Розробка уроку містить ідейно-художній зміст вірша «De libertate»; розвиває увагу, пам'ять, спостережливість, уміння глибоко мислити, надавати власну оцінку, відповідний коментар; виховує шанобливе ставлення до культурних надбань вітчизняної літератури ХVІІІ ст.; інтерес до історичного минулого рідного краю, до наслідків власної праці.
Тема. Григорій СКОВОРОДА. «De libertate» (із «Саду Божественних пісень»)
Мета: формування ключових компетентностей:
формування предметних компетентностей:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням акмеологічних технологій.
Обладнання: портрет Григорія Сковороди, збірки письменника, ілюстрації про добу Хмельниччини, дидактичний матеріал, відеоролик.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
Доброго дня! Діти, погляньте один на одного й подаруйте посмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла товариша й побажайте йому всього найкращого.
Зараз пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед запропонованих і намалювати його в зошит на полі олівцем. (На дошці смайли)
Для того щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:
Я –старшокласник!
Я хочу якомога більше знати!
Я думаю, замислююся, пригадую!
Мої думки позитивні!
Я – творча особистість!
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Конкурс «Юний байкар». Заслуховування учнів, які за бажанням склали власні байки, стислий їх коментар, рецензування. Визначення найкращих творів, з яких запропонувати укласти відповідну збірку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Конкурс «Подорож шляхом життя і творчості Г. Сковороди»
Клас розподіляється на 2 команди, обираються капітани. Впродовж 5–10 хв необхідно підтвердити або спростувати запропоновану думку. Результати правильних відповідей учитель фіксує на дошці. Перемагають ті, хто у визначений час надасть їх найбільше.
1.1. Завдання до конкурсу.
Команда І
Команда ІІ
Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.
1.2. Підбиття результатів конкурсу.
1.3. Розмістіть у хронологічному порядку етапи життя та творчості Г. Сковороди.
А Викладач Харківського колегіуму.
Б Співак царської придворної капели в Петербурзі.
В Мандрівна академія.
Г «Та копаю собі могилу, бо прийшов мій час».
Д Домашній учитель сина поміщика Степана Томари.
Відповідь: Б, Д, А, В, Г.
1.4. Підбиття результатів конкурсу.
2. Мозкова атака
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
V. Основний зміст уроку
Що є свобода? Добро в ній якеє?
Г. Сковорода
1. Вступне слово вчителя.
Сковорода – перший поет- лірик в українській літературі. Ліричні вірші він складав усе життя. Найвідоміша в його поетичній спадщині рукописна збірка «Сад божественних пісень, що проросли із зерен Святого Письма». Сюди ввійшло 30 творів, написаних у 1750-1780 рр.
У багатьох творах Г. Сковороди висловлено роздуми про долю поневоленого народу, у тому числі й у поезії «De libertate» («Про свободу»). Це єдиний політичний твір митця. Вірш «De libertate» не ввійшов до збірки «Сад божественних пісень», але є примітним явищем у творчому доробку письменника.
Проблема свободи була для Г. Сковороди однією з центральних, у той чи інший спосіб актуалізуючись у різних творах. Для митця свобода передусім асоційована з духовною незалежністю людини від мирських спокус і марнот цього світу («Всякому місту — звичай і права») і водночас залежністю від Бога як осердя вселенської свободи й любові. Водночас у «De libertate»
Г. Сковорода замислюється й над свободою як явищем соціально-політичним і національним, адже на той час Україна потерпає під тиском Російської імперії.
2. Інсценівка
Уважно перегляньте інсценівку і будьте готові дати відповіді на запитання.
На пеньку сидить, дивлячись у книжку, Григорій Савич.
Він одягнений у свиту. Поряд — торба, сопілка, книги.
Виходить вельможа в одязі царських придворних XVIII століття.
Вельможа-посланець. Дозвольте привітати вас, шановний Григорію Савичу! Я єсть посланець її величності, прибув до вас з Петербурга.
Сковорода неспішно ховає книжку в торбу, встає і теж ввічливо вклоняється.
Сковорода. І я вас вітаю, прошу сідати… в моєму кабінеті! Яке діло погнало вас так далеко?
Вельможа. Цариця-матушка передає вам своє благовоління, їй угодно було через мене, члена Російської Академії наук, запропонувати вам, Григорію Савичу, переїхати на постійне помешкання в Санкт-Петербург!
Сковорода (вдячно схиляє голову). Передайте цариці-матушці, що я благодарствую. Рідного краю не покину, до Петербурга не поїду.
Вельможа (вражено). Але ж вас запрошує сама цариця!
Сковорода мовчки схиляє голову, даючи зрозуміти, що розмову
закінчено, вельможа, скривившись, озирається і з жалем зітхає.
Вельможа. Невже довге злиденне життя так нічому й не навчило вас, Григорію Савичу?
Сковорода бере торбу і щось у ній шукає.
Сковорода. Я живу так, як учив і вчу інших.
Вельможа. Але ж вам милостиво простягає руку сама наймудріша цариця! (Потрясає вражено обома руками у себе над головою). Вас чекають щедрі царські нагороди, титули, маєтки!
Сковорода. Ганятись розумній людині за багатством і славою дуже небезпечно… Шукав чиж солодкої їжі та красивої клітки і, зрештою, не помітив, як у неволю втрапив. Отож і мені: краще сухар з водою, аніж мед з бідою. Мені сопілка та вівця дорожчі царського вінця.
Сковорода дістає з торби книжку, кладе на коліна, щоб читати.
Вельможа не може заспокоїтись.
Вельможа. Я поважаю силу вашого духу, Григорію Савичу, шаную ваш розум і високу вченість, але ж ви, блукаючи серед чорного народу, носите свічку перед сліпими, а без очей не побачиш світла! Ви — звонар для глухих, а глухому не до дзвону!
Сковорода (з обуренням). Це ви так думаєте про народ, а я знаю інше: немає сну непробудного! Від усякого сну прокидаються; і хто спить, той не мертвий. Коли виспиться, то прокинеться!
Сковорода встає.
Вельможа. Так що ж передати цариці?
Сковорода. Що вам завгодно з усього того, що я вам сказав.
Бесіда за запитаннями.
3. Робота над твором Г. Сковороди «De libertate» («Про свободу») (1757)
3.1. Виразне читання поезії.
3.2. Перегляд відеоролика(https://www.youtube.com/watch?v=qgQA7qn74dg)
3.3. Історія написання твору.
Перебування у селі Ковраї (1755–1759) було важливим етапом у розвитку світогляду Г. Сковороди, у формуванні його естетичного ідеалу. Ковалинський пише, що він тоді повністю «предался любомудрію, то есть исканію истины». Як селянський просвітитель він живе серед народу, проймається його думами і надіями, безповоротно вирішує, що його доля — з народом. Тому антинародний рух 50-х рр. селянські виступи і повстання не могли не відбитися у свідомості вразливого і чутливого до народного життя поета.
У ті часи нерідко траплялося, що вільних людей поміщики самочинно приписували до своїх кріпаків. Ось чому цілком природним були побоювання мандрівного філософа, вихідця із селян, «вольности... лишитись».
Ще живими були в пам’яті народній тяжкі бої за визволення від соціального і національного гноблення польською шляхтою, а вже трудовому селянству царат накинув на шию нове ярмо, ще важче, позбавляючи завойованої вольності. Наказавши зруйнувати Запорозьку Січ, Катерина ІІ розпорядилася навіть саме «наименованіе Сечи и запорожских казаков отдать на вечное забвеніе». Так віддячила порфіроносна вовчиця українському козацтву за героїзм, виявлений ним у російсько-турецькій війні, яка закінчилася за рік перед тим. Це, можливо, було однією з причин, що спонукала поета до написання вірша «De libertate».
3.4. Тема: вияв громадянської мужності поета в період посилення кріпацтва, оспівуючи волю як найбільше багатство людини.
3.5. Ідея: уславлення Богдана Хмельницького, народного героя, який присвятив своє життя боротьбі за волю і щастя українського народу; утвердження свободи людини як найвищої суспільної цінності.
3.6. Основна думка: тільки за умови отримання волі людина почуватиме себе щасливою; ніяке золото не замінить «вольности».
3.7. Віршування і рима: силабічний твір, точні жіночі рими.
3.8. Жанр: громадянська лірика, оскільки в ній поет пов’язує волю з боротьбою за національне і соціальне визволення трудящих.
3.9. Зміст твору.
Поезія починається спокійним філософським міркуванням про те, що являє собою воля, яка її цінність: «Что то за вольность? Добро в ней какое? / Іны говорят, будто золотое. / Ах, не златое, если сравнить злато, / Против вольности еще оно блато».
Дуже показовим є прославлення в цьому вірші Богдана Хмельницького як «батька вольності», як вірного сина українського народу. Поет закінчує твір словами: «О, когда б же мні в дурні не пошитись, / Дабы волности не могл как лишитись. / Будь славен вовек, о муже избаранне, / Волносты отче, герою Богдане!»
Таким чином, найбільшою радістю, яка повинна належати людині, є її свобода. Подібний лозунг за часів поступового наступу кріпосництва був дуже своєчасним і завбачливим. У протиставленні золота і свободи, на думку Г. Сковороди, безперечно перемагає свобода. І уособленням вільної людини, яка змогла подарувати надію на волю українцям, є Б. Хмельницький, його і славить митець у цій поезії.
3.10. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями:
3.11. Художні особливості твору.
Риторичні запитання: Что тут за вольность? / Добро в ней какое?
Риторичний оклик: Будь славен вовік, о муже избранне, / Вольности отче, герою Богдане!
Порівняння: Добро… будто золотое.
Звертання: Будь славен вовек, о муже избранне.
3.12. Значення вірша.
Виголошення слави гетьману України, який боровся за волю свого народу, незалежність рідного краю, у вік жорсткої реакції було вираженням відкритого протесту проти царсько-поміщицької сваволі, виявом високої політичної свідомості й громадської мужності.
VI. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Робота на картках
Картка № 1
1. Дослідіть, чому Г. Сковорода вважає волю добром («De libertate»). Наведіть переконливі аргументи.
2. Воля у творі «De libertate» порівнюється зі:
а) смарагдами; б) перлами; в) сонячним сяйвом; г) золотом.
Картка № 2
1. Поясніть висловлювання видатного митця: «Світ ловив мене, та не спіймав». Відповідаючи, посилайтеся на факти з життя письменника.
2. Як ви вважаєте, чи можна волю ототожнити із золотом? Висловіть особисту думку і думку автора «De libertate».
Картка № 3
1. Назвіть символічні образи поезії. (Богдан Хмельницький - символ вольності; свобода - символ справжнього людського існування; болото -символ матеріального, невільного світу).
2. Що свідчить про намагання письменника уславити героїзм
Б. Хмельницького, борця за волю українців («De libertate»)? Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору і власні знання про народного ватажка.
2. Вибірковий літературний диктант.
• Запишіть, ті поняття, які за переконанням Г. С. Сковороди, є складниками щастя.
Чистота, совість, чесність, здоров’я душевне, здоров’я фізичне, родина, діти, шлюб, достаток, кохання, самопізнання, «сродна» праця, єднання з природою, свобода.
3. Евристична бесіда.
— Які поняття не ввійшли до вашого списку? (Родина, шлюб, достаток, діти.)
— А як ви вважаєте, чому? (Можна обговорення цього питання провести як міні-диспут.)
VІІ. Підсумок уроку
Незакінчене речення
• Я захоплююся особистістю Сковороди, бо …
• У творчості Сковороди я відкрила(в) для себе …
• Твори Г. Сковороди не втратили актуальності в наш час, тому що …
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
1. Виразно читати й аналізувати вірш Г. С. Сковороди «De libertate» (із «Саду Божественних пісень»).
2. Скласти акровірш про Г.С.Сковороду.
3. Заповнити цитатний план.
З приводу чого були сказані ці слова
1. « Царів і титанів ми часто всупереч волі нашій потішаємо» (Сковорода про перебування у царському хорі)
2. «Я зневажаю Крезів, не заздрю Юліям… жалію багатих» (враження письменника від придворного світу)
3. «Одна справа єпископський жезл, інша – паличка музиканта» (відповідь Переяславському єпископу)
4. «Невже ви хочете, щоб і я примножив число фарисеїв? Їжте жирно, пийте солодко, одягайтеся м’яко і монашуйте» (відповідь священникам на пропозицію Сковороді стати священником)
5. «Сопілка та вівця мені дорожчі царського вінця» (відповідь на запрошення Катерини ІІ поспілкуватися з філософом)