Урок-гра “Ці дивні членистоногі”

Про матеріал
Урок-гра узагальнення знань з теми членистоногі. Виділено особливості будови різних класів типу. Їх значення в природі і в житті людини. Урок розвиває пізнавальний інтерес учнів, Вчить працювати з додатковою літературою з біології.
Перегляд файлу

                           Урок-гра “Ці дивні членистоногі”

 

         Мета  Узагальнити і систематизувати знання різноманітності типу Членистоногі.Виділити особливості будови різних класів типу. їх значення в природі і в житті людини. Розвивати пізнавальний інтерес учнів, вчити працювати з додатковою літературою з біології.

                                        ХІД  УРОКУ

         Клас поділений на дві команди. У кожної команди - девіз і емблема.

І. Вступне слово вчителя.                                                                                                                   Дорогі діти! Ми з вами завершили вивчення найбільшого типу тварин - типу Членистоногі.До цього типу належить більше половини видів тварин, які сьогодні населяють Землю. Сьогодні ми спробуємо узагальнити і систематизувати одержані знання. Зробимо ми це в ігровій формі. Ви станете учасниками різноманітних конкурсів. Переможці отримуватимуть жетони. Командна перемога визначатиметься за сумою набраних балів-жетонів. Учень, який набере найбільшу кількість жетонів, отримає “Орден барвистого метелика” і звання -“Найрозумніший”.

ІІ.Конкурсні змагання учнів

       Конкурс 1. Цікава систематика

       

          Запитання до класу. Що таке систематика?   Це наука, яка  визначає місце описаної тварини в системі царства Тварини)

         Завдання 1.Вибрати із тексту вірша назви всіх представників типу Членистоногі, визначити клас і. де можливо. ряд. до яких вони належать.

                                        МИМО

Гуде бджола.- вона летить на свій медовий луг,

Пересувається, сопе. повзе кудись там жук                                                                         .Висять на нитці павуки, клопочуть мураші,

Готують на ніч світлячки ліхтарики свої.

То ж зупинися! Нахились!

Під ноги подивись!

А ти між них і мимо них,а інколи й по них,

Забувши все. сміливо йдеш. сумний громадянин

(Бджола -Клас Комахи. ряд Перетинчастокрилі

 Жук -Клас Комахи, ряд Твердокрилі (Жуки)

Павук - Клас Павукоподібні, ряд - Павуки

Мурахи - клас Комахи, ряд Перетинчастокрилі

Світлячок - клас Комахи. ряд Твердокрилі,родина  Світляки)

 

Завдання 2.”Хто зайвий?”

В кожній групі визначити, за якою ознакою тварини об”єднані в групи. і яка з них в цій групі зайва.

1 Річковий рак                                  2.Рак- самітник             3. Білан капустяний

   Краб трав”яний                                Циклоп                           Павичеве око

   Каракурт                                           Білан капустяний          Махаон

   Водяний віслюк                               Павук-хрестовик            Бабка велике коромисло

   Дафнія                                            Дощовий черв”як                Тутовий шовкопряд

 

 

 

 

 

4.Жук-олень                            5. Велике нічне павичеве око         6. Овід підшкірний

   Білан капустяний                     Воша головна                                   Тутовий шовкопряд

   Бджола медоносна                  Клоп шкідлива черепашка               Бабка красавка       

   Тарган рудий                            Тарган рудий                                     Руда лісова мурашка

   Муха кімнатна                          Богомол звичайний                          Лимонниця звичайна

 

(1.Каракурт - клас Павукоподібні, всі інші - клас Ракоподібні.

 2. Дощовий черв”як - тип Кільчасті черви, всі інші - тип Членистоногі.

3. Бабка велике коромисло -ряб Бабки, всі інщі - ряд Лускокрилі

4. Тарган рудий - розвиток з неповним перетворенням, всі решта - з повним перетворенням

5.Павичеве око - з повним перетворенням. інші - з неповним перетворенням

6. Тутрвий шовкопряд - “домашня” комаха. решта - дикі )

 

3. Кому належить ознака?

 

     Розподіліть ознаки по систематичних групах.

     Тип Членистоногі.

     Класи. 1. Ракоподібні

                 2. Павукоподібні

                 3. Комахоподібні.

  1. Відділи тіла - головогруди і черевце
  2. Відділи тіла - голова\ груди. черевце
  3. Хітиновий покрив
  4. Мають крила
  5. Три пари ходильних ніг
  6. Чотири пари ходильних ніг
  7. Членисті кінцівки
  8. Нема вусиків
  9. Мають павутинні бородавки
  10. Дві пари вусиків
  11. Одна пара вусиків
  12. Органи дихання - зябра
  13. Органи дихання - трахеї
  14. Кровоносна система незамкнена
  15. Замкнена кровоносна система
  16. Органи виділення - зелені залози
  17. Органи виділення - мальпчгчєві судини
  18. Попереднє травлення їжі відбувається поза організмом
  19. Серце має вигляд багатокамерної трубки
  20. Серце має вигляд мішка на спинному боці тіла

( Тип Членистоногі: 3. 7. 14

  Клас Ракоподібні: 1. 10. 12. 16. 20

            Павуководібні 1. 6. 8. 9. 13. 17.

            Комахоподібні: 4. 5. 11. 13. 17.

 

Конкурс 4.

       Участь беруть всі члени команд.

       Завдання. Дати якомога більше правильних відповідей за 1 хвилину.

       Запитання для конкурсу

    1.Хто швидше махає крилами - джміль чи комар? ( Комар. Визначити можна за висотою звуку)

   2. Яка з комах найсильніша відносно своєї ваги? (Жук-носоріг)

   3. Самки, чи самці комарів ссуть кров? (Самки. Перед тим, як відкладати яйця)

   4. Чим живляться самці комарів (Соками рослин)

   5.Скільки ніг у павука (Чотири пари)

   6.Що стає з бджолою, коли вона вжалить людину (Вона гтне)

   7. Де зимують річкові раки? (В норах)

8.Який жук на території України найбільший? (Жук-олень)

9. Як довго живуть одноденки (2-3 години)

10. Чим вкрите тіло Членистоногих? (Хітином)

11. Скільки ходильних ніг у річкового рака? ( 5 пар)

12. Яка будова серця у рака? (П”ятикутний мішечок)

13.  Де знаходяться видільні залози у рака річкового ? (На голові)

14. Якого кольору кров у павука? (Прозора)

15. Який ьтп кровоносної системи  у Членистоногмх? (Незамкнена)

16. Скільки пар очей у павука? ( Чотири пари. Прості)

17. Як називається порожнина тіла у Членистоногих? (Міксоцель)

18. До якого ряду належить річковий рак ? (ДЕсятиногі)

19. Де знаходиться серце у павука? (В черевці)

20. До якого відділу тіла прикріплюються ніжки та крила у жука? (До грудей)

 21.Скільки пар ходильних ніг у метелика? ( Три пари)

22.  Чи задихнеться жук, якщо його головою занурити у воду? (Ні)

23. Як називається явище, за якого самці відрізняються від самок? (Статевий      диморфізм).

24. Як називається американський вид павука. у якого самка після запліднення з”їдає самця? ( Чорна вдова)

25. Як називається наука, яка вивчає комах? (Ентомологія)

26. До якого класу належать тарантул і каракурт? (Павукоподібні)

27. Які органи дихання у павуків? (Трахеї і легеневі мішки)

28. До якого ряду належить капустяний білан? (Лускокрилі)

29. Чи бере участь в транспорті газів кровоносна система комах? (Ні)

30. Яка форма серця у комах? (Багатокамерна трубка)

31. Який тип розвитку у таргана рудого? (З неповним перетворенням)

32. В якому типі розвитку є лялечка ? ( При повному перетворенні)

33. Чи розрізняють комахи кольори?  (Так)

34 Якого типу ротові органи у жуків? (Гризучі)

35. Найбільший в світі метелик (Агріппіна)

36. Найбільший в світі павук (Птахоїд)

37. Як ще називається ряд Твердокрилі? (Жукии)

38. За якою ознакою можна безпомилково відрізнити павука від комахи?

       (За кількістю ніжок)

39. Який тип розвитку у річкового рака?(Прямий. без перетворення)

40. Чи ростуть дорослі комахи? (Ні Хітин перешкоджає)

 

Конкупс 5. “Тваринний кухар”

На інтерактивній дошці  командам пропонується завдання;

поставити у відповідність  назву тварини і їжу, якою вона живиться.

  1. Їздці 2. Метелики 3. Самка комара. 4.Попелиця. 5.Воскова міль

      6.  Кліщ  7. Річковий рак

Меню. а) рослинний сік. б) гусінь: в) кров; г) залишки тіл загиблих риб; д) гній;

            е) нектар; ж) віск.

Відповіді: 1 (б): 2(е): 3(в): 4 (а): 5 (ж): 6 (а): 7 (г)

                                                                                   

Конкурс 6. Членистоногі - метеорологи

 

Завдання: передбачити погоду за поведінкою тварин.

 

  1. Раки вилазять на берег і закопуються в пісок - (перед дощем)
  2. Якщо павука побачили ввечері (настуний день буде погідним)
  3. Якщо навесні літає багато павутиння (літо буде погідним і  спекотним)
  4. Павуків і їхніх сіток мало  ( на зміну погоди на дощ). Багато павуків -(чекайте гарної погоди)
  5. Багато павутиння на початку весни  - (на довгу і суху осінь)
  6. Павутиння стелеться на деревах  - (на тепло)
  7. Цвіркуни кричать - (гарний день віщують), замовкають - (негоду накликають)
  8. Довго вночі цвіркуни співають - (ранок буде тихим і сонячним)
  9. Бабки літають не поспішаючи.. поодинці або парами - (до гарної погоди).

            Бабки збираються в групи і голосно стрекочуть - (чекай дощу)

  1. Навесні багато хрущів - ( влітку чекай посухи)
  2. Якщо хрущі з”явилися ще в квітні, - травень буде (дощовий)
  3. Якщо серед гарної погоди жуки-гнойовики зникають  (через кілька годин буде дощ)
  4. Метелики в сонячний день перестають літати, шукають схованки (перед дощем)
  5. Небо вкрите хмарами, а метелики кропивниці вже літають, - (буде ясна погода)
  6. Мурашки поспішають у мурашник, ховаються - (буде сильний дощ. злива)
  7. Чим вище восени мурашині купи - (тим суворішою буде зима.
  8. Якщо в хмарну погоду бджоли не ховаються у вулик. а продовжують збирати нектар - (дощу не буде)
  9. Бджоли сидять і сильно гудуть - (дощ наближається)
  10. Бджоли сидять на стінках вулика - (буде сильна спека)
  11. Якщо бджоли в сінокіс гніздяться на землі  - (буде сухо)

           Якщо бджоли гніздяться на деревах  - ( будуть дощі)

  1. Бджоли залишили вічко відкритим - ( на теплу зиму). заліпили вічко воском - ( на холодну зиму)
  2. Влітку мухи сильно гудуть - ( на дощ (
  3. Багато комарів - ( багато ягід ), багато мошки -  (багато  грибів)
  4. Комарі і мошки в”ються стовпом у повітрі - (на гарну погоду)
  5. Дуже рано прокидаються мухи і сильно гудуть - (день буде гарний)
  6. Якщо в зимові дні ще можна побачити комарів - (зима буде теплою).

 

Конкурс 7. Впізнай тварину.

 

     За ознаками впізнати тварину якомога раніше

1.Тварина типу Членистоногі

2.Клас Комахи

3. Ротові органи гризучі

4.Дві пари крил: передні - тверді надкрила. задні - перетинчасті

5. Ряд Твердокрилі

6. Розміри дорослої комахи - 2.5 -3 см

7 На голові - одна пара вусиківз пучком пластинок

8. Колір надкрил - коричневий

9. Личинки живуть у грунті

10. Личинки живляться коренями рослин. від чого ті можуть загинути

11. Доросла комаха живиться листям дерев і кущів

12. Про цих уомах згадується у вірші Т.Г.Шевченка

13.  Вони … “над вишнями гудуть” ( Це - травневий хрущ)

 

Конкурс 8.

“Найрозумніший”

Що? Чому? Як? Який?

Серія  ЩО?

1 Що станеться з бджолою. коли вона вжалить людину? (Вона гине. бо разом з жалом вириваються внутрішні органи)

2  Що є органом рівноваги у мухи? (Дзижчальця)

3 Що таке кокон?  (Оболонка для лялечки з шовкових ниток -зі слинних залоз)

4. В одному музеї розсипались опудала тварин. Що могло з ними статися?

    (З”їли жуки-шкуроїди)

5. Що таке “біологічний метод боротьби зі шкідниками”? (Використання комах = природних ворогів цих шкідників)

 

Серія “ЧОМУ?”

 

1 Чому павук-косарик так називається? (Рух ноги - як рух коси)

2. Чому павук-вовк так називається? (Наздоганяє здобич при полюванні )

3. Чому так називається павук чорна вдова? (Самка з”їдає самця після спарювання).

4. Чому річковий рак линяє протягом всього життя? ( Інакше він не росте. Хітиновий покрив заважає)

5. Чому жуків-краснотілів вважають корисними? (Вони поїдають гусінь)

6. Чому метелики.як правило, не потрапляють в ловильну сітку павука?Лусочки з крилець облітають і комаха не прилипає до павутиння).

7. Чому не бажано користуватись чужим гребінцем? ( Бо можна набратись вошей)

 

Серія  ЯК?

 

  1. Як самець павука-пізаури старається сподобатись самці?(Дарує їй комаху, обплутану павутинням)
  2. Як називається ротовий апарат комара? (Колючо-сисний)
  3. Як шкодить людині воша? (живиться кров”ю. Переносник тифу)
  4. Як живляться дорослі бабки? (Хижаки. Ловлять здобич у польоті)
  5. Як шкодить людині  алярійний комар? ( Переносить збудника малярії)
  6. Як зимують дафнії? (В стадії яйця)
  7. Як шкодить людині гессенська муха? (Нищить зернові)

 

                                                                                                                                         

 

Серія ЯКИЙ?

 

  1. Який клас тварин - найчисленніший? (Комахи.  Майже 1 млн видів)
  2. Яких отруйних павуків ви знаєте? ( Тарантул. каракурт)
  3. Яких свійських комах ви знаєте? (Бджола медоносна. тутовий шовкопряд)
  4. Яка членистонога тварина - найбільша? ( за розміром тулуба - омар, а за розмахом ніг - японський гігантський краб)
  5. Які кліщі приносять користь людині? (Вільноживучий грунтовий панцирний кліщ - поліпшує родючість грунту)

 

9 Конкурс на кращу загадку про членистоногих.

 

1.Худий Панасик

   До крові ласий

   Пищить. літає.-

   Донора шукає         (Комар)

 

2. Вміє гарно він пірнати

     І в воді не потопати

     Дім його зоветься “дзвін”

     Хоч ніяк не дзвонить він.                (Павук-сріблянка)

 

3. Літуни поналітали,

     Листя геть пооб”їдали.

     Їхні дітки підростуть -

     Корінці всі обгризуть.                    (Хрущі

 

4. Як із лісу я прийшов.

    Подаруночка знайшов.

    Він до шкіри причепився.

    Крові теплої напився.

    Так роздувсь. що й не впізнать.

    Ви могли б його назвать?                      (Кліщ)

 

5. Музикант в траві сидів,

    Грав на скрипці, як умів.

    Цей зелений музикант .-

    Неабиякий талант.

    Він на скрипці виграва

    Музикальнії дива.

    А слухачка - дама

    Слухає … ногами.                      (Коник)

 

                                                                                                                                                                                                                              

 

 

  1. Цей бандит десятиногий

Дім чужий забрать хотів.

Вбив хазяїна і його

На обід тихенько з”їв.

Сам в хатині поселився

Та й живе одинаком.

Не дверима зачинився,,

А… ногою-плескачем                     (Рак-самітник)

 

  1.  Ця невтомна трудівниця

 День при дні - ось придивіться!  -

Не складає рук своїх

Чи то пак  - шістьох всіх ніг!

Звуть її не випадково

Працелюбства еталоном.      (Бджола)

 

  1. Надворі у діжці

Розвелися блішки.

У воді стрибають.

Вусами махають                       ( Дафнії)

 

  1. Цей смугастий диверсант

На обжерливістьб талант.

У картоплі листя з”в

Й стебла їсти вже хотів.

Та прийшов я з апаратом -

Розквитався з диверсантом.               (Колорадський жук)

 

  1.  Свої сіті розпустив,

 Сам у засідці засів

Та й чекає руху.

Стережіться, мухи!                  (Павук)

 

  1. Вусатий дядько

Плаває задки,

А ходить вперед.                (Річковий рак)

 

  1. Як заразишся ним. друже.

Будеш чухатися дуже.              (Коростяний свербун)

 

  1. Як варення забродило.

Там з”явились …..    (дрозофіли)

 

  1. Цей прядильник пречудовий

Шовку нам напряв сувої.            (Тутовий шовкопряд)

 

  1. Хто його вб”є. свою кров проллє.     (Комар)

 

  1. Сам чорний. та не ворон.

Є роги. а не бик

Шість ніг без копит.                     (Жук-олень)

 

  1. Уночі літає,

Вогнем миготить,

А диму немає.                 (Світлячок)

 

  1. Стежиною. де лісу буйні шати.

Трудівничок вертається до хати.

Його не видно від землі, малого.

А тягне більше від себе самого.           (Мурашка)

 

10. Конкурс скоромовок.

         Завдання. Швидко проказати скоромовку тричі. 

                       Дати відповідь на запитання

                       -   До якого класу і ряду належать ці тварини?

 

                 “Якби знав комар, як омар викомарювався”

11. Конкурс капітанів.

  1. У омарів одна клешня більша за розмірами. ніж друга. Запропонуйте свої варіанти пояснення - яке призначення великої та малої клешень?

(Масивнішею клешнею омар розламує  покриви морських їжаків, мушлі молюсків, а другою. тоншою. ріжучою клешнею він розриває на шматки тіла риб і креветок)

  1. У товщі покривів десятиногих раків розміщені хроматофори, в яких є пігменти, що зумовлюють забарвлення  їхніх покривів. але до хроматофорів не підходять нерви. Як регулюється розподіл пігментів у покривах. Запропонуйте свої варіанти відповідей.

(Рецептори (нервові клітини) сприймають світлові подразнення. Нервовий імпульс вмикає ендокринну систему, яка посилено продукує гормони. Коли гормони потрапляють до хроматофорів, рак змінює своє забарвлення).

  1. Серед десятиногих раків є маленькі краби (самки - до 5 мм. самці -до 1.2 мм). які мешкають у невеликих порожнинах коралових поліпів. Вибратись із цих порожнин вони не можуть. Як вони туди потрапляють?

(Молодий краб виїдає тіло молодого поліпа із вапнякової чашечки та займає його місце. Розростаючись.. колонія поліпів поступово “замуровує” краба. але залишається отвір, через який до краба потрапляє вода і кисень

  1. У ракоподібних ї “жуйний” шлунок”. Чому і яким чмном шлунок може “жувати”?

(В “жуйному шлунку” ракоподібних є хітинові зубці. за допомогою яких відбувається перетирання досить грубої їжі рака. Це компенсує відсутність зубів у цих тварин.)

  1. Комахи з яким типом перетворення. на вашу думку. еволюційно старіші? Обгрунтуйте свою гіпотезу.

(Еволюційно старішими є комахи з неповним перетворенням. Коли виникли перші комахи, “щільність заселення” території була відносно невеликою і внутрішньовидова конкуренція не була надто високою. Повне перетворення виникло пізніше. як пристосування до збільшення конкуренції на більш пізньому етапі еволюції).

  1. Які переваги повного перетворення комах над неповним?

(При повному перетворенні личинки і дорослі комахи живуть в різних середовищах і живляться різною їжею. що зменшує внутрішньовидову конкуренцію між представниками різних фаз розвитку ).

  1. Як комахи підтримують температуру свого тіла?

(Посилена робота м”язів, гріються на сонці. Бджоли взимку збираються в клубок).

  1. Що б трапилося, якби на Землі зникли всі комахи                                                                                 11. Конкурс знавців Червоної книги.

         Назвати  якомога більше Членистоногих. занесених до Червоної книги.

         Називають члени команд по черзі, поки не почнуть повторюватися назви.

         Кожна назва  - 1 бал

 

12. Ланцюжок термінів                                                                                                                За 3-5 хвилин скласти якомога довший ланцюжок термінів. Остання буква попереднього слова буде першою літерою наступного. Для зручності слова нумеруються.

Наприклад.

Жукаракуртарантулангустермітрахеяйцекладзвіногощупальцентомологія ….

 

ІІІ. Підведення підсумків.

      Слово - журі для оголошення результатів змагання.

Визначення команди - переможниці і переможця в індивідуальному заліку

( за кількістю набраних балів-жетонів). Виставлення оцінок.

.                                                                                                                                                                                                

 

 

 

 

docx
Додано
20 липня 2020
Переглядів
1638
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку