Урок географії в 11 класі "Механічний рух населення.Демографічні чинники розвитку економіки"

Про матеріал
Розробка уроку з географії в 11 класі з використанням ІКТ. В основі уроку лежить прийом " Перевернутий клас".
Перегляд файлу

Географія 11 клас

 

Тема. Механічний рух населення. Демографічні чинники розвитку економіки.

Мета. Актуалізувати знання учнів  про міграції та їх види, особливості сучасних міграційних процесів у світі; сформувати знання  про взаємозв’язок демографічних процесів та рівня соціально-економічного розвитку країни;  вчити висловлювати судження щодо ефективності  економічних, адміністративно-правових та виховних заходів демографічної політики, робити висновки про важливість демографічних прогнозів . 

Розвивати вміння працювати з картографічними, статистичними матеріалами.

Виховувати в учнів пізнавальний інтерес до демографічних процесів, що відбуваються в світі та Україні, виховувати національну самосвідомість.

 

Обладнання: інтерактивний комплекс, телефони, політична карта, атласи, підручники.

Тип уроку:  урок- дослідження.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

Доброго дня, діти.  Я бачу ви всі в доброму настрої тож розпочнемо наш урок.

У  вас  є робочі картки групи, критерії оцінювання . Секретар групи буде виставляти бали кожному учаснику за різні види робіт, потім додамо бали за тести на платформі та виведемо оцінку за урок.

ІІ.Актуалізація опорних знань.  

1.Теги слів ( хмара платформаWordlt Out)

 Хмара слів зібрала в собі певні поняття, якою темою їх можна об’єднати ?

 ( демографія). Чому ?

( Тому що демографія - це наука  , яка вивчає відтворення , структуру, види розселення та розміщення населення по території.

А  міграції  є однією з категорій , які вивчає демографія)

Повторимо, що означає кожне поняття.( Міграції, мігранти, імміграція, еміграція, сальдо міграцій, депортація)

(слайд)

  • Перекладіть, що написано? ( термін написано англійською мовою). Що таке глобалізація? (Процес або тенденція до  об’єднання безлічі країн в економічному, політичному і культурному плані ).

-Чи впливає глобалізація на міграційні процеси? 

-Поміркуйте і скажіть, які причини спонукають людей до масових переселень? Запишіть слово англійською до ваших словників.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 Розвиток людства завжди супроводжується процесами переміщення населення. У пошуках кращих умов життя громадяни змінюють місця проживання. Міграції істотно впливають на загальну картину населення  всієї планети.

 Саме механічний рух населення виявився причиною утворення міст, міських агломерацій. Деякі сучасні держави світу (США, Канада, Австралія) засновані мігрантами.   3 % населення Землі — понад 190 млн осіб — сьогодні проживає не в тих країнах, де вони народи­лися.

  Важливо знати, які процеси відбуваються в суспільстві, як і чому змінюється кількість населення, де воно розміщується  і як його кількість впливає на розвиток економіки країни.

ІІІ  Повідомлення  теми та мети уроку

Механічний рух населення. Демографічні чинники впливу на розвиток економіки.

( Учні записують тему в зошити )( слайд)

Епіграф:  «Збирай факти! З них розвивається думка.» Жорж-Луї де Бюффон

 ( французький натураліст,біолог,геолог)

Тому працюємо , використовуючи тільки факти і бажано, щоб так було не тільки сьогодні на нашому  уроці , а і завжди у вашому житті -  вірте тільки фактам.

  Ознайомтеся із планом уроку  ( слайд) .У вас на парті є листки із планом уроку:

1.Міграції , їх показники , чинники та вплив на відтворення і його перерозподіл в світі.

2.Просторові тенденції міграційних процесів.

3.Якість життя як чинник природного і механічного руху населення.

4.Демографічні чинники розвитку економіки та спеціалізації країн. Демографічні прогнози.

Проблемне питання: (слайд)  До чого призводить стрімке зниження кількості українців.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Прийом « Дедукція» ( 2хв)      Інтерактивна вправа на дошці « Знайди пару» C:\Users\user\Pictures\qrcode.png

По черзі виконують завдання біля дошки.

Я бачу, що ви добре орієнтуєтесь , які є види міграцій.

Наступне, що нам необхідно зясувати : Який вплив  міграцій на відтворення та перерозподіл населення в світі  ?

 Використовуючи матеріал підручника , додаткові джерела інформації,  логічне мислення дайте відповідь на питання  .

Робота в групах

  1. група

Як впливають міграційні процеси  на перерозподіл населення  в світі?   

    Міграції здійснюють перерозподіл населення в світі, виконуючи при цьому дві основні функції:  

- Розподільна функція міграцій полягає в перерозподілі населення між регіонами та країнами, за рахунок чого досягається більша відповідність між попитом на робочу силу та її пропозицією.

- Селективна функція міграції полягає в зміні якісного складу населення та робочої сили територій унаслідок нерівномірної участі в міграційних процесах представників різних соціально-демографічних груп.

Таким чином, мігранти  їдуть в ті регіони, де є  попит на робочу силу, змінюючи при цьому вікову структуру населення.

2 Група

Як впливають міграційні процеси на відтворення населення  ?   

     Міграційні процеси все більше впливають  на відтворення  населення Під впливом міграцій змінюється вікова структура населення. Зміни вікової структури тягнуть за собою коливання рівня природного приросту. Якщо країну залишає багато людей репродуктивного віку, це призводить до скорочення народжуваності, зростання рівня смертності та, як результат, скорочення чисельності населення.

   Більшість мігрантів – молоді люди, часом із сім’ями.  Їхній приїзд до іншої країни  призводить до збільшення частки людей працездатного віку та зростання народжуваності.

Таким чином, міграції   сприяють змінам чисельності населення як в місцях виїзду людей, так і прибуття.

    Відомий вчений географ М. Барановський стверджував : « Люди не перелітні птахи, і їхнє переселення пояснюється не біологічними, а суспільними законами».( слайд)

Слово вчителя

Кількість мігрантів по всьому світі невпинно збільшується (слайд)

1910 р-33 млн.осіб;

1965 р.-65 млн.осіб;

1990 р.-120 млн.осіб;

поч.ХХІ ст.-232 млн.осіб ( доповідь ООН)-3,2% від населення Землі. 

Знайдіть в Інтернеті лічильник населення світу в реальному часі https://countrymeters.info/ru/Europe . Виберіть категорію Населення Європи і порівняйте показники за 2019 р. Природній приріст населення

(-172 347) і Міграційний приріст населення  (867 895 осіб)   Який висновок можна зробити ?   За 2019 рік  населення Європи збільшилось  приблизно  на 695 550 чоловік завдяки міграційним процесам.

 Висновок:  Механічний рух істотно впливає на перерозподіл населення в світі.

Прийом « Перевернутий урок»( 20 хв)

 Вам було задане випереджуюче завдання підготувати мультимедійні плакати.

Першій групі підготувати  на тему « Просторові тенденції міграційних процесів. Якість життя як чинник природного і механічного руху населення»

Другій групі «Вплив  демографічних чинників   на розвиток економіки країни  та спеціалізації країн світу  . Демографічні прогнози»

Дотримуємось регламенту - презентація до 10 хвилин.

1.Презентація 1 групи  https://edu.glogster.com/glog/66474797/39gp3i944eg

2.Презентація ІІ групи.

Дякуємо нашим учням за такі змістовні мультимедійні плакати, ви можете їх опублікувати в Інтернет . слайд)

V. Закріплення і узагальнення.

Ви слухали уважно і тому наступне завдання -дати відповідь  на  запитання по матеріалам іншої групи. Використовуючи почуте, матеріал підручника, додаткові джерела  дайте відповідь на запитання . 

Перша група 

1).Спрогнозуйте умови за яких  українські заробітчани повернуться в Україну.

 -це створення робочих місць всередині України;

- підняття зарплат до рівня європейських зарплат;

 - доступ до дешевих кредитів на відкриття бізнесу, купівлі житла;

-  розвинута система охорони здоров’я;

- суди і правоохоронні органи ,які реально захищають населення.

Якщо в Україні буде забезпечений стійкий рівень економічного зростання та створена достатня кількість вільних робочих місць, то значна частина українського населення, що працює закордоном, повернеться. При цьому здобуті ними в іноземних країнах навички, вміння та знання сприятимуть розвитку підприємницької діяльності та бізнесу України. Проте, доки ці питання залишаються невирішеними, Україна залишається експортером трудових ресурсів закордон.

2) . Поясніть як процеси відтворення населення сьогодні впливатимуть на ринок праці в майбутньому? 

 Так як  чисельність населення  збільшується за рахунок збільшення народжуваності населення країн, що розвиваються, то в майбутньому збільшиться кількість трудових ресурсів, які в свою чергу призведе до  збільшення міграційних потоків до розвинених країн, а це призведе до надлишку робочої сили  і як наслідок до збільшення безробіття . Тобто на ринку праці виявиться надлишок робочої сили

Друга група

  1. Обгрунтуйте причини зовнішніх і внутрішніх міграцій українців.

Зовнішній: низький рівень оплати праці, політична нестабільність, корумпованість органів влади, недіючі правові механізми захисту  прав власності,  – військові дії на Сході України; – макроекономічна криза; – високий рівень молодіжного безробіття; – сезонність виробництва деяких галузей; – пошук нової роботи внаслідок нестабільного функціонування окремих підприємств; – здобуття освіти у вищих навчальних закладах.

Якщо проаналізувати дані Державної служби статистики України станом на 1 січня 2018 року, то можна визначити, що регіонами з найбільшим міграційним приростом населення України є Київська, Одеська, Чернівецька, Харківська та Дніпропетровська області. Найбільший відтік населення, за даними Державної служби статистики України станом на 1 січня 2018 року, спостерігався в Донецькій, Луганській та Вінницькій областях

  1. Поясніть як якість життя в одних країнах впливає на механічний рух в інших.( Наприклад в Італії та Лівії  або в Сирії та Туреччині?)

Італія приймає левову частку мігрантів .Італія, яка розташована неподалік від Лівії, з 2014 року прийняла близько 650 тисяч човнів з мігрантами. Територіальна близькість до Лівії, якість життя  притягують до себе біженців. Але для багатьох Італія стає транзитною країною, бо їх більше приваблюють країни Європи , де вища якість життя і здійснюються соціальні виплати.

 Таким чином ми ще раз переконалися , що міграції суттєво впливають на перерозподіл населення в світі. І я думаю, що проаналізувавши почуте, ви вже зможете дати відповідь на наше проблемне питання. 

 Відповідь на проблемне питання.

 Стрімке зменшення кількості населення призведе до зменшення кількості населення працездатного віку і як результат зменшення величини сукупного національного доходу, скорочення тривалості життя,  погіршення здоров’я нації , інтенсифікації міграційних процесів ,до збільшення кількості бідних і зменшення споживчого попиту.

Учитель. Я  оптимістка і тому надіюся, що в Україні буде забезпечений стійкий рівень економічного зростання та створена достатня кількість вільних робочих місць і значна частина українського населення, що працює закордоном, повернеться. При цьому здобуті ними в іноземних країнах навички, вміння та знання сприятимуть розвитку підприємницької діяльності та бізнесу України.

А вам не доведеться працювати на чужині, а жити в багатій процвітаючій країні.   

Тести на платформі Трівенті( http://www.triventy.com/host/140494)

Робота з контурною картою.

Позначити на карті основні центри міграційних потоків.

Розв’язування задачі ( ЗНО)

 Кількість населення адміністративного району за рік збільшилася з 40 000 осіб до 40 750 осіб. Чому дорівнює сальдо міграції в цьому районі, якщо природний приріст населення становив 130 осіб на рік.

  1. 40750-40400=350 
  2. 350-130=220

Підсумок уроку

Протягом уроку ви повинні були скласти графічну модель нашого  уроку. Дізнаємося , що ж ви запамятали та зрозуміли.

  •  Який вплив міграцій на відтворення та перерозподіл населення?
  • Назвіть основні центри міграційних потоків.
  • Назвіть основні причини міграцій.
  • Як впливає  якість життя  на  природний та механічний  рух населення?
  • Для чого необхідні демографічні прогнози?

Оцінювання

Наші секретарі  заповнили листки оцінювання та об’єктивно виставили оцінки. Ознайомтеся  з оцінками.

Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника. Підготувати мультимедійний плакат колаж.

Наш урок я хочу закінчити такими словами:

Прошу- не їдь на чужину!

І не шукай чужого щастя.

Хай доля тобі  зів’є гніздо  в своїм краю,

Молю Бога - будь ласка!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бойчук Тетяна Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Іванова Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
4144
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку