads/posts/2014-05/1399204300_1.jpg

Розповідь учителя

До захисної поведінки належать дії, спрямовані на уникнення небезпеки. Захисні реакції виникають у відповідь на зовнішні стимули і можуть бути активними, аж до нападу, або пасивними. Класичним прикладом захисної реакції є реакція уникнення, що спостерігається у виводкових птахів у відповідь на силует хижака.

    Виступ IІІ групи  презентація на тему «Захисна поведінка тварин».

Це цікаво

Захисні реакції у тварин різноманітні і залежать від способу життя тварини. Наприклад, заєць, тікаючи від ворога, старанно заплутує слід. Тварини, що живуть у групах, наприклад, шпаки, при вигляді хижака перебудовують свою зграю, намагаючись зайняти найменшу площу й уникнути нападу. Іншу форму захисної поведінки являють собою фізіологічні зміни при пасивно-оборонній реакції. Наприклад, їжак під час небезпеки згортається в клубок, у нього різко обмежується дихання, знижується тонус скелетної мускулатури.

Запитання до учнів:

— Яка форма поведінки разом з орієнтацією становить початковий етап будь-якого поведінкового акту і забезпечує тварині отримання життєво важливої інформації про загальну ситуацію, про оточення, про нові об’єкти і зміни, що відбулися у звичній, добре знайомій обстановці?

(Дослідницька поведінка.)

Виступ ІV групи  презентація на тему «Дослідницька поведінка тварин».

Формулювання висновку

У природних умовах дослідницька поведінка проявляється у тварин постійно, але вона не так явно помітна, як у штучних ситуаціях. Дослідницька поведінка тварини — природна частина боротьби за виживання. Тварина здобуває їжу, рятується від хижаків, задовольняє свої сексуальні потреби, вирішує інші проблеми, все це часто вимагає виходу за межі стандартних схем і постійного дослідницького пошуку.

Розповідь учителя

У дикій природі рідко можна зустріти хворих і калік серед тварин. У процесі еволюції вони навчилися запобігати різним хворобам або лікувати їх. У науці накопичена велика кількість фактів, що свідчать про наявність у тварин багатьох форм поведінки, спрямованих на самолікування. Звірі масажують синці та удари, чухаючи їх кінцівками, вилизуючи. Вовки й інші хижаки висмикують зубами великі скабки. Тварини лижуть свої рани, нагноєння, виразки. При цьому загоєнню сприяє не тільки видалення гною і тканини, що омертвіла, а й сама слина з її бактерицидною дією лізоциму. Багато цілющих мінеральних джерел були відкриті завдяки тваринам, які охоче пили мінеральну воду і купалися в ній. Лісові птахи, гризуни й копитні купаються в земляному пилу або в попелі, у такий спосіб позбуваючись від паразитів. Багато тварин труться об стовбури хвойних дерев. Запах деревної смоли відганяє паразитів. Деякі гризуни затягують у свої нори рослини, що відлякують паразитів. Рятуючись від кровососів, тварини залізають у воду, грязь, можуть піднятися високо в гори.

Запитання до учнів:


 До якої форми поведінки належать наведені приклади поведінки тварин?

(Гігієнічна поведінка.)

Виступ V групи  презентація на тему «Гігієнічна поведінка».

Це цікаво

Ціла низка поведінкових реакцій диких тварин спрямована на попередження різних захворювань. До них можна віднести звички звіра або птаха підтримувати чистоту тіла, шкірного або пір’яного покриву, кубла, гнізда, нори, їжі або індивідуальної ділянки. Тварини купаються у воді, валяються в снігу, труться об стовбури дерев, розчісують кігтями шерсть, чистять дзьобом оперення, струшують тіло, позбавляючись таким чином від пилу, бруду, води. Усі дорослі тварини регулярно займаються своїм туалетом. За чистотою дитинчат спочатку стежать батьки, частіше самки. Нори, кубла і гнізда у більшості видів звірів і птахів утримуються в чистоті. У борсуків і бабаків у норі або поряд з нею є вбиральні. Котячі особливо охайні, вони закопують свої екскременти в землю. Одні тварини поїдають послід при пологах, інші закопують трупи особин свого виду. Бабаки покидають нору в разі загибелі в ній одного із членів сім’ї. Усі ці звички дуже корисні в боротьбі тварин із чумними й іншими захворюваннями. Приймання водних, повітряних і сонячних ванн — звичне явище у звірів і птахів. Борсуки витягують своїх дитинчат із нір, щоб погріти на сонці, тобто піддають дії ультрафіолетового проміння. Усі перелічені форми поведінки тварин виробилися в них у процесі еволюції, закріплені спадково і сприяють виживанню виду.

VІ.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Вправа   « Установи відповідність»

На слайді наведені  приклади та назви форм поведінки, учні мають установити між ними  правильну відповідність, провести стрілочку використовуючи курсор та мишку.

Форма

 

Приклади

дослідницька

Риба камбала заривається у пісок

харчова

Ластівки будують гніздо

захисна

Щури шукають вхід до лабіринту

гігієнічна

Самці бабки щоденно облітають індивідуальну територію

репродуктивна

Мурахи – листорізи приносять вирізані частини листків у мурашник

територіальна

Горобці «купаються» у піску (грумінг)

соціальна

Керований хоровий спів  зелених жаб

Перевірка правильності відповідей учнів               

Форма

 

Приклади

дослідницька

Риба камбала заривається у пісок

харчова

Ластівки будують гніздо

захисна

Щури шукають вхід до лабіринту

гігієнічна

Самці бабки щоденно облітають індивідуальну територію

репродуктивна

Мурахи – листорізи приносять вирізані частини листків у мурашник

територіальна

Горобці «купаються» у піску

соціальна

Керований хоровий спів  зелених жаб

 

  • Вправа «Так-Hi». Позначте правильні твердження знаком «+», неправильні - «-».

1. Для пізнання навколишнього середовища тварина використовує свою дослідницьку активність (+).

2. Павук полює на муху, використовуючи павутину; це можна віднести до харчової поведінки павука (+).

3. Жодним чином тварина не може змінити температуру свого тіла: ні ховаючись від сонця, ні занурюючись у землю (-).

4. Грумінг - це взаємне годування тварин одна одною (-).

5. До прикладів грумінгу у тварин можна віднести чищення пір'я птахами (+).

6. Тварини не можуть користуватися жодним знаряддям для добування їжі, полювання чи побудови житла (-).

7. Ігрова діяльність характерна тільки для молоді свійських тварин собак, котів (-).

8. Насиджування потомства ластівкою - це приклад репродуктивної поведінки (+).

9. До соціальних комах належать мухи і таргани (-).

10. Соціальна поведінка проявляється у групі тварин (+).

11. До функцій ігрової діяльності в лисенят можна віднести підготовку малят до полювання (+).

12. Терміти - соціальні комахи, у яких є розподіл на касти - групи за будовою та функціями (+).

  • «Ти — мені, я — тобі»

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

VІІ.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

  • Вправа  «Мікрофон»
  • Що  нового про поведінку тварин ви дізналися сьогодні?

Як різні  форми поведінки  допомагають тваринам пристосовуватись до умов середовища?

VIІІ.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати  § 45  підручника  , вивчити форми  поведінки  тварин

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення, або презентацію : «Конрад Лоренц»,  «Типи угрупувань тварин за К.Лоренцем»

Творче завдання: Користуючись  різними джерелами інформації , підготуйте міні-проекти на теми: « Як навчаються пташенята», « Як тварини користуються знаряддями праці»                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
18 березня
Переглядів
7385
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку