Урок-гра „Птахи – краса Землі”
Мета уроку: - повторити і систематизувати знання про роль птахів у
природі і житті людини;
-удосконалити вміння розпізнавати вивчених тварин;
-розвивати вмінняспостерігати, аналізувати та робити
висновки;
- формувати соціальну компетентність;
- виховувати бережливе ставлення до оточуючого
середовища;- сприяти екологічному вихованню.
Тип уроку:урок узагальнення і систематизації знань.
Методи уроку:бесіда, інтерактивні, презентація.
I. Мотивація навчальної діяльності.
Першою починає гру та команда, яка перша виграє загадку.
Он долго дерево долбил
И всех букашек истребил,
Зря он времени не тратил
Длинноногий, пёстрый …
( дятел )
II. Узагальнення і систематизація знань.
1 конкурс. “ Далі, далі, далі …”
Умови: Вам необхідно відповісти на максимальну кількість запитань протягом 2 хв. Якщо ви не знаєте відповідь на запитання, то говорите “далі”, і вам буде задане нове запитання. Кількість правильних відповідей і буде визначати кількість балів.
Запитання до першої команди.
1.Чим вкрито тіло птахів ? ( пір'ям )
2.Яка залоза добре розвинута у птахів ? ( куприкова )
3.Що приймає участь у диханні птахів, крім легень ? ( повітряні мішки )
4.Передня кінцівка птахів видозмінена у … ( крила )
5.Чим в основному живляться лелеки ? ( жабами )
6.Найменший птах світу? ( колібрі )
7.Птах з рожевим оперенням ? ( фламінго )
8.Птах, що вміє говорити ? ( папуга )
9.Чи є у птахів пташине молоко ? ( так, голуби, пінгвіни )
10. Пташенята якого птаха шиплять як змії ? ( крутиголівки )
11. Скільки камер має серце птаха ? ( чотири )
12. Назвіть давнього птаха. Предка птахів. ( археоптерикс )
13. Як відрізнити ластівку від стрижа ? ( у ластівки глибокий виріз хвоста )
14. Чи можуть птахи вночі орієнтуватися по зірках ? ( так )
15. Чи міг археоптерикс далеко літати ? ( ні )
16. Чи мають птахи кольоровий зір ? ( так )
17. У кого більша кількість шийних хребців: у горобця чи у лебедя?(однакова)
18. Чи зволожена шкіра у птаха ? ( ні, суха)
19. Як називається велике скупчення птахів ? ( базар )
20. Яка функція великих грудних м'язів ? ( опускання крил )
21. Чи мають птахи ребра ? ( так )
2 конкурс. “ Ти мені. Я - тобі”.
Кожен член команди має задати запитання члену іншої команди за вибором.
Наприклад:
1.Чому, полюючи на пінгвінів, білий ведмідь закриває носа лапою ? ( це не можливо, бо там, де мешкають білі медведі, немає пінгвінів )
2. Який птах рухається по стовбуру дерева вгору і вниз, і який – тільки вгору? ( повзик і піщуха )
3 конкурс. “ Темна конячка ”.
Я зачитую характеристику певного птаха. Ваше завдання, дати відповідь, про кого йде мова.
1. У нього торбинка для продуктів завжди з собою. Нижня частина величезного дзьоба не що інше, як величезний шкіряний мішок. По рибу іноді доводиться літати далеко. Не було б торбинки, скільки її візьмеш ? Жаднючий ? Ні, він не тільки для себе її ловить – ще і малят годує. Вони виводяться у нього голі і безпорадні, і більше 2-х місяців батьки носять їм рибу.
Вони – мешканці теплих країн, але іноді буває, що і до нас залітають. І якщо побачите такого птаха з білим, ледь рожевим оперенням, то знайте, що це – білий, а єще й кучерявий … У нього оперення біле з темними штрихами. Ці два види занесені до Червоної книги. ( пелікан ).
2.Якби серед наземних птахів нашого краю проводили змагання на кращого бігуна, то переможцем став би, напевно, цей птах. У нього є для цього всі дані: дуже довгі ноги і витривалість. Цей птах міг би зайняти першемісце і в змаганні на маскування. А ще знаменитий тим, що серед наших птахів – найважчий, деякі екземпляри досягають 46 кг. ( дрофа )
Презентація «Птахи –краса Землі».
4 конкурс. “ Заморочки ”.
Вам потрібно витягнути карточку з номером, а під цим номером я зачитаю запитання.
1.Хату на хаті має, жабам рахунок знає. ( журавель )
2.У мене є великий хист, а співаю як артист. Спів мій радісний усюди дуже люблять слухать люди. ( соловейко )
3.Швидко скрізь цей птах літає, безліч мошок поїдає. За вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує. ( ластівка )
4.Уночі гуляє, вдень – відпочиває. Має круглі очі. Бачить серед ночі. ( сова )
5.Вдень – сліпа, а вночі – зряча, мишей ловить, а не кіт. ( сова )
6.Вдень мовчить, а вночі – кричить. ( сова )
7.Дивний ключ у небі лине, не залізний, а пташиний. Цим ключем в залізній млі відлітають …( журавлі )
8.У садочку понад тином я зробив йому хатину. Він навколо обдивився, засміявсь і оселився.( шпак )
5 конкурс. “ Гонки за лідером ”.
Кожна команда повина відповісти за 1 хв. на максимальну кількість запитань. Якщо не знаєте відповідь на запитання, то кажіть “далі” і буде зачитано наступне запитання. За правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Запитання до першої команди.
1.Найменший лісовий птах на Україні.( корольок )
2.Який птах кричить як кіт ?( сойка )
3.Як називають шлюбні ігри у тетеревів ? ( токування )
4.Який птах співає хвостом ? ( бекас )
5.У чому знаходиться зародок птаха ? ( у яйці )
6.Який птах розвиває найбільшу швидкість ? ( сокіл )
7.Синиця – це перелітний чи осілий птах ? ( осілий )
8.Орел – це виводковий чи нагніздний птах ? ( нагніздний )
9.Де знаходиться куприкова залоза птаха ? ( біля основи хвоста )
10. Чи є кіль у страусів ? ( нема )
11. Який орган чуття найкраще розвинений у птахів ? ( зір )
12. Що мають водоплавні птахи на кінцівках якпристосування для плавання?( перетинки )
13. Хребетна тварина, вкрита пір'ям.( птах )
14. Від якого птаха пішли сучасні птахи ? ( археоптерикс )
15. Кістки, що утворюють грудну клітку.( ребра )
16. Найбільший птах з роду совиних. ( пугач )
17. Орган, що примушує кров рухатися по судинам. ( серце )
18. Скільки кроків зробить горобець за сім років ? ( нескільки, бо він стрибає )
19. Який птах має сорок А ? ( сорока )
20. Яка кров знаходиться в лівому шлуночку ? ( артеріальна )
21. Назва голубої синиці. ( лазарівка )
22. Які птахи, що живуть у нашій місцевості, роблять гнізда у берегах річок ?( берегові ластівки )
23. У яких птахів пташенят висиджують самці, тримаючи яйце між лапками ?( пінгвіни )
24. Інша назва крука. ( ворон )
25. Великий денний хижий птах із загнутим дзьобом і великим хвостом.(орел)
Запитання для другої команди.
1.Найважчий птах України. ( дрофа )
2.Який птах, що живе у нас має найбільші крила? ( орел-беркут )
3.Виріст грудини, до якого прикріплюються м'язи, що піднімають крило?( кіль )
4.Птах – музичний інструмент. ( лірохвіст )
5.Кістки стопи птаха, що зрослися в одну кістку. ( цівка )
6.Родоначальники свійських курей. ( банківські кури )
7.Чому не літають страуси ? ( бо не мають кіля )
8.Чи мають птахи нігті ? ( так )
9.Чим живляться сови ? ( гризунами )
10. Як називається I відділ шлунку птахів ? ( залозистий )
11. Чи живиться орел зерном ? ( ні )
12. Де серце птаха скорочується частіше: у спокої чи при польоті ? ( при польоті )
13. Які птахи не літають ? ( страуси, пінгвіни, ківі )
14. Який птах не висиджує своїх пташенят ? ( зозуля )
15. Птах щастя. ( синій птах )
16. Який птах носить пташенят у лапках ? ( вальдшнеп )
17. Який з наших птахів вигодовує пташенят взимку ? ( шишкар )
18. Болотний птах з довгими ногами і хвостом ? ( кулик )
19. Який птах видає звуки, схожі на гавкання собаки ? ( самець білої куріпки )
20. Чи мають птахи нирки ? ( так )
21. Чи є у птахів зуби ? ( нема )
22. Хижий птах, який має найбільший розмах крил. Живиться падлом. Живе в горах. ( андський кондор )
23. Яке перо має вузький твердий стрижень і широкі м'які опахала ?( контурне )
24. Хижий птах, якого використовували під час полювання . Може розвивати велику швидкість ? ( сокіл )
25. Кочовий птах з родини воронових. Забарвлення чорне, блискуче ? ( грак )
III. Підводимо підсумки гри. Аналіз уроку, виставлення оцінок .
VI. Домашнє завдання:
Скласти невеличкі твори-мініатюри.
Урок-гра „Птахи – краса Землі”
Мета уроку: - повторити і систематизувати знання про роль птахів у
природі і житті людини;
- розвивати вміння спостерігати, аналізувати та робити
висновки;
- формувати соціальну компетентність;
- виховувати бережливе ставлення до оточуючого
середовища; - сприяти екологічному вихованню.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Методи уроку: бесіда, інтерактивні, презентація.
I. Мотивація навчальної діяльності.
Першою починає гру та команда, яка перша виграє загадку.
Он долго дерево долбил
И всех букашек истребил,
Зря он времени не тратил
Длинноногий, пёстрый …
( дятел )
II. Узагальнення і систематизація знань.
1 конкурс. “ Далі, далі, далі …”
Умови: Вам необхідно відповісти на максимальну кількість запитань протягом 2 хв. Якщо ви не знаєте відповідь на запитання, то говорите “далі”, і вам буде задане нове запитання. Кількість правильних відповідей і буде визначати кількість балів.
Запитання до першої команди.
2 конкурс. “ Ти мені. Я - тобі”.
Кожен член команди має задати запитання члену іншої команди за вибором.
Наприклад:
2. Який птах рухається по стовбуру дерева вгору і вниз, і який – тільки вгору? ( повзик і піщуха )
3 конкурс. “ Темна конячка ”.
Я зачитую характеристику певного птаха. Ваше завдання, дати відповідь, про кого йде мова.
1. У нього торбинка для продуктів завжди з собою. Нижня частина величезного дзьоба не що інше, як величезний шкіряний мішок. По рибу іноді доводиться літати далеко. Не було б торбинки, скільки її візьмеш ? Жаднючий ? Ні, він не тільки для себе її ловить – ще і малят годує. Вони виводяться у нього голі і безпорадні, і більше 2-х місяців батьки носять їм рибу.
Вони – мешканці теплих країн, але іноді буває, що і до нас залітають. І якщо побачите такого птаха з білим, ледь рожевим оперенням, то знайте, що це – білий, а є ще й кучерявий … У нього оперення біле з темними штрихами. Ці два види занесені до Червоної книги. ( пелікан ).
Презентація «Птахи –краса Землі».
4 конкурс. “ Заморочки ”.
Вам потрібно витягнути карточку з номером, а під цим номером я зачитаю запитання.
5 конкурс. “ Гонки за лідером ”.
Кожна команда повина відповісти за 1 хв. на максимальну кількість запитань. Якщо не знаєте відповідь на запитання, то кажіть “далі” і буде зачитано наступне запитання. За правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Запитання до першої команди.
Запитання для другої команди.
III. Підводимо підсумки гри. Аналіз уроку, виставлення оцінок .
VI. Домашнє завдання:
Скласти невеличкі твори-мініатюри.