Урок "Інертність тіла. Маса"

Про матеріал
Конспект уроку з теми: " Інерність тіла" Мета: сформувати уяву про інертність як властивість тіл, поняття про масу, як фізичну величину, яка характеризує інертність; розкрити залежність результату взаємодії тіл від їх властивості – інертності; розвивати логічне мислення учнів, вміння аналізувати та порівнювати результати досліджень.
Перегляд файлу

Тема: Інертність тіл. Маса тіла.

Мета: сформувати уяву про інертність як властивість тіл, поняття про масу, як фізичну величину, яка характеризує інертність; розкрити залежність результату взаємодії тіл від їх властивості – інертності;

розвивати логічне мислення учнів, вміння аналізувати та порівнювати результати досліджень.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. ПЕРЕВІРКА Д/З

- Що називається інерцією?

(Здатність тіла зберігати свою швидкість незмінною, якщо на нього не діють інші тіла, називають явищем інерції.)

- Сформулюйте закон інерції. Хто його відкрив?

(Якщо на тіло не діють інші тіла, воно рухається зі сталою за модулем і напрямом швидкістю або зберігає стан спокою.) (Відкрив італійський учений Галілео Галілей).

 

Задача № 1 Судно заходить у порт. Капітан віддає команду «стоп машина», але судно продовжує рухатися. Яке фізичне явище при цьому спостерігається?

(Це явище – інерція – здатність тіла зберігати свою швидкість незмінною, якщо на нього не діють інші тіла).

ЯВИЩЕ ІНЕРЦІЇ. ІНЕРТНІСТЬ ТІЛА | ФізикаЗадача № 2. Чому при пострілі із гвинтівки приклад потрібно щільно притискувати до плеча? (куля перед пострілом перебуває в спокої відносно рушниці. Під час пострілу куля й рушниця взаємодіють і рухаються в різні боки)

 

Задача № 3. Коли рубають дрова, може статися так, що сокира застряє в колоді. Якими способами можна скористатися, щоб звільнити сокиру. Поясніть їх.

 

Дослід: Кладемо на стакан картон, а на нього монету. По картону різко вдаримо. Чому монета падає в стакан?  (Під дією руки – картон рухається, а монета по інерції, зберігає стан спокою і падає в стакан, бо вже не існує картону, на якому вона лежала.)

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Чому забороняється перебігати дорогу, якщо неподалік рухається автомобіль?

(Тому що навіть після гальмування автомобіль продовжує ще деякий час рухатись по інерції.)

  • Який із автомобілів швидше зупиниться (у нього буде менший гальмівний шлях) навантажений грузовий, чи легковий? Чому?
  • Щоб відповісти на це запитання згадаємо, що таке швидкість

IV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Інертність.

Розглянемо малюнки на рис. 15.1, 15.2

Висновок: При взаємодії різні тіла по різному змінюють свою швидкість

Для зміни швидкості потрібний певний час. Ні в якого тіла за жодної взаємодії швидкість не може змінитися миттєво.

Інертність — властивість, що полягає в тому, що для зміни швидкості тіла на задану величину необхідно, щоб дія на нього іншого тіла тривала певний час.

  •     Це відбувається тому, що одні тіла більш інертні (мають більшу масу) і їм потрібно більше часу для зміни своєї швидкості, а інші легкі (мають меншу масу) і швидше змінюють свою швидкість, тобто вони менше інертні.

 -  Отже, від чого залежить інертність тіл?  (Від маси тіла.)

Властивість інертності мають усі тіла.

2. Маса тіла.

Маса тіла - це фізична величина, що є мірою інертності тіла. Чим більша маса тіла, тим воно більш інертне.

Згадаємо, як маса позначається, якими одиницями вимірюється та прилад для вимірювання маси.

3. Вимірювання маси тіла

Дослід: Взаємодія двох візків однакової маси та двох візків різної маси.

Учні розглядають та коментують дослід, проілюстрований на рис.15.6, 15.7

Якщо візки є однаковими за масою, то вони наберуть однакові швидкості, а тому від’їдуть на однакову відстань від початкового положення.

Якщо один із візків має більшу масу, то він набуде меншої швидкості і, відповідно, пройде меншу відстань від початкового положення.

Численні досліди переконливо свідчать:

  1. Якщо маси візків однакові, то візки набувають однакової швидкості.
  2. Візок більшої маси, набуває меншої швидкості.

Висновок: У разі будь-якої взаємодії двох тіл відношення мас тіл дорівнює оберненому відношенню змін швидкостей їхніх рухів:

 

 

 

Цей спосіб ґрунтується на інертних властивостях тіл - тобто властивостях тіл по - різному змінювати швидкість свого руху внаслідок взаємодії. Саме завдяки цьому способу було визначено маси Сонця та планет сонячної системи.

 

V. ВИКОНАННЯ ВПРАВ

Вправа «Ланцюжок»

  • Дайте означення інертності.
  • Які властивості тіла характеризує його маса?
  • Якою є одиниця маси в СІ?
  • Виразіть: 2т - …кг ; 5кг =…г;  50мг=…г.
  • Назвіть способи вимірювання маси.
  • Якою  залежністю пов’язані відношення мас тіл, які взаємодіють, і відношення змін швидкостей їх рухів?

 

1. Що більше: 3 ц чи 2 т?

2. У сумку поклали 2 кг апельсинів і 700 г лимонів. Яка маса фруктів?

3.  Хлопчик масою 40 кг стрибнув із нерухомого човна на берег. Швидкість хлопчика 3 м/с. Якою є маса човна, якщо він набрав швидкість, що дорівнює 2 м/с.

Дано:

                                   Розв’язання

              

                          =>              

             

Відповідь:

 

4. З нерухомого човна масою 30 кг на берег стрибає хлопчик масою 45 кг. Човен при цьому набуває швидкості 2 м/с. Яка була швидкість хлопчика?                              

               

Дано:

Розв’язування

m1 = 30 кг

m2 = 2 м/с

v1 = 45 кг

m1

=

v2

m2

v1

 

v2

=

m1• v1

m2

v2

30 кг·2 м/с

1,3 м/с

45 кг

v2 -   ?

 

 

 

 Відповідь: 1,3 м/с

Коментую роботу учнів на уроці. Звертаю увагу на активність учнів.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Рефлексія за методом «Закінчи фразу»

Я на уроці дізнався…..

Найбільше запам’яталося ….

Найцікавішим для мене було…..

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати §15 підручника, виконати вправу 15 (2-4, 7*), дати відповіді на контрольні запитання, повторити кратні та частинні одиниці маси.  Прочитати опис до лабораторної роботи №6 (с 110, 111)

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 17.Інертність тіла
Додано
6 березня 2023
Переглядів
2451
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку