Тема: Інертність тіл. Маса тіла.
Мета: сформувати уяву про інертність як властивість тіл, поняття про масу, як фізичну величину, яка характеризує інертність; розкрити залежність результату взаємодії тіл від їх властивості – інертності;
розвивати логічне мислення учнів, вміння аналізувати та порівнювати результати досліджень.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. ПЕРЕВІРКА Д/З
- Що називається інерцією?
(Здатність тіла зберігати свою швидкість незмінною, якщо на нього не діють інші тіла, називають явищем інерції.)
- Сформулюйте закон інерції. Хто його відкрив?
(Якщо на тіло не діють інші тіла, воно рухається зі сталою за модулем і напрямом швидкістю або зберігає стан спокою.) (Відкрив італійський учений Галілео Галілей).
Задача № 1 Судно заходить у порт. Капітан віддає команду «стоп машина», але судно продовжує рухатися. Яке фізичне явище при цьому спостерігається?
(Це явище – інерція – здатність тіла зберігати свою швидкість незмінною, якщо на нього не діють інші тіла).
Задача № 2. Чому при пострілі із гвинтівки приклад потрібно щільно притискувати до плеча? (куля перед пострілом перебуває в спокої відносно рушниці. Під час пострілу куля й рушниця взаємодіють і рухаються в різні боки)
Задача № 3. Коли рубають дрова, може статися так, що сокира застряє в колоді. Якими способами можна скористатися, щоб звільнити сокиру. Поясніть їх.
Дослід: Кладемо на стакан картон, а на нього монету. По картону різко вдаримо. Чому монета падає в стакан? (Під дією руки – картон рухається, а монета по інерції, зберігає стан спокою і падає в стакан, бо вже не існує картону, на якому вона лежала.)
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
(Тому що навіть після гальмування автомобіль продовжує ще деякий час рухатись по інерції.)
1. Інертність.
Розглянемо малюнки на рис. 15.1, 15.2
Висновок: При взаємодії різні тіла по різному змінюють свою швидкість
Для зміни швидкості потрібний певний час. Ні в якого тіла за жодної взаємодії швидкість не може змінитися миттєво.
Інертність — властивість, що полягає в тому, що для зміни швидкості тіла на задану величину необхідно, щоб дія на нього іншого тіла тривала певний час.
- Отже, від чого залежить інертність тіл? (Від маси тіла.)
Властивість інертності мають усі тіла.
2. Маса тіла.
Маса тіла - це фізична величина, що є мірою інертності тіла. Чим більша маса тіла, тим воно більш інертне.
Згадаємо, як маса позначається, якими одиницями вимірюється та прилад для вимірювання маси.
3. Вимірювання маси тіла
Дослід: Взаємодія двох візків однакової маси та двох візків різної маси.
Учні розглядають та коментують дослід, проілюстрований на рис.15.6, 15.7
Якщо візки є однаковими за масою, то вони наберуть однакові швидкості, а тому від’їдуть на однакову відстань від початкового положення.
Якщо один із візків має більшу масу, то він набуде меншої швидкості і, відповідно, пройде меншу відстань від початкового положення.
Численні досліди переконливо свідчать:
Висновок: У разі будь-якої взаємодії двох тіл відношення мас тіл дорівнює оберненому відношенню змін швидкостей їхніх рухів:
Цей спосіб ґрунтується на інертних властивостях тіл - тобто властивостях тіл по - різному змінювати швидкість свого руху внаслідок взаємодії. Саме завдяки цьому способу було визначено маси Сонця та планет сонячної системи.
Вправа «Ланцюжок»
1. Що більше: 3 ц чи 2 т?
2. У сумку поклали 2 кг апельсинів і 700 г лимонів. Яка маса фруктів?
3. Хлопчик масою 40 кг стрибнув із нерухомого човна на берег. Швидкість хлопчика 3 м/с. Якою є маса човна, якщо він набрав швидкість, що дорівнює 2 м/с.
Дано:
|
Розв’язання
=>
Відповідь: |
4. З нерухомого човна масою 30 кг на берег стрибає хлопчик масою 45 кг. Човен при цьому набуває швидкості 2 м/с. Яка була швидкість хлопчика?
Дано: |
Розв’язування |
||||||||||||||
m1 = 30 кг m2 = 2 м/с v1 = 45 кг |
|
|
|||||||||||||
v2 - ? |
|
|
Відповідь: 1,3 м/с
Коментую роботу учнів на уроці. Звертаю увагу на активність учнів.
Рефлексія за методом «Закінчи фразу»
Я на уроці дізнався…..
Найбільше запам’яталося ….
Найцікавішим для мене було…..
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати §15 підручника, виконати вправу 15 (2-4, 7*), дати відповіді на контрольні запитання, повторити кратні та частинні одиниці маси. Прочитати опис до лабораторної роботи №6 (с 110, 111)
1