Урок "І. Карпенко-Карий. Комедія «Сто тисяч». Проблема влади грошей"

Про матеріал
На прикладі твору "Сто тисяч"дослідити, як вирішується проблема влади грошей; осмислити актуальність проблеми для сучасного життя; вчити учнів аналізувати драматичний твір; розвивати культуру мовлення, логічне мислення, здатність узагальнювати, робити висновки, висловлювати власні думки; виховувати зневажливе ставлення до жадібності, прагнення надмірного збагачення; формувати інтерес до театральної діяльності, творів театрала.
Перегляд файлу

Автор: Надія Трохимчук, учитель української мови та літератури, зарубіжної літератури Глевахівського академічного ліцею Глевахівської селищної ради Київської області

 

Тема уроку. І. Карпенко-Карий. Комедія «Сто тисяч». Проблема влади грошей.

 

Мета уроку: на прикладі твору дослідити, як вирішується проблема влади грошей; осмислити актуальність проблеми для сучасного життя; вчити учнів аналізувати драматичний твір; розвивати культуру  мовлення, логічне мислення, здатність узагальнювати, робити висновки, висловлювати власні думки; виховувати зневажливе ставлення до жадібності, прагнення надмірного збагачення; формувати інтерес до театральної діяльності, творів театрала.

 

Тип уроку : засвоєння знань і формування вмінь.

 

Навчальні цілі (очікувані результати):

 продемонструвати знання життєпису драматурга, змісту п’єси, розуміння композиції та проблематики твору;

 проаналізувати драматичний твір; визначати тему, ідею, проблематику твору;

дослідити розкриття проблеми влади грошей у трагікомедії; осмислити актуальність проблеми в сучасності;

виділяти головне;

грамотно висловлювати власну думку;

співпрацювати;

оцінити результати діяльності й рівень власної компетентності з теми.

 

Види навчальних завдань: робота з асоціаціями, бесіда, асоціативний кущ, проблемне запитання, випереджувальне завдання, робота з текстом, інсценування уривка твору, інформаційне ґроно, гра «Хто більше», інтерактивні вправи «Мікрофон», «Незакінчене речення».

 

Випереджувальне завдання:

Дослідити, як гроші вплинули на героїв п’єси.

 

Забезпечення: портрет І. Карпенка-Карого, обрамлений рушником, виставка його творів і творів про нього, текст твору, презентація, ілюстрації учнів до уривків твору.

 

                                        Гроші або керують своїм власником,                                                     

або служать йому.

                Горацій

 

                                                Перебіг уроку

І. Етап орієнтації.

1. З’ясування емоційної готовності до уроку.

Музична рефлексія настрою.

Сьогодні у нас незвичайний урок: багато гостей-глядачів, як у театрі, а ми з вами – справжні актори. Відомо, що театр починається з вішалки. Залиште там усе, що заважатиме вам:  поганий настрій, незакінчені справи.

 

2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

 Робота з асоціаціями: ключові слова – театр, вистава-комедія, гроші, калитка.

На попередніх уроках ми розпочали знайомство з театром, зокрема з основоположником українського реалістичного театру  Іваном Карпенком-Карим.

                                (слайд 1)

Актуалізуючи свої знання, укладемо «доміно» про життя і творчі здобутки І. Карпенка-Карого.

Я розпочинаю: І. Карпенко-Карий – драматург,.. (артист, режисер, канцелярист, вихователь артистичної молоді, основоположник українського реалістичного театру, громадський діяч…)

 

                             (слайд 2)

 

3. Мотивація діяльності.

На уроці продовжимо обговорення І. Карпенка-Карого як драматурга, якому «рівного немає наша література» (І. Франко), та проаналізуємо його твір «Сто тисяч».

  •           Пригадайте, якою була перша назва комедії й чому вона була змінена?

(Орієнтовно: Першою п'єсою, що вийшла з-під пера драматурга після того, як він позбувся  «гласного нагляду», була комедія «Гроші», написана в 1889 році. Того ж року автор надіслав її до цензури, але звідти вона повернулася з написом: «К представленію признано  неудобным». Після переробки комедія була дозволена до постановки під зміненою назвою – «Сто тисяч»).

  •           Оскільки ви знайомі з текстом трагікомедії і виконували випереджувальне завдання, визначимо, які проблеми порушив автор у  творі?

 

 Проблематика твору: (слайд 3)

  •         батьки і діти;
  •         прагнення збагатитись;
  •         влада грошей;
  •         моральність і аморальність;
  •         добро і зло.

 

                           

 

ІІ. Цілепокладання.

1. Оголошення концепту теми.

– Сьогодні проаналізуємо одну з порушених у  трагікомедії проблем – проблему влади грошей над людиною.

Запишіть дату, тему. (слайд 4)

 

                                  

 

2. Визначення очікуваних результатів діяльності. (слайд 5)

 

                                        

 

ІІІ. Етап проектування діяльності.

Сьогодні на уроці, аналізуючи драматичний твір «Сто тисяч», дослідимо проблему влади грошей, а також спробуємо осмислити актуальність порушеної письменником проблеми. Працюватимемо над розвитком культури  мовлення, логічного мислення, умінням висловлювати власну думку.

 

ІV. Етап організації виконання запланованої діяльності.

1.   Епіграф нашого уроку – слова Горація.  (запис) (слайд 6)

                                                                             Гроші або керують своїм власником,                                                     

 або служать йому.

            Горацій

 

                                 

 

 2.   Вступне слово вчителя.

 – Проблема влади грошей – наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві, бо й у житті, чого гріха таїти,  вона існує повсякчас. Напевне, мало знайдеться тих, кому б не хотілося мати достатньо грошей, щоб задовольнити всі свої потреби й мати дещо на розваги. Однак, коли накопичення грошей, багатства стає самоціллю чи марнославством, – це небезпечно. Проблему впливу грошей на людину порушував не тільки І. Карпенко-Карий, а й такі митці слова як Мольєр (комедії «Скупий», «Міщанин-шляхтич»), О. Бальзак («Гобсек») та інші. Актуальна ця проблема  й для кожного з нас зокрема.

З чим у вас асоціюються гроші?

 

Асоціативний кущ. (слайди 7, 8)

                   

.

              

                      

(Орієнтовно: Гроші – багатство, слава, достаток, розкіш, забезпеченість, бізнес…)

 

2.  Проблемне запитання.

– Пропоную обговорити запитання й визначити: Чим були гроші для персонажів п'єси?

 

3. Робота з текстом твору.

Випереджувальне завдання.

Ви отримали випереджувальне завдання: підготувати відповідь на запитання, як гроші вплинули на персонажів п'єси, зокрема на головного персонажа – Герасима Никодимовича Калитку, та обґрунтувати її на основі тексту трагікомедії.

 

3.1. Герасим Калитка  і гроші. (Шахрайство, цинізм, кримінальний злочин)

(Орієнтовно:

Ставлення до грошей

  •                  «Гроші всьому голова».
  •                  «З грішми, сказано ж, і чорт не брат».
  •                  «Е, куме,  мабуть, і в тебе нечисті гроші, і в тебе душа вже не своя».
  •                  «Як грошей нема, то й розуму Біг дасть».

 

Шахрайство        

  •                  «Виграв я, бо п'ять тисяч зостались у калитці! – не дав-таки зятеві.
  •                  «Мені треба невістку з приданим, з грішми».
  •                  «А скільки Пузир дасть приданого за дочкою грішми?».
  •                  «Тільки ти давай за поросят Пузиреві так, щоб він не продав, дешево давай, на біса терять гроші: женишся на Пузирівні – сам наплодиш завідських свиней».
  •                  «Ой Пузирі! Глядіть, щоб ви не полопались, а замість вас Калитку розіпре грошвою».

 

Ставлення до рідних

  •                  «Скотина гроші коштує, вона цілий тиждень робить на нас, а в неділю, що мала б відпочити, гони в церкву…»
  •                  «У! Харциз – коняку жаліє, а жінку бить збирається…»

                                                                    

Деспотизм, жадібність, жорстокість

  •                  «Бери і в свого, і в чужого».
  •                  «…лупи- та дай».
  •                  «…робітники й собаки надворі повинні бути».
  •                  «…ні світ, ні зоря вже й жереш!»
  •                  «Я не буду панувати, ні! Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму…»

 

3.2. Калитка і земля.

Щоб придбати землю,  потрібні гроші

  •                  «Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки. Приобрітав би тебе без ліку».
  •                  «Їдеш день – чия земля? Калитчина! Їдеш два  – чия земля? Калитчина!

Їдеш три – чия земля? Калитчина!... Дихання спирає… а скотини, а овець розведу – земля під товаром буде стогнати!..»

  •                  «Глянеш оком навколо – усе твоє; там череда пасеться , там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колоситься жито… Легко по своїй власній землі ходить!»     
  •                  «…а зате всю землю навкруги скуплю»                                                                                   
  •                  «Обікрали… ограбили… Пропала земля Смоквинова!.. Краще смерть, ніж така потеря!»)

                                        

4. Інсценування яви XІІ дії ІІІ.

 

Відповідь на проблемне запитання. 

  •           Яким став Калитка під впливом грошей?

 

          (слайд 9)

 

(Орієнтовно: Гроші для Калитки – це основне, це  багатство: земля, скотина. Вони мають над ним владу.)

 

  •           Чи ж лише Герасим опиняється під владою грошей?

(Орієнтовно: Під владою грошей опиняються й інші персонажі комедії –                       Невідомий, Бонавентура, Савка, навіть Роман пристає на пропозицію прилучитися до чергової авантюри з пошуками скарбів Бонавентурою.)

 

  •           Складіть інформаційне ґроно «Вплив грошей на героїв комедії». (слайд 10)

 

                

(Запис у зошити)

 

  •           Який висновок можемо зробити?

 (Орієнтовно: Калитка деградує, як і  інші герої  трагікомедії.

Гроші на людей впливають згубно, мають демонічний вплив. Вони в даному випадку керують людьми, їхніми вчинками.) (запис у зошити)

 

– А що нам говорить про гроші народна мудрість? (слайд 11)

Гра «Хто більше». (На аркуші учні записують  прислів'я і приказки).

 

                       

 

5. Актуальність проблеми.

–   Чи актуальна проблема влади грошей сьогодні?

Учні осмислюють актуальність розглядуваної проблеми для сучасного життя, висловлюючи власну думку в контексті змісту твору й епіграфу уроку.

Продовж речення.

  •           На мою думку, ..

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

–  Отже, гроші мають негативний вплив на людину, коли думка про збагачення превалює над усім іншим.

 

1. Мікрофон.

Продовжте речення.

  •           Проаналізувавши трагікомедію «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого, я зрозумів (зрозуміла), що…

(Орієнтовно:

… надмірна жадоба до грошей псує людей;

…нечесні гроші добра не принесуть;

…не можна дозволити, щоб гроші заволоділи душею, розумом і серцем.)

(слайд 12)

 

–   Я гадаю, що в наш час…

 

2. Рефлексія власної діяльності на уроці.

   Чи вдалося досягнути поставлених цілей? Що сприяло (завадило) цьому?

 

3. Оцінка роботи класу.

 

VІ. Домашнє завдання. (слайд 13)

 

    Написати есе за однією з тем за п'єсою І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»:

         - Чи все в житті вимірюється грошима?;

-Хижацька натура Герасима Калитки;

 -Згубна влада грошей над людиною.

 

 

За бажанням. Скласти кросворд «І. Карпенко-Карий. Життя і творчість. Трагікомедія «Сто тисяч».

 

 

doc
Додано
5 вересня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку