урок-гра "Мій Шевченко"

Про матеріал
Урок-вікторина знавців життя та творчості Т.Шевченка.Тема: Світова велич Тараса Шевченка Мета: оглянути вивчену поетичну спадщину Т.Шевченка, малярський робіт; виявити духовний імпульс, який подала діяльність митця за політичну незалежність і культурне збагачення України, розвивати увагу, пам’ять, спостережливість, уміння узагальнювати, виділяти головне із потоку інформації; формувати світогляд школярів; виховувати повагу до Т.Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії, розвиток української літературної мови, світовий мистецький поступ. Тип уроку: підсумковий урок - гра
Перегляд файлу

Тема: Світова велич Тараса Шевченка

Мета: оглянути вивчену поетичну спадщину Т.Шевченка, малярський робіт; виявити духовний імпульс, який подала діяльність митця за політичну незалежність і культурне збагачення України, розвивати увагу, пам’ять, спостережливість, уміння узагальнювати, виділяти головне із потоку інформації; формувати світогляд школярів; виховувати повагу до Т.Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії, розвиток української літературної мови, світовий мистецький поступ.

Тип уроку: підсумковий урок - гра

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Ознайомлення з умовами  та послідовністю проведення уроку-гри, шкалою оцінювання.

ІІ. Знавці біографії Т.Шевченка

1.  Коли та де народився і помер Т.Шевченко?

( 9 березня 1814 с.Моринці – 10  березня 1861 Петербург)

2.  Брати і сестри Т.Шевченка

( Микита, Йосип, Катерина, Марія, Ярина, Параска)

3.  Коли і в кого Т.Шевченко навчався грамоти?

( дяк Павло Губан)

4.  Хто був першим вчителем малювання Т.Шевченка?

( Майстер Ширяєв)

5.  Як Шевченко потрапив у Петербург?

( Козачком з паном Енгельгардтом)

6.  Як Шевченко потрапив до Академії мистецтв?

( Його помітив Сошенко в Літньому саду)

 7.  Коли і як звільнено Т.Шевченка з кріпацтва?

( 22 квітня 1838)

8. Що було причиною заслання Т.Шевченка?

( Кирило-Мефодіївське товариство, поема «Сон»)

9.  Яке покарання отримав Т.Шевченко?

( Рядовим в Оренбурзький полк з забороною писати й малювати)

10. Які жінки були присутні в долі Тараса?

( Оксана, Коваленко, княжна Рєпніна, Ликера Полусмак)

11. Скільки тривало заслання?

( 1847-1857)

12. Як називалась книжечка, куди Т.Шевченко записував свої вірші на засланні. (Захалявна)

ІІІ. Знавці  літературної творчості  Т.Шевченка

  1.     Рік виходу першої збірки Т.Шевченка та назвати твори, які туди увійшли. ( 1840 р. – «Думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка», «До Основ’яненка», « Іван Підкова», «Тарасова ніч»)
  2.     Твір, де гостро висміяно царя і царицю.

   («Сон» ( У всякого своя доля»)

  1.     Назвати автобіографічні поезії Т.Шевченка.

( «Мені 13 минало», «І золотої, й дорогої», «Доля»)

  1.     Кому присвячена поема «Катерина»?

( В.А.Жуковському)

  1.     В яких поезіях використано біблійні сюжети?

( «Марія», «Ісаія», «Давидові псалми»)

  1.     В яких поезіях змальована гірка доля України?

( «Гайдамаки», «Іван Підкова»)

  1.     Перший друкований твір Т.Шевченка і якими словами він починався?

( Балада «Причинна»: «Реве та стогне Дніпр широкий»)

  1.     Драматичний твір Т.Шевченка

(«Назар Стодоля»)

9.Псевдоніми Т.Шевченка

( Кобзар, Дармограй)

  1. Чому новий період творчості Т.Шевченка названо «Періодом трьох літ»  і роки його тривання

(Рукописна збірка «Три літа» 1843-1845)

  1. Назвати жанр твору « Великий льох» ( та пояснити його)

( Поема-містерія : три душі – білі птахи, злі демони – ворони)

  1. Скільки поезій налічує цикл « В казематі» та які саме це поезії?

( 15 віршів: Мені однаково, Садок вишневий коло хати, За байраком байрак, Ой одна я одна.. Присвята «Моїм союзникам посвящаю»)

  1. Відомі повісті Т.Шевченка

(«Варнак», «Художник», «Княгиня», «Близнеци», «Прогулка судовольствием и не без морали»

  1.  Які художні твори про Т.Шевченка визнаєте?

( С.Васильченко «В бур’янах», О.Іваненко «Тарасові шляхи», О.Ільченко «Петербурзька осінь», Л.Смілянський «Поетова молодість»).

ІV. Т. Шевченко – художник

  1.          Прізвища вчителів Т.Шевченка в Академії мистецтв.

( К.Брюлов, В.Венеціанов, І.Сошенко)

  1.          Назва циклу малюнків, присвячених Україні

(«Живописна Україна»

  1.          Чиї портрети змалював Т. Шевченко

( Є.Гребінка, Айри Олдріджа…)

4.Які власні твори ілюстрував Т.Шевченко сам?

( «Катерина», «Слепая», «Утоплена»)

  1. Картини, де зображено історію України.

( «Дари в Чигирині», «Богданова церква в Суботові»)

  1.          Картини, що відтворюють пейзаж тих місць, де Т.Шевченко перебував на засланні.

(«Місячна ніч на Кос-Аралі», «Форт Кара- Бутак»)

  1.          Які нагороди отримував Т.Шевченко навчаючись в Академії мистецтв і скільки?

( 3 срібні медалі)

  1.          У яких стилях, техніках працював Т.Шевченко?

( Сепія, офорт, акватинта)

V. Інсценізація уривку з твору Т.Шевченка ( за вибором команди)

VІ. Конкурс «Редактор»( відновити втрачені рядки з твору та назвати назву твору)

 

 

Багато їх, а хто скаже,

Де (Гонти) могила,

(Мученика праведного) ,

Де похоронили?

Де (Залізняк) душа щира,

Де одпочиває!

Тяжко! Важко! Кат панує,

А їх не згадають.       («Гайдамаки»)

Ти не лукавила зо мною,

(Ти другом, братом і сестрою)

Сірома стала. Ти взяло

(Мене маленького за руку)

І в школу  хлопця одвела

До п’яного дяка в науку.

(«Учися, серденько, колись

З нас будуть люде»,) – ти сказала. 

«Доля»

VІI. Творчий конкурс

Скласти сенкан до слів «Шевченко», «Кобзар».

Шевченко

Вічний революціонер

Бореться, захищає, співчуває.

Живописець, політик, поет.

Велетень

Кобзар

Основоположник, правдолюб.

Караюсь, мучуся, але не каюсь.

Мужик, митець, новатор.

Прометей

 

VІII. Конкурс капітанів «Оратор» . Висловити власну думку , прокоментувати вислів.

І команда

Геній Шевченка своєю творчістю зігріває серця мільйонів… і тому він схожий на сонце. А хіба сонце може належати лише одному народові»? (Вірменин Г. Севунц)

 

 

ІІ команда

Він був найбільш народним поетом з усіх великих поетів світу… Поезія Шевченка була явищем єдиним і неповторним. Немає для неї відповідника в світовій літературі. (М. Якубець, Польща)

ІХ. Знавці творів Т.Шевченка

 

  1. В Путивлі-граді вранці-рано

Співає, плаче Ярославна,

Як та зозуленька кує,

Словами жалю додає.

«Плач Ярославни»

  1. Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями,

Бо москалі – чужі люде, роблять лихо з вами.

«Катерина»

  1. Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине..

От де, люде, наша слава,

Слава України!

«До Основ’яненка»

2.У всякого своя доля

І свій шлях широкий:

Той мурує, той руйнує,

Той неситим оком

На край світа зазирає… «Сон»)

  1. Тяжко-важко в світі жити

Сироті без роду:

Нема куди прихилиться , –

Хоч з гори та в воду.

«Думка»

3.Думи мої, думи мої,

Лихо мені з вами!

Нащо стали на папері

Сумними рядами?

« Думи мої»

  1. Плавай, плавай, лебедонько,

По синьому морю,

Рости, рости, тополенько,

Все вгору та вгору!

«Тополя»

4.Гомоніла Україна,

Довго гомоніла,

Довго-довго кров степами

Текла-червоніла.

«Гайдамаки»

  1. Нема на світі України,

Немає Другого Дніпра,

А ви претеся на чужину

Шукати  доброго добра.

« І мертвим, і живим»

5.Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

«І мертвим, і живим»

  1. І забудеться срамотня

Давняя година,

І оживе добра слава,

Слава України!

«І мертвим, і живим»

6.і мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

«Заповіт»

  1. Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється-ожива,

Як їх почує!

«Ну що  б, здавалося, слова»

7.О думи мої! О славо злая!

За тебе марно я в чужому краю

Караюсь, мучуся..але не каюсь!

«О думи мої, о славо злая»

  1. У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим..

« У нашім раї на землі»

8.Все упованіє моє

На тебе, мій пресвітлий раю,
на милосердіє твоє,

Все упованіє моє

На тебе, мати, возлагаю.

Святая сило всіх святих!

Пренепорочная, благая!

«Марія»

Х. Розгадати кросворд «Тарас Шевченко»

ХІ. Оголошення результатів уроку-конкурсу лічильною комісією.

ХІI. Визначення рівня успішності школярів на уроці.

ХIII. Домашнє завдання :

-         опрацювати біографію П.Куліша,  скласти хронологічну таблицю;

-         розпочати роботу над  романом  «Чорна рада».

 

docx
Додано
7 квітня
Переглядів
94
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку