Тема: Своєрідність рослинного і тваринного світу лісової зони.
Практична робота: «Запис в зошит назв рослин і тварин, типових для зони лісу.»
Мета. конкретизувати знання здобувачів освіти про розмаїття природних зон на Землі; збагатити словниковий запас школярів, ввести поняття «Тайга»; формувати уявлення дітей про своєрідність представників рослинного і тваринного світу лісової зони; сприяти усвідомленню того, що рослинність кожного куточка нашої планети залежить від клімату; розвивати елементи логічного мислення на основі встановлення причинно – наслідкових зв’язків; продовжувати формувати навики роботи з лінійкою та олівцем ( креслення таблиць ). сприяти розвитку екологічної компетентності. Коригувати слухове та зорове сприйняття, увагу, уяву, а також здатність виконувати дії за інструкцією.
Тип уроку. комбінований.
Обладнання: інтерактивна дошка; презентація «Рослини і тварини лісової зони»; шкільний гербарій; набір шишок хвойних порід дерев; набір малюнків рослин і тварин на магнітах для використання у дидактичній грі; магнітна дошка; карта природних зон; атласи для 7 класу; підручник для 7 класу; лінійки; олівці.
Хід уроку
І. Нервово – психологічна підготовка учнів до уроку.
ІІ. Основна частина.
1. Актуалізація опорних знань.
- Отже, діти, яку природну зону ми вивчаємо?
( Очікувана відповідь – вивчаємо природну зону лісу).
( Природна зона – тундра).
( Клімат стає теплішим).
( На материках Євразія та Північна Америка).
( Дерева).
- Чи є ліси на території України?
( Так, є).
- Чи є ліси в нашій місцевості?
( Так, є ).
2. Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
Не тільки дерева ростуть в лісі. В ньому є кущі, трави, квіти. Його світ різнобарвний та різноманітний. Він нам досить знайомий, адже наша країна теж має лісові простори, в нашому краї теж є ліси.
І все ж таки ліс – це перед усім дерева. Ліс – це зелені легені планети. І, чим більше ми будемо знати про природу, що оточує нас, людей, тим краще ми збережемо довкілля для майбутніх поколінь.
Отже, запишіть тему нашого уроку в зошит: «Своєрідність рослинного і тваринного світу лісової зони».
3. Практична робота.
Але сьогодні ми не тільки повторимо та вивчимо рослини і тварини лісу, а й продовжимо вчитися заповнювати таблиці. Отож, запишіть:
Практична робота.
Запис в зошит назв рослин і тварин, типових для зони лісу.
В таблиці вам зустрілось нове слово – «Тайга». Що ж це таке? Давайте звернемося до словника географічних термінів.
(«Тайга» - зональний природний комплекс з рослинністю хвойних лісів з домішками листяних порід).
З різноманітними породами дерев ви знайомилися на уроках природознавства. То ж давайте пригадаємо, які це дерева – хвойні?
( Це ті дерева, що мають замість листочків голки).
Отже, які саме дерева ростуть у тайзі? Деякі з них вам добре відомі. Наприклад, ось ці.
Поруч з хвойними рослинами в тайзі ростуть холодостійкі листяні породи дерев. Це осика, береза, вільха. ( Показ слайдів).
Бесіда за питаннями на основі аналізу настінної карти та карт атласу:
- чи буде однаковий видовий склад тайги на різних континентах? (Ні, не буде.) Чому? (Материки відрізняються кліматичними показниками.)
Робота з підручником. Вибіркове читання статті.
Вчитель: На материку Північна Америка тайга подібна до євразійської, але є й відмінності. Відкрийте підручник на с.__, прочитайте про тайгу Північної Америки.
Уявіть всю велич гігантської секвої. А тепер подивіться на фото цієї рослини і запишіть її назву в таблицю.
Розповідь вчителя. В природі ніде немає різких переходів від одного до іншого. Після зими не настає зразу літо, після літа не бути зимі. Клімат на Землі змінюється поступово від полюсів до екватора. Ліси зі зміною клімату теж змінюються. Поступово хвойні породи дерев поступаються місцем листяним. Такі ліси називаються мішаними. Саме ці ліси зустрічаються в нашому краї.
На півдні зона мішаних лісів міняється на зону листяних лісів. Тут ростуть дуб, клен, граб, каштан, липа, в’яз, ясень, дикі яблуні та груші.
( Учні заповнюють таблицю.)
( Береза, сосна, дуб, клен, липа, каштан.)
Вчитель: Ось ви і закінчили заповнення таблиці. Але розмова про лісову зону не закінчена. Адже є на землі створіння, які не можуть існувати без лісу. Хто це ? ( Тварини.)
Давайте ми ще раз звернемося до нашої презентації і пригадаємо лісових тварин.
( Демонстрація слайдів.)
ІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Вчитель: Наш урок майже добіг кінця. Тож давайте запишемо домашнє завдання. Опрацювати с.___. Виписати в зошит назви тварин лісової зони.
Інструкція щодо виконання практичної роботи: читаючи параграф виписуйте назви тварин. Потім ретельно перегляньте ілюстрації до параграфа, випишіть в зошит назви тварин, що не зустрічалися в тексті. А також пригадайте тварин, яких ви бачили у презентації. Оцінка за практичну роботу буде вищою, якщо ви використаєте ще й додаткову літературу, якої є дуже багато у нашій шкільній бібліотеці.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Дидактична гра.
А зараз, щоб зняти напругу після роботи, пограємо у гру «Так чи ні». На попередніх уроках в шостому класі ви досить добре вивчили природу рідного краю. Сьогодні ми маємо змогу перевірити ваші знання. Крім того, оскільки ця гра стосується нашої теми, то ви маєте можливість заробити додаткові бали до своєї оцінки. Умови гри такі: я буду демонструвати малюнки рослин або тварин, чи інші речі, а ви будете вигукувати «Так!», якщо вони характерні для лісу нашої місцевості, у протилежному випадку – ваш вигук буде «Ні!». Отже, почали!
( На магнітну дошку прикріплюються малюнки рослин і тварин у довільному порядку.)
Рослини Тварини
Дуб – так. Синичка – так.
Ялина – так. Скорпіон – ні.
Секвоя – ні. Дятел – так.
Сосна – так. Білка – так.
Клен – так. Кобра – ні.
Верблюжа колючка – ні. Лось – так.
Пальма – ні. Білий ведмідь – ні.
Береза – так. Ящірка – так.
V. Підсумок уроку.
Оцінювання роботи учнів на уроці.