Урок української літератури у 7-му класі

Про матеріал
Урок української літератури у 7-му класі на тему: "М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців у творі".
Перегляд файлу

Вечірня загальноосвітня школа № 38

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку української літератури

У 7-му класі

 

 

J:\Атестація\Зображення\Гуси-лебеді\gusi-lebedyi-letyat.jpg

 

 

М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять».

Звичаї, традиції українців у творі

 

 

 

 

 

 

м. Кропивницький

2022 рік

Тема: М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців у творі

Мета: через художнє слово пояснити учням, як письменник намагається яскраво відобразити звичаї та традиції українського народу у повісті; продовжити знайомство школярів із змістом твору, опрацьовуючи його 5, 6 розділи; розвивати словник учнів, збагачувати їх мовний запас; формувати світогляд; виховувати шанобливе ставлення людини, до природи, пошану до звичаїв і традицій народу.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрет М. Стельмаха, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання), вишиті рушники, хліб, сіль, слайди

Види роботи: «Мікрофон», бесіда, розповідь, тестування.

Все, що рідне, хай нам буде

Найдорожче і святе,

Рідна віра, рідна мова,

Рідний край наш над усе!

Ю. Шкрумеляк

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Вам треба було підготувати розповіді про звичаї та обряди українського та болгарського народів (розповідь учнів опираючись на слайди)

Розповідь учнів про звичаї та обряди українського народу.

ІІІ. Нова тема.

  1.    Оголошення теми та мети уроку.
  •  Будь ласка, відкрийте зошити і запишіть тему та епіграф нашого уроку (учні роблять запис у зошити).
  1. Опрацювання змісту V розділу твору.

Вступне слово вчителя

 Уявіть собі убогу хатину Михайликових батьків, прикрашена вишитими рушниками й кетягами калини, три хлібина й грудка солі на столі, свячені страви у мальованих полумисках. Уявили? Перенеслися в часи життя Михайлика?

Розповідь вчителем сюжету У розділу і наголосити на звичаї, обряди, що зазначені у розділі.

Слово вчителя.

Сюжет V розділу.

Рано-вранці дід розбудив Михайлика, щоб внук ішов випасати Обмінну до лісу. В лісі хлопчик назбирав багато грибів, переважно красноголовців. Юхим Бабенко хотів у Михайлика виміняти гриби на «Пригоди Тома Сойєра», але хлопець не погодився.

Після обіду юний читач іде до попа, який дав хлопцю іншої книги – «Тарас Бульба». Ця книга дуже вразила Михайлика..

Ввечері хлопець пішов до комнезаму. Дядько Себастьян подякував Михайлику за гриби, подарував йому цукерок. Між ними відбулася розмова про щасливе майбутнє життя.

Михайлик, будучи вже дорослим, завжди з великою вдячністю згадував дядька Себастьяна.

Слово вчителя.

  • Так які ж звичаї та традиції згадуються у творі М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»? Зачитайте їх, будь ласка (учні зачитують уривки про звичаї та традиції).

Вчитель продовжує:

– Є щось язичницьке і втому, як селяни з книг М.Стельмаха ставляться до землі, до оранки, сівби, до насіння і дерев, з якими вони розмовляють, як з живими. Письменник не промине нагоди, щоб показати, як жінки тіпають коноплі, прядуть, тчуть, вибілюють полотна; як урочисто проводжають плугатарів у поле на оранку; як майстровито роблять свою справу гончар та стельмах. Призабута тепер естетика праці селянина завжди відтворюється М.Стельмахом з великою любов’ю і поезією.

 Він - пристрасний оборонець ладу сільського життя, всього доброго і красивого, що відтворено досвідом українського селянина протягом віків.

  1. Зв’язок повісті з УНТ.

– Скажіть, будь ласка, що відноситься до усної народної творчості? (загадки, прислів'я, приказки, казки, перекази, легенди.)

–  Я прохав вас знайти у творі прислів’я та приказки

(діти зачитують прислів’я та приказки)

IV. Обговорення змісту V розділу за питаннями:

  • Чим була багата родина Стельмахів на думку матері Михайлика? («Хоч ми і бідні, та маємо квіти і в городі і на комині, і на полотні, яке зодягає нас»)
  • Що полюбляв їсти Михайлик? («Дідусь знає, що я люблю гарячий підпалок, він бере його прялю з гарячої пательні, ломить на чотири шматки і одну четвертину, що аж димить, подає мені... »)
  • Якої вдачі була коняка Михайлика? (« Коли голодна - покірна, а напасеться не підступись, тоді навіть на свої оксамитні губи назбирує злість. Сива, шкірячи зеленкуваті зуби, підходить до порога і починає шиєю тертися об моє тече. Іч, як піддобрюється зранку. Я вичитую, яка вона паршива, неслухняна й підступна»)
  • Яку смішну побрехеньку про веприка розповів Михайлик дядьку Миколі?
  • Через що Михайлик не вважав опеньки за гриби? («... Це не гриби, їх, коли вони є, і п’ятилітній малюк назбирає. Інша справа знайти боровика! Він так уміє притаїтися, що не кожний, навіть сіроокий, побачить його»).
  • Яким чином хлопчик полюбляв збирати гриби? Чи вмієте ви збирати гриби? В чому полягає ця особливість? (...Я не можу, як інші, одразу хапати гриба; мені треба придивитися, присісти, погомоніти з ним, а потім уже орудувати кіскою»)
  • Про що відбулася розмова між Михайликом і Юхимом Бабенком, коли хлопець повертався з добрим врожаєм грибів?
  • Чому Антона, попівського фурмана. Називали Недоламаним? («Від любові до їзди на конях-неуках у нього були поламані ребра, руки, ноги й ніс. Не знаю, що у нього залишилось не доламаним...»)
  • Як попович сприйняв прихід Михайлика? Чому? Чим пояснити те, що піп дав хлопцю іншої, доступної для читання книги?
  • Яким чином книга «Тарас Бульба» захопила юного читача? («...Допавшись до книги, забувся про гриби, і про коняку, і про ліс. Я нестямився, коли роса, а далі й вечір упали на діброви. Душа моя сміялася і летіла на Запоріжжя до славного козацтва»).
  • Які книги ви полюбляєте читати? (вислухати варіанти учнів).
  • Чи були у вас такі книги, від яких ви при читанні отримали таку насолоду, як Михайлик від «Тараса Бульби»? Якщо так, то які? (вислухати варіанти учнів).
  • Яку винагороду отримав Михайлик від дядька Себастьяна за гриби? («...Виймає з кишені довгий в обгортці з пацьорками цукерок, на якого я тільки міг дивитися в ярмаркові дні»). Як до нього поставився хлопчик?
  • Як дядько Себастьян висловився Михайлику про майбутнє? («Не завжди ж буде таке щодення, що насіяла війна. Сьогодні ти, дитя убогих, але можеш навіть учителем стати, бо таке врем я настало»)
  • Кому відносить автор дані слова? «...Мій перший добрий пророче, моя радість і смуток! Вас уже давно немає на світі, але й досі мені світять ваші глибокі очі, і досі ваша сердечність ходить з людьми, що знали вас. І хай вам пам’ятником буде людська подяка і моє слово» (До д. Себастіяна).

Ми проаналізували з вами 5 розділ, скажіть, будь ласка, а яка ж тема?, ідея? у даного розділу, (відповіді учнів: тема - Зображення поваги, любові і щирості Михайлика до дядька Себастіяна; ідея - уславлення чуйності, доброти; віра в щасливе майбутнє.)

  1. Робота над змістом VI розділу повісті.
  • Переказ цікавих епізодів твору дітьми.

  Слово вчителя.

  Михайлик щовечора полюбляв відвідувати дядька Себастіяна. Одного разу до комнезама заявився Порфирій заявився Порфирій, який був у банді. Він висловив бажання повернутися додому і розпочати нове та чесне життя. Дядько Себастьян довіряє Порфирію, але це не подобається Юхиму Бабенку. Юхим починає писати проти неправомірних дій комбіда скарги до газети, у повіт, губернії і столицю. До села приїздить комісія, яка здійснює перевірку скарг, але злочину в цьому не виявляє. Юхим Бабенко звертається до дядька Себастіяна, щоб той написав на нього характеристику, бо «писарчук» виявив бажання присвятити себе політичній діяльності. Дядько Себастьян пише реальну характеристику на Юхима, від якої останній дуже незадоволений і обурений.

  1. 5. Проведення тестового опитування до VI розділу.

 А тепер давайте перевіримо, як же уважно ви читали цей розділ.

 (додаток)

6. Перевірка виконання тестів (учні обмінюються зошитами, а вчитель зачитує вірні відповіді)

 V. Підсумки уроку.

Метод «Мікрофон»

Уявіть собі, що я кореспондент ї хочу взяти у вас інтерв’ю, а тому підготував для кожного з вас запитання, (вчитель проводить інтерн.)

– Чи сподобався вам урок? Чим? (....)

– Що корисного ви взяли для себе з уроку? (....)

– Чи подобається вам Михайлик? Чим? (....)

– Чому повчають вас герої твору? (....)

– Що таке присвята? (напис на початку твору, який вказує, кому присвячено цей твір).

– Кому присвячена повість «Гуси-лебеді летять»? (батькам М. Стельмаха)

– Що таке автобіографічна повість? (це повість про якусь частину або все життя письменника).

– Чи можна повість М. Стельмаха « Гуси - лебеді летять» назвати автобіографічною? ( так, тому що у творі розповідається про дитинство письменника)

VI.Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тестування.

  1. Дядько Себастіян і Порфирій колись разом…

А) працювали у колгоспі;   Б) навчалися;

В) будували школу;   Г) торгували.

2.  Чиї це слова: «…Хіба це життя, коли свій свого починає їсти, коли свій на свого дивиться, наче на ворога?»

 А) Порфирія;   Б) дядька Себастіяна;

 В) Юхима Бабенка;   Г) Михайлика.

3.  Ефекти Юхим Бабенко полюбляв:

 А) у книжках;   Б) українських піснях;

 В) у одязі;   Г) у їжі.

4.  Кого з героїв твору стосується висловлювання: «Зверху сміється, а всередині

 сичить»?

 А) Юхима Бабенка;   Б) попа;

 В) Петра Вдовиченка;   Г) дядька Себастіяна.

5.  Дядько Себастіян звинувачував Юхима Бабенка:

 А) у хитрості;   Б) у зрадництві;

 В) у брехні;   Г) у лицемірстві.

6.  На думку дядька Себастіяна, з рота Юхима Бабенка «вискакували не слова,

 а…»:

 А) стріли;   Б) джмелі;

 В) жаби;   Г) коники.

7.  Який документ попросив скласти Юхим Бабенко дядька Себастіяна?

 А) доручення;   Б) протокол;

 В) розписку;   Г) характеристику.

8.  Для кожної людини було дуже престижним, коли говорили, що вона…:

А) вміє писати революційні статті;   Б) може роз’яснити політичну ситуацію;   В) служила у лавах Червоної Армії;   Г) вміла читати.

9.   За що Юхим Бабенко був ображений на дядька Себастіяна? Бо голова

 комнезаму…:

 А) написав на нього негативну характеристику;   Б) побив його;

 В) звинуватив у розкраданні майна;   Г) не дозволив рубати ліс.

10.  Частенько відвідуючи дядька Себастіяна, Михайлик полюбляв із ним…:

 А) пограти у шахи;   Б) почитати книгу або газету;

 В) поговорити;   Г) попрацювати.

11.  «На… лебединих крилах летіла в майбутнє моя душа». Який художній засіб

 використано?

 А) епітет;   Б) порівняння;

 В) метафора;   Г) гіпербола.

12.  Досить поспілкувавшись із Михайликом, дядько Себастіян пригощав хлопця:

 А) цукерками і печивом;   Б) хлібом і сіллю;

 В) хлібом і часником;   Г) борщем зі сметаною.

 

 

 

J:\Атестація\Зображення\Гуси-лебеді\images (1).jpg

J:\Атестація\Зображення\Гуси-лебеді\18.jpg

J:\Атестація\Зображення\Гуси-лебеді\Husi_lebedi_letiat.jpg

 

 

 

 

 

J:\Атестація\Зображення\Гуси-лебеді\s006.jpg

J:\Атестація\Зображення\Гуси-лебеді\images.jpg

J:\Атестація\Зображення\Гуси-лебеді\gusi-lebedyi-letyat.jpg

J:\Атестація\Зображення\Гуси-лебеді\maxresdefault.jpg

 

docx
Додав(-ла)
Другаль Сергій
Додано
31 січня 2023
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку